Bijbelstudie Duizendjarig rijk

Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bijbelstudie Duizendjarig rijk

Bericht door Robert »

Beste allemaal,

Ik heb mijn eerste concept van de Bijbelstudie over het Duizendjarig Rijk online gezet. Ik hoor graag kritiek en feedback over de inhoud.

De website zelf moet uiteindelijk natuurlijk ook qua layout stukken mooier worden (het gaat straks om duizendjarigrijk.nl maar die is nu nog niet open)

Lees de studie hier: http://www.duizendjarigrijk.nl

Nogmaals: ik krijg graag inhoudelijke reacties van millenialisten/chiliasten!
Laatst gewijzigd door Robert op 24 apr 2010, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Carpe Diem tamen Memento Mori
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Bericht door ZWP »

Dag Robert, allereest mn complimenten, t ziet er goed uit! 'Helaas' ben ik het zo te zien met je eens, dus wat dat betreft heb je niet veel aan mijn commentaar.

Ik hoor vaak van chiliasten die zeggen: "Ik lees de Bijbel gewoon letterlijk, gewoon zoals het er staat." en "Alle profetieen aangaande de eerste komt van de Heere Jezus zijn letterlijk vervuld, waarom zouden de uitstaande profetieen dan niet letterlijk vervuld worden?" Hier ga je al enigzins op in, maar misschien zou dit aspect wat duidelijker naar voren kunnen komen.

Ps. Is Gen.3:15 reeds vervuld in de komst van de Heere Jezus? Dan is dat in ieder geval niet letterlijk zo vervuld.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Waarschijnlijk klinkt het heel dom, maar ik heb geen mening over dit onderwerp. Ik zou niet weten hoe ik dit moet zien!! letterlijk of geestelijk! Ik ga me er in verdiepen en begin me je stukje :)
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Misscien heb ik het over het hoofd gezien bij een eerste scan, maar wellicht is het een idee om bronnen te vermelden? Ik denk dat je betoog daarmee aan kracht wint. 'millennianisten zeggen..." Welke zeggen dat? Postchiliasten, prechiliasten, posttribulationisten, en ook onder hen is er nog wel verschil van mening over details.

Beter is: Spurgeon zegt dat het letterlijk 1000 jaar is, maar...
Schilder meent dat het niet zo is, want...
à Brakel zegt in "de Redelijke Godsdienst, deel 3" dat...
Calvijn... Augustinus... Irenaeus...

Dat nodigt mensen ook uit tot verdere studie. Of je gebruikt voetnoten.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Nog een tip: het is profetieën en niet profetiën.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Bedankt voor de reacties en de tips! (heb profetieën direct aangepast, de spellingscontrole moet er zowieso nog overheen!).
Wat de noten betreft, dat is idd wel verstandig om te doen (heb er een bloedhekel aan, maar als het mot dan mot het ;))
Ik wil eigenlijk het liefst schrijven 'voor' het a-millenialisme en niet 'tegen' het millenialisme. Misschien is het wel nog verstandiger om dus die zinnen helemaal te verwijderen.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Robert, ik heb je wel eens een tijdbalk zienposten. Ik zoek een tijdbalk met alle profetieën. Weet jij of daar iets van online is?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Ik heb nog nooit een tijdbalk gezien met alle profetieën.... (ook niet met een paar overigens)
er is wel de website 100fulfilledpropecies.com ofzoiets, daar staat wel veel info over vervulde profetieën.

Een tijdbalk met alle nog te vervullen profetieën lijkt me erg moeilijk.....
Carpe Diem tamen Memento Mori
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Bericht door ZWP »

*Hier stond een plaatje van een tijdbalk, die alleen leesbaar was op een groot formaat*

Dit plaatje had jij toch gemaakt? (Tsja, wie wat bewaart, heeft wat...)
Laatst gewijzigd door ZWP op 09 apr 2007, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

klopt.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Het volgende overzichtje staat in de Catechismus van Th. van der Groe (Zondag 19):

De dingen die volgens de Heilige Schrift nog vóór des Heilands korrist ten moeten geschieden, bestaan voornameiijk hierin, dat:

-Nog eerst de antichrist moet vallen, zijn rijk geheel verbroken, en de stad Rome, de troon van het beest, verwoest moet worden.

-Nog geheel het Joodse volk tot Christus bekeerd moet worden, en de volheid der heidenen ingaan.

-Zulks geschied zijnde, moet er nog een verheeriijkte staat der kerk kornen, waarin de gelovigen met Christus als Koning een tijd van duizend jaren op aarde zullen heersen, gedurende welke duizend jaren de duivel in de hel zal gesloten worden, zodat hij de volkeren niet meer zal verleiden, volgens Openbaring 20.

-Er dan na die duizend jaren nog weer een zeer zware vervolging over de Kerk moet kornen, verwekt door Gog en Magog, die de legerplaats der heiligen zullen ornringen en de Kerk van Christus ten uiterste benauwen; na welke ware vervolging, die echter maar een korte tijd zal duren, deze Gog en Magog door vuur dat uit de hemel kornen zal, zullen versionden worden.

-Het waarschijnlijk is dat (dan) het einde der wereld nabij zal zijn, en dat Christus eeriang ten oordeel kornen zal.

Ziet geliefden, zo biijkt in dit alles dan nu dat de dag des oordeels, volgens Gods Woord, zo nabij nog niet is, maar dat het nog meer dan duizend jaar zal duren.


Tot zover Van der Groe, ter informatie en aanvulling!
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

gedurende welke duizend jaren de duivel in de hel zal gesloten worden
Dit is een zeer bijzondere zienswijze. Volgens mij gelooft nu geen enkele millenialist dat Satan tijdens de duizend jaar in de hel is! Er is een verschil tussen de 'bodemloze diepte' waar Satan eerst in wordt gegooid en de vuur van brandend sulver waar hij uiteindelijk in wordt gegooid.

Ook de laatste opmerking, dat de terugkeer van Christus dus nog niet nabij is, is onbijbels. Het Bijbelse appel is juist dat de terugkeer aanstaande is, dat we klaar moeten staan.j

Maar goed, het is duidelijk dat ook sommige nadere reformatoren de 'letterlijke' duizendjaars visie aanhangen.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

"sommige" nadere reformatoren, inderdaad :wink:

Maar je ziet dat er over sommige punetn ook onder chiliasten verschillend gedacht wordt. Aan het laatste punt te zien was Van der Groe postchiliast. Dat geldt voor het merendeel der Nederlandse oudvaders. De Schotse en Engelse puriteinen daarentegen waren vooral prechiliast, zo ook Spurgeon.

Irritant trouwens, die tijdbalk. Nu wordt het een erg breed topic (en dat is letterlijk bedoeld...)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Bijbelstudie Duizendjarig rijk

Bericht door jvdg »

Robert schreef:Beste allemaal,

Ik heb mijn eerste concept van de Bijbelstudie over het Duizendjarig Rijk online gezet. Ik hoor graag kritiek en feedback over de inhoud.

De website zelf moet uiteindelijk natuurlijk ook qua layout stukken mooier worden (het gaat straks om duizendjarigrijk.nl maar die is nu nog niet open)

Lees de studie hier: http://plomp.eu/website.nsf/Documenten/duizendjarigrijk

Nogmaals: ik krijg graag inhoudelijke reacties van millenialisten/chiliasten!
Zoals het er nu uitziet ben ik blij dat er in begrijpelijke taal dit (voor mij) toch wel gewichtige onderwerp inhoudelijk wordt besproken.

Alvorens een evenwichtig oordeel te kunnen geven op jouw concept, wil ik eerst dit concept toetsen aan mijn niet "wetenschappelijk gegronde" mening hierover.
Misschien geen goed toetsingskader, maar voor mij als individu wel relevant.

Dank voor jouw studie en inzet.

Ga zo door!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Robert schreef:Bedankt voor de reacties en de tips! (heb profetieën direct aangepast, de spellingscontrole moet er zowieso nog overheen!).
Wat de noten betreft, dat is idd wel verstandig om te doen (heb er een bloedhekel aan, maar als het mot dan mot het ;))
Ik wil eigenlijk het liefst schrijven 'voor' het a-millenialisme en niet 'tegen' het millenialisme. Misschien is het wel nog verstandiger om dus die zinnen helemaal te verwijderen.
Hoe ver ben je inmiddels gekomen?
Plaats reactie