Kaartspel

Gebruikersavatar
Andreas
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 sep 2007, 12:16

Bericht door Andreas »

Marco schreef:Voor een deel komt de aversie tegen het kaartspel ook voort uit het eerste gedeelte van de vorige eeuw, toen mensen hun salaris wekelijks in de kroeg uitbetaald kregen, in een envelopje.

In dezelfde kroeg werd het hele salaris soms verdronken en/of vergokt met het kaartspel. Daar is grote ellende van gekomen. Reden voor velen, vooral ouderen, om ver te blijven van het kaartspel. En van de kroeg, trouwens.
En dat is een prima reden om voor jezelf verre van iets te blijven. Maar verhef zo'n verbod dan niet tot een leerstuk met een vage argumentatie die zeker niet op onze basis - de Bijbel en de belijdenis - teruggaat. Daar komt nog bij dat ik misschien weleens in een kroeg kom, maar daar zeker niet kaart - dat houden we voor thuis, het moet een gezelschapsspel blijven :) .
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Andreas schreef:Daar komt nog bij dat ik misschien weleens in een kroeg kom, maar daar zeker niet kaart - dat houden we voor thuis, het moet een gezelschapsspel blijven :) .
Zit jij altijd alleen in de kroeg dan? :wink:
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Miepie
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 sep 2006, 19:15

Bericht door Miepie »

Andreas schreef:
Miepie schreef:In mijn bijbel staat wel: zie 1 Korinthe 8 vers 13: Daarom, indien de spijs mijn broeder ergert, zo zal ik in eeuwigheid geen vlees eten, opdat ik mijn broeder niet ergere.
Tja, ik dacht al waar blijft hij. Maar deze tekst geld zeker niet andersom: ik erger me groen en geel aan mijn broeders die zich zo ergeren aan een spelletje. Zij verdoen hun tijd aan het stellen van regeltjes voor anderen?
Haha, nu komt de aap uit de mouw. Jij post allerlei linkse ideeën om zo even lekker de hele boel op te jutten. :lol:

Dus je denkt dat menigeen zijn tijd verdoet aan het stellen van regeltjes? Ik denk eerder dat jij je tijd verdoet om je groen en geel te ergeren aan dingen die niet in jouw straatje passen.

Dat neemt niet weg dat je elkaar in bepaald opzicht in de waarde moet laten.

Je weet mijn mening over het kaartspel en dat blijft ook zo, jij hebt je eigen mening, dus lijkt het me niet zinvol om met jouw deze discussie voort te zetten!

Het is eigenlijk je tijd verdoen met iets onbelangrijks! :oops: :mrgreen:
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Marco »

Miepie schreef:
Andreas schreef:
Miepie schreef:In mijn bijbel staat wel: zie 1 Korinthe 8 vers 13: Daarom, indien de spijs mijn broeder ergert, zo zal ik in eeuwigheid geen vlees eten, opdat ik mijn broeder niet ergere.
Tja, ik dacht al waar blijft hij. Maar deze tekst geld zeker niet andersom: ik erger me groen en geel aan mijn broeders die zich zo ergeren aan een spelletje. Zij verdoen hun tijd aan het stellen van regeltjes voor anderen?
Haha, nu komt de aap uit de mouw. Jij post allerlei linkse ideeën om zo even lekker de hele boel op te jutten. :lol:

Dus je denkt dat menigeen zijn tijd verdoet aan het stellen van regeltjes? Ik denk eerder dat jij je tijd verdoet om je groen en geel te ergeren aan dingen die niet in jouw straatje passen.

Dat neemt niet weg dat je elkaar in bepaald opzicht in de waarde moet laten.

Je weet mijn mening over het kaartspel en dat blijft ook zo, jij hebt je eigen mening, dus lijkt het me niet zinvol om met jouw deze discussie voort te zetten!

Het is eigenlijk je tijd verdoen met iets onbelangrijks! :oops: :mrgreen:
Misschien goed om dit vers (1 kor 8:13) eerst eens in het verband te lezen. Gaat de vergelijking met het eten van offervlees wel op? Is met 'ergeren' bedoeld wat wij in het dagelijks leven onder ergeren verstaan? Of gaat het er om, dat als wij gaan kaarten, wij anderen ten val brengen omdat die tegen zijn geweten in óók gaat zitten kaarten?
Naar mijn smaak wordt soms érg makkelijk met deze tekst geschermd.
Gebruikersavatar
Andreas
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 sep 2007, 12:16

Bericht door Andreas »

Josephus schreef:
Andreas schreef:Daar komt nog bij dat ik misschien weleens in een kroeg kom, maar daar zeker niet kaart - dat houden we voor thuis, het moet een gezelschapsspel blijven :) .
Zit jij altijd alleen in de kroeg dan? :wink:
Die enkele keer dat ik er kom is het wel vaak erg stil. Vaak is dat dan ook nog eens met mijn hele familie waarbij we er niet komen om te kaarten, maar om de inwendige mens te versterken.
Gebruikersavatar
Andreas
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 sep 2007, 12:16

Bericht door Andreas »

Miepie schreef:
Andreas schreef:
Miepie schreef:In mijn bijbel staat wel: zie 1 Korinthe 8 vers 13: Daarom, indien de spijs mijn broeder ergert, zo zal ik in eeuwigheid geen vlees eten, opdat ik mijn broeder niet ergere.
Tja, ik dacht al waar blijft hij. Maar deze tekst geld zeker niet andersom: ik erger me groen en geel aan mijn broeders die zich zo ergeren aan een spelletje. Zij verdoen hun tijd aan het stellen van regeltjes voor anderen?
Haha, nu komt de aap uit de mouw. Jij post allerlei linkse ideeën om zo even lekker de hele boel op te jutten. :lol:
Linkse ideeën = de boel opjutten ??

Tja, in kerkelijk opzicht ken ik niet de verdeling links-rechts. Dus waar jij mij plaatst heb ik geen idee van (Links zal wel wat wij vroeger 'licht' zijn noemen terwijl rechts toen als 'zwaar' aangemerkt werd). Als je wat over mijn werkelijke ideeën weten wil verwijs is je naar mijn website. Daarbij hou ik mij aanbevolen voor commentaar voorzover deze degelijk is onderbouwd met bijbelse argumenten of argumenten gebaseerd op onze belijdenis.
Miepie schreef:Dus je denkt dat menigeen zijn tijd verdoet aan het stellen van regeltjes? Ik denk eerder dat jij je tijd verdoet om je groen en geel te ergeren aan dingen die niet in jouw straatje passen.
Het valt erg mee hoor. Maar je moet toch wat stellen tegenover het oneigenlijk gebruik van 1 Korinthe 8,13?
Miepie schreef:Dat neemt niet weg dat je elkaar in bepaald opzicht in de waarde moet laten.
Kijk, en dat is nou een waar woord. :D
Miepie schreef:Je weet mijn mening over het kaartspel en dat blijft ook zo, jij hebt je eigen mening, dus lijkt het me niet zinvol om met jouw deze discussie voort te zetten!

Het is eigenlijk je tijd verdoen met iets onbelangrijks! :oops: :mrgreen:
Tja, gelijk je account hier opzeggen, niet mee wachten. Discussie is tijdverdoen. :lol: (vrije interpretatie naar Miepie)
Gebruikersavatar
Andreas
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 sep 2007, 12:16

Bericht door Andreas »

Marco schreef:Misschien goed om dit vers (1 kor 8:13) eerst eens in het verband te lezen. Gaat de vergelijking met het eten van offervlees wel op? Is met 'ergeren' bedoeld wat wij in het dagelijks leven onder ergeren verstaan? Of gaat het er om, dat als wij gaan kaarten, wij anderen ten val brengen omdat die tegen zijn geweten in óók gaat zitten kaarten?
Naar mijn smaak wordt soms érg makkelijk met deze tekst geschermd.
Ik denk dat Paulus met deze tekst de onderlingen acceptatie van iets anders denkenden waarbij het uiteraard niet om een zaak van enige gewicht gaat (Hij noemt vlees, waar heb je het nu helemaal over :D ) wil bevorderen.
Gebruikersavatar
Andreas
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 sep 2007, 12:16

Bericht door Andreas »

Miepie schreef:In mijn bijbel staat wel: zie 1 Korinthe 8 vers 13: Daarom, indien de spijs mijn broeder ergert, zo zal ik in eeuwigheid geen vlees eten, opdat ik mijn broeder niet ergere.
Je begrijpt dat door het aanhalen van deze tekst je het niet willen accepteren van het kaartspel als normaal spel plaatst in het kader van de jong-gelovige christenen die nog niet de volledige vrijheid van Christus beleven (1 Kor. 8,9) en de volwassen christenen oproept met hen rekening te houden (1 Kor. 8,10-13).

Als dat zo is, zal ik u zeker niet langer vermoeien met deze discussie.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Miepie schreef: Ik denk eerder dat jij je tijd verdoet om je groen en geel te ergeren aan dingen die niet in jouw straatje passen.
.
zoals jij je groen en geel ergert aan zaken die niet in JOUW straatje passen
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Marco »

Andreas schreef:
Marco schreef:Misschien goed om dit vers (1 kor 8:13) eerst eens in het verband te lezen. Gaat de vergelijking met het eten van offervlees wel op? Is met 'ergeren' bedoeld wat wij in het dagelijks leven onder ergeren verstaan? Of gaat het er om, dat als wij gaan kaarten, wij anderen ten val brengen omdat die tegen zijn geweten in óók gaat zitten kaarten?
Naar mijn smaak wordt soms érg makkelijk met deze tekst geschermd.
Ik denk dat Paulus met deze tekst de onderlingen acceptatie van iets anders denkenden waarbij het uiteraard niet om een zaak van enige gewicht gaat (Hij noemt vlees, waar heb je het nu helemaal over :D ) wil bevorderen.
Dat denk ik eigenlijk niet. :?:
Gebruikersavatar
Andreas
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 sep 2007, 12:16

Bericht door Andreas »

Marco schreef:
Andreas schreef:
Marco schreef:Misschien goed om dit vers (1 kor 8:13) eerst eens in het verband te lezen. Gaat de vergelijking met het eten van offervlees wel op? Is met 'ergeren' bedoeld wat wij in het dagelijks leven onder ergeren verstaan? Of gaat het er om, dat als wij gaan kaarten, wij anderen ten val brengen omdat die tegen zijn geweten in óók gaat zitten kaarten?
Naar mijn smaak wordt soms érg makkelijk met deze tekst geschermd.
Ik denk dat Paulus met deze tekst de onderlingen acceptatie van iets anders denkenden waarbij het uiteraard niet om een zaak van enige gewicht gaat (Hij noemt vlees, waar heb je het nu helemaal over :D ) wil bevorderen.
Dat denk ik eigenlijk niet. :?:
Oké, wat denk je wel dan? (Hierboven plaats je alleen vragen bij het stukje uit Korinthe.)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Miepie schreef:
Andreas schreef:Da's nou weer jammer, op de man spelen.

Maar ik begrijp inderdaad niet waar die aversie tegen het kaartspel vandaan komt. Ik heb alle verhalen over de zogenaamde herkomst ervan gelezen, maar geen van allen hebben mij ervan overtuigd dat je dat spel niet mag spelen als christen. Beweringen waarbij de bron namelijk ontbreekt vind ik onbruikbaar als serieuze onderbouwing voor leefregels.

Tja, en dat anderen dan op vage en wat minder vage geruchten hun leven willen inrichten moeten zij natuurlijk helemaal zelf weten, maar laten ze daar anderen niet mee lasting vallen onder het mom van godsdienst.

Als christen hou ik mij aan de Bijbel en als jij mij op grond van die Bijbel kan overtuigen dat het kaartspel fout is dan zie ik je graag terug.
In mijn bijbel staat niet: je zult geen spelletje kaart spelen o.i.d. dus dan ben je snel uitgepraat, het gaat er maar om hoe je je tijd besteed. Dus ga jij lekker een spelletje kaart spelen als je daar niets verkeerds in ziet dan doe ik een spelletje Rummikub.

In mijn bijbel staat wel: zie 1 Korinthe 8 vers 13: Daarom, indien de spijs mijn broeder ergert, zo zal ik in eeuwigheid geen vlees eten, opdat ik mijn broeder niet ergere.

Zo ook in Efeze 5:14 Daarom zegt Hij: Ontwaakt, gij, die slaapt, en staat op uit de doden; en Christus zal over u lichten.
15 Ziet dan, hoe gij voorzichtiglijk wandelt, niet als onwijzen, maar als wijzen.
16 Den tijd uitkopende, dewijl de dagen boos zijn.
17 Daarom zijt niet onverstandig, maar verstaat, welke de wil des Heeren zij.

Het lijkt me dat je dan geen eens behoefte hebt om een spelletje kaart te spelen.

Hier wilde ik het bij laten.
Ik zou zonder kunnen, maar af en toe een potje kaarten met vrienden, dat vind ik erg leuk, daar heb ik wel eens behoefte aan ja. Is daar wat mis mee?

Mag ik jou eens vragen wat jij erg leuk vindt? Het maakt niet uit of het oppassen op je kleinkinderen, wandelen in de natuur, schilderen, of wat dan ook is. Bedenk maar iets wat je graag doet, waar je veel plezier in hebt. En stel je dan voor dat er mensen zeggen: Ik erger me daar aan, ik heb liever niet dat je dat doet. terwijl er totaal geen Bijbelse onderbouwing wordt gegeven. Zou jij dat dan maar opgeven omdat sommigen hebben bedacht of geleerd dat dat niet mag? Zeg het maar.

Daarnaast, zolang iemand geen last heeft van wat je doet, dus als mensen hier me niet zien kaarten, wat is dan het probleem?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Zou het ook niet zo kunnen zijn dat dat "ergeren" of "aanstoot nemen" door de loop der jaren van betekenis is veranderd?

Betekent het: ik stoor me aan jouw gedrag
of: ik word door jouw gedrag tot zonde verleid?

Zie b.v. de teksten over oog en arm en been uit Markus 9.

Als ik met een collega wil kaarten, hij twijfelt, maar ik zeg: Kom op, doe maar, mag best. Hij doet het, tegen zijn geweten in. Dan erger ik mijn broeder.

Maar als mijn collega tegen mij zegt: Joh, ik zie dat je zit te klaverjassen in depauze. Ik vind dat dat niet kan. En ik denk daar anders over, dan is de vlees-tekst volgens mij helemaal niet van toepassing.

Dus ben ik het bij nader lezen van onderstaande postings met Marco eens.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Een dominee in Amerika had een baard. Een vrouw uit de gemeente kwam naar hem toe en zei: "U moet die baard afscheren, want u ergert mij daarmee". Waarop de dominee heel hard moest lachen en zei: "Ik ben benieuwd hoe die baard u staat".

Historisch. Zie deze preek
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Marnix schreef:
Ik zou zonder kunnen, maar af en toe een potje kaarten met vrienden, dat vind ik erg leuk, daar heb ik wel eens behoefte aan ja. Is daar wat mis mee?
Ik zie écht niet in wat er mis mee kan zijn...........het zit gewoon tussen de oren
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Plaats reactie