Biddag

Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Biddag

Bericht door Marion »

Wandelende schreef:
DDD schreef:Ik verbaas me er over dat er ook al reformatorische scholen zijn die niet vrij zijn op biddag.
Deze scholen zullen zeer schaars zijn of in een grensgebied liggen waarbij verschillende data voor de biddag zijn.

Op de school waar ik werk is bijvoorbeeld drie weken in de regio bid- en of dankdag. De ene week een deel, de week daarop een ander deel en daarna het laatste gedeelte. Daar kan een school geen algemene vrije dag voor geven, althans het is organisatorisch niet handig. Bij ons mag dan ook iedereen op zijn/haar eigen bid- en of dankdag vrij vragen, docenten en leerlingen. De school neemt het dan op de koop toe dat er enkele weken lang een deel van de leerlingen niet aanwezig is.
Draait de school dan ook op de zgn 'landelijke biddag' door? Of is er ruimte om daar buitenom vrij te vragen?

Overigens is het wel mooi wat ik pas hoorde van het dorp Poederoijen, waar de kerken met elkaar afstemmen dezelfde datum aan te houden. Al valt die ook een week later. Maar het hele dorp houd het dan in ieder geval op dezelfde dag. En iedere gemeente, ook de GG heeft dan in ieder geval een predikant.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Biddag

Bericht door DDD »

Marion schreef:
DDD schreef:Ik neem op bid- en dankdagen altijd vrij, al ben ik wel bereikbaar. Ik ben dan meestal in de morgen in een gemeente in de buurt van mijn werk die 's ochtends en 's middags dienst heeft, en besteed de rest van de dag aan een sociale activiteit gecombineerd met een avonddienst in de regio waar ik ben. Een enkele keer is de middagdienst dan in dezelfde gemeente. De opkomst is heel goed, vind ik.

In mijn eigen gemeente (waar ik door de weeks meestal niet in de buurt ben) is de dienst in de middag en avond. Beide gemeenten houden biddag altijd op dezelfde dag, desnoods met leesdienst. Dat vind ik ook het beste. Maar ik heb geen problemen met leesdiensten, zolang de ouderlingen de preken behoorlijk voordragen en goede preken uitzoeken.

Ik verbaas me er over dat er ook al reformatorische scholen zijn die niet vrij zijn op biddag. Op zich vind ik een morgen- en avonddienst het mooiste. Maar een morgen- en middagdienst heeft ook wat. Ik vind het erg jammer als reformatorische feestdagen zouden verdwijnen omdat gemeenten die een week of wat eerder of later vieren. Veel OGGiN houden biddag en dankdag ook op een andere dag. Ik begrijp dat wel, maar ik vind het ook jammer.
Even een informatieve vraag. Je spreekt over je 'eigen gemeente' en daarna over 'beide gemeenten'. Dom misschien, maar bedoel je nu de gemeente thuis en de gemeente bij je werk, of zijn er meer gemeentes in de plaats waar je woont? En....vind je het niet jammer als je op bid- en dankdag dan niet in je eigen gemeente kunt zijn?
Het is wel ietwat off-topic, maar dat maakt mij verder niet uit.

De gemeente waar ik ben ingeschreven en mijn hoofdverblijf heb en de gemeente bij mijn werk. Ik ben wel eens vaker in het weekeinde bij mijn werk, dus dat stoort me niet. Integendeel. Ik vind het wel prettig. Ik probeer mijn reistijd zoveel mogelijk te beperken en soms is dat handig voor afspraken met vrienden. In mijn eigen gemeente is de biddagmorgen geen dienst. Dat vind ik ook niet prettig. Ik heb liever een morgendienst, zodat de dag echt in het teken staat van biddag en ik de middag en avond nog verder kan invullen. Maar dat is persoonlijk. Ik begin nooit vroeg met werken, dus voor de morgendienst moet ik altijd een beetje opschieten.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Biddag

Bericht door Marion »

DDD schreef:
Marion schreef:
DDD schreef:Ik neem op bid- en dankdagen altijd vrij, al ben ik wel bereikbaar. Ik ben dan meestal in de morgen in een gemeente in de buurt van mijn werk die 's ochtends en 's middags dienst heeft, en besteed de rest van de dag aan een sociale activiteit gecombineerd met een avonddienst in de regio waar ik ben. Een enkele keer is de middagdienst dan in dezelfde gemeente. De opkomst is heel goed, vind ik.

In mijn eigen gemeente (waar ik door de weeks meestal niet in de buurt ben) is de dienst in de middag en avond. Beide gemeenten houden biddag altijd op dezelfde dag, desnoods met leesdienst. Dat vind ik ook het beste. Maar ik heb geen problemen met leesdiensten, zolang de ouderlingen de preken behoorlijk voordragen en goede preken uitzoeken.

Ik verbaas me er over dat er ook al reformatorische scholen zijn die niet vrij zijn op biddag. Op zich vind ik een morgen- en avonddienst het mooiste. Maar een morgen- en middagdienst heeft ook wat. Ik vind het erg jammer als reformatorische feestdagen zouden verdwijnen omdat gemeenten die een week of wat eerder of later vieren. Veel OGGiN houden biddag en dankdag ook op een andere dag. Ik begrijp dat wel, maar ik vind het ook jammer.
Even een informatieve vraag. Je spreekt over je 'eigen gemeente' en daarna over 'beide gemeenten'. Dom misschien, maar bedoel je nu de gemeente thuis en de gemeente bij je werk, of zijn er meer gemeentes in de plaats waar je woont? En....vind je het niet jammer als je op bid- en dankdag dan niet in je eigen gemeente kunt zijn?
Het is wel ietwat off-topic, maar dat maakt mij verder niet uit.

De gemeente waar ik ben ingeschreven en mijn hoofdverblijf heb en de gemeente bij mijn werk. Ik ben wel eens vaker in het weekeinde bij mijn werk, dus dat stoort me niet. Integendeel. Ik vind het wel prettig. Ik probeer mijn reistijd zoveel mogelijk te beperken en soms is dat handig voor afspraken met vrienden. In mijn eigen gemeente is de biddagmorgen geen dienst. Dat vind ik ook niet prettig. Ik heb liever een morgendienst, zodat de dag echt in het teken staat van biddag en ik de middag en avond nog verder kan invullen. Maar dat is persoonlijk. Ik begin nooit vroeg met werken, dus voor de morgendienst moet ik altijd een beetje opschieten.
Helemaal helder triple D. :)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Biddag

Bericht door Wandelende »

Marion schreef:
Wandelende schreef:
DDD schreef:Ik verbaas me er over dat er ook al reformatorische scholen zijn die niet vrij zijn op biddag.
Deze scholen zullen zeer schaars zijn of in een grensgebied liggen waarbij verschillende data voor de biddag zijn.

Op de school waar ik werk is bijvoorbeeld drie weken in de regio bid- en of dankdag. De ene week een deel, de week daarop een ander deel en daarna het laatste gedeelte. Daar kan een school geen algemene vrije dag voor geven, althans het is organisatorisch niet handig. Bij ons mag dan ook iedereen op zijn/haar eigen bid- en of dankdag vrij vragen, docenten en leerlingen. De school neemt het dan op de koop toe dat er enkele weken lang een deel van de leerlingen niet aanwezig is.
Draait de school dan ook op de zgn 'landelijke biddag' door? Of is er ruimte om daar buitenom vrij te vragen?

Overigens is het wel mooi wat ik pas hoorde van het dorp Poederoijen, waar de kerken met elkaar afstemmen dezelfde datum aan te houden. Al valt die ook een week later. Maar het hele dorp houd het dan in ieder geval op dezelfde dag. En iedere gemeente, ook de GG heeft dan in ieder geval een predikant.
De school is op alle woensdagen open en draait dus inderdaad door.
Voor docenten en leerlingen is er dus alle vrijheid om op de 'eigen biddag' vrij te vragen.
Wanneer de school op de landelijke biddag gesloten zou zijn, dan heeft dus het overgrote deel van de leerlingen twee woensdagen vrij.
Nu wordt het beperkt tot drie dagen die wel als onderwijsdagen genoteerd worden, maar waar er rekening gehouden wordt met een aantal docenten en leerlingen die afwezig zijn.

Ps. het betreft een VO-school, dus dat gaat iets eenvoudiger dan een PO-school waar direct een hele klas vrij zou moeten krijgen bij afwezigheid van de docent.
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Biddag

Bericht door eilander »

merel schreef:
eilander schreef:
merel schreef:@ eilander
ik begrijp jouw punt met een 'vrije' woensdag. het zou inderdaad fijn zijn als dat kan. Alleen is de maatschappij dusdanig vernaderd dat dat niet meer kan. Op de school bij mijn kinderen zijn er maar weinig die dan naar de kerk gaan. Veel kinderen ( gkv, evangelisch) vieren geen dankdag. Onze kinderen zijn een van de weinigen die gisteren naar de kerk gingen/
Krijgen ze echt geen vrij voor zo'n dag?!
Over veranderingen in de maatschappij weet ik niets, ik zit de hele dag maar binnen met een boekje in een hoekje. Lekker hoor.
In theorie zal je het inderdaad weten, maar je hebt zelf wel eens aangegeven dat jij in een behoorlijke refo omgeving woont. Zeer waarschijnlijk heeft jouw vrouw dezelfde kerkelijke achtergrond als jij hebt, kinderen op een refo school. Heel veilig! De praktijk is voor sommige mensen nu eenmaal weerbastiger. ;)
Je zou ook antwoord op mijn vraag kunnen geven in plaats van suggereren dat ik wereldvreemd ben ofzo. Ik werk bijvoorbeeld in een volstrekt seculiere omgeving, of ben je dat nu juist vergeten?
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Biddag

Bericht door Marion »

Wandelende schreef:
Marion schreef:
Wandelende schreef:
DDD schreef:Ik verbaas me er over dat er ook al reformatorische scholen zijn die niet vrij zijn op biddag.
Deze scholen zullen zeer schaars zijn of in een grensgebied liggen waarbij verschillende data voor de biddag zijn.

Op de school waar ik werk is bijvoorbeeld drie weken in de regio bid- en of dankdag. De ene week een deel, de week daarop een ander deel en daarna het laatste gedeelte. Daar kan een school geen algemene vrije dag voor geven, althans het is organisatorisch niet handig. Bij ons mag dan ook iedereen op zijn/haar eigen bid- en of dankdag vrij vragen, docenten en leerlingen. De school neemt het dan op de koop toe dat er enkele weken lang een deel van de leerlingen niet aanwezig is.
Draait de school dan ook op de zgn 'landelijke biddag' door? Of is er ruimte om daar buitenom vrij te vragen?

Overigens is het wel mooi wat ik pas hoorde van het dorp Poederoijen, waar de kerken met elkaar afstemmen dezelfde datum aan te houden. Al valt die ook een week later. Maar het hele dorp houd het dan in ieder geval op dezelfde dag. En iedere gemeente, ook de GG heeft dan in ieder geval een predikant.
De school is op alle woensdagen open en draait dus inderdaad door.
Voor docenten en leerlingen is er dus alle vrijheid om op de 'eigen biddag' vrij te vragen.
Wanneer de school op de landelijke biddag gesloten zou zijn, dan heeft dus het overgrote deel van de leerlingen twee woensdagen vrij.
Nu wordt het beperkt tot drie dagen die wel als onderwijsdagen genoteerd worden, maar waar er rekening gehouden wordt met een aantal docenten en leerlingen die afwezig zijn.

Ps. het betreft een VO-school, dus dat gaat iets eenvoudiger dan een PO-school waar direct een hele klas vrij zou moeten krijgen bij afwezigheid van de docent.
Duidelijk! Bedankt voor de toelichting
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2949
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Biddag

Bericht door Job »

Een wat ouder topic, maar kan prima geactualiseerd worden. Hoe is bij jullie de bezetting in de kerk op dagen als Biddag en Dankdag? Ik heb bij ons de indruk dat sinds de coronatijd op dagen als deze toch wat minder kerkelijke trouw betracht wordt dan voorheen.

Overigens ieder een gezegende dag gewenst.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Biddag

Bericht door GerefGemeente-lid »

Job schreef: 08 mar 2023, 13:59 Een wat ouder topic, maar kan prima geactualiseerd worden. Hoe is bij jullie de bezetting in de kerk op dagen als Biddag en Dankdag? Ik heb bij ons de indruk dat sinds de coronatijd op dagen als deze toch wat minder kerkelijke trouw betracht wordt dan voorheen.

Overigens ieder een gezegende dag gewenst.
De kerk zat vanmorgen net zo vol als elke zondagmorgen het geval is.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
newton
Berichten: 676
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Biddag

Bericht door newton »

Job schreef: 08 mar 2023, 13:59 Een wat ouder topic, maar kan prima geactualiseerd worden. Hoe is bij jullie de bezetting in de kerk op dagen als Biddag en Dankdag? Ik heb bij ons de indruk dat sinds de coronatijd op dagen als deze toch wat minder kerkelijke trouw betracht wordt dan voorheen.

Overigens ieder een gezegende dag gewenst.
Volgens mij is de opkomst ook tijdens bijzondere dagen hier best goed te noemen.

Afgelopen maandagavond was er een gezamelijke afsluiting van het catechisatieseizoen van de 3 gemeenten waarbij alle catechisanten met ouders verwacht werden. Dat gaf ook een goed gevulde Noorderkerk. De 2 predikanten reageerden op overgebleven vragen van een eerdere gezamelijke catechisatieavond.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Biddag

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef: 08 mar 2023, 14:44
Job schreef: 08 mar 2023, 13:59 Een wat ouder topic, maar kan prima geactualiseerd worden. Hoe is bij jullie de bezetting in de kerk op dagen als Biddag en Dankdag? Ik heb bij ons de indruk dat sinds de coronatijd op dagen als deze toch wat minder kerkelijke trouw betracht wordt dan voorheen.

Overigens ieder een gezegende dag gewenst.
De kerk zat vanmorgen net zo vol als elke zondagmorgen het geval is.
Ik had ook het idee dat het weinig uitmaakt.
rian
Berichten: 176
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:12

Re: Biddag

Bericht door rian »

GerefGemeente-lid schreef: 08 mar 2023, 14:44
Job schreef: 08 mar 2023, 13:59 Een wat ouder topic, maar kan prima geactualiseerd worden. Hoe is bij jullie de bezetting in de kerk op dagen als Biddag en Dankdag? Ik heb bij ons de indruk dat sinds de coronatijd op dagen als deze toch wat minder kerkelijke trouw betracht wordt dan voorheen.

Overigens ieder een gezegende dag gewenst.
De kerk zat vanmorgen net zo vol als elke zondagmorgen het geval is.
Bij ons hetzelfde geval, evenveel mensen als op zondag. Zelfs meer want sommige omliggende plaatsen hebben geen morgendienst.
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
Henk J
Berichten: 2586
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Biddag

Bericht door Henk J »

Job schreef: 08 mar 2023, 13:59 Een wat ouder topic, maar kan prima geactualiseerd worden. Hoe is bij jullie de bezetting in de kerk op dagen als Biddag en Dankdag? Ik heb bij ons de indruk dat sinds de coronatijd op dagen als deze toch wat minder kerkelijke trouw betracht wordt dan voorheen.

Overigens ieder een gezegende dag gewenst.
Bij ons was het iets rustiger als op zondag, maar vergelijkbaar met voor corona. Zijn toch altijd mensen die geen vrij kunnen krijgen. Toen ik nog studeerde kon ik ook niet altijd de morgendienst bijwonen.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Biddag

Bericht door Mistig »

DDD schreef: 08 mar 2023, 16:36
GerefGemeente-lid schreef: 08 mar 2023, 14:44
Job schreef: 08 mar 2023, 13:59 Een wat ouder topic, maar kan prima geactualiseerd worden. Hoe is bij jullie de bezetting in de kerk op dagen als Biddag en Dankdag? Ik heb bij ons de indruk dat sinds de coronatijd op dagen als deze toch wat minder kerkelijke trouw betracht wordt dan voorheen.

Overigens ieder een gezegende dag gewenst.
De kerk zat vanmorgen net zo vol als elke zondagmorgen het geval is.
Ik had ook het idee dat het weinig uitmaakt.
Ook hier zat het vanmorgen gewoon vol. Hoewel, vol zit het nooit (meer). Maar voor mijn idee was het niet rustiger dan zondags.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mauries06
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 sep 2022, 00:59

Re: Biddag

Bericht door Mauries06 »

Job schreef: 08 mar 2023, 13:59 Een wat ouder topic, maar kan prima geactualiseerd worden. Hoe is bij jullie de bezetting in de kerk op dagen als Biddag en Dankdag? Ik heb bij ons de indruk dat sinds de coronatijd op dagen als deze toch wat minder kerkelijke trouw betracht wordt dan voorheen.

Overigens ieder een gezegende dag gewenst.
Bij ons zit een een beetje ingewikkeld in elkaar. Wij hebben sinds september vorig jaar 2 preeklocaties omdat ons kerkgebouw te klein is geworden voor het aantal leden, en er geen uitbreiding mogelijk is. Soms dan hebben we gezamenlijke diensten met beide preeklocaties, en dat was vanmiddag in de dienst dus ook zo. De kerk zat dus helemaal vol.

Vanavond, omdat het dan toch wat drukker kan zijn met meer gezinnen en vaders die s middags werken, zijn de diensten wel weer op 2 preeklocaties.
Chrisje72
Berichten: 1483
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Biddag

Bericht door Chrisje72 »

Ik heb nog nooit in een gemeente gezeten waar een morgendienst is op bid-en dankdagen
Plaats reactie