Biddag

DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Biddag

Bericht door DDD »

OK. Als je daarmee niet meer naar de kerk gaat, vind ik dat betreurenswaardig. Maar ik heb zulke dingen nog niet gemerkt. Het lijkt mij juist met een gezin erg onhandig om thuis kerk te houden.

Ik ga er daarom eerder vanuit dat mensen of elders of niet gaan. Die angst dat iedereen achter een schermpje gaat zitten, heb ik nooit zo begrepen.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Biddag

Bericht door merel »

Chrisje72 schreef: 08 mar 2023, 19:22 Ik heb nog nooit in een gemeente gezeten waar een morgendienst is op bid-en dankdagen
Ik ook niet. Dat is met werk en school ook erg onhandig.

Piet Puk schreef: 08 mar 2023, 20:16 Mijn idee is dat het even druk was als zondag. Wat ik wel merk is dat er op zondag makkelijker mensen één van de diensten thuis lijken te blijven en digitaal meeluisteren. Die zie je dan ook op biddag niet altijd.


Ik ken niemand die met bid- en dankdag naar beide diensten gaan. Eerder ging ik naar de middagdienst met de kinderen. Inmiddels bezoeken wij de avonddienst. Vorig jaar zijn de schooltijden van de lagere school veranderd en redde ik de kerkdienst s middags niet. Inmiddels zag ik dat de kerk zich hierop heeft aangepast en de dienst een half uur later laat beginnen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Biddag

Bericht door Ad Anker »

Ik verbaas me daar altijd wat over. Bij ons is het net zo druk als op zondag. Je zorgt gewoon dat je zoveel als mogelijk beide diensten bij kunt wonen. Kinderen vragen vrij van school, zoveel als mogelijk en dat gebeurt ook. Ook zijn ouders die dag eigenlijk allemaal wel vrij van hun werk op zo'n dag.

Ik ben van mening dat op bid- en dankdagen beide diensten door de hele gemeente bezocht dient te worden.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Biddag

Bericht door -DIA- »

Is het iemand al opgevallen.... dat Biddag en Dankdag van de meeste, of vrijwel alle kalenders is verdwenen. Ervoor in de plaats komen dagen als Suikerfeest, Chinees Nieuwjaar, Carnaval, Begin van de vastentijd enz. We moeten ook wel bedenken dat meer dan 50 % in dit land niet zich niet langer christen noemt.
We zijn, om zo te zeggen, 'verheidenst'. Dat zou ons toch moeten doen schrikken. Maar het meest verontrustende is, althans dat zou het moeten zijn, dat we er aan dreigen te wennen.
Gisteravond hadden we weer een boetpreek, zoals we die op bid- en dankdagen altijd hadden. Het zijn tijdredes, die waar de toestand van land en volk, kerk en staat centraal staat, en dat in het licht van Gods Woord.
Verschillende teksten waar in zulke dagen over is gepreekt staan me nog helder voor de geest. Als we daarop terugzien is wat we vandaag zien niet vreemd. De oordelen werden aangezegd.
Teksten als "O land, land, land, hoort des HEEREN Woord" en "Dat Ik u verlaten zal" of: "Wee u, Kapernaum, gij zult tot de hel toe nedergestoten worden". staan als het ware gegrift in mijn herinnering. We zien het profetische van de ernstige bid en boetedagen nu helder, en toentertijd was ik er al van overtuigd dat dit komen zou. En als we nu de biddagpreken van ds. Van der Groe lezen, dan zien we dat deze prediker al dezelfde boetpredicaties hield. Nederland heeft niet gehoord, we zijn doorgegaan en nu proeven, daar ben ik van overtuigd, een begin van wat ons te duchten staat.
In het Woord lezen over profeten: Komt het niet wat geprofeteerd wordt, dan in die profeet een valse profeet. Maar komt het wel, dan, zo zegt het Woord zelf, is het een profetie van God. Ik weet ze niet waar deze tekst staar en ook niet hoe die precies luidt, ik noem het maar zoals het me nu in de gedachten komt.

Gisteravond sprak ds. M. Blok over "Wat zal men antwoorden de boden des volks..." enz, in het verband, waar het hier gaat over een profetie tegen de Filistijnen.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 09 mar 2023, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Biddag

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef: 08 mar 2023, 23:41 OK. Als je daarmee niet meer naar de kerk gaat, vind ik dat betreurenswaardig. Maar ik heb zulke dingen nog niet gemerkt. Het lijkt mij juist met een gezin erg onhandig om thuis kerk te houden.

Ik ga er daarom eerder vanuit dat mensen of elders of niet gaan. Die angst dat iedereen achter een schermpje gaat zitten, heb ik nooit zo begrepen.

Dat lijkt me ook. En toch hoor ik het wel van heel dichtbij.
En ik ben bang dat de teruglopende middagdiensten, (over de hele breedte van kerkelijk NL) wel te maken hebben met het thuis meekijken.
Want als je gelijk hebt, is het nog erger. Dan zou de ontkerkelijking, of randkerkelijkheid, na de coronatijd, wel heel explosief gestegen zijn.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Biddag

Bericht door -DIA- »

Opvallend is ook dat er overheen gepraat wordt, en vrijwel niemand echt de ernst van de tijd lijkt te zien. Ze zien het wel, maar begrijpen wellicht niet wat het ons te zeggen heeft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Biddag

Bericht door Herman »

Het heeft mij persoonlijk niet meer te zeggen dan dat de bijbel reeds zegt. Er is niemand die God zoekt, ook niet één. Dat gold in tijden dat de kerken volzaten, en dat geldt nog steeds. Bidt dan de Heere van de oogst, dat hij arbeiders uitstoot in Zijn wijngaard.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Biddag

Bericht door -DIA- »

Herman schreef: 09 mar 2023, 10:50 Het heeft mij persoonlijk niet meer te zeggen dan dat de bijbel reeds zegt. Er is niemand die God zoekt, ook niet één. Dat gold in tijden dat de kerken volzaten, en dat geldt nog steeds. Bidt dan de Heere van de oogst, dat hij arbeiders uitstoot in Zijn wijngaard.
Laten we ons dan haasten en bekeren, zo we nog trachten te ontkomen aan dit vreselijk oordeel: "dat Ik u verlaten zal". En een iedere kan in eigen hart beginnen.
We doen als het ware als die koning, die de rol van Jeremia in stukken sneed en in het vuur wierp.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Biddag

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef: 09 mar 2023, 10:45 Opvallend is ook dat er overheen gepraat wordt, en vrijwel niemand echt de ernst van de tijd lijkt te zien. Ze zien het wel, maar begrijpen wellicht niet wat het ons te zeggen heeft.
Je valt middenin in een lopend gesprek. En verder valt er weinig over te zeggen. Dit is bekend.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Biddag

Bericht door deschpin »

Gisteren vooral lange file in de wijk omdat vele broeders en zusters, in tegenstelling tot zondag, met de auto kwamen. :oO
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Biddag

Bericht door merel »

Bezorgd schreef: 09 mar 2023, 10:43
DDD schreef: 08 mar 2023, 23:41 OK. Als je daarmee niet meer naar de kerk gaat, vind ik dat betreurenswaardig. Maar ik heb zulke dingen nog niet gemerkt. Het lijkt mij juist met een gezin erg onhandig om thuis kerk te houden.

Ik ga er daarom eerder vanuit dat mensen of elders of niet gaan. Die angst dat iedereen achter een schermpje gaat zitten, heb ik nooit zo begrepen.

Dat lijkt me ook. En toch hoor ik het wel van heel dichtbij.
En ik ben bang dat de teruglopende middagdiensten, (over de hele breedte van kerkelijk NL) wel te maken hebben met het thuis meekijken.
Want als je gelijk hebt, is het nog erger. Dan zou de ontkerkelijking, of randkerkelijkheid, na de coronatijd, wel heel explosief gestegen zijn.
Ik vraag mij af in hoeverre mensen die daadwerkelijk de middagdienst digitaal kijken ipv zelf de dienst bezoeken. Ik vermoed eerder dat zij 1 keer kerkgang voldoende vinden. Ik vind de middagdienst bij ons ook relatief slecht bezocht. Helemaal als ik dat vergelijk met de ochtenddienst. Eerlijk gezegd kan ik mij dat ook nog wel voorstellen. Ik blijf het zelf ook lastig vinden om deze dienst te bezoeken. Mijn voorkeur zou eerder uitgaan naar een langere dienst in de morgen.
Mauries06
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 sep 2022, 00:59

Re: Biddag

Bericht door Mauries06 »

merel schreef: 09 mar 2023, 09:01
Chrisje72 schreef: 08 mar 2023, 19:22 Ik heb nog nooit in een gemeente gezeten waar een morgendienst is op bid-en dankdagen
Ik ook niet. Dat is met werk en school ook erg onhandig.

Piet Puk schreef: 08 mar 2023, 20:16 Mijn idee is dat het even druk was als zondag. Wat ik wel merk is dat er op zondag makkelijker mensen één van de diensten thuis lijken te blijven en digitaal meeluisteren. Die zie je dan ook op biddag niet altijd.


Ik ken niemand die met bid- en dankdag naar beide diensten gaan. Eerder ging ik naar de middagdienst met de kinderen. Inmiddels bezoeken wij de avonddienst. Vorig jaar zijn de schooltijden van de lagere school veranderd en redde ik de kerkdienst s middags niet. Inmiddels zag ik dat de kerk zich hierop heeft aangepast en de dienst een half uur later laat beginnen.
Ik dacht dat dat best logisch en normaal is om op een bid of dankdag 2x naar de kerk te gaan? Op de basisschool hier in het dorp hebben de kinderen om half 1 vrij zodat ze 's middags naar de kerk kunnen gaan. De kinderen die 's ochtends kerk hebben, die er niet veel zijn omdat dat hier in het dorp niet is, die mogen vrij vragen. Ook op het werk van mijn vader vragen er veel vrij, maar die sluiten niet dus daar moeten er wel altijd mensen aanwezig zijn, dus wisselen ze af tussen de collega's met vrij vragen op bid en dankdagen. Hier in de Hervormde Kerk hebben ze s middags ook een soort kinderdienst. De preek wordt dan gehouden over het bijbelverhaal wat de kinderen die ochtend op school hebben gehoord.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Biddag

Bericht door merel »

Ik lees op dit forum voor het eerst dat men op deze dagen 2x naar de kerk gaat en/of vrij vraagt. Het was mij volkomen onbekend.
Mauries06
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 sep 2022, 00:59

Re: Biddag

Bericht door Mauries06 »

merel schreef: 09 mar 2023, 14:01 Ik lees op dit forum voor het eerst dat men op deze dagen 2x naar de kerk gaat en/of vrij vraagt. Het was mij volkomen onbekend.
Oké, bij ons is het al sinds dat ik het weet dat we gewoon 2x gaan. Vroeger kreeg mijn vader vrij en dat was dan de enige dag dat mijn broertje en ik werden opgehaald van de basisschool door mijn vader en dan was het middageten, en daarna naar de kerk. 'S avonds gingen we dan ook, al bleef mijn moeder dan meestal thuis om op de kleine kinderen te passen. De ouderen gingen ook dan gewoon mee
Henk J
Berichten: 2589
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Biddag

Bericht door Henk J »

merel schreef: 09 mar 2023, 14:01 Ik lees op dit forum voor het eerst dat men op deze dagen 2x naar de kerk gaat en/of vrij vraagt. Het was mij volkomen onbekend.
Dan is je geheugen niet zo scherp meer merel. Lees maar eens wat pagina's terug in dit topic.
Plaats reactie