Biddag

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Biddag

Bericht door Jongere »

Ik zie helaas ook steeds meer signalen dat een "dag van afzondering" verdwijnt. Ik vind dat een verschraling & gemis. Wij hebben meerdere diensten, maar je ziet een deel van de gemeente alleen 's avonds komen omdat men overdag geen vrij wil nemen. Onmogelijk is het m.i. zelden om twee dagen in het jaar vrij te hebben en apart te zetten voor de Heere. Dat het voor de een wat makkelijker in te passen valt dan voor de ander geloof ik direct.
Ik zie een dag apart zetten voor gebed en dank niet als een gebod, maar wel als een heel goede gewoonte. Waarmee we m.i. veel verliezen als dat verdwijnt. Het is heel waardevol om zulke dagen in het gezin juist als een 'buitenkans' te benaderen. Dat gaat natuurlijk verder dan alleen de kerkdiensten bezoeken. Laat de dag in het teken staan van het gebed. Bijv. door samen een bijbelstudie of (bij jongere kinderen) werkvorm te verzinnen rond het gebed (bijv. een 'zegeningenpot'). Investeer in goede en herkenbare tradities die bij zo'n dag horen, waardoor de dag er echt als een feestdag uitspringt.
Als ik terugdenk aan de bid- en dankdagen uit mijn jeugd, kan ik me met een warm gevoel zulke gewoontes herinneren die deze dagen uniek maakten. Ik ben mijn ouders dankbaar voor zulke herinneringen, en ze blijven me meer bij dan al die dagen waarin ze de jacht van het dagelijkse leven 'overeind wisten te houden' en me op tijd bij school afleverden - al ben ik daar natuurlijk ook dankbaar voor. Maar dit - die godsdienst in het gezin - zijn de dingen die je bijblijven en die je hoopt zelf ook aan een nieuwe generatie weer te kunnen meegeven.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Biddag

Bericht door Mara »

Er kan nog iets van uitgaan naar de onchristelijke collega's.
Als ik zie hoe de moslims trouw zijn aan hun bijzondere dagen. Zij hebben veel meer verplichtingen dan christenen.
En zij MOETEN, wij MOGEN.
Ik was als kind ook al vrijwel de enige die s'middags naar de kerk ging, sommige andere kerken hadden dan nog wel een avonddienst. Die inmiddels ook is afgeschaft, op 1 na.
En ik moet ook zeggen dat er ruimhartig gegeven wordt bij de collectes. Ook niet geheel onbelangrijk.

Maar hoe is het voorbeeld dat de kerkenraad afgeeft? Zijn zij kompleet in de beide diensten?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GerGem
Berichten: 202
Lid geworden op: 13 nov 2013, 17:15
Locatie: Den Haag

Re: Biddag

Bericht door GerGem »

Jongere schreef:Ik zie helaas ook steeds meer signalen dat een "dag van afzondering" verdwijnt. Ik vind dat een verschraling & gemis. Wij hebben meerdere diensten, maar je ziet een deel van de gemeente alleen 's avonds komen omdat men overdag geen vrij wil nemen. Onmogelijk is het m.i. zelden om twee dagen in het jaar vrij te hebben en apart te zetten voor de Heere. Dat het voor de een wat makkelijker in te passen valt dan voor de ander geloof ik direct.
Ik zie een dag apart zetten voor gebed en dank niet als een gebod, maar wel als een heel goede gewoonte. Waarmee we m.i. veel verliezen als dat verdwijnt. Het is heel waardevol om zulke dagen in het gezin juist als een 'buitenkans' te benaderen. Dat gaat natuurlijk verder dan alleen de kerkdiensten bezoeken. Laat de dag in het teken staan van het gebed. Bijv. door samen een bijbelstudie of (bij jongere kinderen) werkvorm te verzinnen rond het gebed (bijv. een 'zegeningenpot'). Investeer in goede en herkenbare tradities die bij zo'n dag horen, waardoor de dag er echt als een feestdag uitspringt.
Als ik terugdenk aan de bid- en dankdagen uit mijn jeugd, kan ik me met een warm gevoel zulke gewoontes herinneren die deze dagen uniek maakten. Ik ben mijn ouders dankbaar voor zulke herinneringen, en ze blijven me meer bij dan al die dagen waarin ze de jacht van het dagelijkse leven 'overeind wisten te houden' en me op tijd bij school afleverden - al ben ik daar natuurlijk ook dankbaar voor. Maar dit - die godsdienst in het gezin - zijn de dingen die je bijblijven en die je hoopt zelf ook aan een nieuwe generatie weer te kunnen meegeven.
Onze AH-Winkel is helaas open. De eigenaar zit volgens mij in de GerGem van Borssele.
Hij laat zijn GerGem werknemers wel werken.

De Spar winkel een dorpje verderop waar bijna geen kerken zijn is wel dicht (eigenaar vd GGiN)
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Biddag

Bericht door Moderamen »

Helaas? Ik ben voor zelf vrij nemen op de biddag, dat doe ik zelf ook. Maar het is beslist geen rustdag. Als ik een eigen zaak met personeel had zou ik de zaak openlaten en niet-kerkelijk personeel laten werken indien men dat wil.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Biddag

Bericht door helma »

Wij houden deze dagen ook vrij. Zo belangrijk..er is zoveel om voor te bidden. En ook zoveel om voor te danken. Goed om daar speciaal bij stil te staan.

Gister was het biddag in onze gemeente en het zou vandaag dankdag kunnen zijn! Goed bericht aangaande de gezondheid van onze dominee!
Soli Deo Gloria!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Biddag

Bericht door Mara »

helma schreef:Wij houden deze dagen ook vrij. Zo belangrijk..er is zoveel om voor te bidden. En ook zoveel om voor te danken. Goed om daar speciaal bij stil te staan.

Gister was het biddag in onze gemeente en het zou vandaag dankdag kunnen zijn! Goed bericht aangaande de gezondheid van onze dominee!
Soli Deo Gloria!
Echt waar?
Wat een Wonder!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Biddag

Bericht door Luther »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:Dat vind ik een slechte ontwikkeling. Ik mag toch aannemen dat je wel vrij krijgt voor je kinderen als je dat tóch graag wil?
Het maakt toch niet zoveel uit als er toch alleen maar smiddags en savonds kerk is? Ik heb gistermorgen ook gewoon gewerkt.
Wij kennen hier het begrip derde dienst niet. En het verbaast me dat de middagdienst nog steeds gehouden wordt.
Ik vind het geen goede ontwikkeling, omdat ik een voorstander ben van een 'dag van afzondering'. Het geeft zo'n onrust als je ook nog 's morgens moet werken en de kinderen naar school moeten...
Dus ik wil niet doen alsof er een verbod is op werken ofzo... maar toch vind ik het geen goede ontwikkeling.
Het heeft er alles mee te maken dat allerlei vacante gemeente zomaar de biddag op een andere dag plannen. Als dan de halve school geen reguliere biddag heeft en een week later alsnog een dag vrij wil, dan gaan scholen in het kader van de verplichte lesuren dit soort maatregelen nemen. Dus als iedere gemeente gewoon de biddag houdt op de dag die ervoor gepland is, is er niets aan de hand.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Biddag

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:@ eilander
ik begrijp jouw punt met een 'vrije' woensdag. het zou inderdaad fijn zijn als dat kan. Alleen is de maatschappij dusdanig vernaderd dat dat niet meer kan. Op de school bij mijn kinderen zijn er maar weinig die dan naar de kerk gaan. Veel kinderen ( gkv, evangelisch) vieren geen dankdag. Onze kinderen zijn een van de weinigen die gisteren naar de kerk gingen/
Krijgen ze echt geen vrij voor zo'n dag?!
Over veranderingen in de maatschappij weet ik niets, ik zit de hele dag maar binnen met een boekje in een hoekje. Lekker hoor.
In theorie zal je het inderdaad weten, maar je hebt zelf wel eens aangegeven dat jij in een behoorlijke refo omgeving woont. Zeer waarschijnlijk heeft jouw vrouw dezelfde kerkelijke achtergrond als jij hebt, kinderen op een refo school. Heel veilig! De praktijk is voor sommige mensen nu eenmaal weerbastiger. ;)
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Biddag

Bericht door Adagio »

Onze thuisgemeente heeft op biddag tweemaal dienst. Dus het derde dagdeel kunnen we mooi eens in een dienst elders gaan buurten.
Online
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Biddag

Bericht door DDD »

Ik neem op bid- en dankdagen altijd vrij, al ben ik wel bereikbaar. Ik ben dan meestal in de morgen in een gemeente in de buurt van mijn werk die 's ochtends en 's middags dienst heeft, en besteed de rest van de dag aan een sociale activiteit gecombineerd met een avonddienst in de regio waar ik ben. Een enkele keer is de middagdienst dan in dezelfde gemeente. De opkomst is heel goed, vind ik.

In mijn eigen gemeente (waar ik door de weeks meestal niet in de buurt ben) is de dienst in de middag en avond. Beide gemeenten houden biddag altijd op dezelfde dag, desnoods met leesdienst. Dat vind ik ook het beste. Maar ik heb geen problemen met leesdiensten, zolang de ouderlingen de preken behoorlijk voordragen en goede preken uitzoeken.

Ik verbaas me er over dat er ook al reformatorische scholen zijn die niet vrij zijn op biddag. Op zich vind ik een morgen- en avonddienst het mooiste. Maar een morgen- en middagdienst heeft ook wat. Ik vind het erg jammer als reformatorische feestdagen zouden verdwijnen omdat gemeenten die een week of wat eerder of later vieren. Veel OGGiN houden biddag en dankdag ook op een andere dag. Ik begrijp dat wel, maar ik vind het ook jammer.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Biddag

Bericht door Delftenaar »

Vroeger nam ik ook vrij op bid- en dankdag. De laatste twee a drie jaar heb ik dat niet meer gedaan. De middagdienst staat in het teken van kinderen. Niets mis mee, maar voor een kinderloze hoeft dat niet zo.

Dit jaar moest ik op biddag voor werk in Ede zijn. Onderweg daarnaar toe viel het me in de dorpen rond Ede op dat het voor een doordeweekse dag wel erg rustig was. Rustiger dan op zondag hier in het westen. Dat is toch heel mooi.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Biddag

Bericht door Mistig »

Dit jaar heb ik voor het eerst ook de hele dag vrij genomen voor de biddag.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit gekomen is door de (terechte) oproep(lees:vermaning) van onze huidige predikant.

Ik moet zeggen: Het is me erg goed bevallen. Het was echt een dag van afzondering.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Biddag

Bericht door Marion »

DDD schreef:Ik neem op bid- en dankdagen altijd vrij, al ben ik wel bereikbaar. Ik ben dan meestal in de morgen in een gemeente in de buurt van mijn werk die 's ochtends en 's middags dienst heeft, en besteed de rest van de dag aan een sociale activiteit gecombineerd met een avonddienst in de regio waar ik ben. Een enkele keer is de middagdienst dan in dezelfde gemeente. De opkomst is heel goed, vind ik.

In mijn eigen gemeente (waar ik door de weeks meestal niet in de buurt ben) is de dienst in de middag en avond. Beide gemeenten houden biddag altijd op dezelfde dag, desnoods met leesdienst. Dat vind ik ook het beste. Maar ik heb geen problemen met leesdiensten, zolang de ouderlingen de preken behoorlijk voordragen en goede preken uitzoeken.

Ik verbaas me er over dat er ook al reformatorische scholen zijn die niet vrij zijn op biddag. Op zich vind ik een morgen- en avonddienst het mooiste. Maar een morgen- en middagdienst heeft ook wat. Ik vind het erg jammer als reformatorische feestdagen zouden verdwijnen omdat gemeenten die een week of wat eerder of later vieren. Veel OGGiN houden biddag en dankdag ook op een andere dag. Ik begrijp dat wel, maar ik vind het ook jammer.
Even een informatieve vraag. Je spreekt over je 'eigen gemeente' en daarna over 'beide gemeenten'. Dom misschien, maar bedoel je nu de gemeente thuis en de gemeente bij je werk, of zijn er meer gemeentes in de plaats waar je woont? En....vind je het niet jammer als je op bid- en dankdag dan niet in je eigen gemeente kunt zijn?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Biddag

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: Ik verbaas me er over dat er ook al reformatorische scholen zijn die niet vrij zijn op biddag.
De prot.chr. basisscholen hier hebben geen vrij, maar gaan wel met de hele school naar de kerk voor een schoolviering van biddag / dankdag. Eventueel kunnen de kinderen 's avonds ook nog met hun ouders mee naar een dienst, maar 's morgens hebben ze dus al hun eigen schooldienst in de kerk gehad.

Op mijn beurt verbaas ik me erover dat de reformatorische basisscholen op Goede Vrijdag vrij hebben terwijl er géén ochtenddienst is, alleen een avonddienst. De logica daarvan ontgaat me. Wij gingen daarom altijd naar de ochtenddienst in de Herv. kerk, ook toen we zelf nog niet hervormd waren.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Biddag

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:Ik verbaas me er over dat er ook al reformatorische scholen zijn die niet vrij zijn op biddag.
Deze scholen zullen zeer schaars zijn of in een grensgebied liggen waarbij verschillende data voor de biddag zijn.

Op de school waar ik werk is bijvoorbeeld drie weken in de regio bid- en of dankdag. De ene week een deel, de week daarop een ander deel en daarna het laatste gedeelte. Daar kan een school geen algemene vrije dag voor geven, althans het is organisatorisch niet handig. Bij ons mag dan ook iedereen op zijn/haar eigen bid- en of dankdag vrij vragen, docenten en leerlingen. De school neemt het dan op de koop toe dat er enkele weken lang een deel van de leerlingen niet aanwezig is.
(~)
Plaats reactie