Biddag

Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Biddag

Bericht door merel »

Henk J schreef: 09 mar 2023, 14:30
merel schreef: 09 mar 2023, 14:01 Ik lees op dit forum voor het eerst dat men op deze dagen 2x naar de kerk gaat en/of vrij vraagt. Het was mij volkomen onbekend.
Dan is je geheugen niet zo scherp meer merel. Lees maar eens wat pagina's terug in dit topic.
Het klopt behoorlijk wat ik (schijnbaar) eerder heb aangegeven :D Voordat ik dit forum bezocht was het mij niet bekend dat mensen 2 keer naar de kerk gingen
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Biddag

Bericht door Henk J »

merel schreef: 09 mar 2023, 14:48
Henk J schreef: 09 mar 2023, 14:30 Dan is je geheugen niet zo scherp meer merel. Lees maar eens wat pagina's terug in dit topic.
Het klopt behoorlijk wat ik (schijnbaar) eerder heb aangegeven :D Voordat ik dit forum bezocht was het mij niet bekend dat mensen 2 keer naar de kerk gingen
Ja juist, dan begrijp ik je opmerking!
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Biddag

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef: 09 mar 2023, 14:48
Henk J schreef: 09 mar 2023, 14:30
merel schreef: 09 mar 2023, 14:01 Ik lees op dit forum voor het eerst dat men op deze dagen 2x naar de kerk gaat en/of vrij vraagt. Het was mij volkomen onbekend.
Dan is je geheugen niet zo scherp meer merel. Lees maar eens wat pagina's terug in dit topic.
Het klopt behoorlijk wat ik (schijnbaar) eerder heb aangegeven :D Voordat ik dit forum bezocht was het mij niet bekend dat mensen 2 keer naar de kerk gingen
Zo vreemd is die ervaring niet . In mijn jeugd, opgegroeid in een midden orthodoxe gemeente binnen de nhk in Rotterdam kenden wij helemaal geen diensten op die dagen. Wel aparte aandacht ervoor op zondag. Doordat buurkinderen op een refo school zaten met een wat opener beleid, waardoor wij ook welkom waren... waren wij ook vrij op die dagen. Vanaf mijn 16e of 17e ging ik zelf naar een Gb gemeente binnen NHK. En daar hadden ze alleen 's Avonds kerk. Pas toen ik door werk binnen de biblebelt kwam te wonen en aldaar bij een Gb gemeente aansloot, werd het voor mij gewoon om twee keer te gaan. Omdat die mogelijkheid er was.


Overigens is het in onze HHK gemeente wel degelijk rustiger op deze dagen de laatste jaren... In de middag vooral moeders en kinderen. En s avonds de werkenden en oudere kinderen. Toch viel me op dat juist die laatste groep, oudere kinderen gisteren er lang niet allemaal waren. Maar ik miste ook echt ook wel bejaarden. Misschien elders? Of griepgolf?

Dat niet iedereen vrijneemt of heeft is echt geen onwil altijd. Niet iedereen zit op school of heeft een werkkring waar dat mogelijk is. Niet iedereen werkt binnen de eigen zuil ;)
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Biddag

Bericht door MGG »

Lilian1975 schreef: 09 mar 2023, 14:57
merel schreef: 09 mar 2023, 14:48
Henk J schreef: 09 mar 2023, 14:30
merel schreef: 09 mar 2023, 14:01 Ik lees op dit forum voor het eerst dat men op deze dagen 2x naar de kerk gaat en/of vrij vraagt. Het was mij volkomen onbekend.
Dan is je geheugen niet zo scherp meer merel. Lees maar eens wat pagina's terug in dit topic.
Het klopt behoorlijk wat ik (schijnbaar) eerder heb aangegeven :D Voordat ik dit forum bezocht was het mij niet bekend dat mensen 2 keer naar de kerk gingen
Zo vreemd is die ervaring niet . In mijn jeugd, opgegroeid in een midden orthodoxe gemeente binnen de nhk in Rotterdam kenden wij helemaal geen diensten op die dagen. Wel aparte aandacht ervoor op zondag. Doordat buurkinderen op een refo school zaten met een wat opener beleid, waardoor wij ook welkom waren... waren wij ook vrij op die dagen. Vanaf mijn 16e of 17e ging ik zelf naar een Gb gemeente binnen NHK. En daar hadden ze alleen 's Avonds kerk. Pas toen ik door werk binnen de biblebelt kwam te wonen en aldaar bij een Gb gemeente aansloot, werd het voor mij gewoon om twee keer te gaan. Omdat die mogelijkheid er was.


Overigens is het in onze HHK gemeente wel degelijk rustiger op deze dagen de laatste jaren... In de middag vooral moeders en kinderen. En s avonds de werkenden en oudere kinderen. Toch viel me op dat juist die laatste groep, oudere kinderen gisteren er lang niet allemaal waren. Maar ik miste ook echt ook wel bejaarden. Misschien elders? Of griepgolf?

Dat niet iedereen vrijneemt of heeft is echt geen onwil altijd. Niet iedereen zit op school of heeft een werkkring waar dat mogelijk is. Niet iedereen werkt binnen de eigen zuil ;)
Mijn ervaring (en die van vrienden) is dat vrij krijgen eenvoudig is. Vooral omdat de datums al vaststaan.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Biddag

Bericht door Henk J »

Volgens mij heeft iedereen recht op een aantal vrije dagen per jaar, stuk of 25 ofzo. Die kun je dan hiervoor gebruiken. Natuurlijk ligt dat in bepaalde sectoren anders zoals de zorg en de politie.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Biddag

Bericht door Lilian1975 »

Je kan werken als internationaal vrachtwagen chauffeur... je kan werken op een school of instelling waar lessen gewoon doorgaan. Je kan gewoon in een situatie zitten op werk dat vrij nemen niet kan omdat er te weinig bezetting is... of omdat het gewoon erg lastig ligt. Of omdat je een andere collega gunt naar de kerk te gaan. En elkaar hierin afwisselt...

Ik denk dat we op moeten passen er een wet van te maken. Is de mogelijkheid er en heb je de mogelijkheid. Fijn! En laat het zeker niet na.
Maar het is m.i. ook een zaak die onder de christelijke vrijheid hoort.
Net als diensten op tweede feestdagen.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Biddag

Bericht door Henk J »

Het ging mij om je opmerking over dat niet iedereen in de eigen zuil werkt. Natuurlijk is het lastiger om doordeweeks vrij te krijgen dan op zondag. Ik wil er ook geen wet van maken ofzo, of er evenveel gewicht aanhangen als aan de zondagse eredienst, (tweede feestdag vind ik dan wel weer anders want dat zijn officiële vrije dagen). Maar ik huldig wel de opvatting, waar een wil is is een weg.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Biddag

Bericht door Lilian1975 »

Zelfs tweede feestdagen zijn geen Goddelijke instellingen. En dat we daarop kerkdiensten hebben is gedaan opdat ook deze dagen niet aan allerlei ijdelheid opgaat. We kunnen in een situatie komen dat tweede feestdagen niet meer bestaan. Het gewoon een werkdag is. Overtreedt je daarmee Gods Wet?
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Biddag

Bericht door Henk J »

Nee, want God gebied geen tweede feestdagen.
Maar dat is natuurlijk geen argument om dan maar thuis te blijven terwijl je in de gelegenheid bent om de kerk te bezoeken.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Biddag

Bericht door Lilian1975 »

Henk J schreef: 09 mar 2023, 16:43 Nee, want God gebied geen tweede feestdagen.
Maar dat is natuurlijk geen argument om dan maar thuis te blijven terwijl je in de gelegenheid bent om de kerk te bezoeken.
Nee dat zeg ik niet... :)
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Biddag

Bericht door MePaul »

Lilian1975 schreef: 09 mar 2023, 16:37 Zelfs tweede feestdagen zijn geen Goddelijke instellingen. En dat we daarop kerkdiensten hebben is gedaan opdat ook deze dagen niet aan allerlei ijdelheid opgaat. We kunnen in een situatie komen dat tweede feestdagen niet meer bestaan. Het gewoon een werkdag is. Overtreedt je daarmee Gods Wet?
Nee je overtreedt dan niet Gods wet. Het enige wat voor mij (en hopelijk voor iedereen op dit forum) telt is dat ik daar wil zijn waar Jezus Christus centraal staat en waar het Woord opengaat. Ik ben weleens 3 keer op een dankdag naar de kerk geweest. Niet omdat het moet, maar omdat ik dankbaar ben dat het (nog) kan en mag. Dat waren toen 2 ochtenddiensten (waarvan 1 een kinderdienst was) en een avonddienst. Ik ben ontzettend dankbaar dat het gewoon mogelijk is om zonder gevaar voor eigen leven bijeen te kunnen komen.

Ik weet van een kerkganger in de oude kerk in Barneveld dat ze regelmatig 3 en zelfs soms 4 kerkdiensten bezoekt op zondag. Ze loop de kerk uit na de 9 uursdienst en loopt even een rondje door de winkelstraat en gaat weer zitten. Vervolgens doet ze dat ook na de 16:45 dienst. Echt prachtig om te zien! Zo'n honger naar het Woord!
Mauries06
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 sep 2022, 00:59

Re: Biddag

Bericht door Mauries06 »

MePaul schreef: 09 mar 2023, 20:02
Lilian1975 schreef: 09 mar 2023, 16:37 Zelfs tweede feestdagen zijn geen Goddelijke instellingen. En dat we daarop kerkdiensten hebben is gedaan opdat ook deze dagen niet aan allerlei ijdelheid opgaat. We kunnen in een situatie komen dat tweede feestdagen niet meer bestaan. Het gewoon een werkdag is. Overtreedt je daarmee Gods Wet?
Nee je overtreedt dan niet Gods wet. Het enige wat voor mij (en hopelijk voor iedereen op dit forum) telt is dat ik daar wil zijn waar Jezus Christus centraal staat en waar het Woord opengaat. Ik ben weleens 3 keer op een dankdag naar de kerk geweest. Niet omdat het moet, maar omdat ik dankbaar ben dat het (nog) kan en mag. Dat waren toen 2 ochtenddiensten (waarvan 1 een kinderdienst was) en een avonddienst. Ik ben ontzettend dankbaar dat het gewoon mogelijk is om zonder gevaar voor eigen leven bijeen te kunnen komen.

Ik weet van een kerkganger in de oude kerk in Barneveld dat ze regelmatig 3 en zelfs soms 4 kerkdiensten bezoekt op zondag. Ze loop de kerk uit na de 9 uursdienst en loopt even een rondje door de winkelstraat en gaat weer zitten. Vervolgens doet ze dat ook na de 16:45 dienst. Echt prachtig om te zien! Zo'n honger naar het Woord!
Ja, daar ben ik het mee eens. Als je honger hebt om dat woord de horen, dan laat je je plek niet leeg. In sommige noodgevallen snap ik dat het niet anders kan. In de HHG (waar ik lid van ben) is het bijvoorbeeld niet erg gebruikelijk, althans, in de meeste gemeenten niet, om doordeweekse diensten te luisteren. Daarom luister ik doordeweeks vaak naar een dienst van de (Oud)GerGem(inned). Ik vind het erg fijn en mooi om in de kerk te zijn. De zondag is dan ook voor mij vaak een dag om naar uit te zien, net zoals gisteren, op de biddag
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Biddag

Bericht door Susanna »

Het komt ook voort uit een mooie traditie. De oorsprong gaat toch terug tot de 16e eeuw, toen in Nederland een tijd van onrust heerste. De strijd tussen katholieken en protestanten?
Er waren eerst vaste bededagen, zoals de quatertemperdagen.* Daarbij ging het vooral om omstandigheden op seculier terrein: oorlog, honger en rampen. Na de reformatie in de 16e eeuw, toen grote delen van Nederland het katholicisme voor het protestantisme verruilden, werd het houden van bededagen door de reformatorische kerken overgenomen. Wikipedia
* Quatertemperdagen: bepaalde woensdagen, donderdagen en vrijdagen als dagen van gebed (en boete) met betrekking tot de oogst werden al vroegtijdig verbonden met het begin van elk van de vier jaargetijde.

Ik vind het wel een mooie traditie om samen te komen en te bidden.
Plaats reactie