Wat is nu echt gemeente-zijn?

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Gemeente zijn is oa.
1. Gemeenschap der heiligen. Oftewel: het samenkomen van Gods kinderen tot onderlinge stichting
2. Lering der onbekeerden binnen de gemeente. Vanuit de bewogenheid van het hart de onbekeerden in de gemeente door voorleven, gesprekken en gebed bewegen tot zaligheid
3. Evangelisatie. Het als gemeente (en daarmee bedoel ik dus alleen Gods kinderen, omdat zij alleen daartoe in staat zijn) het Woord uitdragen naar niet-kerkelijken, mbv alle geoorloofde middelen (mn. persoonlijke gesprekken) die daartoe beschikbaar zijn. Niet bekeerden kunnen natuurlijk wel meehelpen met dingen als folderen etc, echter getuigen kunnen ze niet!
4. Interne zorg. Bezoeken van eenzamen, zorg dragen voor ouderen en gehandicapten, onderwijzen van de jeugd, zorgen voor armen, bezoeken van zieken/zwakken.
5. Kerkelijke tucht uitoefenen op allen die door hun woorden of daden het getuigenis van de gemeente mogelijke schade berokken

Kortom: gemeente zijn is meer dan 's zondags in de zelfde eredienst zitten...

[Aangepast op 10/7/2004 door memento]
Loyalus
Berichten: 86
Lid geworden op: 02 jun 2004, 16:25

Bericht door Loyalus »

Wij zijn als gemeente ver afgedwaalt van het oorspronkelijke wat Memento schetst. Maar dat mag ons er niet van weerhouden om toch proberen gemeente te zijn zoals het behoort te zijn.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
o memento, meen je dat echt allemaal?

ik ben bang dat ik dan niet in een echte gemeente ben terechtgekomen...
Ja, dat meen ik echt allemaal. Maar, vergeet niet dat dat onderdelen van een ideale gemeente zijn. Helaas is de werkelijkheid vaak veel minder mooi.

Een perfecte gemeente zal je hier op aarde nooit vinden. Maar, als je ziet dat jouw gemeente dingen mist, werk er dan aan! Voor een gezonde gemeente is ieders inzet nodig. Als iedereen zou doen wat hij kan binnen de gemeente, dan zal je verbaasd staan van hoe dicht je bij het model van een ideale gemeente kunt komen

[Aangepast op 10/7/2004 door memento]
Loyalus
Berichten: 86
Lid geworden op: 02 jun 2004, 16:25

Bericht door Loyalus »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
en hoe doe jij dat dan?
Net zoals Memento dat schetst. Ondanks dat ook ik op vele punten tekort kom, mag ons dat er niet van weerhouden toch het ideale na te streven.
de Paus

Bericht door de Paus »

Grotendeels ben ik het wel met Memento eens. Gemeente zijn is vreugde en verdriet samen delen bij een geopende Bijbel. Samen huilen, samen lachen.

Voor mij is mijn eigen gemeente een plaats waar ik me thuis voel. Niet alleen in het kerkgebouw, maar bij de mensen. Ik hou van ze, en ik zou ze niet kunnen missen.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
o memento, meen je dat echt allemaal?

ik ben bang dat ik dan niet in een echte gemeente ben terechtgekomen...
Beste anemoon,

De gemeente, dat ben JIJ. Jezus zegt: wees een licht op de berg. Zet je kaars op een kandelaar zodat anderen het zien mogen en God verheerlijken. Een bekend gezegd luidt: verbeter de wereld en begin bij jezelf. Dat geldt voor ons allemaal, als het gaat om het gemeente zijn. Bidt vurig om de Heilige Geest voor je gemeente.
de Paus

Bericht door de Paus »

De gemeente, dat ben JIJ. Jezus zegt: wees een licht op de berg. Zet je kaars op een kandelaar zodat anderen het zien mogen en God verheerlijken. Een bekend gezegd luidt: verbeter de wereld en begin bij jezelf. Dat geldt voor ons allemaal, als het gaat om het gemeente zijn. Bidt vurig om de Heilige Geest voor je gemeente.
Ik wou dat de kerk weer de kandelaar was
die het licht van Gods heiligheid droeg.
Ik wou dat de kerk van haar zonden genas
en God om vergiffenis vroeg.

Ik wou dat de kerk weer het vuurbaken was
dat ieder de weg wees naar huis.
Ik wou dat de kerk van haar zonden genas
en 't licht wierp op Golgotha's kruis.

Ik wou dat de kerk weer de vissersvloot was
die mensen wou vangen voor God.
Ik wou dat de kerk van haar zonden genas
en deed naar Gods grote gebod.

Ik wou dat de kerk weer de koningsstad was
heel hoog op de bergen gebouwd.
Ik wou dat de kerk van haar zonden genas
en 't Woord bracht door God haar betrouwd.

Ik wou dat de kerk 't licht der wereld nog was.
Zo helder, zo vrolijk en blij.
Ik wou dat de kerk van haar zonden genas.
De kerk?...... Maar de kerk dat zijn WIJ.
de Paus

Bericht door de Paus »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
ik ben het helemaal met jullie eens
alleen: ik ben wellicht door alle toestanden in de kerken (nederland-breed en kerk- en gemeente-breed) in verwarring geraakt
de moed een beetje kwijt
niet veel energie meer
afgeknapt
teleurgesteld in mezelf
teveel gezien?
teveel gehoord?
teveel beleefd?
Probeer eens een aantal mensen om je heen te verzamelen waar je wat meer contact mee hebt binnen de gemeente. Ik kom zelf uit een grote gemeente en het is onmogelijk om met iedereen in contact te staan of te blijven. Maar je kan wel je aandacht geven aan een kleiner aantal mensen en daar van genieten. Genieten van het gemeente-zijn in het klein. Als iedereen dat zo doet in de gemeente (omzien naar een paar mensen) dan is de gemeente binnen de korste keren een plek waar naar elkaar wordt omgezien en waar het goed toeven is.
Plaats reactie