Gebruik van de wasmachine op zondag

Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Bij ons wordt de afwasmachine niet gebruikt op zondag, om de eecvoudige reden dat we het niet hebben.

Maar de wasmachine en drogen staan bij ons op zondag stil.
Eveneens de stofzuiger.

Een beetje rekening houden met de zondag.
Hoe is dat psamlversje ook al weer?!

"Gedenkt en viert met vee en magen......"
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Andre
Eveneens de stofzuiger.

Een beetje rekening houden met de zondag.
Hoe is dat psamlversje ook al weer?!

"Gedenkt en viert met vee en magen......"
Laten jullie de kruimels gewoon liggen op zondag? En als er een plantenpot omgaat?
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Dat wat gedaan moet worden doe ik gewoon ook op de zondag Wel is het zo dat ik mijn zondagse plicht nastreef en besef wat voor een dag het is maar deze dag is uitermate geschikt om met een rustige cd op de achtergrond thuis die "vervelende " klusjes te doen waar ik door de week niet aan toe kom


Bart
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Laten jullie de kruimels gewoon liggen op zondag? En als er een plantenpot omgaat?
Precies, dat is nou zo'n praktische reden, waarom wij een stofzuiger wel zouden gebruiken. Stel, dat thuis een verjaardag hebben, op zondag, sorry, maar dan draait de vaatwasser gewoon, de vuile vaat komt er wel bij. Als we dan 's avonds visite verwachten, word er wel effe stof-gezogen.

Nu je het over de bloempot hebt; planten water geven, dat een werkje wat je soms wel kan uitstellen. Net zoals auto wassen en in de tuin bezig. Gewoontes die waar wij niet aan doen. Ik hoor genoeg klasgenoten die dat dus wél doen. Die de hele zondag met een hogedrukspuit de oprit schoonmaken. Nou, dat vind ik gewoon te ver gaan...
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Laatst had ik een gesprek met iemand die de vaatwasser niet gebruikte op zondag. Die deed de afwas met de hand. Die persoon gebruikte als argument dat die ook de wasmachine niet gebruikt op zondag. Prima.

Maar wij hebben geen principiele bezwaren tegen het gebruik van vaatwasser op zondag, dus willen de wasmachine en de droger het ook doen op zondag.

En jij?
Yes het woord principele bezwaren. Nou bij ons thuis gaat de vaatwasser gewoon aan. De vaat moet gewoon gedaan worden. Of het nu het apparaat is of jij zelf.

Met de was is het wat anders. Ook zoals andre zegt de huisvrouw mag rusten. Een maandag kan ook de was gedaan worden.

Dat iemand op Zondag de afwas niet doet. Oke, dat iemand de was op Zondag doet oke, (bij ons gebeurd dat tegenwoordig ook)

Maar als het niet nodig is, dan laat ik het net zolief wachten tot maandag. Er wordt inderdaad niet gestofzuigd, alsof dat elke dag nodig is? Je veegt je kruimels toch niet op de grond?

Ik ben opgevoed met de gedachte van de zondag als rustdag, ik denk dat velen met mij zo zijn opgevoed. Laten we dat proberen in stand te houden. We hebben het al druk genoegd in onze levens.
nicname

Bericht door nicname »

Oorspronkelijk gepost door LOTR
En dan kun je ook op zondag de roltrap niet gebruiken, je wekker niet zetten (goed idee trouwens), je telefoon niet gebruiken, het licht uitlaten, je computer uit laten staan, geen muziek draaien, je niet douchen, niet koken, ook niet de op zaterdagavond gekookte groentesoep opwarmen, enzovoort. En reken maar dat God blij is als zijn kinderen zo vrolijk zijn dag aan het vieren zijn.
Kan het iets minder...? Ieder heeft zijn eigen grenzen en geweten, bij de een kan dit wel en bij de ander kost dat moeite. Wie zijn wij om daar cynisch over te doen of een oordeel over te geven? Het staat nu eenmaal niet in de Bijbel of je electriciteit mag gebruiken op zondag ;), over veel dingen moet je zelf een mening hebben die je voor God kunt verantwoorden.
God heeft Zijn dag Zelf geheiligd. Dat houdt niet in dat je door hoeft te draven zoals jij nu aangeeft. Wanneer je de zondag gebruikt om allerlei klusjes te doen waar je in de week niet aan toe komt, voldoet de zondag m.i. niet aan een rustdag. Persoonlijk denk ik dat God het meest verheugd is wanneer we Zijn dag invullen met Zijn Woord. Daarmee bezig zijn en het overdenken. En natuurlijk moet dat altijd, maar een zondag is daar uitermate geschikt voor.
Verder valt het me in de Bijbel op dat de Israelieten op de rustdag geen manna hoefden te rapen. Was dat voor niets?

GRoeten Nic
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Ieder heeft zijn eigen grenzen en geweten, bij de een kan dit wel en bij de ander kost dat moeite.
Soms komt 'links' en 'vrijzinnig' wel weer heel erg dichtbij 'rechts' en 'behoudend'.

Ik zat net te lezen op het forum van satanisten. Achter me stond te tv aan met de uitvaart van juliana. En nu lees ik hier weer dit.
Wat leven we toch in een dwaze wereld.

Schud nu toch eens al je religiositeit van je af. Je tradities en ceremonien. En volg de levende God!
Nu kunnen wij God dienen in de nieuwheid van de Geest, en niet meer in de oudheid van de letter.
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door LOTR
En dan kun je ook op zondag de roltrap niet gebruiken, je wekker niet zetten (goed idee trouwens), je telefoon niet gebruiken, het licht uitlaten, je computer uit laten staan, geen muziek draaien, je niet douchen, niet koken, ook niet de op zaterdagavond gekookte groentesoep opwarmen, enzovoort. En reken maar dat God blij is als zijn kinderen zo vrolijk zijn dag aan het vieren zijn.

Lotr, het ging hier over het gebruik van de wasmachine op zondag. Ik vind dat dat voor een ieder een pesoonlijke zaak is en dat we daar geen moeilijk punt van moeten maken.
Wil jij de wasautomaat laten draaien? dat moet jij weten, maar laat anderen die dat niet willen en nu laten wel in hun waarde.
nicname

Bericht door nicname »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Ik zat net te lezen op het forum van satanisten.
Eerlijk gezegd vraag ik me af en ben ik benieuwd wat je daar zoekt....(of evangeliseer je daar?)
Wat leven we toch in een dwaze wereld.
Absoluut, maar God volgen is ook Zijn Woord volgen. En dat zou voor ieder hetzelfde moeten inhouden, maar dat is echter niet zo in de praktijk.
Schud nu toch eens al je religiositeit van je af. Je tradities en ceremonien. En volg de levende God!
Nu kunnen wij God dienen in de nieuwheid van de Geest, en niet meer in de oudheid van de letter.
Blijf echter respect houden voor mensen, die vanuit hun geloof in God (dus vanuit hun 'God volgen', zoals jij dat uitdrukte) dingen laten o.a op zondag.
" Oordeelt niet..."


GRoeten Nic

[Aangepast op 30/3/04 door nicname]
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Wat ik op satanisten fora zoek?
Voor de duidelijkheid, moderne satanisten aanbidden niet satan. Zij aanbidden zichzelf, en vereren het leven. Een vreselijke vorm van levensovertuiging. Een moderne vorm die steeds populairder wordt. Ik wil weten wat zich daar afspeelt. Wat de ideeen zijn.

Ik heb op internet vele fora van 'andersdenkenden' bezocht. Atheisten, Agnosten, Islamieten, vrijzinnigen, en overal zag ik aanknopingspunten om het evangelie te verkondigen.

Maar op het satanisten forum sta ik met mijn mond vol tanden.
Niet omdat ze gelijk hebben. Maar omdat ze zo welwetend, volledig bewust, de andere weg kiezen. De weg van het welbewust eten van de boom van kennis.

Wat dat betreft was het een shock om van het satanisch inteligente hier in het menselijke ceremoniele te komen.
Juist omdat dit forum een rustpunt voor me is. Wat is het erg dat wij christenen zo vaak niet weten wat we doen, en verdrinken in onze religiositeit.

Wij zouden moeten zijn als de satanisten.
Maar dan niet gevoed door satan, maar door de Geest.
Welbewust geleid door de Geest, in Waarheid en Wijsheid.
Maar het tegenovergestelde is waar.

Het ergste vind ik dat ik weet dat ik zelf ook verdrink in vele fouten en dwalingen. Ik weet het van mezelf, maar ik weet niet waar. Ik kan misschien de fouten van anderen aanwijzen, maar weet daardoor dat ik blind ben voor mijn eigen fouten. Stekeblind. Vergeef me daarom dat ik het bij jullie aanwijs, want hoe kan de blinde de lamme lijden :(

En dan kan ik alleen maar zeggen, Prijs God! Hij heeft Zijn Zoon gestuurd om ons te lijden. En hoe wij ook aanmodderen in onze religiositeit en vastgebakken menselijkheden. Wij mogen Hem volgen naar het Vaderhuis.

MAAR dat betekent niet dat wij een vrijspraak hebben om maar wat aan te modderen!! Hoe meer wij ons laten leiden door de Geest, hoe meer wij uit de modder zullen komen. En hoe meer wij een licht in deze wereld kunnen zijn. Ook voor de satanisten.

Het is niet zo vreemd dat de kerk in het westen leegloopt.
Hoe kan de kerk een licht zijn als ze diep in dit soort modder zit?
LOTR

Bericht door LOTR »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Oorspronkelijk gepost door LOTR
En dan kun je ook op zondag de roltrap niet gebruiken, je wekker niet zetten (goed idee trouwens), je telefoon niet gebruiken, het licht uitlaten, je computer uit laten staan, geen muziek draaien, je niet douchen, niet koken, ook niet de op zaterdagavond gekookte groentesoep opwarmen, enzovoort. En reken maar dat God blij is als zijn kinderen zo vrolijk zijn dag aan het vieren zijn.

Lotr, het ging hier over het gebruik van de wasmachine op zondag. Ik vind dat dat voor een ieder een pesoonlijke zaak is en dat we daar geen moeilijk punt van moeten maken.
Wil jij de wasautomaat laten draaien? dat moet jij weten, maar laat anderen die dat niet willen en nu laten wel in hun waarde.
Oke, sorry Jelle (en Nic), ik liet me misschien evn erg cynisch gaan. Ik zat me alleen af te vragen waar mensen het vandaan halen God hiermee en plezier te doen, en dat leidde tot wat pissigheid.

Maar je hebt gelijk, dat moet iedereen vor zichzelf uitmaken.

Groeten, LOTR
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Beste LOTR,

Je moet je zondag invullen wat je zelf het meest verantwoord vind. Je moet het niet zien dat het voor iedereen een "must" is om dit niet, of dat wel te doen.

Het gaat erom hoe de Heere aan Zijn eer komt, ook in ons doen en laten.

Wordt vooral niet "pissig", ik weet zeker dat dit de bedoeling is van mede OSW-ers.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Vortigern
Er wordt inderdaad niet gestofzuigd, alsof dat elke dag nodig is? Je veegt je kruimels toch niet op de grond?
Geen ervaring met kleine kinderen? Wij kunnen na het eten letterlijk van de vloer eten. Daar hebben we dan geen trek in, zodat de stofzuiger er aan te pas komt.

Maar goed, je zou natuurlijk de kruimeldief kunnen gebruiken, die je om 12 uur zaterdags uit de oplader haalt en er om 12 uur zondag weer inzet :)
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ach, het is wel een onderwerp om bij te glimlachen. Wij doen thuis de was op vrijdag of zaterdag, zondag staat hij bijna altijd uit. De vaat doen we wel zondags, de kraan ook en wij koken ook. Ieder zijn gewoonten en als hij op die manier dicht bij de Heere kan leven moet hij of zij het doen, want het nalaten van dagelijks werk moet dienen om de sabbat te heiligen. Vandaar de zware straffen in het Oude Testament bij sabbatsontheiliging, want dat was bij uitstek wel de manier waarop je liet zien dat je geen rekening met de Heere houdt. En ik vind er wel wat inzitten dat je door niet te wassen op zondag rekening houdt met de rustdag, dat is nooit af te keuren.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Er zit geen verschil in Rick, of je nu handmatig wast of de machine aanzet, maar voor wij een een vaatwasser hadden lieten we de vaat ook al staan tot maandag. En hoelang heb ik nu al een vaatwasser? ik denk al meer dan 30 jaar, daarom hebben we ook geen behoefte om het apparaat op zondag te laten draaien.

waarschijnlijk een gewoonte die altijd is blijven bestaan. maar in elk geval geen slechte gewoonte volgens mij
En hoeveel kinderen hadden jullie nog thuis wonen toen jullie met z'n allen thuis woonden?

Ik kom uit een groot gezin, wij hebben een vaatwasser en die draait 7 dagen per week. Dus elke dag. Ook op zondag. Als we de vaat moeten laten staan dan hebben we geen servies meer voor maandag. Want er zijn ook een aantal aanhang bij gekomen. Momenteel zitten we aan 14 man. Duz als we zondag's met z'n allen zijn dan draaien we gerust twee keer een vaatwas. Ik zelf heb hier geen problemen mee.
Plaats reactie