marin277 schreef:De zaligheid, het eeuwige leven, is en blijft een genadegift Gods door Jezus Christus, onze Here. - De mens moet echter twee dingen doen om die zaligheid te verkrijgen, ten eerste : die genade aanvaarden
Nee hoor, de mens hoeft helemaal niets. Alleen maar geloven en vertrouwen op de Zaligmaker. De genade vloeit dan 'vanzelf'.
Genade is niet iets dat je dient te aanvaarden. Het is een gratieverlening voor een schuldige zondaar. De zondaar krijgt genade, onafhankelijk van de aarvaarding daarvan, net als in de wereldlijke rechtspraak. Een misdadiger die wordt vrijgesproken vanwege gratie, blijft echt niet 'vastzitten' als hij de gratie niet aanvaard. Die komt gewoon 'op straat te staan'. De genade is net zo 'onwederstandelijk'.
- dat is het geloof waar Paulus over spreekt in Efeze 2 : 10,
Geloof is het middel tot genade, niet de genade zelf.
Geloof wordt gewerkt door Gods Geest door de Woordverkondiging, ook weer een middel.
Dat middel van geloof is middel om in Christus ingelijfd te worden. En die inlijving doet delen in de genade van Christus. Zonder die inlijving is er geen genade. Niet 'los' van Christus verkrijgbaar.
en ten tweede : overeenkomstig die genade leven, dat is, leven naar Gods wil, overeenkomstig de richtlijnen die God in Zijn Woord, o.a. in de onveranderlijke zedenwet, heeft gegeven.
Wie gelooft deelt in alle weldaden van Christus, omdat de gelovige
een is met de Zaligmaker. Dat doet delen, niet alleen in de genade van verzoening met God, maar ook in de vervulling van Gods Wet waardoor in Christus geen enkele overtreding van Gods Wet de zondaar nog kan veroordelen. God ziet in Christus geen zonden in de mens. Daarom is het dagelijks geloof en dagelijkse bekering zo nodig, om vanuit die bron van genade, elk moment daarui te mogen en kunnen putten. De dagelijkse rechtvaardiging van de zondaar, die zondaar blijft tot de dood toe. Het houden van Gods wet is gelukkig geen voorwaarde, want dan zou de inlijving in Christus niet volkomen zijn of de volheid van Christus niet volkomen zijn. Dan zouden we ons niet kunnen funderen op de volkomen Zaligmaker Jezus Christus.
Het leven naar de wet is een vrucht van de Inlijving. Een vrucht die uit liefde tot God de wet als regel der dankbaarheid naleeft in alle gebrekkigheid. Maar in Christus volkomen.
Het lijkt zo mooi: geloof maar en werk maar, maar zoals het hier gesteld wordt is het een slavendienst zonder genade als genade.
Kenmerk van genade is dat het vrijmaakt van alle schuld en straf.
Dus ook van voorwaarden van geloof en werken.
Geloof is een genadegift die genade laat 'stromen' . Geloof brengt tot de Zaligmaker en lijft de gelovige in, vanaf het allereerste begin. Want zonder die inlijving is er geen delen in de genade in Christus.
Zowel voor het eerste als het tweede ontvangt ieder mens van Godswege de kracht;
Kracht om genade en geloof te ontvangen betekent een nieuw werkverbond. Maar de bijbel leert dat het nieuwe verbond op Christus is gefundeerd als 2e Adam. Dan is het niet mogelijk dat het verbond verbroken wordt.
Als mensen zelf nog genade moeten aannemen en zelf moeten werken en de mogelijkheid hebben dit af te wijzen, na ontvangen genade in de vorm van 'kracht' -zo maak ik hier uit op- dan is het mogelijk dat mensen toch verloren gaan, na wedergeboren te zijn.
Dat is lijnrecht tegen dezelfde aangehaalde brief aan Efeze.
Dit raakt de kern van de reformatie: De rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof verwordt zo tot een rechtvaardiging door de werken van geloof en onderhouden van de wet. Zo zijn we terug bij Rome!
God dwingt niemand;
en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde; ..Luk. 14
hij laat ieder mens vrij in zijn keuze,
Vrij? En gij, Kapernaum! die tot den hemel toe zijt verhoogd, gij zult tot de hel toe nedergestoten worden. Want zo in Sodom die krachten waren geschied, die in u geschied zijn, zij zouden tot op den huidigen dag gebleven zijn.... Matt.11
maar werkt door Zijn Geest aan ons hart om ons te bewegen de goede keuze te doen.
Zeker, beide, het willen en werken, maar niet als voorwaarde, maar als genadegift. Want dat blijft ook uit Gods Woord:
Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade... Rom 6.
En indien het door genade is, zo is het
niet meer uit de
werken;
anderszins is de genade geen genade meer; en indien het is uit de werken, zo is het geen genade meer; anderszins is het werk geen werk meer... Rom 11
Die ons heeft zalig gemaakt, en geroepen met een heilige roeping;
niet naar onze
werken, maar naar
Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is
in Christus Jezus, voor de tijden der eeuwen;.. 2 Tim. 1
En Hij sprak tot mij: Het is geschied. Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde.
Ik zal den dorstige
geven uit de fontein van het water des levens
voor niet.
uit het boek: Stem der hoop, Ds.F.J.Voorthuis.
Snel verbranden, dat boek.