Predikant afgezet in Ger. Gemeenten

Adorote

Bericht door Adorote »

jvdg en Refo---------------HULDE

Recht en gerechtigheid en barmhartigheid; de juiste Christelijke houding.
wijkie
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 feb 2006, 14:50

Bericht door wijkie »

gek genoeg is dit 7e gebod zo'n beetje het enige gebod wat overtreden schijnt te worden door predikanten, waardoor ze worden agfezet.
Toch vind ik hier wel wat inzetten. En dan niet alleen met betrekking tot predikanten. Laatst van dichtbij meegemaakt die gescheiden is. Ineens mocht hij aan veel dingen niet meer deelnemen (zal niet in details treden, om herkenning te voorkomen) in het kerkelijk leven. Op datzelfde moment hoorde ik iemand over deze persoon praten. Ze zei dingen die niet juist waren. Ofwel: ze roddelde. ( Gij zult geen valse getuigenis geven ) Dit wordt niet als zonde bestempeld, terwijl dit minstens evenveel kapot kan maken, als zonde tegen het 7e gebod.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Een tijdje terug heeft Ds. Hoefnagel in Bewaar het Pand een artikel geschreven over zonde en ambt. Helaas heb ik het niet bewaard, maar hij legde keurig uit waarom een ambtsdrager ook na schuldbelijdenis niet meer als zodanig kan functioneren. Wellicht dat iemand anders dit nog heeft en kan inscannen?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik weet niet wat ik moet zeggen...
Ik had laatst een discussie met een mede-forummer waarin we het eens waren dat als iemand zich bekeerd van zijn zonde met berouw over zijn daad, we hem moeten vergeven en hem op zijn positie moeten laten zitten.

Aan de andere kant heb je ook een voorbeeldfunctie. Worden politie-agenten ontslagen wanneer ze in de fout gaan of niet?
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Die voorbeeldfunctie is het probleem, denk ik. Na schuldbelijdenis en bekering zal niemand deze predikant (die ik overigens ook niet ken) de toegang het HA ontzeggen. Maar het vertrouwen van de gemeente is geschonden.

Persoonlijk denk ik dat het mogelijk zou moeten zijn dat iemand in een dergelijk geval van zijn gemeente wordt losgemaakt en een andere gemeente gaat dienen, waar hij met een schone lei kan beginnen. Maar ja, zeker in de GG is zulk nieuws meteen overal bekend, dus dat werkt misschien ook niet.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Kaw schreef:Ik weet niet wat ik moet zeggen...
Ik had laatst een discussie met een mede-forummer waarin we het eens waren dat als iemand zich bekeerd van zijn zonde met berouw over zijn daad, we hem moeten vergeven en hem op zijn positie moeten laten zitten.

Aan de andere kant heb je ook een voorbeeldfunctie. Worden politie-agenten ontslagen wanneer ze in de fout gaan of niet?
Lastig dilemma inderdaad. Zeker als het gaat om het zevende gebod blijf je, ook na schuldbelijdenis, toch vaak nog lang "besmet". De vraag is dan natuurlijk of dat een reden mag zijn om iemand uit zijn functie te ontheffen. Wanneer we ons als gemeenteleden realiseren hoe we zelf in elkaar zitten, terwijl we in zekere zin ook pastor zijn van ons gezin (als we dat hebben uiteraard), dan past zeker bescheidenheid.

Ik schreef al dat het vaak de omstandigheden van het geval zijn die bepalend zijn. Bij kwesties rondom het zevende of achtste gebod komt het nogal eens voor dat gemeenteleden direct betrokken zijn bij het probleem. Je kunt dan nog steeds van mening zijn dat een predikant niet uit zijn ambt ontheven zou moeten worden, maar het lijkt mij dan op zijn minst wel zinnig om hem dan in ieder geval los te maken van de betrokken gemeente, om elders te proberen met een schone lei te beginnen (erg optimistisch ben ik daar trouwens niet over).
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

David J schreef:.... Maar het vertrouwen van de gemeente is geschonden.
......
Welk vertrouwen?
Wordt de dominee in dezen ook niet teveel op een voetstuk geplaatst? Zo van: slechts wie nooit (openbaar) gevallen is kan predikant worden.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

refo schreef:Maar als de predikant schuld bekent en belijdt, staat niets het blijven in zijn ambt in de weg. Dat hij dan niet meer 'acceptabel' zou zijn als predikant zegt meer over de mensen die dat vinden dan over de predikant.
Daar ben ik het zeer mee eens.

Maar puur menselijk bezien kan ik het wel begrijpen.

Onlangs hoorde ik een predikant zeggen - na afkondiging van een 'moetje': Wie meent te staan, ziet toe dat hij niet valle! En ik dat deze oproep ook in dit geval relevant is.
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

@ refo: Gewoon, het vertrouwen dat je je dochter met een gerust hart naar de dominee kunt sturen voor een pastoraal gesprek. En dat de ds. gewoon zijn tractement krijgt en niet allerlei extraatjes regelt uit de collectezak of daar buitenom. En dat afspraken worden nagekomen.

En daarnaast heeft een dominee hoe dan ook een voorbeeldfunctie. Zijn ambt en zijn persoon zijn niet volledig los te koppelen. Als hij persoonlijk in een (openbare) zonde valt, leidt zijn ambt daaronder. Dat valt gewoon niet te vermijden, hoewel het misschien onwenselijk is.
philips
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jan 2007, 17:21

Bericht door philips »

De schrik slaat mij om het hart om dit bericht te moeten horen. Ik heb het zelf van dichtbij meegemaakt in een gemeente. Wat ik altijd zo frapant vindt is dat als een dominee geschorst/uit het ambt gezet wordt o.i.d vanwege het zevende gebod, dat we gelijk de link leggen tussen bathseba en david. Dit hoeft helemaal niet het geval te zijn.
Ik zeg dit om te voorkomen dat we gaan verzanden en allerlei oordelen gaan uitspreken.
Ik denk dat het gepast is om ex- dominee de Pater en zijn familie op te dragen in onze voorbede..
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Het is natuurlijk bedroevend, en hierbij ook de beste wensen aan broeder de Pater, en mijn hoop voor hem is ook dat hij de nabijheid van zijn Zaligmaker mag gevoelen, en ook bewust mag zijn van de vergeving van al zijn zonden.

En ook dit is hier van de toepassing, vooral ook dat we in de Schrift lezen dat ALLES moet medewerken ten goede voor Zijn volk. En dat is het grote wonder. God kan, en zal, toch de meest verschrikkelijke dingen die wij doen, nog ten goede keren.
28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.

29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.

30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?

32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?

33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.

34 Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter hand Gods is, Die ook voor ons bidt.

35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard?

36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.)

37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.

38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,

39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere
.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

David J schreef:@ refo: Gewoon, het vertrouwen dat je je dochter met een gerust hart naar de dominee kunt sturen voor een pastoraal gesprek. En dat de ds. gewoon zijn tractement krijgt en niet allerlei extraatjes regelt uit de collectezak of daar buitenom. En dat afspraken worden nagekomen.

En daarnaast heeft een dominee hoe dan ook een voorbeeldfunctie. Zijn ambt en zijn persoon zijn niet volledig los te koppelen. Als hij persoonlijk in een (openbare) zonde valt, leidt zijn ambt daaronder. Dat valt gewoon niet te vermijden, hoewel het misschien onwenselijk is.
Waarom zou je je dochter niet naar ds De Pater kunnen sturen?
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Bert Mulder schreef:Het is natuurlijk bedroevend, en hierbij ook de beste wensen aan broeder de Pater, en mijn hoop voor hem is ook dat hij de nabijheid van zijn Zaligmaker mag gevoelen, en ook bewust mag zijn van de vergeving van al zijn zonden.

En ook dit is hier van de toepassing, vooral ook dat we in de Schrift lezen dat ALLES moet medewerken ten goede voor Zijn volk. En dat is het grote wonder. God kan, en zal, toch de meest verschrikkelijke dingen die wij doen, nog ten goede keren.
28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.

29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.

30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?

32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?

33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.

34 Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter hand Gods is, Die ook voor ons bidt.

35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard?

36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.)

37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.

38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,

39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere
.
Alsof voor "lijden" kan worden ingevuld: een lijden doordat mensen zelf zondigen. Zo heeft Paulus dat beslist niet bedoeld.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Gebed.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Gebeurt het wel vaker, overigens dat er een ds. wordt afgezet die al emeritus is?
Plaats reactie