Waardering voor niet-reformatorische theologen
Geplaatst: 20 dec 2006, 08:53
Mág je waardering hebben voor niet-reformatorische theologen en hun werk (uiteraard zonder hun dwalingen over te nemen), en zo ja, welke heb jij het hoogst staan?
Ikzelf ben een groot waardeerder van Thomas Aquinas, de grote theoloog en filosoof. De reden hiervoor is zijn zeer consequente redenatie-wijze, waardoor hij zonder meer de plaats in het rijtje grootste filosofen ooit, direct na Augustinus, verdient, ook al deel ik de uitkomsten van zijn denken (mn het dualististische denken, wat later de RK-leer geworden is te Trente) niet. Ook waardeer ik zijn zoeken naar dogmatische antwoorden in de Schrift. Zijn grootste meesterwerk is wel de bekende 'Summa Theologica', evenals zijn minder bekende 'summa contra gentiles'. Een illustratie van zijn gedegen onderzoeksmethode kan je zien als je kijkt naar het aantal citaten: in de Summa theologiae van Thomas staan 25.000 citaten uit de Bijbel, 2500 van Augustinus, en 2500 uit de werken van Aristoteles. Meer informatie is te vinden op WikiPedia
Een ander is Karl Barth. Wat ik aan hem waardeer is zijn Christologische denken en de plaats daarvan in de bevinding van de mens, en zijn onderbouwing vanuit de Schrift, op een zeer consequente redenatie-wijze. Helaas sloeg zijn bevindings-denken door in een ongezond subjectisme. Zijn bekendste meesterwerk is wel de 'Kirchliche dogmatik'. Karl Barth is op zijn best als hij schrijft over Christus, hij schrijft dan vanuit zijn hart ipv zijn hoofd. Meer informatie is te vinden op WikiPedia
Als laatste wil ik Soren Kierkegaard noemen. Hij was filosoof, en de grote protest-stem in de Deens-Lutherse volkskerk, waarin hij de vormendienst streng bekritiseerde, en wees op de noodzaak van het geloof. Geloof was volgens hem een volledige overgave aan God, wat hij vergeleek met een sprong in de oneindigheid. Wat ik aan hem waardeer is zijn schrijven over het geloof, en zijn leerzame kritiek op zinloze zaken, waaronder vormendienst, maar ook zaken als 'zit mijn haar wel goed'. Kierkegaard houdt een spiegel voor, waarbij hij ons de vraag laat stellen bij alles wat we doen: waarom doe ik het, wat is het doel er van, en heeft het eeuwigheidswaarde. Meer informatie over Kierkegaard is te vinden op WikiPedia
Zoals je kan zien hebben mn theologische denkers mijn interesse. In de wel-reformatorische hoek zou ik Augustinus, Anselmus, Pascal en Edwards kunnen noemen, maar ook meer bekende namen als Calvijn, Zwingli, Melanchton, Bullinger en Kuyper.
Ikzelf ben een groot waardeerder van Thomas Aquinas, de grote theoloog en filosoof. De reden hiervoor is zijn zeer consequente redenatie-wijze, waardoor hij zonder meer de plaats in het rijtje grootste filosofen ooit, direct na Augustinus, verdient, ook al deel ik de uitkomsten van zijn denken (mn het dualististische denken, wat later de RK-leer geworden is te Trente) niet. Ook waardeer ik zijn zoeken naar dogmatische antwoorden in de Schrift. Zijn grootste meesterwerk is wel de bekende 'Summa Theologica', evenals zijn minder bekende 'summa contra gentiles'. Een illustratie van zijn gedegen onderzoeksmethode kan je zien als je kijkt naar het aantal citaten: in de Summa theologiae van Thomas staan 25.000 citaten uit de Bijbel, 2500 van Augustinus, en 2500 uit de werken van Aristoteles. Meer informatie is te vinden op WikiPedia
Een ander is Karl Barth. Wat ik aan hem waardeer is zijn Christologische denken en de plaats daarvan in de bevinding van de mens, en zijn onderbouwing vanuit de Schrift, op een zeer consequente redenatie-wijze. Helaas sloeg zijn bevindings-denken door in een ongezond subjectisme. Zijn bekendste meesterwerk is wel de 'Kirchliche dogmatik'. Karl Barth is op zijn best als hij schrijft over Christus, hij schrijft dan vanuit zijn hart ipv zijn hoofd. Meer informatie is te vinden op WikiPedia
Als laatste wil ik Soren Kierkegaard noemen. Hij was filosoof, en de grote protest-stem in de Deens-Lutherse volkskerk, waarin hij de vormendienst streng bekritiseerde, en wees op de noodzaak van het geloof. Geloof was volgens hem een volledige overgave aan God, wat hij vergeleek met een sprong in de oneindigheid. Wat ik aan hem waardeer is zijn schrijven over het geloof, en zijn leerzame kritiek op zinloze zaken, waaronder vormendienst, maar ook zaken als 'zit mijn haar wel goed'. Kierkegaard houdt een spiegel voor, waarbij hij ons de vraag laat stellen bij alles wat we doen: waarom doe ik het, wat is het doel er van, en heeft het eeuwigheidswaarde. Meer informatie over Kierkegaard is te vinden op WikiPedia
Zoals je kan zien hebben mn theologische denkers mijn interesse. In de wel-reformatorische hoek zou ik Augustinus, Anselmus, Pascal en Edwards kunnen noemen, maar ook meer bekende namen als Calvijn, Zwingli, Melanchton, Bullinger en Kuyper.