Gevraagd: Informatie over nummering bijbelverzen

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Dat heeft niets met de versindeling te maken. Alle dingen en daden hebben een waarde waarmee ze doorrekenen, en ook profeteren.
Hoe het precies heet weet ik niet meer.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Josephus schreef:
Kaw schreef:Er is een joodse stroming die er een compleet geloof aan heeft gehangen. Die gedachte is al heel oud in feite. Ik kende dit nog niet, maar bijv. in de Kaballa zijn de wiskundegrapjes ook zeer belangerijk.
Bedoel jij hier niet de kabbalistiek? Zo ja, dan is dat toch wel wezenlijk anders dan wat hier gebeurt. Bij de kabbalistiek kent men de letters een getalwaarde toe, en telt men deze vervolgens bij elkaar op.
Er bestaat wel zoiets als gematria. In het hebreeuwse alfabeth komt een getal overeen met een cijfer. Hoe het precies werkt weet ik ook niet, maar het is niet iets mystieks.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Gevraagd: Informatie over nummering bijbelverzen

Bericht door Zonderling »

Tiberius schreef:Vandaag kwam het GBS blad Standvastig binnen. Een van de eerste dingen, die ik altijd lees is de rubriek "Lezers vragen", beantwoord door dhr. L.M.P. Scholten.

In het Naschrift roept dhr. Scholten lezers op om informatie over de in de vraag genoemde zienswijze.
Weet iemand hierop een antwoord?

------------------------------

VRAAG Iemand heeft mij geleerd dat de Heere ook door middel van de nummering van de bijbelverzen ons de waarheid bekend wil maken. Via de nummering is veel te leren. De bijbelse getallen kunnen ons in de waarheid leiden zoals God wil dat wij die zien. (En hierbij zijn enkele voorbeelden gevoegd, waarin bijv. vers 6 van een hoofdstuk gelegd wordt bij vers 6 van enkele andere hoofdstukken; het ene vers 6 dient dan ter opheldering van het andere.)

ANTWOORD
Daar geloof ik niets van. En u zult zelf ook wel ontdekt hebben, dat het heel dikwijls niet opgaat, wat u denkt te vinden. Het is historisch ook niet zo. De door Gods Geest geïnspireerde bijbelschrijvers kenden geen verzen en geen nummering. Eeuwenlang heeft de kerk de Bijbel ook zonder versnummering gekend. Pas na de uitvinding van de boekdrukkunst is het een Franse boekdrukker, Robert Estienne uit Parijs, geweest, die voor het gemak van de bijbellezer de hoofdstukken in verzen verdeeld heeft. In de Bijbel die hij in 1551 drukte, heeft hij die versindeling het eerst toegepast. Later is ze nog weer enigszins gewijzigd. Het gevolg is dan ook, dat de versindeling niet in alle Bijbels gelijk is. In de Engelse Bijbel bijvoorbeeld zult u, met name in de Psalmen, dikwijls verschil in versnummering zien met onze Statenvertaling.
Wij mogen blij zijn met het werk van deze Parijse drukker, want we kunnen zo gemakkelijker iets opzoeken in de Bijbel. Calvijn en de andere grote mannen van de Kerkhervorming, en ook de roomse schrijvers, hebben de versindeling dan ook dankbaar overgenomen. Luther, die in 1546 is gestorven, heeft de versindeling van Estienne nooit kunnen gebruiken en dus ook niet in zijn Duitse bijbelvertaling toegepast, maar in de latere drukken van de Duitse Bijbel werd ze ook snel ingevoerd. Maar zoekt u er alstublieft geen verborgen betekenis in, want geïnspireerd is de versnummering beslist niet!

NASCHRIFT
Indien een Standvastig-lezer meer weet over waar deze aparte zienswijze vandaan komt, houden wij ons voor informatie aanbevolen.
Geen antwoord op je vraag, Tiberius, wel een opmerking.

Het betoog van de heer Scholten is juist voor het Nieuwe Testament, maar niet voor het Oude Testament. De versnummering van het Oude Testament komt niet van Robert Estienne vandaan, maar vele eeuwen eerder van de Joodse Masoreten.
Gebruikersavatar
rj
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 18:50

Bericht door rj »

De King James vertaling begint bij de psalmen pas te nummeren na het opschrift. De Statenvertaling heeft dus dan 1 vers meer bij die psalmen.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

rj schreef:De King James vertaling begint bij de psalmen pas te nummeren na het opschrift. De Statenvertaling heeft dus dan 1 vers meer bij die psalmen.
Dat klopt, maar dat was een eigenwijzigheid van de KJV.
De Statenvertaling volgt de Joodse versnummering.
Nogmaals, deze versnummering begon niet in 1551 bij Estienne (dat geldt wel voor het NT), maar was er al veel eerder.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:Een organist uit Helmond heeft er anders (overdreven gezegd) zo'n beetje zijn levenswerk van gemaakt... Gelukkig is het niet in zijn spel terug te horen... :?
Kees woont in Boxtel hoor.
Met je tweede opmerking ben ik het van harte eens!
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

In de serieuze bijbelwetenschap wordt getallensymboliek en quantitatieve structuur analyse o.m. verdedigd door Labuschagne (Vertellen met getallen). M.n. de getallen 17 en 26 (Godsnaamgetallen) spelen een belangrijke rol in veel bijbelgedeelten.

Wat de versindeling betreft, waar Scholten het over heeft, dat is natuurlijk onzin.

Wat de vraag betreft, ik zou het niet weten. Misschien een orthodox-christelijke slappe variant van Friedrich Weinreb, waar verschilende boeken over verschenen zijn geloof ik, die ook dergelijke (en allerlei ergere) onzin schijnt verkondigd te hebben.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:
Josephus schreef:Een organist uit Helmond heeft er anders (overdreven gezegd) zo'n beetje zijn levenswerk van gemaakt... Gelukkig is het niet in zijn spel terug te horen... :?
Kees woont in Boxtel hoor.
Met je tweede opmerking ben ik het van harte eens!
Slordigheidje, had ik moeten weten. En wat zijn spel betreft: ik vind het eigenlijk wel grappig om dat te constateren. Het is net of hij dan alle "ballast" van zich afschudt en "gewoon" muziek gaat maken. Hij verklaart zelf overigens ook iets dergelijks in zijn toelichting bij de cd met het Orgelbüchlein (die je vast ook wel in de kast hebt staan).
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:[Hij verklaart zelf overigens ook iets dergelijks in zijn toelichting bij de cd met het Orgelbüchlein (die je vast ook wel in de kast hebt staan).
Was 't maar waar. Uitgeleend [maar aan wie ook alweer?] en nooit teruggekregen Afbeelding
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Hendrikus schreef:
Josephus schreef:Een organist uit Helmond heeft er anders (overdreven gezegd) zo'n beetje zijn levenswerk van gemaakt... Gelukkig is het niet in zijn spel terug te horen... :?
Kees woont in Boxtel hoor.
Met je tweede opmerking ben ik het van harte eens!
Hij kan er anders zeer gedreven over vertellen
'k was er best van onder de indruk :oops:
Plaats reactie