Gevraagd: Informatie over nummering bijbelverzen

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Gevraagd: Informatie over nummering bijbelverzen

Bericht door Tiberius »

Vandaag kwam het GBS blad Standvastig binnen. Een van de eerste dingen, die ik altijd lees is de rubriek "Lezers vragen", beantwoord door dhr. L.M.P. Scholten.

In het Naschrift roept dhr. Scholten lezers op om informatie over de in de vraag genoemde zienswijze.
Weet iemand hierop een antwoord?

------------------------------

VRAAG Iemand heeft mij geleerd dat de Heere ook door middel van de nummering van de bijbelverzen ons de waarheid bekend wil maken. Via de nummering is veel te leren. De bijbelse getallen kunnen ons in de waarheid leiden zoals God wil dat wij die zien. (En hierbij zijn enkele voorbeelden gevoegd, waarin bijv. vers 6 van een hoofdstuk gelegd wordt bij vers 6 van enkele andere hoofdstukken; het ene vers 6 dient dan ter opheldering van het andere.)

ANTWOORD
Daar geloof ik niets van. En u zult zelf ook wel ontdekt hebben, dat het heel dikwijls niet opgaat, wat u denkt te vinden. Het is historisch ook niet zo. De door Gods Geest geïnspireerde bijbelschrijvers kenden geen verzen en geen nummering. Eeuwenlang heeft de kerk de Bijbel ook zonder versnummering gekend. Pas na de uitvinding van de boekdrukkunst is het een Franse boekdrukker, Robert Estienne uit Parijs, geweest, die voor het gemak van de bijbellezer de hoofdstukken in verzen verdeeld heeft. In de Bijbel die hij in 1551 drukte, heeft hij die versindeling het eerst toegepast. Later is ze nog weer enigszins gewijzigd. Het gevolg is dan ook, dat de versindeling niet in alle Bijbels gelijk is. In de Engelse Bijbel bijvoorbeeld zult u, met name in de Psalmen, dikwijls verschil in versnummering zien met onze Statenvertaling.
Wij mogen blij zijn met het werk van deze Parijse drukker, want we kunnen zo gemakkelijker iets opzoeken in de Bijbel. Calvijn en de andere grote mannen van de Kerkhervorming, en ook de roomse schrijvers, hebben de versindeling dan ook dankbaar overgenomen. Luther, die in 1546 is gestorven, heeft de versindeling van Estienne nooit kunnen gebruiken en dus ook niet in zijn Duitse bijbelvertaling toegepast, maar in de latere drukken van de Duitse Bijbel werd ze ook snel ingevoerd. Maar zoekt u er alstublieft geen verborgen betekenis in, want geïnspireerd is de versnummering beslist niet!

NASCHRIFT
Indien een Standvastig-lezer meer weet over waar deze aparte zienswijze vandaan komt, houden wij ons voor informatie aanbevolen.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Zie ook hier
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Gevraagd: Informatie over nummering bijbelverzen

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Vandaag kwam het GBS blad Standvastig binnen. Een van de eerste dingen, die ik altijd lees is de rubriek "Lezers vragen", beantwoord door dhr. L.M.P. Scholten.

In het Naschrift roept dhr. Scholten lezers op om informatie over de in de vraag genoemde zienswijze.
Weet iemand hierop een antwoord?

------------------------------

VRAAG Iemand heeft mij geleerd dat de Heere ook door middel van de nummering van de bijbelverzen ons de waarheid bekend wil maken. Via de nummering is veel te leren. De bijbelse getallen kunnen ons in de waarheid leiden zoals God wil dat wij die zien. (En hierbij zijn enkele voorbeelden gevoegd, waarin bijv. vers 6 van een hoofdstuk gelegd wordt bij vers 6 van enkele andere hoofdstukken; het ene vers 6 dient dan ter opheldering van het andere.)

ANTWOORD
Daar geloof ik niets van. En u zult zelf ook wel ontdekt hebben, dat het heel dikwijls niet opgaat, wat u denkt te vinden. Het is historisch ook niet zo. De door Gods Geest geïnspireerde bijbelschrijvers kenden geen verzen en geen nummering. Eeuwenlang heeft de kerk de Bijbel ook zonder versnummering gekend. Pas na de uitvinding van de boekdrukkunst is het een Franse boekdrukker, Robert Estienne uit Parijs, geweest, die voor het gemak van de bijbellezer de hoofdstukken in verzen verdeeld heeft. In de Bijbel die hij in 1551 drukte, heeft hij die versindeling het eerst toegepast. Later is ze nog weer enigszins gewijzigd. Het gevolg is dan ook, dat de versindeling niet in alle Bijbels gelijk is. In de Engelse Bijbel bijvoorbeeld zult u, met name in de Psalmen, dikwijls verschil in versnummering zien met onze Statenvertaling.
Wij mogen blij zijn met het werk van deze Parijse drukker, want we kunnen zo gemakkelijker iets opzoeken in de Bijbel. Calvijn en de andere grote mannen van de Kerkhervorming, en ook de roomse schrijvers, hebben de versindeling dan ook dankbaar overgenomen. Luther, die in 1546 is gestorven, heeft de versindeling van Estienne nooit kunnen gebruiken en dus ook niet in zijn Duitse bijbelvertaling toegepast, maar in de latere drukken van de Duitse Bijbel werd ze ook snel ingevoerd. Maar zoekt u er alstublieft geen verborgen betekenis in, want geïnspireerd is de versnummering beslist niet!

NASCHRIFT
Indien een Standvastig-lezer meer weet over waar deze aparte zienswijze vandaan komt, houden wij ons voor informatie aanbevolen.
:shock: :shock: :shock: (wat de vraag betreft)

Duidelijk antwoord van Scholten, het moet gezegd.
Laatst gewijzigd door Josephus op 15 dec 2006, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Er is een joodse stroming die er een compleet geloof aan heeft gehangen. Die gedachte is al heel oud in feite. Ik kende dit nog niet, maar bijv. in de Kaballa zijn de wiskundegrapjes ook zeer belangerijk.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Nou, dit vind ik een helder en nuchter antwoord van Scholten!

M'n complimenten.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gevraagd: Informatie over nummering bijbelverzen

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef: :shock: :shock: :shock: (wat de vraag betreft)

Duidelijk antwoord van Scholten, het moet gezegd.
Het frappante vind ik, dat dhr. Scholten weliswaar heel stellig is in zijn beantwoording, maar in zijn naschrift toch kennelijk niet zo heel erg zeker van zichzelf blijkt.
Het eerste ben ik wel van hem gewend, maar het tweede juist niet.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Gevraagd: Informatie over nummering bijbelverzen

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Josephus schreef: :shock: :shock: :shock: (wat de vraag betreft)

Duidelijk antwoord van Scholten, het moet gezegd.
Het frappante vind ik, dat dhr. Scholten weliswaar heel stellig is in zijn beantwoording, maar in zijn naschrift toch kennelijk niet zo heel erg zeker van zichzelf blijkt.
Het eerste ben ik wel van hem gewend, maar het tweede juist niet.
Nee, daar heb je wel gelijk in... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Gevraagd: Informatie over nummering bijbelverzen

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Josephus schreef: :shock: :shock: :shock: (wat de vraag betreft)

Duidelijk antwoord van Scholten, het moet gezegd.
Het frappante vind ik, dat dhr. Scholten weliswaar heel stellig is in zijn beantwoording, maar in zijn naschrift toch kennelijk niet zo heel erg zeker van zichzelf blijkt.
Het eerste ben ik wel van hem gewend, maar het tweede juist niet.
Ik denk dat die stelligheid terecht is. Numerologie is nauw verwant aan occultisme en is zeker een vorm van bijgeloof te noemen. Zijn onzekerheid is meer nieuwsgierigheid van hoe het beestje dan bij zijn naam genoemd kan worden en waar dit vandaan komt.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Kaw schreef:Er is een joodse stroming die er een compleet geloof aan heeft gehangen. Die gedachte is al heel oud in feite. Ik kende dit nog niet, maar bijv. in de Kaballa zijn de wiskundegrapjes ook zeer belangerijk.
Bedoel jij hier niet de kabbalistiek? Zo ja, dan is dat toch wel wezenlijk anders dan wat hier gebeurt. Bij de kabbalistiek kent men de letters een getalwaarde toe, en telt men deze vervolgens bij elkaar op.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Josephus schreef:
Kaw schreef:Er is een joodse stroming die er een compleet geloof aan heeft gehangen. Die gedachte is al heel oud in feite. Ik kende dit nog niet, maar bijv. in de Kaballa zijn de wiskundegrapjes ook zeer belangerijk.
Bedoel jij hier niet de kabbalistiek? Zo ja, dan is dat toch wel wezenlijk anders dan wat hier gebeurt. Bij de kabbalistiek kent men de letters een getalwaarde toe, en telt men deze vervolgens bij elkaar op.
De bijbelse getallen kunnen ons in de waarheid leiden zoals God wil dat wij die zien.
Naar mijn mening een puur gnostisch standpunt. Of je de wiskunde nu zo toepast of op de kabbala-manier, je gaat op zoek naar de waarheid achter de waarheid. Ik zie al de blaadjes verschijnen, inclussief rekenmachine. Wiskunde van vroegah...
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:Bedoel jij hier niet de kabbalistiek? Zo ja, dan is dat toch wel wezenlijk anders dan wat hier gebeurt. Bij de kabbalistiek kent men de letters een getalwaarde toe, en telt men deze vervolgens bij elkaar op.
Getallensymboliek, gegoochel waardoor bijvoorbeeld Bach z'n sterfdag zou hebben geweten en die al symbolisch in z'n muziek zou hebben weergegeven. Ja ja, en dat moeten wij geloven? :?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Hendrikus schreef:
Josephus schreef:Bedoel jij hier niet de kabbalistiek? Zo ja, dan is dat toch wel wezenlijk anders dan wat hier gebeurt. Bij de kabbalistiek kent men de letters een getalwaarde toe, en telt men deze vervolgens bij elkaar op.
Getallensymboliek, gegoochel waardoor bijvoorbeeld Bach z'n sterfdag zou hebben geweten en die al symbolisch in z'n muziek zou hebben weergegeven. Ja ja, en dat moeten wij geloven? :?
Jij moet toch weten dat Bach wel ongelooflijkere dingen gedaan heeft? Zoals die 6-stemmige fuga op dat onmogelijke thema wat toch mooi klinkt? ;)
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Kaw schreef:
Hendrikus schreef:
Josephus schreef:Bedoel jij hier niet de kabbalistiek? Zo ja, dan is dat toch wel wezenlijk anders dan wat hier gebeurt. Bij de kabbalistiek kent men de letters een getalwaarde toe, en telt men deze vervolgens bij elkaar op.
Getallensymboliek, gegoochel waardoor bijvoorbeeld Bach z'n sterfdag zou hebben geweten en die al symbolisch in z'n muziek zou hebben weergegeven. Ja ja, en dat moeten wij geloven? :?
Jij moet toch weten dat Bach wel ongelooflijkere dingen gedaan heeft? Zoals die 6-stemmige fuga op dat onmogelijke thema wat toch mooi klinkt? ;)
Was dan ook wel een koninklijk thema van Frederick de Grote. :wink:
Laatst gewijzigd door Christiaan op 15 dec 2006, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:
Josephus schreef:Bedoel jij hier niet de kabbalistiek? Zo ja, dan is dat toch wel wezenlijk anders dan wat hier gebeurt. Bij de kabbalistiek kent men de letters een getalwaarde toe, en telt men deze vervolgens bij elkaar op.
Getallensymboliek, gegoochel waardoor bijvoorbeeld Bach z'n sterfdag zou hebben geweten en die al symbolisch in z'n muziek zou hebben weergegeven. Ja ja, en dat moeten wij geloven? :?
Een organist uit Helmond heeft er anders (overdreven gezegd) zo'n beetje zijn levenswerk van gemaakt... Gelukkig is het niet in zijn spel terug te horen... :?
Laatst gewijzigd door Josephus op 15 dec 2006, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Kaw schreef:Naar mijn mening een puur gnostisch standpunt. Of je de wiskunde nu zo toepast of op de kabbala-manier, je gaat op zoek naar de waarheid achter de waarheid. Ik zie al de blaadjes verschijnen, inclussief rekenmachine. Wiskunde van vroegah...
Dat is waar. De methode is anders, de intentie is hetzelfde.
Plaats reactie