Veroordeling Israelisch veiligheidshek

Plaats reactie
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Veroordeling Israelisch veiligheidshek

Bericht door David J »

Uit het RD:

[quote] DEN HAAG/JERUZALEM - De bouw van het veiligheidshek dat Israël afscheidt van de Westelijke Jordaanoever is in strijd met het volkenrecht en daarom illegaal. Dat is het oordeel van het Internationaal Gerechtshof (ICJ) dat zich vrijdag in een advies over de zaak heeft uitgesproken. Israël en de Verenigde Staten hebben afwijzend op de uitspraak gereageerd. De Palestijnen vinden dat de VN nu sancties tegen Jeruzalem moet instellen.
.
Israël moet de muur, daar waar die over gebied loopt dat ten oosten van de zogenoemde â€
de Paus

Bericht door de Paus »

Ik moet denken aan een uitspraak van Bonhoeffer. Hij zei dat veiligheid het tegenovergestelde is van vrede. Je kan wel naar veiligheid streven, maar het kan altijd veiliger. Veiligheid roept wantrouwen op.
Daarom is het nodig naar vrede te streven. En vrede is fundamenteel iets anders dan leven in een veilig gebied.
Wat Israel doet ik streven naar veiligheid. Men denkt (terecht) dat zo'n hek de veiligheid vergroot, maar tegelijkertijd breng je de vrede door zo'n hek te bouwen verder weg dan ooit.
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

He, ik had verwacht hier wel wat fanatiekere meningen pro-Israel aan te treffen. Zijn die allemaal op vakantie?

Rens, ik denk met jou dat opbouw van het hek op Israelisch grondgebied de beste oplossing zou zijn, in elk geval juridisch gesproken de enig rechtvaardige. De Paus heeft wel gelijk met zijn tegenstelling van veiligheid en vrede, maar ik kan goed begrijpen dat Israel momenteel kiest voor een te realiseren veiligheid boven een niet tot stand te brengen vrede. Waar je de (grootste) schuld voor het conflict tussen Palestijnen en Israeli's ook neerlegt, het is duidelijk dat alle vredespogingen van de afgelopen jaren wel een aantal Nobelprijzen, maar geen vrede hebben opgeleverd. Dat een hek een kortetermijnoplossing is, zal Israel zelf ook wel beseffen.

Interessant vond ik ook wat de Volkskrant (!) vandaag schreef: dat de beslissing van het Hof juridisch correct is, maar wel als nadeel heeft dat het de Palestijnen opnieuw bevestigd in hun rol als slachtoffer. De aanslagen die de bouw van de muur hebben veroorzaakt, worden in het vonnis nauwelijks of niet genoemd. Dus in plaats van de terroristen in hun midden eindelijk eens aan te pakken, kunnen ze weer voortgaan met anderen aan te sporen druk op Israel uit te oefenen. Het zou overigens best eens kunnen dat ze met dat laatste wachten totdat Kerry (misschien) Bush uit het Witte Huis verdreven heeft. Tot die tijd maken ze in de VN Veiligheidsraad sowieso geen kans. Weet iemand trouwens hoe Kerry tegenover Israel staat?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Hoewel het misschien juridisch meer correct is, zal het hek ook dán aangevochten worden. Het hek raakt de Palestijnen namelijk heel hard economisch. Misschien tijd voor YA cs. om wat aan de aanslagen te gaan doen.

De mening van Kerry?

Lees:

WASHINGTON/JERUZALEM - De Amerikaanse Democratische presidentskandidaat John Kerry is teleurgesteld over de uitspraak van het Internationaal Gerechtshof in Den Haag. Diens veroordeling van de Israëlische veiligheidbarrière gaat volgens Kerry volledig voorbij aan het recht op zelfbescherming van Israël.

Net als de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Powell wees Kerry erop dat de omstreden afscheiding Palestijnse aanslagen heeft voorkomen.

Kerry hoopt in november president Bush uit het Witte Huis te verdrijven. Met zijn opmerkingen onderstreepte Kerry vrijdag nog eens dat hij de pro-Israëlische lijn van Bush in grote lijnen onderschrijft.

Het Israëlische dagblad Ha'aretz berichtte zaterdag dat de broer van John Kerry, Cameron, deze week op bezoek is in de joodse staat. Hij zal er worden ontvangen door onder anderen de minister van Buitenlandse Zaken Shalom en oppositieleider Peres. Cameron Kerry is nauw verbonden aan de campagne van zijn oudere broer.

Volgens Ha'aretz is het bezoek bedoeld om de banden tussen John Kerry en de joodse staat te verbeteren. De Democratische presidentskandidaat heeft eerder dit jaar nog een onderhoud gevraagd met premier Sharon tijdens diens bezoek aan Washington. Dat kon toen niet doorgaan. Cameron Kerry, bekeerd tot het jodendom, heeft voor de trip Jay Footlik meegenomen, de adviseur van de presidentskandidaat voor Israëlische zaken.

John Kerry is van katholieken huize. Hij heeft joodse wortels door zijn grootouders. Zijn opa werd in het huidige Tsjechië als jood geboren en zijn oma was een joodse uit Budapest. Grootvader Fritz Kohn en zijn vrouw Ida Löwe bekeerden zich tot het katholicisme in een tijd dat er in hun toenmalige woonplaats Wenen sprake was van grootschalig antisemitisme. Het stel emigreerde in 1905 naar de VS, enkele jaren nadat ze hun naam hadden gewijzigd in Kerry.

De Democratische presidentskandidaat zei eerder dat hij tot enkele jaren geleden weinig afwist van de geschiedenis en achtergrond van Fritz Kohn. Hij verklaarde dat er altijd al werd vermoed dat de familie een joodse achtergrond had, maar dat de details pas echt bekend werden na publicaties hierover in de krant The Boston Globe.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Bedankt ndonselaar! Tjonge, Kerry heeft en joodse voorouders en een tot het jodendom overgegane broer die hij blijkbaar politiek zeer vertrouwd. Een erg grote verandering in het Amerikaans beleid hoeven we dus de eerste jaren niet te verwachten, hoe de verkiezingen ook verlopen. Daar ben ik overigens niet rouwig om.

Overigens zal de familie Kohn hun naam toch wel veranderd hebben in Kerry (ik kan het geen gelukkige keuze vinden) een paar jaar nadat ze naar de VS waren geemigreerd? Lijkt me logischer.

Wat de Palestijnse economie betreft: ja, als het hek er staat zullen ze een eigen economie op moeten bouwen. Financiele buitenlandse steun krijgen ze genoeg, dus met een betrouwbare overheid en het terugdringen van het geweld moet dat in principe mogelijk zijn. Maar ik heb er wel een hard hoofd in.
Plaats reactie