goede sexuele voorlichting nodig!?

MBE

goede sexuele voorlichting nodig!?

Bericht door MBE »

Gezien het aantal zwangerschappen onder leerlingen van reformatorische middelbare scholen ['t is echt heel erg momenteel] is goede sexuele voorlichting hoognodig. En kennelijk schieten ouders daarin schromelijk tekort.
Als Alie Hoek-van Kooten via Refoweb nog wat kan bijsturen waar ouders het laten afweten: fantastisch toch!

Het is toch triest dat er tegenwoordig al grapjes worden gemaakt over de noodzaak van een kindercrèche op middelbare scholen, niet voor de kinderen van de docenten maar voor de kinderen van de leerlingen
Even uit het topic over de recensie in de Saambinder 'geplukt'.

Wat is een goede sexuele voorlichting?
Hoe voorkom ik een zwangerschap?
Of moet de voorlichting zich toespitsen op: sexuele gemeenschap voor het huwelijk is niet toegestaan?

Is dat aantal zwangerschappen onder leerlingen van reformatorische middelbare scholen toe te schrijven aan de onbekendheid met het feit dat je van sexuele gemeenschap zwanger kunt worden? Dit lijkt de quote te suggereren.

(sorry, het hoort niet hier te staan zie ik. Dit komt niet uit een kerkelijk blad :D Hoe wijzig ik dat?)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik denk dat goede sexuele voorlichting begint met het erop wijzen dat sexualiteit iets moois is, wat door God geschapen is, en dat al het lelijke (sex voor het huwelijk, vrije sex, sexueel getinte opmerkingen, sexueel uitdagende kleding en gedrag) komt door de zonde.

Ik denk dat verder het onderwerp een biologische invulling gegeven moet worden, zoals naar ik verwacht ook op de scholen wel zal gebeuren (ik vond de voorlichting zoals ik die kreeg op de HAVO iig wel goed, zowel bij biologie, godsdienst, maatschappij-leer en gezondheidszorg)

Een voorlichting over hoe voorbehoedsmiddelen werken zou ik liever niet in de klas zien. Wel denk ik dat het goed is dat er in de klas verteld word dat voorbehoedsmiddelen bestaan, en dat er binnen het huwelijk bij medische noodzaak in overleg met je arts gebruik van gemaakt kan worden.

Ik denk dat er ook gewaarschuwd moet worden voor de tijdsgeest in deze. Denk aan het gewoon vinden van sexueel contact voor het huwelijk, maar ook het uitdagend gekleed gaan van meisjes (veel meisjes beseffen dat soms echt niet).

PS> Ik heb m onder 'Kerk en Cultuur -> Etiek' neergezet. Als iemand een betere plek weet, zal ik m daar neerzetten...
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Het gaat bij sexuele voorlichting niet in eerste instantie over ethiek.
Praten over sexualiteit gaat al snel over ethiek. Het gaat er volgens mij meer om dat sexualiteit bespreekbaar wordt en is. Er over praten moet niet pas gebeuren als de jeugd verkering krijgt. Dan staan ze (terecht) raar te kijken.
Het bespreken van voorbehoedmiddelen moet zeker niet achterwege gelaten worden, je moet wel compleet zijn in je informatie-overdracht. Het is niet zo dat uit elke geslachtsgemeenschap een zwangerschap behoort te voort te komen. Dat is soms zelfs beter van niet, en om meer redenen dan alleen medische.
pivo

Bericht door pivo »

Maar als de voorlichting op de scholen wel goed is, waar schort het dan aan? Zou het kunnen zijn dat er thuis niet op de juiste manier over gepraat wordt? Je hoort wel eens dat veel ouders er zelf niet goed over kunnen praten en dus er ook niet met de kinderen over praten. Misschien is het ook wel zo dat ze wel weten dat het niet hoort (dus voorlichting gehad hebben) maar dat ze daar lak aan hebben. Dat de onverschilligheid gewoon veel groter is als vroeger. Ik weet het niet hoor maar dit vroeg ik mij gewoon af.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Goede sexuele voorlichting is een onderdeel van sexulele opvoeding, die je al jong moet geven. Stichting Chris heeft een heel goed artikel hierover geschreven in haar nieuwsbrief.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
MBE

Bericht door MBE »

Miscanthus schreef:Het gaat bij sexuele voorlichting niet in eerste instantie over ethiek.
Praten over sexualiteit gaat al snel over ethiek. Het gaat er volgens mij meer om dat sexualiteit bespreekbaar wordt en is. Er over praten moet niet pas gebeuren als de jeugd verkering krijgt. Dan staan ze (terecht) raar te kijken.
Het bespreken van voorbehoedmiddelen moet zeker niet achterwege gelaten worden, je moet wel compleet zijn in je informatie-overdracht. Het is niet zo dat uit elke geslachtsgemeenschap een zwangerschap behoort te voort te komen. Dat is soms zelfs beter van niet, en om meer redenen dan alleen medische.
Maar ga jij je kinderen dan vertellen dat ze een voorbehoedsmiddel moeten gebruiken als ze gemeenschap hebben?
Of is de insteek: geen gemeenschap voor het huwelijk?
Dat er binnen het huwelijk voorbehoedsmiddelen gebruikt kunnen/mogen worden, is een heel andere discussie dan het voorkomen van tienerzwangerschappen.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik heb niet op een reformatorische school gezeten, maar op een GKV-school. Wat me daar op viel is dat het biologisch allemaal besproken is. Ethisch ook dat je geen gemeenschap mag hebben voor het huwelijk. Maar dan zit er nog een knettergroot gat tussen van verkering hebben en elkaar ontdekken en meer en meer elkaar te begeren en hoe daarmee om te gaan. Ik geloof zeker dat sexualiteit een taboe is. Meer dan er met wetenschappelijke woorden op een afstandje er over 'informeren' is er niet. Een verlegen stilheid die onwenselijk is in deze maatschappij, waar jongeren dagelijks geconfronteerd worden met een veel massalere sexuele voorlichting waarin alles kan en mag. Er is zekerwel een stuk naiviteit bij de christelijke jeugd op dit punt. Men realiseert de biologische aspecten bestwel (ook dat je zwanger kan worden), maar de gewone praktische aspecten ontdekt de jeugd zelf spelenderwijs. Vandaar de zwangerschappen. Altans naar mijn mening.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Ik denk dat onze jongeren in een hele moeilijke tijd leven
moesten wij vroeger nog stiekum naar de Bruna voor een vies blaadje; nu komen ze op elke hoek van de straat Bill( :!: )boards tegen.
Wat zien ze niet (terwijl er nieteens expres naar gezocht hoeft te worden) op het pc scherm verschijnen
wat zien ze aan reclamemateriaal. Er komt zoveel op ze af wat hun zinnen prikkelt en wat aansluit op hun hartstochten
Dat móet een invloed op ze hebben; dat kan niet anders
dat prikkelt de lusten en waar moeten ze er mee heen?

Ook vind ik dat de verhouding tussen jongens en meisjes veel vrijer is dan vroeger
Wi mochten vroeger vanaf ons 12 e jaar niet meer zomaar zwemmen, zeker niet met een groep jongelui. Vond ik destijds flink overdreven. Maar nu ik zelf moeder ben; erachter ben gekomen wat er in mijn eigen hart leeft; begrijp ik mijn ouders zó goed en probeer ik het ook zoveel mogelijk te beperken dat ze zonder toezicht uren met elkaar om kunnen gaan terwijl ze zeer schaars gekleed zijn in hun zwemkleding.

Als ik op verjaardagen en elders zie hoeveel lichamelijk conrtact er is tussen jongens en meisjes terwijl ze géén verkering hebben maak ik me daar ernstig zorgen over. Ze zitten rustig bij elkaar op schoot, omhelzen is heel normaal en onder elk smsje staan wel 'kwee nie hoeveel xxxxxxxxxxx-jes
Wat moet je dan als je verkering krijgt? Wat blijft er dan voor speciaals over voor de verkeringstijd als je al met al je andere vrienden/vriendinnen knuffelt?
Zelfs jongelui die verkering hebben hebben nog heel veel speciaal contact met andere meisjes/jongens waar ze niets mee hebben.

En ze begrijpen het écht niet als je er wat van zegt, dan ben je hopeloos ouderwets en nog van de vorige eeuw.
Tegenwooordig kan dat allemaal.

Dat vraagt m.i. om moeilijkheden
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Heb er nog over nagedacht; volgens mij speelt er nog iets mee
Het geld wat ze beschikbaar hebben
Ze kunnen kopen wat ze willen; en doen dat in de meeste gevallen ook.
Elke dag gaan ze na schooltijd naar de supermarkt om wat lekkers te kopen.
de drang om wat te hebben/om wat te eten wordt bijna altijd gelijk bevredigd.
Volgens mij legt Waterink in zijn boek : brieven aan jonge mensen
hier de link naar het moeite hebben met '' nee zeggen' tegen hun lichamelijke verlangens.
Want dat hebben ze nooit geleerd, tegen zichzelf nee zeggen.

En ik geloof dat het waar is. Als je nooit je behoeften uitstelt, maar gelijk neemt waar je zin in hebt, hoe moet je dan omgaan met je sexuele lusten?
Die schreeuwen naar bevrediging; door van alles en nog wat geprikkeld.

Ik denk dat onze jongelui het héél moeilijk hebben in deze wereld
Wat hebben ze veel gebed nodig!
En wat hebben wij als ouders veel wijsheid nodig om ze te sturen en te leiden.
Adorote

Bericht door Adorote »

Kunnen we heel kort over zijn((((JA))))
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Helemaal met Memento eens. Het gaat bij voorlichting niet om: Hoe doe je het. In seculier Nederland is dat vaak de insteek, maar daar moeten we niet in meegaan. Voorlichting is denk ik vooral: Wat is sexualiteit. Als je mensen er van weet te overtuigen dat het iets heel moois is, maar ook iets kwetsbaars waar we utierst zorgvuldig mee om moeten gaan, dan veranderd de visie op "wanneer doe je het en hoe doe je het dan" natuurlijk ook.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

'k heb het hier weleens zo verteld:
dat je sexualiteit kunt vergelijken met een rozenknop
dat daar alles in zit om te ontwikkelen tot een mooie roos
maar als je nieuwsgierig bent en je wilt weten hoe de roos eruit zal zien, zonder dat de knop al opengegaan is, gaat er toch iets van de schoonheid van de roos verloren
Hij kan nog wel openbloeien, maar bijna altijd zal zichtbaar zijn dat er aan de knop geknoeid is
De roos zal niet meer zo mooi openbloeien als de Schepper dat bedoeld heeft
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Zou het aantal zwangerschappen op refoscholen ook juist niet te maken kunnen hebben met het ideaal om geen seksuele omgang te hebben voor het huwelijk? Ik bedoel: een stel is bij elkaar, de hormonen spelen op, ze gaan 'te ver' en op een gegeven moment is er geen houden meer aan. Maar vanwege de idealen zijn er geen voorbehoedsmiddelen gekocht, en dus gebeurt e.e.a. zonder.

Als dat zo zou zijn, weet ik ook niet wat de oplossing is. Enerzijds moeten we vasthouden dat seks voor het huwelijk de bedoeling niet kan zijn. En het is zeer goed denkbaar dat het op zak hebben van voorbehoedsmiddelen de drempel om 'het ' te doen flink verlaagd. Anderzijds denk ik dat we zo nuchter moeten zijn om te zeggen: als het dan toch gebeurt, dan maar liever met dan zonder voorbehoedsmiddelen.

Zijn er overigens cijfers bekend over zwangerschappen op refoscholen ivm andere scholen?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

helma schreef:'k heb het hier weleens zo verteld:
dat je sexualiteit kunt vergelijken met een rozenknop
dat daar alles in zit om te ontwikkelen tot een mooie roos
maar als je nieuwsgierig bent en je wilt weten hoe de roos eruit zal zien, zonder dat de knop al opengegaan is, gaat er toch iets van de schoonheid van de roos verloren
Hij kan nog wel openbloeien, maar bijna altijd zal zichtbaar zijn dat er aan de knop geknoeid is
De roos zal niet meer zo mooi openbloeien als de Schepper dat bedoeld heeft
Héél mooi getekend!
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

<knip>

(dubbelpost)
Laatst gewijzigd door rekcor op 11 dec 2006, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie