Recensie Pastorie online in Saambinder

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Adrianus schreef:Ik vermoed dat jullie allebei gelijk hebben. D.V. GS in september zal naar mijn inschatting commisise benoemen die zal rapporteren op een vervolgsynode die er waarschijnlijk begin 2008 wel weer zal komen.
it's a long churchly way to Tipperary :shock:
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Adrianus schreef:Ik vermoed dat jullie allebei gelijk hebben. D.V. GS in september zal naar mijn inschatting commisise benoemen die zal rapporteren op een vervolgsynode die er waarschijnlijk begin 2008 wel weer zal komen.
Maar serieus:

en al die tijd blijft KvdZ onder censuur staan...
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:
Adrianus schreef:Ik vermoed dat jullie allebei gelijk hebben. D.V. GS in september zal naar mijn inschatting commisise benoemen die zal rapporteren op een vervolgsynode die er waarschijnlijk begin 2008 wel weer zal komen.
Maar serieus:

en al die tijd blijft KvdZ onder censuur staan...
Bijzonder triest... én een kwestie van een héél lange adem...
Miepie
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 sep 2006, 19:15

Bericht door Miepie »

Wat ontzettend erg dat zo'n 'probleem' jaren lang moet wachten op een 'oplossing'. En intussen zakken we als Ger. Gem. helaas, helaas, helaas, steeds dieper weg van hetgeen we in THEORIE voorstaan.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
Adrianus schreef:Ik vermoed dat jullie allebei gelijk hebben. D.V. GS in september zal naar mijn inschatting commisise benoemen die zal rapporteren op een vervolgsynode die er waarschijnlijk begin 2008 wel weer zal komen.
Maar serieus:

en al die tijd blijft KvdZ onder censuur staan...
Puur omdat hij een boek schrijft en niet de kerkelijke weg bewandelt. :?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Gelukkig kan de Heere ook anders dan alleen door het Heilig Avondmaal iemand in zijn geloof sterken. Zo lang onder censuur.......
Ik hoop niet dat zijn vrouw nu kinderen krijgt. Die kunnen dan zelf naar het doopvont toe lopen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

vlinder schreef:Gelukkig kan de Heere ook anders dan alleen door het Heilig Avondmaal iemand in zijn geloof sterken. Zo lang onder censuur.......
Ik hoop niet dat zijn vrouw nu kinderen krijgt. Die kunnen dan zelf naar het doopvont toe lopen.
Als de kerk iemand laat vallen doet God het gelukkig nog niet nee. Iemand onder censuur zetten zonder inhoudelijk zijn werk te toetsen, is niet goed. Blijkbaar is men het er gewoon niet mee eens en ziet het boek als een aanval, maar hebben ze om de eenheid en lieve vrede te bewaren, een ander argument gezocht voor het censuur, namelijk het niet bewandelen van de kerkelijke weg. Maar had Van der Zwaag een boek geschreven waar men het gewoon mee eens was geweest, dan was hij nooit onder censuur geplaatst. Het heeft wel tdegelijk met de inhoud te maken, maar men heeft het nog steeds niet weerlegd... Een erg kwalijke zaak, doet me een beetje denken aan Luther die belangrijke zaken van het evangelie onder de aandacht van mensen brengt, de kerk zich aangevallen voelt, hij schuld moet bekennen op de rijksdag te Worms, en anders in de ban wordt gedaan. Met alle respect voor de synode maar op dit punt hebben ze absoluut niet wijs gehandeld. Ze moeten vanuit de Bijbel het ongelijk van het boek van Van der Zwaag aantonen en als ze dat kunnen en Van der Zwaag wil zijn boek niet herroepen, dan pas censuur toepassen. En niet met van die flauwe argumenten komen over het bewandelen van de kerkelijke weg enzo... Had hij dat gedaan, dan stond hij al onder censuur voor hij het boek kon uitbrengen... de synode behandelt het, keurt het af want ze zien het als een aanval op hun kerk, het boek mag niet worden uitgebracht en anders wordt Van der Zwaag onder censuur gezet... Dan was het boek nooit de gewone gemeenteleden onder ogen gekomen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Met alle respect voor de synode maar op dit punt hebben ze absoluut niet wijs gehandeld. Ze moeten vanuit de Bijbel het ongelijk van het boek van Van der Zwaag aantonen en als ze dat kunnen en Van der Zwaag wil zijn boek niet herroepen, dan pas censuur toepassen.
Inderdaad. Nu is het een beetje 'slappe hap'.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

vlinder schreef:Gelukkig kan de Heere ook anders dan alleen door het Heilig Avondmaal iemand in zijn geloof sterken. Zo lang onder censuur.......
Ik hoop niet dat zijn vrouw nu kinderen krijgt. Die kunnen dan zelf naar het doopvont toe lopen.
Volgens mij staat hij niet onder (stille) censuur, maar is er sprake van eenvoudige afhouding.

Ds. De Gier schrijft hierover in zijn commentaar op de DKO:
Ds. K. de Gier schreef:3.9.1. Het verschil tussen de eenvoudige afhouding van het Heilig Avondmaal en de kerkelijke vermaning

- De kerkelijke vermaning of stille censuur verschilt wezenlijk met de zogenaamde eenvoudige afhouding van het Heilig Avondmaal.1 Het laatste is geen tuchtmaatregel, maar een maatregel van orde,2 die door de kerkenraad genomen wordt met het oog op het hooghouden van de heiligheid en waardigheid van het Heilig Avondmaal.
- De kerkenraad besluit daarbij een belijdend lid der gemeente éénmaal of voor een bepaalde periode af te houden van het Heilig Avondmaal zonder dat op de betrokkene de kerkelijke vermaning of stille censuur van toepassing wordt verklaard.
- Deze eenvoudige afhouding moet worden toegepast:
a) na de openbare schuldbelijdenis in verband met een grove, openbare zonde ten einde verdere ergernis in de gemeente te voorkomen;3
b) tijdens het onderzoek en de behandeling van een ernstige en ingewikkelde tuchtzaak;
c) als de kerkenraad door middel van een onderzoek heeft vastgesteld dat iemand geen schuld heeft, maar er nogal wat roering en opspraak over de betreffende persoon is ontstaan;
d) als een gemeentelid leeft onder de schijn des kwaads en na behoorlijke vermaning daarin geen verandering brengt.4
- De kerkenraad bevestigt de eenvoudige afhouding en de opheffing daarvan schriftelijk aan het betrokken gemeentelid.
Het echtpaar Van der Zwaag (ik neem aan dat daar sprake van is) is dus niet uitgesloten van de Heilige Doop.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

ernstige en diepgaande tuchtzaak?

Op basis waarvan? Hij heeft alleen niet de kerkelijke weg bewandeld door een boek uit te brengen.

Van der Zwaag schrijft een boek. Sommigen zijn daar niet blij mee. Van der Zwaag wordt, ondanks dat uit zijn boek blijkt dat hij Christus wil volgen en zijn weg zoekt, zomaar van Zijn tafel geweigerd, zonder inhoudelijke reactie. Om zo'n reden mag nooit iemand aan de tafel geweigerd geworden, dan mag alleen om GEGRONDE redenen, als duidelijk blijkt dat iemand zich in leer en leven niet christelijk (en dat is wat anders dan: Zoals de kerk het zou willen) gedraagt. Zelfde geldt voor censuur bij tv-gebruik en dat soort dingen overigens, de kerkraad heeft niet het recht om puur daarom iemand aan het avondmaal te weigeren, ze moeten bewijs hebben dat iemand ook echt zondigt op een punt... en niet dat er een punt is waarbij er de mogelijkheid bestaat dat er op een zondige manier gebruik van wordt gemaakt en er dus voor de zekerheid maar censuur wordt toegepast, voor het geval dat.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:ernstige en diepgaande tuchtzaak?

Op basis waarvan? Hij heeft alleen niet de kerkelijke weg bewandeld door een boek uit te brengen.

Van der Zwaag schrijft een boek. Sommigen zijn daar niet blij mee. Van der Zwaag wordt, ondanks dat uit zijn boek blijkt dat hij Christus wil volgen en zijn weg zoekt, zomaar van Zijn tafel geweigerd, zonder inhoudelijke reactie. Om zo'n reden mag nooit iemand aan de tafel geweigerd geworden, dan mag alleen om GEGRONDE redenen, als duidelijk blijkt dat iemand zich in leer en leven niet christelijk (en dat is wat anders dan: Zoals de kerk het zou willen) gedraagt. Zelfde geldt voor censuur bij tv-gebruik en dat soort dingen overigens, de kerkraad heeft niet het recht om puur daarom iemand aan het avondmaal te weigeren, ze moeten bewijs hebben dat iemand ook echt zondigt op een punt... en niet dat er een punt is waarbij er de mogelijkheid bestaat dat er op een zondige manier gebruik van wordt gemaakt en er dus voor de zekerheid maar censuur wordt toegepast, voor het geval dat.
Kan hier een slotje opkomen? Van der Zwaag zou even niet meer aan de orde komen toch, hier op dit forum, zolang er geen nieuws te melden was.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:Kan hier een slotje opkomen? Van der Zwaag zou even niet meer aan de orde komen toch, hier op dit forum, zolang er geen nieuws te melden was.
Mee eens.
Zeker als allerlei mensen zich er tegen aan gaan bemoeien, die nul komma nul inzicht of affiniteit hebben met de GG en alleen maar nergens-op-slaande onzin in het rond gaan roepen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Och och. Ja doe er maar een slotje op. Dat stilzwijgen was net zo lekker rustig. We waren de hele Klaas alweer vergeten.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Och och. Ja doe er maar een slotje op. Dat stilzwijgen was net zo lekker rustig. We waren de hele Klaas alweer vergeten.
Ja, en nu komt er weer allerlei nergens op slaande onzin van mensen die nul komma nul inzicht of affiniteit hebben met de GG en zomaar wat in het rond roepen terwijl ze er niks van snappen. 't Is toch wat, tegenwoordig. :oops:
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Inderdaad, als we niet direct on-topic gaan, zal ik dit topic sluiten.
Plaats reactie