Mijn post klopt niet. Ik haal Ezau en Ismael door elkaar. Daarbij was de 2e optie min of meer een suggestie die ik wat te snel gemaakt heb.Afgewezen schreef:Gian schreef:Ook memento geeft toe dat 'haten' -op de 2e plaats stellen- kan betekenen ivm Luk.14vs26 Als dat in dit geval niet bedoeld kan worden is Ezau wel gehaat vanwege zijn ongeloof en onverschilligheid tegenover God beloften. Dat kwam openbaar in de tent van Abraham, en anders was Ezau al gehaat doordat God in Zijn voorkennis wist wat er gebeuren zou. (Rom8vs29-30)
Daarmee zou Paulus dan precies ontkrachten wat hij in Rom. 9:11 schrijft.
Voor zover ik er duidelijkheid over heb, Rom 9-11 gaat over het recht op de beloften (zoonschap, verbonden, heerlijkheid ed) ofwel over de verkozen lijn van erfgenamen van de beloften, in dit geval over een geslacht of volk (vs3), net als de tekst uit Maleachi 1, maar ook de vele andere teksten waarin Ezau staat voor zijn nageslacht (bijv. Jer.49). Dus mi geen persoonlijke verkiezing of verwerping. Ik zie iig niet dat dit de lijn is van deze hoofdstukken.
Ik kan daarmee in dit geval ook niet bewijzen dat deze verkiezing gebaseerd is op de voorkennis van het persoonlijk geloof van Izak, dus doe ik dat ook niet.