Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bericht door huisman »

eilander schreef:
jakobmarin schreef:Ik houd het voorlopig maar op een enkelvoudige uitverkiezing, de dubbele vind ik een verstandelijke redenering op de enkele.
Voorlopig? Je bedoelt totdat de Synode van Dordrecht die in 1618 en 1619 bij elkaar komt, er iets over naar buiten brengt?!
..en ze brachten wat naar buiten....zo pastoraal, zo Bijbels en zo tegen ons zondige vlees...en helaas vaak zo slecht gelezen en begrepen.
1-6. Dat God sommigen in den tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort van Zijn eeuwig besluit. Want al Zijn werken zijn Hem van eeuwigheid bekend (Hand. 15:18), en Hij werkt alle dingen naar den raad van Zijn wil (Ef. 1:11). Naar welk besluit Hij de harten der uitverkorenen, hoewel zij hard zijn, genadiglijk vermurwt en buigt om te geloven; maar degenen die niet zijn verkoren, naar Zijn rechtvaardig oordeel, in hun boosheid en hardigheid laat. En hier is het dat zich voornamelijk voor ons ontsluit die diepe, barmhartige en evenzeer rechtvaardige onderscheiding der mensen, zijnde in evengelijke staat des verderfs, of het besluit van verkiezing en verwerping, in het Woord Gods geopenbaard. Hetwelk, evenals het de verkeerde, onreine en onvaste mensen verdraaien tot hun verderf, alzo den heiligen en godvrezenden zielen een onuitsprekelijken troost geeft.

1-7. Deze verkiezing is een onveranderlijk voornemen Gods, door hetwelk Hij vóór de grondlegging der wereld een zekere menigte van mensen, niet beter of waardiger zijnde dan anderen, maar in de gemene ellende met anderen liggende, uit het gehele menselijk geslacht, van de eerste rechtheid door hun eigen schuld vervallen in de zonde en het verderf, naar het vrije welbehagen van Zijn wil, tot de zaligheid, uit louter genade, uitverkoren heeft in Christus, Denwelken Hij ook van eeuwigheid tot een Middelaar en Hoofd van alle uitverkorenen, en tot een Fundament der zaligheid gesteld heeft. En opdat zij door Hem zouden zalig gemaakt worden, heeft Hij ook besloten hen aan Hem te geven, en krachtiglijk tot Zijn gemeenschap door Zijn Woord en Geest te roepen en te trekken, of met het ware geloof in Hem te begiftigen, te rechtvaardigen, te heiligen, en in de gemeenschap Zijns Zoons krachtiglijk bewaard zijnde, ten laatste te verheerlijken, tot bewijzing van Zijn barmhartigheid en tot prijs van de rijkdommen Zijner heerlijke genade. Gelijk geschreven is: God heeft ons uitverkoren in Christus, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde; Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil; tot prijs der heerlijkheid Zijner genade, door welke Hij ons begenadigd heeft in den Geliefde (Ef. 1:4-6). En elders: Die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt (Rom. 8:30).

......

1-18. Tegen degenen die over deze genade der onverdiende verkiezing en gestrengheid der rechtvaardige verwerping murmureren, stellen wij deze uitspraak van den apostel: O mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? (Rom. 9:20); en deze van onzen Zaligmaker: Is het mij niet geoorloofd te doen met het mijne, wat ik wil? (Matth. 20:15) Wij daarentegen, deze verborgenheden met een godvruchtige eerbiedigheid aanbiddende, roepen uit met den apostel: O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods! Hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen! Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest? Of wie heeft Hem eerst gegeven, en het zal hem wedervergolden worden? Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen (Rom. 11:33-36).


Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bericht door JolandaOudshoorn »

jakobmarin schreef:Ik houd het voorlopig maar op een enkelvoudige uitverkiezing, de dubbele vind ik een verstandelijke redenering op de enkele.
Als je de een verkiest, verwerp je toch automatisch de ander?
Ik heb mijn man verkozen en dus alle andere mannen veworpen. Zo moet je denk ik, ook de dubbele verkiezing zien.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bericht door refo »

JolandaOudshoorn schreef:
jakobmarin schreef:Ik houd het voorlopig maar op een enkelvoudige uitverkiezing, de dubbele vind ik een verstandelijke redenering op de enkele.
Als je de een verkiest, verwerp je toch automatisch de ander?
Ik heb mijn man verkozen en dus alle andere mannen veworpen. Zo moet je denk ik, ook de dubbele verkiezing zien.
Dat is toch wel een beetje anders.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bericht door Simon »

''Augustinus was de eerste persoon die een systematische leer over uitverkiezing opgesteld heeft. De dwang die hij voelde om de onverdiende, willekeurige aard van genade te verdedigen leidde hem ertoe de leer van uitverkiezing op te ontwikkelen. In “Ad Simplicianum” ontwikkelde hij zijn leer en legde Romeinen 5:12 en hoofdstuk 9 uit.

„Het plan van God bestaat eerst en door dit plan verkiest hij” (Ad Simplicianum I, 2, 6)

In “Ad Simplicianum” schrijft hij dat God zoveel mensen verkiest voor de hemel als er engelen zijn gevallen. (Faith, Hope and Charity /Enchiridion de fide, spe et caritate/ 9,29)''

Waar zou dat laatste op gebaseerd zijn?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bericht door jakobmarin »

eilander schreef:
jakobmarin schreef:Ik houd het voorlopig maar op een enkelvoudige uitverkiezing, de dubbele vind ik een verstandelijke redenering op de enkele.
Voorlopig? Je bedoelt totdat de Synode van Dordrecht die in 1618 en 1619 bij elkaar komt, er iets over naar buiten brengt?!
:slurp Ik zie mijn eigen mening als voorlopig en wil die graag inruilen voor een betere.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bericht door jakobmarin »

JolandaOudshoorn schreef:
jakobmarin schreef:Ik houd het voorlopig maar op een enkelvoudige uitverkiezing, de dubbele vind ik een verstandelijke redenering op de enkele.
Als je de een verkiest, verwerp je toch automatisch de ander?
Ik heb mijn man verkozen en dus alle andere mannen veworpen. Zo moet je denk ik, ook de dubbele verkiezing zien.
Dat is inderdaad menselijke logica, maar het is de vraag of je die op God kan toepassen.
Er zijn zoveel zaken in de bijbel die wij, mensen, niet logisch kloppend krijgen, maar wel allebei waar zijn. (God kent berouw, of verandert van gedachten, terwijl er geen schaduw van ommekeer bij Hem is en Hij geen berouw heeft. God wil dat alle mensen zalig worden, God doet wat Hij wil, maar niet alle mensen worden zalig. etc).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bericht door Gian »

JolandaOudshoorn schreef:
jakobmarin schreef:Ik houd het voorlopig maar op een enkelvoudige uitverkiezing, de dubbele vind ik een verstandelijke redenering op de enkele.
Als je de een verkiest, verwerp je toch automatisch de ander?
Ik heb mijn man verkozen en dus alle andere mannen veworpen. Zo moet je denk ik, ook de dubbele verkiezing zien.
Iedereen is welkom bij de Heer. Niemand wordt afgewezen.
We liggen verloren, alleen nu is er gelegenheid om te komen tot behoudenis.
De bijbel leert nergens dat mensen verworpen worden voor ze geboren worden. Dan moeten wij dat ook niet leren.
Waarom zouden we meer willen leren dan de bijbel leert?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bericht door Tiberius »

Romeinen 9
11 als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende;
12 Zo werd tot haar gezegd: De meerdere zal den mindere dienen.
13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bericht door Ad Anker »

Johann Gottfried Walther schreef:RD 2009
"Verkiezing geeft christen zekerheid"

GOUDA - "Ik zend de mensen in geen geval naar Gods verborgen verkiezing. Ik beveel hen rechtstreeks naar Christus te gaan. Want buiten Christus zou Gods heil verborgen blijven." Dat is Calvijn in het kort over de uitverkiezing, aldus ds. J. J. van Eckeveld.

De predikant uit Zeist sprak zaterdag in Gouda op de zomerconferentie van het deputaatschap voor studerenden van de Gereformeerde Gemeenten voor ruim honderd jongeren over "Calvijn en de uitverkiezing". Vrijdag werd de betekenis van Calvijn uitgediept in workshops en een lezing over zijn leven.

Ds. Van Eckeveld liet zien hoe Calvijn in zijn spreken over de uitverkiezing werd beïnvloed door Augustinus. "Calvijn voelde zich net als vrijwel alle reformatoren eensgeestes met Augustinus. In zijn "Institutie" citeerde hij de kerkvader erg veel."

Calvijn wilde in zijn leer van de zogenaamde "dubbele predestinatie" op één lijn blijven met Paulus en Augustinus, aldus de predikant. "Dubbele predestinatie betekende volgens Calvijn dat mensen niet allen onder gelijke conditie geschapen zijn. Sommigen zijn ten dode geschapen, anderen ten leven."

Dat kwam Calvijn op kritiek te staan: "Hij werd gemaand bescheiden te blijven ten aanzien van de verwerping. Maar Calvijn wilde Gods soevereine wil handhaven."

Het zogenoemde "decretum horribile" betekent geen afschuwelijk, maar een huivering¡wekkend besluit, stelde ds. Van Eckeveld. "De verwerping moet een keus van God zijn, anders gaat er iets buiten Hem om en is Hij geen God meer."

Het was voor Calvijn geen vraag of over de verkiezing gepreekt moest worden. "Het ging hem om Gods eer en om de zekerheid van de gelovigen. Dat laatste was voor hem een extra belangrijk punt, omdat de maatschappij veel onzekerheid met zich meebracht. Genève herbergde veel vluchtelingen. In de verkiezing houdt God deze pelgrims voor dat Hij alles in Zijn handen houdt en Zijn doel zeker zal bereiken. Dat geeft troost, toen en nu."

De verkiezing is volgens Calvijn ook een bijzondere aansporing tot heiligheid, uit dankbaarheid voor Gods genade. "Maar voor Calvijn was Gods eer het belangrijkst. In de verkiezing wordt de mens op het diepst vernederd en God op het hoogst verhoogd."

De discussie ging over het aanbod van genade. Kan genade aan alle mensen worden aangeboden als niet allen uitverkoren zijn? "Calvijn wijst hier op Deuteronomium 29:29", aldus de predikant uit Zeist. "De verborgen dingen zijn voor God en wij mensen moeten ons bij de geopenbaarde dingen houden. Gods geopenbaarde wil is dat Hij geen lust heeft in de dood van de goddeloze. De uiterlijke roeping tot geloof en bekering komt tot allen, maar de Heilige Geest werkt dat niet bij iedereen."
Ik sla de Daniël open en lees een interview met ds. van Eckeveld over het aanbod van genade. Volgens mij moet de GG z.s.m. fuseren met de GGiN. Het is precies wat ik altijd gehoord heb, ook in de GGiN. De vergelijking met een etalage is inderdaad helder: 'zo mooi mogelijk stal je alles daar uit, in de hoop dat mensen ook echt kopen'. En: 'De aanbieding van genade komt tot iedereen die het hoort, maar voor schuldverslagen zondaren, die hongeren naar de Heere, krijgt het aanbod waarde. Vandaar dat de prediking Wet en Evangelie moet zijn. De prediking van de Wet is nodig, omdat door de Wet de kennis der zonde is. Als een bakker de heerlijkste saucijzenbroodjes voorstelt en je hebt net gegeten, dan wil je ze niet. Maar als je honger hebt en je ruikt ze, dan bezwijk je wel eens voor de verleiding. Juist als je een hart hebt, dat verslagen en verbrijzeld is onder de prediking van de Wet en dat hongert en schreeuwt naar de Heere, dan krijgt het aanbod waarde.'
Heldere, evenwichtige taal.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bericht door huisman »

Anker schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:RD 2009
"Verkiezing geeft christen zekerheid"

GOUDA - "Ik zend de mensen in geen geval naar Gods verborgen verkiezing. Ik beveel hen rechtstreeks naar Christus te gaan. Want buiten Christus zou Gods heil verborgen blijven." Dat is Calvijn in het kort over de uitverkiezing, aldus ds. J. J. van Eckeveld.

De predikant uit Zeist sprak zaterdag in Gouda op de zomerconferentie van het deputaatschap voor studerenden van de Gereformeerde Gemeenten voor ruim honderd jongeren over "Calvijn en de uitverkiezing". Vrijdag werd de betekenis van Calvijn uitgediept in workshops en een lezing over zijn leven.

Ds. Van Eckeveld liet zien hoe Calvijn in zijn spreken over de uitverkiezing werd beïnvloed door Augustinus. "Calvijn voelde zich net als vrijwel alle reformatoren eensgeestes met Augustinus. In zijn "Institutie" citeerde hij de kerkvader erg veel."

Calvijn wilde in zijn leer van de zogenaamde "dubbele predestinatie" op één lijn blijven met Paulus en Augustinus, aldus de predikant. "Dubbele predestinatie betekende volgens Calvijn dat mensen niet allen onder gelijke conditie geschapen zijn. Sommigen zijn ten dode geschapen, anderen ten leven."

Dat kwam Calvijn op kritiek te staan: "Hij werd gemaand bescheiden te blijven ten aanzien van de verwerping. Maar Calvijn wilde Gods soevereine wil handhaven."

Het zogenoemde "decretum horribile" betekent geen afschuwelijk, maar een huivering¡wekkend besluit, stelde ds. Van Eckeveld. "De verwerping moet een keus van God zijn, anders gaat er iets buiten Hem om en is Hij geen God meer."

Het was voor Calvijn geen vraag of over de verkiezing gepreekt moest worden. "Het ging hem om Gods eer en om de zekerheid van de gelovigen. Dat laatste was voor hem een extra belangrijk punt, omdat de maatschappij veel onzekerheid met zich meebracht. Genève herbergde veel vluchtelingen. In de verkiezing houdt God deze pelgrims voor dat Hij alles in Zijn handen houdt en Zijn doel zeker zal bereiken. Dat geeft troost, toen en nu."

De verkiezing is volgens Calvijn ook een bijzondere aansporing tot heiligheid, uit dankbaarheid voor Gods genade. "Maar voor Calvijn was Gods eer het belangrijkst. In de verkiezing wordt de mens op het diepst vernederd en God op het hoogst verhoogd."

De discussie ging over het aanbod van genade. Kan genade aan alle mensen worden aangeboden als niet allen uitverkoren zijn? "Calvijn wijst hier op Deuteronomium 29:29", aldus de predikant uit Zeist. "De verborgen dingen zijn voor God en wij mensen moeten ons bij de geopenbaarde dingen houden. Gods geopenbaarde wil is dat Hij geen lust heeft in de dood van de goddeloze. De uiterlijke roeping tot geloof en bekering komt tot allen, maar de Heilige Geest werkt dat niet bij iedereen."
Ik sla de Daniël open en lees een interview met ds. van Eckeveld over het aanbod van genade. Volgens mij moet de GG z.s.m. fuseren met de GGiN. Het is precies wat ik altijd gehoord heb, ook in de GGiN. De vergelijking met een etalage is inderdaad helder: 'zo mooi mogelijk stal je alles daar uit, in de hoop dat mensen ook echt kopen'. En: 'De aanbieding van genade komt tot iedereen die het hoort, maar voor schuldverslagen zondaren, die hongeren naar de Heere, krijgt het aanbod waarde. Vandaar dat de prediking Wet en Evangelie moet zijn. De prediking van de Wet is nodig, omdat door de Wet de kennis der zonde is. Als een bakker de heerlijkste saucijzenbroodjes voorstelt en je hebt net gegeten, dan wil je ze niet. Maar als je honger hebt en je ruikt ze, dan bezwijk je wel eens voor de verleiding. Juist als je een hart hebt, dat verslagen en verbrijzeld is onder de prediking van de Wet en dat hongert en schreeuwt naar de Heere, dan krijgt het aanbod waarde.'
Heldere, evenwichtige taal.
In ben blij dat jij het met ds van Eckeveld eens bent. Hij preekt gelukkig ook zo, helaas zijn er ook predikanten die alles uitstallen achter de etalageruit en daarna de winkeldeur op slot doen. Dan kan er geen mens bij . (Het voorbeeld van de etalage vond ik juist een uiterst zwak voorbeeld) de rest van het interview sta ik geheel en al achter.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bericht door Cees »

T.a.v. het eenworden met de GGinNed dat hoop ik absoluut niet, want dat leid weer tot een scheuring binnen de GG. Samenwerken op diverse terreinen ok, maar geen samengaan. (Valt me wel op dat ik de roep om samengaan hoor bij juist degenen die ex-gginned zijn en die dan vaak de verschillen niet horen. De meeste uit de GG zitten er niet op te wachten.)

Volgens mij gaan we weer eens offtopic en gaan we weer richting het aanbod van genade en daar zijn andere topics over. Laten we eens bij dit onderwerp blijven.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef: In ben blij dat jij het met ds van Eckeveld eens bent. Hij preekt gelukkig ook zo, helaas zijn er ook predikanten die alles uitstallen achter de etalageruit en daarna de winkeldeur op slot doen. Dan kan er geen mens bij .
Nee hoor, dat van dat slot herken ik niet. Wel ben ik het met ds. van Eckeveld eens dat de winkeldeur alleen geopend wordt door hen die waarde zien in wat in de etalage staat.
Gelukkig wordt er in het artikel nog wel een ruit tussen gezet en is er een Deur die doorgegaan moet worden. Dat helpt tegen grijpgrage handen die van elders willen inklimmen.

Overigens we zijn ernstig off-topic, de enige relatie is dat ds. van Eckeveld door JWG werd geciteerd en nu door mij.
Maar over het aanbod is geen topic te vinden. Waarschijnlijk is dit onderwerp nooit bediscussieerd.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bericht door Jongere »

Anker schreef:Wel ben ik het met ds. van Eckeveld eens dat de winkeldeur alleen geopend wordt door hen die waarde zien in wat in de etalage staat.
Gelukkig wordt er in het artikel nog wel een ruit tussen gezet en is er een Deur die doorgegaan moet worden. Dat helpt tegen grijpgrage handen die van elders willen inklimmen.
Als dit er blijkbaar allemaal bij gezegd moet worden als het over aanbod gaat, dan hoeft van mij inderdaad dat samengaan nog niet zo.

Aanbod van genade is iets heel anders dan de weg van de bekering. Helaas wordt dat nogal eens vermengd. En dat gaat heel vaak ten koste van één van de twee.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bericht door Bert Mulder »

NOTA BENE:

Dit is een confessioneel forum. Als je het met het onderstaande citaat niet mee eens bent, dan hoor je klaarduidelijk niet op dit forum thuis. Dus, google dan aub even naar REMOFORUM.

Bedankt voor uw aandacht.

(En dit is GEEN stokpaardje!)

10 De oorzaak van deze genadige verkiezing is eniglijk het welbehagen Gods, niet daarin bestaande dat Hij enige hoedanigheden of werken der mensen, uit alle mogelijke voorwaarden, tot een voorwaarde der zaligheid heeft uitgekozen; maar hierin, dat Hij enige bepaalde personen uit de gemene menigte der zondaren Zich tot een eigendom heeft aangenomen. Gelijk geschreven is: Als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, enz., werd tot haar (namelijk Rebekka) gezegd: De meerdere zal den mindere dienen; gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat (Rom. 9:11, 12, 13). En: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven (Hand. 13:48).
Wie de schoen past...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bericht door Ad Anker »

Jongere schreef:
Anker schreef:Wel ben ik het met ds. van Eckeveld eens dat de winkeldeur alleen geopend wordt door hen die waarde zien in wat in de etalage staat.
Gelukkig wordt er in het artikel nog wel een ruit tussen gezet en is er een Deur die doorgegaan moet worden. Dat helpt tegen grijpgrage handen die van elders willen inklimmen.
Als dit er blijkbaar allemaal bij gezegd moet worden als het over aanbod gaat, dan hoeft van mij inderdaad dat samengaan nog niet zo.

Aanbod van genade is iets heel anders dan de weg van de bekering. Helaas wordt dat nogal eens vermengd. En dat gaat heel vaak ten koste van één van de twee.
Je hebt helemaal gelijk, ik sloeg een beetje door, doordat huisman een beetje doorsloeg. Die begon over een deur die op slot zat. Sorry. Maar het voorbeeld van ds. Eckeveld over die etalage, dat beeld vind je wel goed?
Plaats reactie