Eigenwijze Nederlanders veranderen liedteksten

Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Hendrikus schreef:
Hummel schreef:Ons jongerenkoor zingt met Kerst een lied dat heet: 'Kind, nu wij om U vrolijk zijn.'
Iemand (de kerkenraad?) heeft dat veranderd in: 'Kind, nu wij U gedachtig zijn.'

:roll: :?

Ik vind dat een beetje hypocriet. Als je niet wilt zingen dat je vrolijk bent omdat Jezus is geboren, zing dat lied dan helemaal niet.
Ben 't met je eens.

Maar ja, het is óók vreemd is om te zingen over "huppelen van zielevreugd" en "handklapt en betuigt onze God uw vreugd", in een zeer gedragen tempo, niet-ritmisch, met een ernstig gezicht en een passieve houding... Of dat hele orkest uit Psalm 150 slechts in woorden de kerk binnen te laten, maar vooral niét in 't echt....
Tja en wat denk je hiervan dat in sommige kerken gezongen word:
Daar is uit 's werelds duistere wolken een Licht der Lichten opgegaan misschien wel mooi.
Maar de Heere Jezus komt niet uit 's werelds duistere wolken gelukkig niet zou ik bijna zeggen.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Oude-Waarheid schreef:
Hendrikus schreef:
Hummel schreef:Ons jongerenkoor zingt met Kerst een lied dat heet: 'Kind, nu wij om U vrolijk zijn.'
Iemand (de kerkenraad?) heeft dat veranderd in: 'Kind, nu wij U gedachtig zijn.'

:roll: :?

Ik vind dat een beetje hypocriet. Als je niet wilt zingen dat je vrolijk bent omdat Jezus is geboren, zing dat lied dan helemaal niet.
Ben 't met je eens.

Maar ja, het is óók vreemd is om te zingen over "huppelen van zielevreugd" en "handklapt en betuigt onze God uw vreugd", in een zeer gedragen tempo, niet-ritmisch, met een ernstig gezicht en een passieve houding... Of dat hele orkest uit Psalm 150 slechts in woorden de kerk binnen te laten, maar vooral niét in 't echt....
Tja en wat denk je hiervan dat in sommige kerken gezongen word:
Daar is uit 's werelds duistere wolken een Licht der Lichten opgegaan misschien wel mooi.
Maar de Heere Jezus komt niet uit 's werelds duistere wolken gelukkig niet zou ik bijna zeggen.
Huppelen van zielevreugd is niet zo vreemd. Dat zal elke gelovige wel kunnen betuigen. Wel is het vreemd om dat zonder ziels expressie te zingen, dat geef ik graag toe.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oude-Waarheid schreef:Tja en wat denk je hiervan dat in sommige kerken gezongen word:
Daar is uit 's werelds duistere wolken een Licht der Lichten opgegaan misschien wel mooi.
Maar de Heere Jezus komt niet uit 's werelds duistere wolken gelukkig niet zou ik bijna zeggen.
Nicolaas Beets -de dichter van dit lied- baseerde zich op Jesaja 9: Het volk, dat in duisternis wandelt, zal een groot licht zien; degenen, die wonen in het land van de schaduw des doods, over dezelve zal een licht schijnen.

Dichters drukken zich soms wat wol(k)ig uit :wink:
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Bert Mulder schreef:Huppelen van zielevreugd is niet zo vreemd. Dat zal elke gelovige wel kunnen betuigen. Wel is het vreemd om dat zonder ziels expressie te zingen, dat geef ik graag toe.
Handklapt en betuigt - is ook niet vreemd. De fanfare uit Psalm 150 is ook niet vreemd.
We zingen het wel - maar we doen het niet! Dàt was mijn punt :wink:
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Toch is de tekst wel juist.

De Heere Jezus is Mens geworden. In die zin is Hij uit 's wereld duist're wolken als een Licht opgegaan.

Tegelijk was Hij God. In die zin is Hij niet uit de duist're wolken gekomen.

God was Hij al. Mens is Hij geworden. Daarom kunnen alle volken tot Zijn schijnsel komen.
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Hendrikus schreef:
Oude-Waarheid schreef:Tja en wat denk je hiervan dat in sommige kerken gezongen word:
Daar is uit 's werelds duistere wolken een Licht der Lichten opgegaan misschien wel mooi.
Maar de Heere Jezus komt niet uit 's werelds duistere wolken gelukkig niet zou ik bijna zeggen.
Nicolaas Beets -de dichter van dit lied- baseerde zich op Jesaja 9: Het volk, dat in duisternis wandelt, zal een groot licht zien; degenen, die wonen in het land van de schaduw des doods, over dezelve zal een licht schijnen.

Dichters drukken zich soms wat wol(k)ig uit :wink:
Tja of misschien wat vrij-zinning :wink:
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

refo schreef:Toch is de tekst wel juist.

De Heere Jezus is Mens geworden. In die zin is Hij uit 's wereld duist're wolken als een Licht opgegaan.

Tegelijk was Hij God. In die zin is Hij niet uit de duist're wolken gekomen.

God was Hij al. Mens is Hij geworden. Daarom kunnen alle volken tot Zijn schijnsel komen.
Tja zou kunnen mij is altijd geleerd dat Hij van de Vader der Lichten is (af)gekomen en niet uit duistere wolken!!
Plaats reactie