Protest van de Gereformeerde Gemeente

Geka
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2006, 19:32

Bericht door Geka »

En daarmee heb je dan je roeping afgekocht en moeten zij het verder maar opknappen...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Geka schreef:En daarmee heb je dan je roeping afgekocht en moeten zij het verder maar opknappen...
Ik ga niet met een spandoek bij de AH staan, nee.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

refo schreef:
Geka schreef:En daarmee heb je dan je roeping afgekocht en moeten zij het verder maar opknappen...
Ik ga niet met een spandoek bij de AH staan, nee.
Het depuutaatschap ook niet overigens.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Wat een verbazende reactie's .
Het is zoals Geka het al noemt, we moeten dit initiatief juist met gejuich omarmen.

Hoeveel kritiek is er niet, dat er zoveel lauwheid is, zo weinig een zoutend zout.
En al deze kritiek is vaak gedeeltelijk terecht .

En nu dit .
Een protest van uit een kerkverband dat zich mengd in het maatschappelijke debat.
Dat is onze taak, we moeten meer van ons laten horen, verwijzend naar de Bijbel met een : Zo spreekt de Heere !
Verstoring van de zondagsrust ? Een reactie met de verwijzing naar Gods Woord.

Ik ben blij met deze initiatieven, dit mogen we niet alleen overlaten aan een politieke partij of een stichting, maar dit moeten we in eerste instantie persoonlijk maar ook met elkaar als gemeente uitdragen naar buiten toe.

Een apologetische houding is juist in deze tijd hard nodig.
Laat ons maar strijdbaar zijn tov de wereld.
We kunnen in deze nog wel wat leren van de moslims.
Adorote

Bericht door Adorote »

Dat er protest moet zijn en dat altijd zou op zijnplaats zijn de winkels dicht op Zondag.

Maar dit protest toch wat mis geschoten ; de Zondag voor de Kerst is de laatste Adventszondag, om 18.00 uur die avond kerstavond dus begint het Hoogfeest van Kerstmis, derhalve zullen de winkels vroeger dicht gaan dan normaal op Zondag.Het protest zou totaal op zijn plaats zijn als AH open zou zijn op Kerstzondag zelf.

Derhalve is men echt tegen zal men niet bij AH moeten kopen heel het jaar door niet , daar is men gevoelig voor; dat zou protest zijn wat vruchten zou afwerpen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Dathenum schreef:En zo word het stereotype bevestigd van gristenen die op van alles en nog wat tegen zijn. Hopenlijk hebben we naast de boodschap waar we tegen zijn, ook een boodschap waar we voor zijn voor deze wereld.
Ds. De Leeuw zei gisteravond in een preek over zo'n situatie:
Als we mensen de wet voorhouden moeten we ze ook het Evangelie voorhouden

Dus niet alleen het verkeerde aanwijzen, maar ook heenwijzen naar Christus
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

helma schreef: Ds. De Leeuw zei gisteravond in een preek over zo'n situatie:
Als we mensen de wet voorhouden moeten we ze ook het Evangelie voorhouden

Dus niet alleen het verkeerde aanwijzen, maar ook heenwijzen naar Christus
Hier kan ik helemaal mee instemmen!
Ik kijk vol goede moed uit naar het schrijven van het deputaat. Het is goed om een geluid te laten horen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Over de openstelling van AH met kerst bestond al een topic.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

vast bij de ander, of niet :roll:

Misschien als je het per geval bekijkt... maar hoe komt het toch dat zoveel mensen een negatief beeld van christenen hebben. Het is erg simpel om te zeggen dat dat aan die anderen ligt. Maar volgens mij is het ook voor een groot deel de schuld van onszelf.

En misschien kan je beter op zondag bij de AH bijbeltjes en warme chocolademelk gaan uitdelen, ik denk dat dat meer zin heeft en mensen meer over Jezus leren dan als we een protestbrief te sturen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Bericht door Da Capo »

Geka schreef:Als ik dit zo lees snap ik niet goed waarom men hier nu zoveel commentaar op heeft. Soms krijg je het idee dat mensen werkelijk het positieve niet willen zien.

Natuurlijk; je kunt je afvragen waarom bij andere mogelijkheden dit geluid niet gehoord is, akkoord. Maar daarmee hoef je toch dit iniatief niet negatief te benaderen? Integendeel; ik zou zeggen: prima deputaatschap, doe het aub nog veel vaker wanneer er de gelegenheid toe is! En probeer het eventueel met deputaatschappen van andere kerken tot een gezamenlijk protest te maken. Ga zo door en liefst nog veel vaker.

Zeker, de toon waarop het protest geschreven wordt is heel belangrijk; maar de zaak op zich (protest tegen de zonde) is voluit Bijbels en legitiem. Misschien laten wij juist veel te weinig van ons horen...
Het lijkt dat sommigen mensen hier allergisch reageren op topics waarin GG of GerGem staat...

... en ja, bij een allergische reactie kan je niet helemaal meer helder denken...(lijkt het...) :roll:
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Dathenum

Bericht door Dathenum »

In dit geval is er wellicht ook allergie voor enige vorm van kritiek. Ik vind gewoon dat protest samen moet gaan met het evangelie. Niet slechts "dat en dat hoort niet", en dan verder niets. Dat dat gelijk weg word gezet als allergie tegen de GG vind in geen recht doen aan mijn intenties.

Ik lees nergens in de bijbel dat Paulus op de Areopagus stond te waarschuwen tegen de sabbatsontheiliging, maar hij verkondigde Christus. Hoewel we zeker de vinger bij de pijnlijke plek mogen leggen (dat ontken ik zeker niet), hoort onze hoofdboodschap naar de wereld het evangelie te zijn. Het evangelie veranderd harten, en dan word de zondag een lust in plaats van een last. Dat geld ook voor Albert Hein filiaalmanagers.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Dathenum schreef:In dit geval is er wellicht ook allergie voor enige vorm van kritiek. Ik vind gewoon dat protest samen moet gaan met het evangelie. Niet slechts "dat en dat hoort niet", en dan verder niets. Dat dat gelijk weg word gezet als allergie tegen de GG vind in geen recht doen aan mijn intenties.
Wat je intenties zijn, weet ik niet.

Ik constateerde alleen maar dat je een vreemde tegenstelling creëert. Om krampachtig nergens tegen te zijn, omdat anders een stereotype bevestigd wordt van gristenen (sic) die op alles en nog wat tegen zijn. Terwijl het hier toch echt over een gebod uit de Wet des Heeren gaat.

Overigens concludeer ik uit jouw opmerking "slechts dat en dat hoort niet en verder niets" dat jij de bewuste brief gelezen heb.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Tiberius schreef:Overigens concludeer ik uit jouw opmerking "slechts dat en dat hoort niet en verder niets" dat jij de bewuste brief gelezen heb.
Dat is niet wat ik schrijf. Ik geef enkel aan dat ik hoop dat dat niet alles is (zonder te zeggen dat dit zo is), maar dat ook (vooral) het evangelie aan bod komt. Wellicht dat mijn zin over de stereotypen inderdaad wat ongelukkig was, maar om dan maar zonder inhoudelijke reaktie gelijk de diagnose GG-alergie te constateren vind ik niet terecht (dat was niet jij overigens), dat is mijns inziens ook niet hoe ik me op dit forum gedraag. Het is wel makkelijk natuurlijk, want op die manier hoef je niet inhoudelijk te reageren.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Marnix schreef:vast bij de ander, of niet :roll:

Misschien als je het per geval bekijkt... maar hoe komt het toch dat zoveel mensen een negatief beeld van christenen hebben. Het is erg simpel om te zeggen dat dat aan die anderen ligt. Maar volgens mij is het ook voor een groot deel de schuld van onszelf.

En misschien kan je beter op zondag bij de AH bijbeltjes en warme chocolademelk gaan uitdelen, ik denk dat dat meer zin heeft en mensen meer over Jezus leren dan als we een protestbrief te sturen.
Misschien is dat wel een idee ja!

Wie doet er mee?

(nieuwe topic openen misschien)? :wink:
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Dathenum schreef:
Tiberius schreef:Overigens concludeer ik uit jouw opmerking "slechts dat en dat hoort niet en verder niets" dat jij de bewuste brief gelezen heb.
Dat is niet wat ik schrijf. Ik geef enkel aan dat ik hoop dat dat niet alles is (zonder te zeggen dat dit zo is), maar dat ook (vooral) het evangelie aan bod komt. Wellicht dat mijn zin over de stereotypen inderdaad wat ongelukkig was, maar om dan maar zonder inhoudelijke reaktie gelijk de diagnose GG-alergie te constateren vind ik niet terecht (dat was niet jij overigens), dat is mijns inziens ook niet hoe ik me op dit forum gedraag. Het is wel makkelijk natuurlijk, want op die manier hoef je niet inhoudelijk te reageren.
Ok.
Zelf vind ik de slotopmerking van de secretaris van het deputaatschap in het ND-artikel overigens ook niet kunnen: "Als we collectief een vuist maken, heeft het meer impact."
Dit druist voor mij te veel in tegen: Niet door kracht noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden.
Plaats reactie