Waarom alleen orgel?

Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Waarom alleen orgel?

Bericht door Christiaan »

Mijn vraag is al jaren waarom heeft men in sommige gemeenten geen andere instrumenten dan behalve het orgel mogen klinken in kerk diensten?

Bij mijn gemeente gebeurt het ook niet zo vaak, maar wel met zangdiensten.
Mijn bescheiden mening is dat het orgel ook van oorsprong een werelds instrument is. Maar door sommige nog al erg hoog geacht wordt het is een prachtig instrument. Denk niet dat de orgels van mij weg zouden moeten, ik ben een groot orgelliefhebber.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Waarom alleen het orgel? Omdat het traditie is en deze traditie is zo belangerijk geworden dat het een wet is geworden om als orthodoxe kerk alleen het orgel te gebruiken.
Het is een heel lastig punt. Ik heb in een gemeente gezeten die overstapte van orgel naar langzamerhand een heel bandje. De eredienst ging er naar mijn mening niet op vooruit. De oudjes bleven weg en de jongeren bleven over. Ik zie de waardigheid van orde in de samenkomst wel als regel om niet vanalles toe te laten. Ik zie liever de ritmische psalmen komen om eerlijk te zijn. Een pamfluit en een trompet naast het orgel zit ik niet echt op te wachten ;)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Het is voornamelijk door de traditie zo gegroeid.
Verder zie je ook, wat Kaw constateert: bij overstappen naar andere muziekinstrumenten gaat de eredienst er niet op voorruit.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Tiberius schreef:Het is voornamelijk door de traditie zo gegroeid.
Verder zie je ook, wat Kaw constateert: bij overstappen naar andere muziekinstrumenten gaat de eredienst er niet op voorruit.
Dat is mijn bedoeling ook niet maar zijn die andere instrumenten dan fout?
Een drumstel hoort niet in een kerk daar zal weinig discussie over zijn onder ons.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Christiaan schreef: Een drumstel hoort niet in een kerk daar zal weinig discussie over zijn onder ons.
Ik zou niet weten waarom een drumstel niet in de kerk hoort. Het oude testament verhaalt ons veelvuldig over praise met druminstrumenten. ;) Ti's alleen niet zo goed toepasbaar in onze huidige erediensten.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Christiaan schreef:
Tiberius schreef:Het is voornamelijk door de traditie zo gegroeid.
Verder zie je ook, wat Kaw constateert: bij overstappen naar andere muziekinstrumenten gaat de eredienst er niet op voorruit.
Dat is mijn bedoeling ook niet maar zijn die andere instrumenten dan fout?
Een drumstel hoort niet in een kerk daar zal weinig discussie over zijn onder ons.
Is dat drumstel dan wel fout?
Looft Hem met de trom en fluit.
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Het is simpel: een grote massa mensen begeleiden met een heel orkest gaat prima, maar om praktische redenen moet het in de kerk doorgaans door één mannetje/vrouwtje worden verzorgd. Geen enkel instrument is beter geschikt om als éénmansorkest te fungeren dan het orgel. That's all, de rest is traditie.

En die traditie heeft een heleboel prachtige muziek opgeleverd, KERKmuziek, waarop we best zuinig mogen zijn!

Hetgeen niet wegneemt dat andere instrumenten ook de zang kunnen begeleiden. Maar, om het maar even met een voorbeeld te illustreren: een praiseband die goed werk wil leveren is weken van tevoren al aan het repeteren voor die ene dienst die ze moeten begeleiden. Ik kreeg m'n psalmbriefjes gisteravond. Twee diensten voorbereiden in één dag, dat lukt mij misschien nét, maar dat lukt een praiseband dus nooit.

Vandaar dat urregel :wink:
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Miscanthus schreef:Is dat drumstel dan wel fout?
Looft Hem met de trom en fluit.
Ha, dat mogen we morgen zingen!
Fluiten zat op ons urregel, maar geen trom. Uitdaging om dat ritmische element toch op een smaakvolle manier mee te nemen :!:
Petrus

Bericht door Petrus »

Kaw schreef: Een pamfluit.............
Wat is dát nu weer voor een, neem ik aan, merkwaardig instrument. Ik kan mij niet voor de geest halen hoe zoiets er in real life uit zo moeten zien..... :mrgreen: :mrgreen:
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Kaw schreef:Waarom alleen het orgel?;)
Waarrom geen muziek instrumenten, zoals dat in de vroege gemeente en de eerste honderden jaren na Christus ook niet werd gebruikt ?
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Petrus schreef:
Kaw schreef: Een pamfluit.............
Wat is dát nu weer voor een, neem ik aan, merkwaardig instrument. Ik kan mij niet voor de geest halen hoe zoiets er in real life uit zo moeten zien..... :mrgreen: :mrgreen:
Dat is de fluit van Pim met de Pet :mrgreen:
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

mayflower schreef:
Kaw schreef:Waarom alleen het orgel?;)
Waarrom geen muziek instrumenten, zoals dat in de vroege gemeente en de eerste honderden jaren na Christus ook niet werd gebruikt ?
Je vraag is voor mererlei uitleg vatbaar, maar ik begrijp dat je bedoelt: waarom niet a capella zingen?
De vroege gemeenten waren heel klein, meer huisgemeenten. Dan kun je best zonder begeleiding zingen. Grote mensenmassa's ordelijk laten zingen, dat vraagt om begeleiding, nee: om leiding. Vandaar...
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Hendrikus schreef:
Miscanthus schreef:Is dat drumstel dan wel fout?
Looft Hem met de trom en fluit.
Ha, dat mogen we morgen zingen!
Fluiten zat op ons urregel, maar geen trom. Uitdaging om dat ritmische element toch op een smaakvolle manier mee te nemen :!:
Bof jij weer! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Christiaan schreef:
Tiberius schreef:Het is voornamelijk door de traditie zo gegroeid.
Verder zie je ook, wat Kaw constateert: bij overstappen naar andere muziekinstrumenten gaat de eredienst er niet op voorruit.
Dat is mijn bedoeling ook niet maar zijn die andere instrumenten dan fout?
Een drumstel hoort niet in een kerk daar zal weinig discussie over zijn onder ons.
Lol! Nou, dan kan ik je teleurstellen. We hebben af en toe ook een band in de kerk, want waarom zou je alleen de muziektalenten van orgelspelers gebruiken. Bij die band hoort ook een drumstel (dat ingetogen speelt) en soms een jembee en ja, zelfs een mondharmika :D

Het kan prima in de eredienst en dat er zo weinig discussie mogelijk lijkt daarover komt vast doordat het inderdaad zo'n ingesleten traditie is.

Andere instrumenten zijn niet fout, ook niet een gitaar of een drumstel... je kan er prima mee tot Gods eer zingen, weet ik uit ervaring... en ik ben niet de eerste die dat ontdekt, David had het zelfs al in de gaten. :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Het is een kwestie van luxe dat we zeuren over welk instrument wel en welk instrument niet. Op het moment dat we allen proletariërs zijn, zijn we blij met ieder instrument al is het een saxofoon met drumstel.
Op het moment dat we 500.000 euro hebben uitgegeven aan een orgel, dan is het natuurlijk lullig om met een mondharmonica aan te komen...
Plaats reactie