Kinderlijk geloof

Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Labyrinth schreef:
Christiaan schreef:
Mij heb je niet horen zeggen dat de bijbel niet boven alles staat.
Maar dat neemt niet weg dat, en nu spreek ik uit ervaring,
God boeken van predikanten kan zegenen.En dat zo blijkt ook doet.
Als je dit laatste zó stelt, doet dit het vermoeden rijzen dat je daarmee wil zeggen dat boeken van predikanten (let op de meervoudsvorm!) kan zegenen, en dat zo ook blijkt te doen...........

Ik vraag me in alle gemoede af of God boeken "van alle wind van leer" zal willen zegenen.

Hij zegent slechts in één geval een geschrift, en dat is Zijn Geschrift door de Heilige Geest geïnspireerd aan de onderscheiden schrijvers der Bijbelboeken.

Als we dus slechts dát Heilige Geschrift laten spreken tot ons, is dat afdoende van de eerste tot de laatste letter, wát anderen in latere tijden ook voor, gekleurde, ideeën mogen hebben gehad en dat te boek hebben gesteld.

Alle scribenten in latere tijden kijken per definitie door persoonlijk getinte gekleurde brillen naar de Schrift zoals ZIJ dénken dat wat er staat verstaan moet worden.

Slechts dé Schrift is het ongekleurde, waarachtige Woord van God, en niet wat ménsen er van willen (doen) voorstellen.
Dus ook het woord van een predikant op zondag in de eredienst niet?
Wat is volgens jou het verschil tussen gesproken en geschreven woord?
Natuurlijk zegent God en niet de predikanten, dat jij dat van mij denken zou verbaast mij. :shock:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Christiaan schreef: Natuurlijk zegent God en niet de predikanten, dat jij dat van mij denken zou verbaast mij. :shock:
Hó even, als je goed leest wat ik schreef, dan heb ik het er niet over dat predikanten zegenen in de context van déze topic, maar dat er slechts één door God Gezegende Schrift is, en dat dat de Bijbel (Zijn Woord) is.

Het gesproken woord, in de zin van zoals door de aporstelen gesproken, was door God gegeven te spreken. Dáárop rustte Zijn zegen.

Het gesproken en/of geschreven woord van veel latere tijden, inclusief die van predikanten in onze tijden, zijn, óók in biddend opzien naar God, ménsenwoorden zoals de predikanten of schrijvers die menen te moeten verwoorden.

Zéker, er zijn kinderen Gods bij de het Woord mogen brengen, of er over schrijven, maar het zijn en blijven ménsen die, hoe je ook draait of keert, door het leven, opleiding, en persoonlijke visie gekleurd zijn.

Hoe kan het anders dat er, zelfs binnen één kerkverband en bij op korte afstand liggende gemeenten, zulke min of meer van elkaar afwijkende visies en predikingen te horen zijn?
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Labyrinth schreef:
Christiaan schreef: Natuurlijk zegent God en niet de predikanten, dat jij dat van mij denken zou verbaast mij. :shock:
Hó even, als je goed leest wat ik schreef, dan heb ik het er niet over dat predikanten zegenen in de context van déze topic, maar dat er slechts één door God Gezegende Schrift is, en dat dat de Bijbel (Zijn Woord) is.

Het gesproken woord, in de zin van zoals door de aporstelen gesproken, was door God gegeven te spreken. Dáárop rustte Zijn zegen.

Het gesproken en/of geschreven woord van veel latere tijden, inclusief die van predikanten in onze tijden, zijn, óók in biddend opzien naar God, ménsenwoorden zoals de predikanten of schrijvers die menen te moeten verwoorden.

Zéker, er zijn kinderen Gods bij de het Woord mogen brengen, of er over schrijven, maar het zijn en blijven ménsen die, hoe je ook draait of keert, door het leven, opleiding, en persoonlijke visie gekleurd zijn.

Hoe kan het anders dat er, zelfs binnen één kerkverband en bij op korte afstand liggende gemeenten, zulke min of meer van elkaar afwijkende visies en predikingen te horen zijn?
Ja daarom is de enige juiste visie, de visie om alles aan de bijbel te toetsen. De bijbel heeft het laatste woord!
Maar toch kan en mag: De Heidelberger C. de D.L. en de Nederlandse geloofs belijdenis ook geschreven door mensen tot zegen zijn. Zo ook andere boeken, maar wel ALLES toetsen aan die schrift. En dan waar ik voor pleit de gehele schrift!
In die visie kun je boeken lezen en God heeft ze in ieder geval in mijn leven gezegend en nog.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Hoe belangrijk is Bijbelkennis!
Christiaan, van harte eens met jouw post.
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Christiaan schreef: In die visie kun je boeken lezen en God heeft ze in ieder geval in mijn leven gezegend en nog.
Tot DIT stuk kan ik met je meegaan.

Maar, jouw visie (ook de mijne), op welk boek dan ook ( wélk ander boek dan ook) is per definitie subjectief wánt gekleurd door JOUW/mijn Godsbeeld en JOUW/mijn visie op eender welke tekst/boek dan ook, waardoor jouw visie op Schriftwoorden ánders is dan de mijne of van om het even wie dan ook.

Of moet je dan klakkeloos om het even welk boek aanvaarden als dé juiste visie omdat die overeenkomt met jouw visie, of aanvaardt je de Schrift simpel en alleen omdat het Gods Wóórd is, onversneden, waarachtig, vrij van smetten?

Nog éven bijschrijven:

Telkenmale als er een vertaling van Gods woord "op de markt" komt, is die weer ánders dan de voorgaande vertaling, wánt door ménsen vertaald en her- of geschreven, want ook hún persoonlijke visie vindt zijn weerslag in de betrokken vertaling.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Labyrinth,

Je hebt al eens eerder een topic met deze strekking geopend.
Wat is nu precies je punt?
Is het gewoon frustratie, omdat je niet in alle onderwerpen even goed thuis bent?
Of moeten alle theologische boeken - behalve de Bijbel - verbrand worden? (Zou een slechte voor De Banier en Den Hertog zijn!).

Dus nogmaals: wat wil je nu eigenlijk precies zeggen?
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Afgewezen schreef:
Dus nogmaals: wat wil je nu eigenlijk precies zeggen?
Laat álle ballast die een zuiver zicht op God, vanuit Gods Woord tot ons komende, vertroebeld door zoveel verschillende doorwrochte boeken, nu eens achterwege, en verlaat je alléén op Gods Woord zélf, en de samenvatting op dat Woord in de HC.
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Bericht door Zosinus »

Labyrinth schreef:
Christiaan schreef: In die visie kun je boeken lezen en God heeft ze in ieder geval in mijn leven gezegend en nog.
Tot DIT stuk kan ik met je meegaan.

Maar, jouw visie (ook de mijne), op welk boek dan ook ( wélk ander boek dan ook) is per definitie subjectief wánt gekleurd door JOUW/mijn Godsbeeld en JOUW/mijn visie op eender welke tekst/boek dan ook, waardoor jouw visie op Schriftwoorden ánders is dan de mijne of van om het even wie dan ook.

Of moet je dan klakkeloos om het even welk boek aanvaarden als dé juiste visie omdat die overeenkomt met jouw visie, of aanvaardt je de Schrift simpel en alleen omdat het Gods Wóórd is, onversneden, waarachtig, vrij van smetten?

Nog éven bijschrijven:

Telkenmale als er een vertaling van Gods woord "op de markt" komt, is die weer ánders dan de voorgaande vertaling, wánt door ménsen vertaald en her- of geschreven, want ook hún persoonlijke visie vindt zijn weerslag in de betrokken vertaling.
Maar jij aanvaard de Schrift toch ook op een bepaalde manier? Je ontkomt er toch niet aan voor jezelf een beetje op een rijtje te zetten hoe je iets begrijpt (dus interpreteert). Dat is toch in wezen niets anders wat er in allerlei theologische lectuur gebeurd? Dat mag je af en toe best geneuzel vinden (het gaat over niet bestaande problemen) of in strijd met hoe jij het begrijpt. Maar een blind aanvaarden bestaat niet omdat dat altijd de vraag gesteld wordt: wat aanvaard je/ik?
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Labyrinth schreef:
Christiaan schreef: In die visie kun je boeken lezen en God heeft ze in ieder geval in mijn leven gezegend en nog.
Tot DIT stuk kan ik met je meegaan.

Maar, jouw visie (ook de mijne), op welk boek dan ook ( wélk ander boek dan ook) is per definitie subjectief wánt gekleurd door JOUW/mijn Godsbeeld en JOUW/mijn visie op eender welke tekst/boek dan ook, waardoor jouw visie op Schriftwoorden ánders is dan de mijne of van om het even wie dan ook.

Of moet je dan klakkeloos om het even welk boek aanvaarden als dé juiste visie omdat die overeenkomt met jouw visie, of aanvaardt je de Schrift simpel en alleen omdat het Gods Wóórd is, onversneden, waarachtig, vrij van smetten?

Nog éven bijschrijven:

Telkenmale als er een vertaling van Gods woord "op de markt" komt, is die weer ánders dan de voorgaande vertaling, wánt door ménsen vertaald en her- of geschreven, want ook hún persoonlijke visie vindt zijn weerslag in de betrokken vertaling.
Ik kan me voorstellen dat mensen door de bomen het bos niet meer zien, zeker als je niet opgegroeid bent in de reformatorische gezindte. Al die muurtjes, al die leerverschillen, als die stelligheden.
Uiteindelijk zegt iedereen gelijk te hebben, de Bijbel zuiver te verklaren, ondanks de wijd uiteenlopende verschillen die dat oplevert.
Mijn advies: Ga samen met andere Christenen Bijbelstudie doen. Nodig mensen uit bij je thuis en laat je onderwijzen net als Paulus onderwezen werd door Ananias toen hij geroepen werd.
En wees als de mensen in Berea. Onderzoek maar met de Bijbel in de hand of al die dominees en theologen wel zuiver zijn.
Toets het zelf maar. Maar werk vooral aan je eigen Bijbelkennis.
Daardoor werkt Gods Geest en leer je ook de verklaarders beter begrijpen. En waarderen! Dan ga je wellicht anders tegen dominees en theologen aankijken die altijd maar weer die onkunde moeten bestrijden en dwaalzieke schapen de Weg wijzen naar de stal.
Laatst gewijzigd door Klavier op 27 okt 2006, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Labyrinth schreef:
Afgewezen schreef:
Dus nogmaals: wat wil je nu eigenlijk precies zeggen?
Laat álle ballast die een zuiver zicht op God, vanuit Gods Woord tot ons komende, vertroebeld door zoveel verschillende doorwrochte boeken, nu eens achterwege, en verlaat je alléén op Gods Woord zélf, en de samenvatting op dat Woord in de HC.
Prima. Hoe ga jij dat zelf vorm geven? Nooit meer een theologisch boek lezen?
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Afgewezen schreef: Prima. Hoe ga jij dat zelf vorm geven? Nooit meer een theologisch boek lezen?
Krek, zei de boer.
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Bericht door Zosinus »

Labyrinth schreef:
Afgewezen schreef: Prima. Hoe ga jij dat zelf vorm geven? Nooit meer een theologisch boek lezen?
Krek, zei de boer.
Mijn boers is niet zo goed. Betekent krek ja of nee?
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Zosinus schreef:
Labyrinth schreef:
Afgewezen schreef: Prima. Hoe ga jij dat zelf vorm geven? Nooit meer een theologisch boek lezen?
Krek, zei de boer.
Mijn boers is niet zo goed. Betekent krek ja of nee?
"JA" dus.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Labyrinth schreef:
Zosinus schreef:
Labyrinth schreef:
Afgewezen schreef: Prima. Hoe ga jij dat zelf vorm geven? Nooit meer een theologisch boek lezen?
Krek, zei de boer.
Mijn boers is niet zo goed. Betekent krek ja of nee?
"JA" dus.
Labyrinth, ik wil je hier graag op antwoorden.

We kunnen inderdaad te veel lezen. We kunnen inderdaad te veel tijd aan dit forum besteden. En de ene mens heeft andere gaven dan de andere. Een ding dat we nooit mogen vergeten. En dat ding is God's Woord. Dat moeten we, biddend, lezen. En die moeten we lezen zoals het Woord geschreven is, eenvoudig, en er niet allerlei dingen achterzoeken, zoals ook Calvijn er voortdurend de theologen van de Sorbonne van verweet. Als we voor onze persoonlijke groei andere boeken willen lezen, dat is aan te bevelen. Maar dat mogen we nooit iemand verplichten. Want dan vervallen we weer in dat legalisme.

En dat Woord gaat, natuurlijk, hand in hand met de levende prediking elke zondag. En elke predikant moet wel degelijk studeren, maar altijd onthouden dat hij niks mag preken dat niet God's Woord is. Dus geen politieke redenering. Geen debat of de oorlog Israel Lebanon wel mag. Dat is geen troost voor de gemeente. En nooit zeggen van God's gemeente dat ze brandhoud voor de hel zijn. Het is zijn dure plicht God's volk te troosten. Het Evangelie te verkondigen. Aan alle hoorders.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Bert Mulder schreef:
Labyrinth schreef:
Zosinus schreef:
Labyrinth schreef: Krek, zei de boer.
Mijn boers is niet zo goed. Betekent krek ja of nee?
"JA" dus.
Labyrinth, ik wil je hier graag op antwoorden.

We kunnen inderdaad te veel lezen. We kunnen inderdaad te veel tijd aan dit forum besteden. En de ene mens heeft andere gaven dan de andere. Een ding dat we nooit mogen vergeten. En dat ding is God's Woord. Dat moeten we, biddend, lezen. En die moeten we lezen zoals het Woord geschreven is, eenvoudig, en er niet allerlei dingen achterzoeken, zoals ook Calvijn er voortdurend de theologen van de Sorbonne van verweet. Als we voor onze persoonlijke groei andere boeken willen lezen, dat is aan te bevelen. Maar dat mogen we nooit iemand verplichten. Want dan vervallen we weer in dat legalisme.

En dat Woord gaat, natuurlijk, hand in hand met de levende prediking elke zondag. En elke predikant moet wel degelijk studeren, maar altijd onthouden dat hij niks mag preken dat niet God's Woord is. Dus geen politieke redenering. Geen debat of de oorlog Israel Lebanon wel mag. Dat is geen troost voor de gemeente. En nooit zeggen van God's gemeente dat ze brandhoud voor de hel zijn. Het is zijn dure plicht God's volk te troosten. Het Evangelie te verkondigen. Aan alle hoorders.
Bert Mulder, van harte mee-eens. God is bij machte ook theologische boeken te zegenen. Niet omdat die woorden zo goed zijn, maar omdat God zo groot is. En goede theologische boeken spreken de schrift niet tegen, maar citeren de schrift en zijn gefundeerd in de schriften.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Plaats reactie