keuzes

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ariene schreef:
Er is al een heel dikke brief uit de hemel. Meer aanwijzingen krijg je niet.
De vraagsteller vroeg alleen advies, geen discussie.
Toch wil ik met permissie een uitzondering maken.

We hebben inderdaad de Bijbel, maar de Heere werkt ook met andere middelen. Soms wordt je opeens stilgezet bij een advertentie, soms kom je iemand tegen die iets tegen je zegt waar je de hand van de Heere in mag zien. En op deze dingen moeten we ook acht geven! Wij geloven dat er niets, maar dan ook niets bij geval gebeurt.
Maar hij geeft nou net aan, dat hij dat niet merkt.

Bovendien moet je ook wel oppassen met als je ergens mee bezig bent overal 'de hand des Heeren' in te zien. Dat gevaar ligt duidelijk op de loer. Dan verschijnt er opeens een advertentie die je aanstaat terwijl je de herhaalde oproep voor een administrateur in Nigeria niet eens in overweging neemt.
Of je vraagt je af of je niet moet emigreren en de dominee preekt opeens over: ga gij uit uw land.

En dat er niets bijgeval gebeurt doet daar niets aan af. Maar het ligt er wel aan hoe we dat 'bij geval' naar ons toetrekken. Ruth kwam ook bij geval op de akker van Boaz. Maar achteraf zien we pas dat dat besturing was. Niet als ze de akker opstapt.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

refo schreef:
Ariene schreef:
Er is al een heel dikke brief uit de hemel. Meer aanwijzingen krijg je niet.
De vraagsteller vroeg alleen advies, geen discussie.
Toch wil ik met permissie een uitzondering maken.

We hebben inderdaad de Bijbel, maar de Heere werkt ook met andere middelen. Soms wordt je opeens stilgezet bij een advertentie, soms kom je iemand tegen die iets tegen je zegt waar je de hand van de Heere in mag zien. En op deze dingen moeten we ook acht geven! Wij geloven dat er niets, maar dan ook niets bij geval gebeurt.
Maar hij geeft nou net aan, dat hij dat niet merkt.

Bovendien moet je ook wel oppassen met als je ergens mee bezig bent overal 'de hand des Heeren' in te zien. Dat gevaar ligt duidelijk op de loer. Dan verschijnt er opeens een advertentie die je aanstaat terwijl je de herhaalde oproep voor een administrateur in Nigeria niet eens in overweging neemt.
Of je vraagt je af of je niet moet emigreren en de dominee preekt opeens over: ga gij uit uw land.

En dat er niets bijgeval gebeurt doet daar niets aan af. Maar het ligt er wel aan hoe we dat 'bij geval' naar ons toetrekken. Ruth kwam ook bij geval op de akker van Boaz. Maar achteraf zien we pas dat dat besturing was. Niet als ze de akker opstapt.
Vincent, zie de opmerkingen van Refo!
Met de Bijbel in de hand kun en mag je je hart volgen in de keuze die je maakt. Gaandeweg zal blijken of de weg die je kiest de juiste is. Blijkt dat niet zo, dan wil dat niet zeggen dat de keuze zondig of fout was. Maar dat God je ergens anders naar toe leidt.
In die zin is de Bijbel geen spoorboekje maar een licht op je pad.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Klavier schreef:
Dathenum schreef:
refo schreef:Ik begrijp dat je zo graag een stempeltje met 'goeddgekeurd' van God krijgt
Gideon vroeg om zo'n stempeltje, en kreeg hem...
En wij hebben het ook. Wij mogen Gods Woord als Zijn stempel gebruiken. Daarin openbaart de Heere Zijn wil.
God had tot Gideon gesproken. En toch mocht hij om een teken vragen.

De wil van God zoeken door middel van het werpen van een lot kon in de bijbel nog. Durven we dat hede ten dage nog als er kerkeraadsleden aan moeten worden gesteld? Ik zeg dit niet om maar voor alles met een lot te gaan werpen (en God voor ons karretje te spannen). We kunnen hier niet lichtvaardig mee omgaan voor allerlij kleine zaken! Ik wil hier echter mee aantonen dat men in het onderstaande bijbelgedeelte bij een belangrijke beslissing in de kerk toch God's concrete leiding zocht, en niet met dooddoeners als "we hebben de bijbel toch" smeet.

Acts 1:25-26
Om te ontvangen het lot dezer bediening en des apostelschaps, waarvan Judas afgeweken is, dat hij heenging in zijn eigen plaats. En zij wierpen hun loten; en het lot viel op Matthias, en hij werd met gemene toestemming tot de elf apostelen gekozen.


Verder kan God wel dergelijk door Zijn voorzienigheid ons leiden bij het maken van beslissingen. Een voorbeeld zie ik in Handelingen 16. Paulus gaat niet in de bijbel proberen te lezen welke richting hij op moet, maar is gehoorzaam aan God's concrete leiding.

Handelingen 16
En als zij Frygie, en het land van Galatie doorgereisd hadden, werden zij van den Heiligen Geest verhinderd het Woord in Azie te spreken. En aan Mysie gekomen zijnde, poogden zij naar Bithynie te reizen; en de Geest liet het hun niet toe. En zij, Mysie voorbij gereisd zijnde, kwamen af tot Troas. En van Paulus werd in den nacht een gezicht gezien: er was een Macedonisch man staande, die hem bad en zeide: Kom over in Macedonie, en help ons. Als hij nu dit gezicht gezien had, zo zochten wij terstond naar Macedonie te reizen, besluitende daaruit, dat ons de Heere geroepen had, om denzelven het Evangelie te verkondigen.


En natuurlijk zijn er vele valkuilen, en zijn we geneigt om als leiding te zien wat ons zelf het beste uitkomt. Maar er is wel een bepaalde bijbelse basis.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Niemand ontkent dat God soms mensen een bepaalde opdracht of roeping geeft om een functie of taak voor ZIjn koninkrijk te vervullen. Daar gaat het bij Paulus over.

De vraag is hier: hoe nu in het dagelijks leven.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Dathenum, ik denk wel dat wij het eens zijn.
Je onderbouwt je woorden uit de Bijbel. Dat lijkt me de enige juiste weg. Ook als het gaat om de de indrukken die we dagelijks opdoen.
Een loskoppelen van deze zaken levert drijfzand op en is een bron voor bijgeloof. Daar moeten we uiterst beducht voor zijn.

Lev. 19:31: Gij zult op geen vogelgeschrei acht geven

Kanttekeningen:
vogelgeschrei acht geven, Het Hebreeuwse woordje betekent niet alleen uit de vogels, maar ook uit andere dingen iets opmerken en waarnemen, om door ijdele kunst iets, dat verborgen is, te openbaren of te voorzeggen.

In plaats van ijdele kunst hebben wij Gods Woord.
Ik zou niet buiten Gods Woord om iets durven aannemen.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Ik denk dat onze standpunten inderdaad in de praktijk dicht bij elkaar liggen. Resumerend denk ik dat we nog het meeste kunnen met de tekst uit Jacobus, die Miscanthus ook al aanhaalde: En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij [ze] van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden. Wellicht dat God dan deuren opent, of deuren sluit. Ik zie ook het grote gevaar van allerlij ingevingen, we moeten ons daar zeker niet op richten en op blindvaren. Laten we het volgende doen: Wentel uw weg op de Heere en vertrouw Hem, en Hij zal het maken. Hij bestuurt alles door Zijn voorzienigheid, en Hij zal ons geleiden door Zijn raad.
Laatst gewijzigd door Dathenum op 27 okt 2006, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

De vraag is hier: hoe nu in het dagelijks leven.
Een recept voor elke dag en elke omstandigheid is er niet.
Als de Heere je wil vernieuwd heeft is je eigen hart uit op het willen van dat wat God wilt.
Volg dan je eigen hart! Onder de bede dat het gezegend wordt.
Als je het andersom doet en eerst wacht op duidelijkheid, kan het zijn dat die duidelijkheid er komt, maar evengoed niet. Dat is Gods vrijmacht. Maar die vrijmacht ontslaat een mens niet van de eigen verantwoordelijkheid toch een keuze te maken.
Als we in alles wachten op een teken, zouden we tot geen enkele keuze meer kunnen komen. En onze eigen verantwoordelijkheid niet nemen.

- En een hartelijk instemmen met de woorden van Dathenum die ondertussen zijn gepost.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Beste mensen,

k Heb het allemaal doorgelezen en zal het overdenken en er met Gods hulp naar handelen. Er zijn veel dingen neergezet die mij te overdenken geven. Hartelijk dank!

In het NRC vandaag las ik een interview met JL Burggraaf, topadvocaat op gebied van overnames (helaas kan ik het niet op internet vinden) over combinatie geloof en werk. Het trof mij ontzettend, dat hij wél orthodox christen is (eigenlijk GG later hervormd geworden), maar niet altijd twee keer naar de kerk kan omdat hij in zondags moet werken. Daar oordeel ik niet over, maar het geeft wel te denken. Uit het hele stuk blijkt een spanning tussen geloof en werk.

Ik heb, vermoed ik, niet de 'persoonlijkheid', praktische inslag en intelligentie om op zo'n niveau bezig te zijn (bijv. bij bank, 'corpssfeer') en ben daar eigenlijk Gode dankbaar voor. Denk aan de vrouw van Lot! "Armoede of rijkdom geef mij niet". Hopelijk geeft Hij mij een leven tot Zijn eer.

Een goede zondag!

Vincent
limosa

Bericht door limosa »

Goede zaak dat hierover wil nadenken voordat je richtingen kiest.

Je moet doen wat bij je past. En dat dan biddend doen. Wát bij je past kun je het beste zelf beoordelen. Inderdaad zal dat niet op briefje staan en naar je toe komen dwarrelen. Als je wat doet en daarbij goed in je vel zit hoef je meestal niet verder te zoeken. Dat is voor bijna iedereen een goede indicator. Mits het natuurlijk Bijbels verantwoord is. Je hoeft ook nu niet voor het leven te kiezen. Op jouw leeftijd kun je zo weer tegen wat anders aanlopen.

Beleggingen zijn op zich volgens mij geen probleem. Beleggen is een activiteit die niet strijdig is met een christelijke levenswandel. Of je er in wil werken is wat anders. Het maakt overigens steeds minder uit waar je zit, hectische gekkenhuizen kom je overal tegen. De hele maatschappij draait zo.
Plaats reactie