Componisten/Uitvoerenden moeten bekeerd zijn!?

Componisten/uitvoerenden moeten bekeerd zijn.

Ja, natuurlijk
16
42%
Nee, voor mij niet
22
58%
 
Totaal aantal stemmen: 38

Labyrinth

Componisten/Uitvoerenden moeten bekeerd zijn!?

Bericht door Labyrinth »

Stelling:

Componisten én uitvoerenden van (klassieke) muziek moeten bekeerde mensen zijn.

Onderbouwing:

Is het verantwoord om naar (klassieke) muziek te luisteren van niet-bekeerde componisten en/of bekeerde musici.

Volgens mij is het kul om deze bovenstaande stelling overeid te houden, al was het alleen maar vanwege het kale feit dat je dan éérst de levensbeschrijvingen van componisten én uitvoerenden moet kennen cq lezen om te kunnen beoordelen of je naar een bepaald muziekstuk kunt luisteren.

Muziek is door God gegeven, en je mag er van genieten, even terzijde gelaten dat je van muziek (-uitvoerenden/-componisten) geen idolen maakt. Dat zie je meer gebeuren dat bijv. mensen pure Bach-adepten zijn die naar geen ándere componist willen luisteren dan alléén Bach oid.

Wat is jouw mening?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Alleen al om het feit dat we iemand's hart niet mogen of kunnen oordelen. Dat is alleen voor God om te oordelen.

We kunnen alleen over de werken, in dit geval, het muziekstuk oordelen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Mogen er überhaupt mensen onbekeerd zijn???

Deze vraag komt nogal eens terug bij ambtsdragersverkiezingen. Mag een ouderling/diaken onbekeerd zijn?
Mag een componist/vertolker onbekeerd zijn?
Mag er sowieso iemand onbekeerd zijn?
Mag jij onbekeerd zijn?
Mag ik onbekeerd zijn?
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Mister schreef:Mogen er überhaupt mensen onbekeerd zijn???

Deze vraag komt nogal eens terug bij ambtsdragersverkiezingen. Mag een ouderling/diaken onbekeerd zijn?
Ik wist niet dat die ook muziek schreven.....zoals bedoeld in deze stelling/poll
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Mister schreef:Mogen er überhaupt mensen onbekeerd zijn???

Deze vraag komt nogal eens terug bij ambtsdragersverkiezingen. Mag een ouderling/diaken onbekeerd zijn?
Mag een componist/vertolker onbekeerd zijn?
Mag er sowieso iemand onbekeerd zijn?
Mag jij onbekeerd zijn?
Mag ik onbekeerd zijn?
Het is plicht voor iedereen om het bevel van Christus oor te geven en zich tot Hem te bekeren en in Hem te geloven. Maar dat heeft niets met de stelling in dit onderwerp te maken.

Om de stelling in andere woorden te zetten: Mag je naar muziek luisteren die door iemand gecomposeerd is/opgedragen wordt die niet bekeerd is?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Re: Componisten/Uitvoerenden moeten bekeerd zijn!?

Bericht door Vincent »

Labyrinth schreef:Stelling:

Componisten én uitvoerenden van (klassieke) muziek moeten bekeerde mensen zijn.

Onderbouwing:

Is het verantwoord om naar (klassieke) muziek te luisteren van niet-bekeerde componisten en/of bekeerde musici.

Volgens mij is het kul om deze bovenstaande stelling overeid te houden, al was het alleen maar vanwege het kale feit dat je dan éérst de levensbeschrijvingen van componisten én uitvoerenden moet kennen cq lezen om te kunnen beoordelen of je naar een bepaald muziekstuk kunt luisteren.

Muziek is door God gegeven, en je mag er van genieten, even terzijde gelaten dat je van muziek (-uitvoerenden/-componisten) geen idolen maakt. Dat zie je meer gebeuren dat bijv. mensen pure Bach-adepten zijn die naar geen ándere componist willen luisteren dan alléén Bach oid.

Wat is jouw mening?
Om het even met iets anders te vergelijken: sommige bijbelboeken, zoals Spreuken en prediker, staan vol met niet-Israëlische wijsheid, geschreven door heidenen.

Dus ja, je wordt altijd beinvloedt door je 'Umwelt'. Dus ja, daarin is wijsheid, schoonheid etc. te vinden. Dus nee, gebruik daarvan kunnen wij niet afkeuren, sterker: is noodzakelijk.
Labyrinth

Re: Componisten/Uitvoerenden moeten bekeerd zijn!?

Bericht door Labyrinth »

Vincent schreef:
Om het even met iets anders te vergelijken: sommige bijbelboeken, zoals Spreuken en prediker, staan vol met niet-Israëlische wijsheid, geschreven door heidenen.

Dus ja, je wordt altijd beinvloedt door je 'Umwelt'. Dus ja, daarin is wijsheid, schoonheid etc. te vinden. Dus nee, gebruik daarvan kunnen wij niet afkeuren, sterker: is noodzakelijk.
Mag ik je vragen eea te verduidelijken? Het is nu zo helder en doorzichtelijk als koffiedrab.

Maar vóór alles± Spreuken én Prediker zijn geschreven door Salomo zoals je weet, en daarvan kun je moeilijk met droge ogen beweren dat hij een heiden was...........of dat hij heidense wijsheden als Gods Woorden zou weergeven.........
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

de stelling is te dwaas om de poll voor in te vullen. :shock:
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Als ik puur naar de topic-titel kijk zal ik het nooit in mn hoofd halen om op "Nee, voor mij niet" te stemmen.. :roll:

Overigens kun je niet zomaar over deze vraag heen stappen. "Bekeerd zijn" lijkt me niet echt het juiste uitgangspunt, maar levenswandel speelt zeker wel mee! Vooral omdat dat door veel mensen vaak tegen popmusici wordt gebruikt, dat hun hele levenswandel en de cultuur om hen heen niet zou deugen. In dat geval moet je zo consequent durven zijn om dit ook naar klassieke componisten door te trekken. Wat dat betreft heb ik bijvoorbeeld bij de Messiah van Händel wel een beetje een bijsmaak, als je die achtergrond kent. Helaas kennen niet veel mensen die. Ik luister de stukken echter toch, net zo als ik popmuziek niet slechts vanwege de levenswandel van een componist afkeur. De muziek zelf deugt of deugt niet. Het is ook nogal makkelijk om componisten in het verleden 'op te hemelen' (neem Bach) en hedendaagse componisten af te kraken.
Wat de uitvoerende betreft maakt het wel een verschil vind ik. Daar gaat het m.i. vooral om de sfeer. Ik vind dit echter wel moeilijk. Ik heb eens gehoord van een bas die na de vertolking van de Christus-partij in de Matheüs-Passion zei tegen zijn collega: "Ziezo, Hij hangt weer." Als ik zou weten dat iemand met die gedachten voor mij zoiets als deze rol staat op te voeren zou ik er niet naar willen luisteren. Helaas is dat echter vrij moeilijk te controleren, vooral met klassieke musici niet (die zijn ook wat minder in de publiciteit dan moderne musici). Ik denk echter weleens dat men heel makkelijk om deze vraag heenstapt en het 'niet te controleren' snel als een excuus gebruikt, met name door de liefhebbers van klassieke muziek. Daar ontkom ik zelf overigens ook niet aan.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Re: Componisten/Uitvoerenden moeten bekeerd zijn!?

Bericht door Vincent »

Labyrinth schreef:
Vincent schreef:
Om het even met iets anders te vergelijken: sommige bijbelboeken, zoals Spreuken en prediker, staan vol met niet-Israëlische wijsheid, geschreven door heidenen.

Dus ja, je wordt altijd beinvloedt door je 'Umwelt'. Dus ja, daarin is wijsheid, schoonheid etc. te vinden. Dus nee, gebruik daarvan kunnen wij niet afkeuren, sterker: is noodzakelijk.
Mag ik je vragen eea te verduidelijken? Het is nu zo helder en doorzichtelijk als koffiedrab.

Maar vóór alles± Spreuken én Prediker zijn geschreven door Salomo zoals je weet, en daarvan kun je moeilijk met droge ogen beweren dat hij een heiden was...........of dat hij heidense wijsheden als Gods Woorden zou weergeven.........
\

nee, mijn post is helder.

Bepaalde bijbelschrijvers/redacteurs hebben gebruik gemaakt van bijv. Egyptische wijsheidsteksten. Naar aanleiding daarvan stelde ik, dat wij niet bevreesd moeten zijn om (uitsluitend) het goede te gebruiken van mensen die niet onze totale levensbeschouwing delen.

Lijkt me toch een vrij sluitende redenering.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Wat een onzintopic. Slaat echt helemaal nergens op
Labyrinth

Re: Componisten/Uitvoerenden moeten bekeerd zijn!?

Bericht door Labyrinth »

Vincent schreef:
Bepaalde bijbelschrijvers/redacteurs hebben gebruik gemaakt van bijv. Egyptische wijsheidsteksten..
Dus zijn Egyptische wijsheidsteksten de door de Heilige Geest geinspireerde Woorden van God?????

Neem mij niet kwalijk dat ik hierbij mijn wenkbrouwen hoog optrek............
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

tukkertje schreef:Wat een onzintopic. Slaat echt helemaal nergens op
Slechte bui Tukkertje???

Er wordt in deze topic alleen ingehaakt op een zinsnede uit een ándere topic, die bij mij heel veel vragen opwierp, en niet bij mij alleen.
Laatst gewijzigd door Labyrinth op 24 okt 2006, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Domweg uit gewoonte heb ik gestemd (voor mij "behoeft een componist niet bekeerd te zijn"). Maar wie bepaalt c.q. beoordeelt of die componist "bekeerd" is? We zouden ook kunnen "pollen" of de timmerman die ons bidvertrek renoveert al dan niet bekeerd moet zijn. Ik heb wel ervaren dat mijn tuinman die onze tuin aanlegde dit biddend heeft gedaan, maar niet voor ons, maar voor de zorgen in zijn gezin. Wat mij betreft: Slot op deze onzinnige poll.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Mijn persoonlijke normering:

1. Muziek is kwa vorm niet die van de wereld.
Vorm van de wereld: Muziek als Identificatie van groepen die onbijbels denken en handelen. Kenmerkend is de onrust, hardheid en extremiteiten. Popmuziek wijs ik dus radicaal af op basis van Rom 12. Geen twijfel mogelijk. De Madonna kwestie van de afgelopen periode is een treffend voorbeeld, denk ik.
Wel luister ikl alles wat de sfeer van ordelijkheid en zedelijkheid uitstraalt.
Er zijn atheistische componisten die muziek componeren in de traditie van de klassieke muziek die zijn wortels heeft in de kerkmuziek. Daar proef ik eerder de sfeer van 'ons' die de wereld heeft overgenomen. Geen claim voor klassiek, want niet alles wat voor klassiek doorgaat past daarin.
Gospel zolang de stijl niet gecloned is van de popmuziek staat voor mij in het kader van Rom 14.
Overigens houd ik niet van Gospel. Dus luister ik het niet :wink:

2. Bij muziek met teksten: Geen onbijbelse inhoud.
Dus geen klassieke werken met opera, operette.
Geen arminiaanse denkbeelden, geen roomse dwalingen etc.
Wel bijv. de Passies van Bach. Dat is Bijbelse muziek. Helaas vaak misbruikt. Maar dat gebeurt ook met Gods Naam.
Ook neutrale muziek over van alles en nog wat. Net als je een boek kunt lezen over allerhande voorwerpen kun je ook muziek maken over van alles en nogwat. Met alle instrumenten zoals in de Bijbel voorkomen. Trom, cimbaal, luit, en wat de vertalers er allemaal van gemaakt hebben. :P

Zoals je ziet: De componist is niet eens zo belangrijk.
En ik schrijf ook niet dat het allemaal tot Gods eer zou moeten zijn.
Dat is een vanzelfsprekendheid die we niet exclusief in de muziek moeten stoppen.
Laatst gewijzigd door Klavier op 24 okt 2006, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie