De canon van onze vaderlandse geschiedenis

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

parsifal schreef: Het is de canon van Nederland. Hoewel Louis XIV zeker belangrijk is geweest, zou ik hem er niet tussen zetten. Wat betreft Willem III, daar valt over te twisten inderdaad, maar ik heb het idee dat je de geschiedenis van Nederland wel heel sterk ziet in het teken van de reformatische kerken nu.
Ik vind het een beetje jammer dat de beta-wetenschappers er een beetje buiten vallen. Geen Huijgens, van Leeuwenhoek of meer recent vd Waals ofzo. Nederland heeft toch een hoop bijgedragen in deze sector. Eise Eisinga wordt genoemd, maar zijn invloed lijkt toch wat minder dan die van de anderen.
Excuse me!!

Ik meende dat dit een reformatorisch forum was? Waar we rekening hielden met God en Zijn werk in de geschiedenis? Waar mannen in de historie zoals Willem I, Willem III, Gomarus, Datheen, Voetius, en veel anderen van heel veel belang zijn. Niet dat Huijgens en Leeuwenhoek en vele andere niet mee tellen. en wie is Eise Eisinga? En wat is al dit over beta-wetenschappers? Willen we slappe thee voor geschienis, of willen we een stevige Nederlandse erwtensoep? Geeft niet, ziende het Nederland van tegenwoordig wordt toch alleen slappe thee verdragen. En daar kunnen de SGP en de Christenunie nooit en te nimmer iets aan veranderen, zonder God's zegen. God heeft een twist met Nederland, omdat Nederland God heeft verlaten. Naar
s mensen besef ziet het er heel donker uit. Maar God regeert, en Hij maakt de wereld rijp voor HET oordeel.

Kom, Heere Jesus!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Als de wind bij de voor de vloot van Willem III anders had geblazen hadden we Franssen geheten ipv Hollanders.
Mij een biet.....
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Gian schreef:Als de wind bij de voor de vloot van Willem III anders had geblazen hadden we Franssen geheten ipv Hollanders.
Mij een biet.....
Bedoelt u te zeggen dat die wind "toevallig" die richting heen waaide?
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

.....
Laatst gewijzigd door Christiaan op 17 okt 2006, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Leonius

Bericht door Leonius »

Bert Mulder schreef:
parsifal schreef: Het is de canon van Nederland. Hoewel Louis XIV zeker belangrijk is geweest, zou ik hem er niet tussen zetten. Wat betreft Willem III, daar valt over te twisten inderdaad, maar ik heb het idee dat je de geschiedenis van Nederland wel heel sterk ziet in het teken van de reformatische kerken nu.
Ik vind het een beetje jammer dat de beta-wetenschappers er een beetje buiten vallen. Geen Huijgens, van Leeuwenhoek of meer recent vd Waals ofzo. Nederland heeft toch een hoop bijgedragen in deze sector. Eise Eisinga wordt genoemd, maar zijn invloed lijkt toch wat minder dan die van de anderen.
Excuse me!!

Ik meende dat dit een reformatorisch forum was? Waar we rekening hielden met God en Zijn werk in de geschiedenis?
Je moet de boel niet met elkaar verwarren. Natuurlijk dienen christenen rekening te houden met God en Zijn hand in de geschiedenis. Zie mijn opmerking in de andere discussie.
Waar mannen in de historie zoals Willem I, Willem III, Gomarus, Datheen, Voetius, en veel anderen van heel veel belang zijn.
O zeker, en die komen ook gewoon aan de orde op de scholen, van welke snit dan ook. Maar je kunt niet ontkennen dat het belang van deze mensen voor de Nederlandse geschiedenis nogal verschilt. Voetius heeft als hoogleraar theologie veel meer invloed gehad (zie zijn discussies met Descartes) dan Datheen.... Je moet wel realistisch zijn en de geschiedenis recht aan doen!
Niet dat Huijgens en Leeuwenhoek en vele andere niet mee tellen. en wie is Eise Eisinga?
Die hebben inderdaad ook zo hun eigen belang gehad in de geschiedenis. Het waren belangrijke wis- en natuurkundigen. Eise Eisinga is een beroemde astronoom....
En wat is al dit over beta-wetenschappers? Willen we slappe thee voor geschienis, of willen we een stevige Nederlandse erwtensoep?
Grappig dat je dat zegt.... Sinds ongeveer 1900 worden geloof en wetenschap strikt van elkaar gescheiden. Dat was voorheen echter niet het geval. Aan de grootste natuur- en wiskundige ontdekkingen lag het geloof ten grondslag!! Sterker nog, het is het protestantisme geweest die enorm heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de natuurwetenschap. In de eerste plaats moedigden de reformatoren het leren lezen aan. Het aantal analfabeten nam af en onderzoek en experiment werden aangemoedigd. In de tweede plaats richtten de protestanten verschillende protestantse universiteiten op. Ten slotte waren de reformatoren van mening dat God gekend werd uit twee 'boeken', namelijk de Bijbel en het 'boek der natuur'. Lees maar de Nederlandse Geloofsblijdenis. Daar staat het er zo:

Wij kennen God door twee middelen. Ten eerste door de schepping (…), overmits deze voor onze ogen is als een schoon boek, in hetwelk alle schepselen, grote en kleine, gelijk als letteren zijn, die ons de onzienlijke dingen Gods geven te aanschouwen, namelijk Zijn eeuwige kracht en goddelijkheid (…). Ten tweede geeft Hij Zichzelven ons nog klaarder en volkomener te kennen door Zijn Heilig en goddelijk Woord, te weten, zoveel als ons van node is in dit leven, tot Zijn eer en de zaligheid der Zijnen.


Het was dus de plicht van ieder christen om Gods schepping te onderzoeken teneinde God meer te leren kennen. Bovendien bevestigden de resultaten van het natuurwetenschappelijk onderzoek Gods ‘genialiteit’. Het was dan ook niet verwonderlijk dat er predikanten waren die het ambt van predikant combineerde met een betawetenschappelijke carrière.....
God heeft een twist met Nederland, omdat Nederland God heeft verlaten.
Waar baseer je dat op?
Naar s mensen besef ziet het er heel donker uit. Maar God regeert, en Hij maakt de wereld rijp voor HET oordeel.
Als je leeft vanuit het historisch besef, dan weet je dat de wereld er nu niet donkerder uitziet als toen. Lees overigens ook eens de oudvaders hierop na: zij beschouwen hun tijd (die door ons vaak gezien wordt als een 'gouden eeuw') als uitermate donker....
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Leonius schreef:Je moet de boel niet met elkaar verwarren. Natuurlijk dienen christenen rekening te houden met God en Zijn hand in de geschiedenis. Zie mijn opmerking in de andere discussie.
Waar mannen in de historie zoals Willem I, Willem III, Gomarus, Datheen, Voetius, en veel anderen van heel veel belang zijn.
O zeker, en die komen ook gewoon aan de orde op de scholen, van welke snit dan ook. Maar je kunt niet ontkennen dat het belang van deze mensen voor de Nederlandse geschiedenis nogal verschilt. Voetius heeft als hoogleraar theologie veel meer invloed gehad (zie zijn discussies met Descartes) dan Datheen.... Je moet wel realistisch zijn en de geschiedenis recht aan doen!
Niet dat Huijgens en Leeuwenhoek en vele andere niet mee tellen. en wie is Eise Eisinga?
Die hebben inderdaad ook zo hun eigen belang gehad in de geschiedenis. Het waren belangrijke wis- en natuurkundigen. Eise Eisinga is een beroemde astronoom....
En wat is al dit over beta-wetenschappers? Willen we slappe thee voor geschienis, of willen we een stevige Nederlandse erwtensoep?
Grappig dat je dat zegt.... Sinds ongeveer 1900 worden geloof en wetenschap strikt van elkaar gescheiden. Dat was voorheen echter niet het geval. Aan de grootste natuur- en wiskundige ontdekkingen lag het geloof ten grondslag!! Sterker nog, het is het protestantisme geweest die enorm heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de natuurwetenschap. In de eerste plaats moedigden de reformatoren het leren lezen aan. Het aantal analfabeten nam af en onderzoek en experiment werden aangemoedigd. In de tweede plaats richtten de protestanten verschillende protestantse universiteiten op. Ten slotte waren de reformatoren van mening dat God gekend werd uit twee 'boeken', namelijk de Bijbel en het 'boek der natuur'. Lees maar de Nederlandse Geloofsblijdenis. Daar staat het er zo:

Wij kennen God door twee middelen. Ten eerste door de schepping (…), overmits deze voor onze ogen is als een schoon boek, in hetwelk alle schepselen, grote en kleine, gelijk als letteren zijn, die ons de onzienlijke dingen Gods geven te aanschouwen, namelijk Zijn eeuwige kracht en goddelijkheid (…). Ten tweede geeft Hij Zichzelven ons nog klaarder en volkomener te kennen door Zijn Heilig en goddelijk Woord, te weten, zoveel als ons van node is in dit leven, tot Zijn eer en de zaligheid der Zijnen.


Het was dus de plicht van ieder christen om Gods schepping te onderzoeken teneinde God meer te leren kennen. Bovendien bevestigden de resultaten van het natuurwetenschappelijk onderzoek Gods ‘genialiteit’. Het was dan ook niet verwonderlijk dat er predikanten waren die het ambt van predikant combineerde met een betawetenschappelijke carrière.....
God heeft een twist met Nederland, omdat Nederland God heeft verlaten.
Waar baseer je dat op?
Naar s mensen besef ziet het er heel donker uit. Maar God regeert, en Hij maakt de wereld rijp voor HET oordeel.
Als je leeft vanuit het historisch besef, dan weet je dat de wereld er nu niet donkerder uitziet als toen. Lees overigens ook eens de oudvaders hierop na: zij beschouwen hun tijd (die door ons vaak gezien wordt als een 'gouden eeuw') als uitermate donker....
Dan moet je toch niet mijn zinnen verkeerd verdelen. Op die manier verwar jij de boel. Slappe thee was mijn reactie tot de gehele 'canon'.

Als je een goede vaderlandse geschiedenis wil lezen, kan ik 'Dispereert niet' ddor Algra beslist aanbevelen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Leonius

Bericht door Leonius »

Bert Mulder schreef:Dan moet je toch niet mijn zinnen verkeerd verdelen. Op die manier verwar jij de boel. Slappe thee was mijn reactie tot de gehele 'canon'.
Ik begreep je dan niet helemaal goed. Maar nee, daar ben ik het dus niet mee eens. Jij wilt kennelijk het zwaartepunt leggen op protestanten en de protestantse geschiedenis. Maar dat is eenzijdig en schept dus een vals beeld van de geschiedenis. Nogmaals: ere wie ere toekomt, protestant of katholiek, religieus of seculier. Graag evenwichtig blijven!

Overigens wel grappig nog te vermelden is ds. Van Lansbergen. Hij is onder ons bekend als predikant te Goes, die de Heidelbergse Catechismus in het Nederlands vertaalde en uitgaf. Wat niet bekend is, is het feit dat hij een beroemd astronoom was en een sterk voorstander was van de theorie van Copernicus die de zon in het middelpunt van het zonnestelsel zette, in plaats van de aarde. En wat te denken van Newton? Als één van de belangrijkste natuurkundige ontwikkelde hij de wet van de zwaartekracht en de wet van de traagheid. Een theologische verklaring voor de beweging van de sterren was daarmee overbodig geworden zou je denken, maar nee, hij geloofde dat God desondanks de planetenbeweging corrigeerde en bestuurde....
Als je een goede vaderlandse geschiedenis wil lezen, kan ik 'Dispereert niet' ddor Algra beslist aanbevelen.
Ik geef liever de voorkeur aan Van Deursen. Of voor een completer beeld kun je beter Jonathan I. Israel, The Dutch Republic. Its Rise, Greatness, and Fall 1477-1806 lezen. Het zijn wel 1200 bladzijden, maar dan heb je ook wat!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Leonius schreef:
Bert Mulder schreef:Dan moet je toch niet mijn zinnen verkeerd verdelen. Op die manier verwar jij de boel. Slappe thee was mijn reactie tot de gehele 'canon'.
Ik begreep je dan niet helemaal goed. Maar nee, daar ben ik het dus niet mee eens. Jij wilt kennelijk het zwaartepunt leggen op protestanten en de protestantse geschiedenis. Maar dat is eenzijdig en schept dus een vals beeld van de geschiedenis. Nogmaals: ere wie ere toekomt, protestant of katholiek, religieus of seculier. Graag evenwichtig blijven!

Overigens wel grappig nog te vermelden is ds. Van Lansbergen. Hij is onder ons bekend als predikant te Goes, die de Heidelbergse Catechismus in het Nederlands vertaalde en uitgaf. Wat niet bekend is, is het feit dat hij een beroemd astronoom was en een sterk voorstander was van de theorie van Copernicus die de zon in het middelpunt van het zonnestelsel zette, in plaats van de aarde. En wat te denken van Newton? Als één van de belangrijkste natuurkundige ontwikkelde hij de wet van de zwaartekracht en de wet van de traagheid. Een theologische verklaring voor de beweging van de sterren was daarmee overbodig geworden zou je denken, maar nee, hij geloofde dat God desondanks de planetenbeweging corrigeerde en bestuurde....
Als je een goede vaderlandse geschiedenis wil lezen, kan ik 'Dispereert niet' ddor Algra beslist aanbevelen.
Ik geef liever de voorkeur aan Van Deursen. Of voor een completer beeld kun je beter Jonathan I. Israel, The Dutch Republic. Its Rise, Greatness, and Fall 1477-1806 lezen. Het zijn wel 1200 bladzijden, maar dan heb je ook wat!
Ik wil gewoon mijn geschiedenis, zonder vooroordeel, door mijn gereformeerde bril zien. Dus Arminius en Gomarus allebij behandeld, maar Arminius met het stempel 'heretic'. Ook de zwarte bladzijden niet vergeten, zoals de 'de Witt' moord, maar die ook weer niet in het licht zetten alsof Willem III daar achter zat, zoals de 'canon' dat probeert te doen. Een eerlijke geschiedenis, ja. Evenwichtig ja. Maar wel gezien door de bril van de Schrift.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Leonius

Bericht door Leonius »

Bert Mulder schreef:
Leonius schreef:
Bert Mulder schreef:Dan moet je toch niet mijn zinnen verkeerd verdelen. Op die manier verwar jij de boel. Slappe thee was mijn reactie tot de gehele 'canon'.
Ik begreep je dan niet helemaal goed. Maar nee, daar ben ik het dus niet mee eens. Jij wilt kennelijk het zwaartepunt leggen op protestanten en de protestantse geschiedenis. Maar dat is eenzijdig en schept dus een vals beeld van de geschiedenis. Nogmaals: ere wie ere toekomt, protestant of katholiek, religieus of seculier. Graag evenwichtig blijven!

Overigens wel grappig nog te vermelden is ds. Van Lansbergen. Hij is onder ons bekend als predikant te Goes, die de Heidelbergse Catechismus in het Nederlands vertaalde en uitgaf. Wat niet bekend is, is het feit dat hij een beroemd astronoom was en een sterk voorstander was van de theorie van Copernicus die de zon in het middelpunt van het zonnestelsel zette, in plaats van de aarde. En wat te denken van Newton? Als één van de belangrijkste natuurkundige ontwikkelde hij de wet van de zwaartekracht en de wet van de traagheid. Een theologische verklaring voor de beweging van de sterren was daarmee overbodig geworden zou je denken, maar nee, hij geloofde dat God desondanks de planetenbeweging corrigeerde en bestuurde....
Als je een goede vaderlandse geschiedenis wil lezen, kan ik 'Dispereert niet' ddor Algra beslist aanbevelen.
Ik geef liever de voorkeur aan Van Deursen. Of voor een completer beeld kun je beter Jonathan I. Israel, The Dutch Republic. Its Rise, Greatness, and Fall 1477-1806 lezen. Het zijn wel 1200 bladzijden, maar dan heb je ook wat!
Ik wil gewoon mijn geschiedenis, zonder vooroordeel, door mijn gereformeerde bril zien.
Maar wat je hier nu zegt is een contradictio in terminis. Zodra je de geschiedenis wilt bezien door een bepaalde bril doe je dat al d.m.v. vooroordelen.
Dus Arminius en Gomarus allebij behandeld, maar Arminius met het stempel 'heretic'.
Natuurlijk was Arminius ketters, maar dat is een theologische uitspraak. Historisch gezien is dat evenwel helemaal niet van belang, tenzij het gevolgen had voor de maatschappij of de 'politiek'. En dat in dit geval heel duidelijk zo was, moge duidelijk zijn. Maar het stempel 'ketters' doet de theologie, en niet de geschiedwetenschap.
Ook de zwarte bladzijden niet vergeten, zoals de 'de Witt' moord, maar die ook weer niet in het licht zetten alsof Willem III daar achter zat, zoals de 'canon' dat probeert te doen.
Helemaal mee eens, maar wel daarbij aangetekend dat als Willem III wel degelijk op de één of andere manier daarbij betrokken was, dan moet je dat wel vermelden. Uiteraard moet dat dan weer zijn gebaseerd op bronnenmateriaal en moeten de meeste historici het daar over eens zijn.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Er is mij gevraagd om de 'canon' hier niet aan te vallen. Ik heb gevraagd 'waarom niet'. Heb ik geen goed antwoord over gegeven. Ik vind de vertelling van de geschiedenis in de 'canon' niet eerlijk. Zoals bijvoorbeeld dit:
In het rampjaar 1672 werd de sfeer grimmiger en werden de gebroeders De Witt gelyncht door een Oranjegezinde menigte, zonder dat de autoriteiten daartegen optraden. Het schokte Spinoza zo diep dat hij een plakkaat naar de plek wilde brengen met de tekst ‘ultimi barbarorum’ (‘ergste barbaren’). Zijn huisbaas en vriend hield hem tegen en redde zo misschien wel zijn leven.
De Republiek was een groot deel van de zeventiende eeuw in oorlog. In 1648 werd de Tachtigjarige Oorlog tegen Spanje afgesloten met de Vrede van Munster. Lang kon de Republiek daar niet van genieten. Conflicterende handelsbelangen leidden al snel tot twee zeeoorlogen met Engeland (1652-1654 en 1665-1667). In 1672 volgde een gezamenlijk Engels-Franse inval die de Republiek op de rand van de afgrond bracht. Zij overleefde echter en speelde in de decennia daarna een belangrijke rol in de internationale coalitie die zich keerde tegen de territoriale ambities van de Franse koning Lodewijk XIV.
Hier worden, bijvoorbeeld, terloops de oranjegezinden aangehaald, zonder ooit referentie te maken tot de aanleiding in de historie. Ik heb ook gezocht naar enige referentie over Willem II tot Willem IV, of enige referentie over een stadhouderloos tijdperk, niks.

Zo worden er ook grote stukken geschreven over bepaalde personen, terwijl heel veel geschiedenis wordt overgeslagen.

Dus is er ook helemaal geen verband.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Gisteren is de canon van de geschiedenis gepresenteerd.
Zie hierzo
wat vindt jij van deze canon?
Wat mis je? Wat staat er in wat er niet in had gehoeven?

Gisteren werd nog gezegt dat de voorbeelden niet moeten worden gezien als jaartallen of punten in de geschiedenis, maar als vensters.
Niet Rembrandt van Rijn maar schilders in de Gouden eeuw.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De canon van onze vaderlanse geschiedenis

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Vandaag is de canon van de geschiedenis gepresenteerd.
Zie hierzo
wat vindt jij van deze canon?
Wat mis je? Wat staat er in wat er niet in had gehoeven?

Vandaag werd nog gezegt dat de voorbeelden niet moeten worden gezin als jaartallen of punten in de geschiedenis, maar als vensters.
Niet Rembrandt van Rijn maar schilders in de Gouden eeuw.
Hee, die tekst komt me bekend voor :wink:
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

Christiaan schreef:Gisteren is de canon van de geschiedenis gepresenteerd.
Zie hierzo
wat vindt jij van deze canon?
Wat mis je? Wat staat er in wat er niet in had gehoeven?
De opmerking over de Herziene Statenvertaling vind ik dubieus. Dit initiatief heeft zich absoluut nog niet bewezen, laat staan in historisch perspectief.

(Discussie graag in ander topic.)

Verder mis ik - het is al door Bert - opgemerkt - het rampjaar en stadhouder-koning Willem III. (Misschien te controversioneel voor onze samenleving.)
Leonius

Bericht door Leonius »

Zonderling schreef:
Christiaan schreef:Gisteren is de canon van de geschiedenis gepresenteerd.
Zie hierzo
wat vindt jij van deze canon?
Wat mis je? Wat staat er in wat er niet in had gehoeven?
Verder mis ik - het is al door Bert - opgemerkt - het rampjaar en stadhouder-koning Willem III. (Misschien te controversioneel voor onze samenleving.)
Onzin: als je op het venster Michiel de Ruyter klikt, kom je het rampjaar keurig netjes tegen. Hoewel Willem III niet expliciet genoemd wordt, kan geen enkele docent het rampjaar behandelen zonder deze man te noemen. En we moeten zijn belang ook weer niet overschatten. Ik denk dat hij meer voor Engeland heeft betekend dan voor 'ons'.

Ik snap werkelijk het gemuggezift niet. Is er eindelijk eens aandacht voor de vaderlandse geschiedenis, en dan is het wéér niet goed, omdat het niet helemaal naar mijn smaak is. Ik zou zeggen: gelukkig! Dan blijft die canon onderwerp van debat en staat dus niks voorgoed vast.
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Bericht door Zosinus »

Leonius schreef: Ik snap werkelijk het gemuggezift niet. Is er eindelijk eens aandacht voor de vaderlandse geschiedenis, en dan is het wéér niet goed, omdat het niet helemaal naar mijn smaak is. Ik zou zeggen: gelukkig! Dan blijft die canon onderwerp van debat en staat dus niks voorgoed vast.
Helemaal met je eens! Ik vind het een enorm goed initiatief. Mooie website. Bovendien naar mijn smaak ook goed in balans.
Plaats reactie