Psalmen NBV onberijmd zingen

moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Natuurlijk zijn er TOP-organisten in de protestanste kerken.
De bekende namen hier te lande hebben meestal hun wortels daar. Ik ken weinig bekende rk organisten uit Nederland.

Even off-topic: ik zag op een zondag een stukje van een Baptistenkerkdienst op de ZVK. Dan moet ik toch wel de afstandsbediening bij de hand hebben. (geluid!)
Drumstellen en nog meer elektrische santekraam.
Voor een keer wel eens leuk maar denk ik dan:
Geef mij dan maar het orgel en koorzang, om nou iedere zondag in die herrie te zitten.....
(Ik word eigenlijk een ouderwets gelovige... :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

moderne gelovige schreef:De bekende namen hier te lande hebben meestal hun wortels daar. Ik ken weinig bekende rk organisten uit Nederland.
Mag ik dan eens een rijtje meer dan voortreffelijke organisten van RK huize geven? Dat ze in RD-kringen niet zo bekend zijn, zegt uitsluitend iets over het blikveld van dat publiek, niet over de kwaliteit van deze organisten…

Bernard Bartelink
Ton van Eck
Gerard Habraken
Anja Hendrikx
wijlen Albert de Klerk
Hans Leenders
Ad van Sleuwen
Jean-Pierre Steijvers
Remy Syrier
Louis Toebosch
Marcel Verheggen
Rob Waltmans
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

moderne gelovige schreef:Even off-topic: ik zag op een zondag een stukje van een Baptistenkerkdienst op de ZVK. Dan moet ik toch wel de afstandsbediening bij de hand hebben. (geluid!)
Drumstellen en nog meer elektrische santekraam.
Voor een keer wel eens leuk maar denk ik dan:
Geef mij dan maar het orgel en koorzang, om nou iedere zondag in die herrie te zitten.....
hah, herkenbaar. :D
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
moderne gelovige schreef:De bekende namen hier te lande hebben meestal hun wortels daar. Ik ken weinig bekende rk organisten uit Nederland.
Mag ik dan eens een rijtje meer dan voortreffelijke organisten van RK huize geven? Dat ze in RD-kringen niet zo bekend zijn, zegt uitsluitend iets over het blikveld van dat publiek, niet over de kwaliteit van deze organisten…

Bernard Bartelink
Ton van Eck
Gerard Habraken
Anja Hendrikx
wijlen Albert de Klerk
Hans Leenders
Ad van Sleuwen
Jean-Pierre Steijvers
Remy Syrier
Louis Toebosch
Marcel Verheggen
Rob Waltmans
Beste Hendikus,
Ik dacht dat Ad van Sleuven, Remy Syrier en Hans Leender toch niet zo onbekend waren? Ik ken ze zelfs, ik ken echt niet zoveel organisten. :roll:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Ik dacht dat Ad van Sleuven, Remy Syrier en Hans Leender toch niet zo onbekend waren? Ik ken ze zelfs, ik ken echt niet zoveel organisten. :roll:
Ik noemde slechts een aantal bekende organisten op als reactie op de opmerking van Moderne Gelovige dat hij weinig bekende organisten van rk huize kende. That's all.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Hendrikus schreef: O help, nou gaan we op de gevoelige toer. Levensgevaarlijk! Ik geloof dat ik nou maar even weg ga :?
Pfff. Muziek zonder gevoel is als een huwelijk zonder liefde.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:
Hendrikus schreef: O help, nou gaan we op de gevoelige toer. Levensgevaarlijk! Ik geloof dat ik nou maar even weg ga :?
Pfff. Muziek zonder gevoel is als een huwelijk zonder liefde.
Maar als het alléén nog maar over gevoel gaat -en dat deed 't bij Olfie, tenminste die indruk gaf het wel- dan wordt 't sentiment. En dat is in de eredienst niet op z'n plaats.
Adorote

Bericht door Adorote »

Als men echt Psalmen wil zingen zo als het hoort worden ze onberijmd gezongen en zonder het gebonk van een orgel er bij, het orgel is er voor de begeleiding meer niet.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Adorote schreef:Als men echt Psalmen wil zingen zo als het hoort worden ze onberijmd gezongen en zonder het gebonk van een orgel er bij, het orgel is er voor de begeleiding meer niet.
En daarmee is het cirkeltje rond, want zo begon het topic ook :wink:
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Hendrikus schreef:
Adorote schreef:Als men echt Psalmen wil zingen zo als het hoort worden ze onberijmd gezongen en zonder het gebonk van een orgel er bij, het orgel is er voor de begeleiding meer niet.
En daarmee is het cirkeltje rond, want zo begon het topic ook :wink:
en ik weet nu nog steeds niet hoe het klinkt... :(
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Miscanthus: wil je horen hoe het met orgel of zonder orgel klinkt?
Met orgel: dat wordt naar de rkk: gelukkig kun je op zaterdagavond 19.00 uur vrijwel overal te lande terecht.
Waarschuwing: Bij de eucharistie blijf je gewoon zitten!
Heb je zaterdagavond een stichtelijk uur en bij thuiskomst nog wat op het forum te melden! :wink:
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

moderne gelovige schreef:Miscanthus: wil je horen hoe het met orgel of zonder orgel klinkt?
Met orgel: dat wordt naar de rkk: gelukkig kun je op zaterdagavond 19.00 uur vrijwel overal te lande terecht.
Waarschuwing: Bij de eucharistie blijf je gewoon zitten!
Heb je zaterdagavond een stichtelijk uur en bij thuiskomst nog wat op het forum te melden! :wink:
ben op vakantie nog naar de mis geweest..... kon zo snel de eglise reformee niet vinden en dan moet je toch wat :?
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Miscanthus, dat was zeker in het gregoriaans?

Trouwens bestaan er nog gemeenten te lande die zonder orgelbegeleiding zingen.
Ik meen wel eens gehoord te hebben van christelijk afgescheidenen of iets dergelijks en die hebben geen orgel :?:
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

moderne gelovige schreef:Miscanthus, dat was zeker in het gregoriaans?

Trouwens bestaan er nog gemeenten te lande die zonder orgelbegeleiding zingen.
Ik meen wel eens gehoord te hebben van christelijk afgescheidenen of iets dergelijks en die hebben geen orgel :?:
nee, het was met een midi-piano/orgel en een vrouwelijke voorzanger met een hele mooie heldere stem. 't waren evangelische katholieken, want ze zongen ook opwekkingsachtige liederen over christus. Erg mooi.
Maar 't waren geen onberijmde psalmen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

moderne gelovige schreef:Trouwens bestaan er nog gemeenten te lande die zonder orgelbegeleiding zingen.
Ik meen wel eens gehoord te hebben van christelijk afgescheidenen of iets dergelijks en die hebben geen orgel :?:
Zonder orgel zingen [in goed Nederlands: Z.O.Z.] gebeurde tot voor kort in Tienhoven en ergens in Zeeland. Niet om principiële redenen van de huidige gemeente, maar omdat in een ver verleden iemand veel geld aan de kerk had nagelaten onder de strikte voorwaarde dat er géén orgel in de kerk mocht komen. In beide gevallen heeft men inmiddels een oplossing bedacht waardoor er toch met orgelbegeleiding kan worden gezongen. In Tienhoven heeft men echter heel lang gezongen met begeleiding van een paar koperblazers: prachtig!

Of er in ons land nog kerken zijn die echt om principiële redenen zonder orgel zingen, net als in Schotland? Ik betwijfel het. Wel heb je nog hier en daar van die Hazeu-zangers, groepen die op gezette tijden bij elkaar komen om langzame niet-ritmische psalmen te zingen waarbij het tempo wordt aangegeven door iemand die met een hamer op tafel dreunt. Maar da's meer folklore. :wink:
Plaats reactie