Psalmen NBV onberijmd zingen

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Psalmen NBV onberijmd zingen

Bericht door Hendrikus »

uit het ND

Psalmen NBV onberijmd zingen

van onze redactie kerk

UTRECHT - De psalmen uit de Nieuwe Bijbelvertaling zijn door de uitgave van Psalter onberijmd te zingen. Het boek, dat is uitgegeven door het Nederlands Bijbelgenootschap, bevat de 150 psalmen die als gregoriaanse psalmtoon (uit het rooms-katholieke kerkboek) of als chants (uit het anglicaanse kerkboek) zijn te zingen.Psalter is ontstaan binnen een geloofsgemeenschap die zich katholiek-apostolisch noemt en bijeenkomsten houdt in onder meer Utrecht, Sliedrecht en Middelburg. Dat is volgens Jo Kapteyn uit Utrecht, een van de initiatiefnemers, ,,een interkerkelijke gemeenschap van kerkmensen die doordeweeks gebedsdiensten houdt om zo de versplintering van kerken te overstijgen''. De deelnemers komen uit verschillende christelijke kerken, waar ze 's zondags de diensten bezoeken, aldus Kapteyn. ,,Van anglicaan en katholiek tot reformatorisch en evangelisch.''

Binnen de katholiek-apostolische kring worden in de gebedsdiensten alleen onberijmde psalmen gezongen, vertelt Kapteyn. Twee jaar geleden kwam de Nieuwe Bijbelvertaling uit en zijn deze psalmen op muziek gezet. Uitgeverij NBG zag wel een ,,brede markt'' voor het uiteindelijke resultaat en heeft de psalmen uitgebracht.

,,Door de psalmen onberijmd te zingen, komen de liederen het meest tot hun recht'', vindt Kapteyn. ,,In een berijming moet elke strofe gelijke regels bevatten. Dat heeft natuurlijk een aantasting van de tekst tot gevolg.''

Kapteyn, ook cantor-organist van de Nederlands-gereformeerde Jeruzalemkerk, overweegt de psalmen ook eens met zijn cantorij te zingen. Het is een kwestie van wennen voor wie psalmen nog nooit onberijmd heeft gezongen, denkt Kapteyn. ,,Bij berijmde psalmen heeft elke lettergreep een noot. Dat is bij onberijmde psalmen anders, want dan kunnen meerdere lettergrepen op een noot worden gezongen.''
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Psalmen NBV onberijmd zingen

Bericht door astroguy »

Hendrikus schreef:uit het ND

Psalmen NBV onberijmd zingen

van onze redactie kerk

UTRECHT - De psalmen uit de Nieuwe Bijbelvertaling zijn door de uitgave van Psalter onberijmd te zingen. Het boek, dat is uitgegeven door het Nederlands Bijbelgenootschap, bevat de 150 psalmen die als gregoriaanse psalmtoon (uit het rooms-katholieke kerkboek) of als chants (uit het anglicaanse kerkboek) zijn te zingen.Psalter is ontstaan binnen een geloofsgemeenschap die zich katholiek-apostolisch noemt en bijeenkomsten houdt in onder meer Utrecht, Sliedrecht en Middelburg. Dat is volgens Jo Kapteyn uit Utrecht, een van de initiatiefnemers, ,,een interkerkelijke gemeenschap van kerkmensen die doordeweeks gebedsdiensten houdt om zo de versplintering van kerken te overstijgen''. De deelnemers komen uit verschillende christelijke kerken, waar ze 's zondags de diensten bezoeken, aldus Kapteyn. ,,Van anglicaan en katholiek tot reformatorisch en evangelisch.''

Binnen de katholiek-apostolische kring worden in de gebedsdiensten alleen onberijmde psalmen gezongen, vertelt Kapteyn. Twee jaar geleden kwam de Nieuwe Bijbelvertaling uit en zijn deze psalmen op muziek gezet. Uitgeverij NBG zag wel een ,,brede markt'' voor het uiteindelijke resultaat en heeft de psalmen uitgebracht.

,,Door de psalmen onberijmd te zingen, komen de liederen het meest tot hun recht'', vindt Kapteyn. ,,In een berijming moet elke strofe gelijke regels bevatten. Dat heeft natuurlijk een aantasting van de tekst tot gevolg.''

Kapteyn, ook cantor-organist van de Nederlands-gereformeerde Jeruzalemkerk, overweegt de psalmen ook eens met zijn cantorij te zingen. Het is een kwestie van wennen voor wie psalmen nog nooit onberijmd heeft gezongen, denkt Kapteyn. ,,Bij berijmde psalmen heeft elke lettergreep een noot. Dat is bij onberijmde psalmen anders, want dan kunnen meerdere lettergrepen op een noot worden gezongen.''
Ik voel er eigenlijk wel voor om de psalmen zo te zingen. Zijn we direct af van die wat onvruchtbare discussies welke berijming nu zo goed is.
Atze
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Hoe gaat dat dan ongeveer klinken?
Hoe klonken ze eigenlijk in de tijd van David? Dat ging toch ook op de wijs van....?

is daar een sample van?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen NBV onberijmd zingen

Bericht door Hendrikus »

astroguy schreef:Ik voel er eigenlijk wel voor om de psalmen zo te zingen. Zijn we direct af van die wat onvruchtbare discussies welke berijming nu zo goed is.
En van de discussie over ritmisch / niet-ritmisch :wink:

En van het gezeur over organisten die te hard/zacht/lang/kort/snel/langzaam spelen :mrgreen:

Alleen sla je een stap over: het gaat hier om de NBV. En daar is nog lang niet iedereen aan toe...
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Re: Psalmen NBV onberijmd zingen

Bericht door Miscanthus »

Hendrikus schreef:Alleen sla je een stap over: het gaat hier om de NBV. En daar is nog lang niet iedereen aan toe...
NBV is nog te zingen, die staan al in strofen.
De SV zingen lijkt me ...tja dat lijkt me gewoon niet te doen en niet stichtelijk.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hendrikus, Miscanthus, inderdaad.

Overigens zie ik deze vorm van Psalmen zingen ook niet zo zitten... de wijs lijkt me wat vervelend :) Anywayz, als we een keer cantorij hebben (wat we wel af en toe hebben in de kerk) vind ik het prima als ze zo gaan zingen :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Miscanthus schreef:Hoe gaat dat dan ongeveer klinken?
Hoe klonken ze eigenlijk in de tijd van David? Dat ging toch ook op de wijs van....?

is daar een sample van?
In deze uitgave gaat het om twee uitvoeringsmogelijkheden: op Gregoriaanse psalmtonen en op anglicaanse chants.

Hoe Gregoriaans klinkt, weten we wel [dan krijg je dus van die Marnixiaanse reacties over een vervelende wijs :wink: ].
Engelse psalmen vind ik schitterend - maar voor een gemeente is het niet te doen: koren hebben er nog moeite mee...

Samples van synagogaal gezang heb ik zo niet kunnen vinden. Maar globaal gesproken klinkt het niet zoveel anders dan Gregoriaans :wink:
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

De psalmen van de Nieuwe Bijbelvertaling onberijmd zingen zal voor velen uit de bevindelijk geref. gezindte een stap te ver zijn.

Muzikaal bekeken, dus niet op de letterlijke tekst lettend: het is wel mooi en eerbiedig.
In de rkk gaat het zo met de psalmen:
Refein wordt voorgezongen en ook de verzen.
De parochianen beantwoorden met het refrein.
Al naar gelang de moeilijkheid van dit refrein klinkt dit mooi of klinkt het helemaal niet. Als het moeilijk is komt er uit de kerk nauwelijks geluid....dat is dan weer een nadeel.
Wij hebben een pastoor die goed voor kan zingen. En er zijn ook 2 solisten uit het kerkkoor die dit goed kunnen.
Uiteraard past het orgel het volume aan als iemand de solozang voor zijn/haar rekening neemt en dan klinkt het heel eerbiedig.
Ik vind dat in veel protestantse gemeenten het orgel veel te luid wordt bespeeld en regelmatig de gemeentezang overtreft. Het orgel is dan leidend en niet meer begeleidend!
Wie herkent dit?

Ik neem wel eens voor de viering aanvangt de tekst van de psalmen door maar bij sommige psalmen is een vergelijking met de berijmde versie zoals we in de geref gezindte kennen lastig
Zal eens een paar voorbeelden verzamelen de komende weken.

Verder is ondergetekende a-muzikaal, speel geen orgel, lees geen muzieknoten. Houd wel van kerkmuziek.
Ben gevraagd voor het kerkkoor maar repetitieavonden en mijn agenda komen helaas nog niet overeen.

Verzoek:
A.u.b. dit keer geen discussie over r.k.k. maar beperken tot kerkzang!!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

moderne gelovige schreef: Ik vind dat in veel protestantse gemeenten het orgel veel te luid wordt bespeeld en regelmatig de gemeentezang overtreft. Het orgel is dan leidend en niet meer begeleidend!
Wie herkent dit?
cker! :(
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Miscanthus schreef:
moderne gelovige schreef:Ik vind dat in veel protestantse gemeenten het orgel veel te luid wordt bespeeld en regelmatig de gemeentezang overtreft. Het orgel is dan leidend en niet meer begeleidend!
Wie herkent dit?
cker! :(
Klopt. Maar je moet de andere kant van het verhaal niet uit het oog verliezen. Als er een onbekende psalm wordt gezongen, moet de organist wel leiding geven, anders wordt 't een chaos.
En mensen zijn bang om zichzelf te horen zingen. Te zacht begeleiden werkt dus ook niet, want dan houden de mensen hun mond.
Maar verder heb je wel gelijk hoor :wink:
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

moderne gelovige schreef: Ik vind dat in veel protestantse gemeenten het orgel veel te luid wordt bespeeld en regelmatig de gemeentezang overtreft. Het orgel is dan leidend en niet meer begeleidend!
Wie herkent dit?
Nee, gelukkig valt dat bij ons alles mee.
Ik vind het persoonlijk sterk afhankelijk van wie of wat voor soort persoon er speelt.
Er zijn mensen die ontstellend goed kunnen spelen, maar geen gevoel en emoties in de psalmen in kunnen leven, anderen spelen wat minder bijzonder (wat mi. ook veel meer nadruk legt op de psalm ipv. het spel) maar enorm gevoelig, en dan gaat het bij ons iig naar mijn idee fantastisch. Zo'n persoon voelt ook veel beter aan hoe te spelen.

We hebben wel eens een organist gehad met een psalmzangavond, nou nou nou... die kon spelen... en hard.. maar alle gevoel was weg, we moesten gillen om mee te komen.. dat is inderdaad 'waardeloos'.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

olfie schreef:anderen spelen wat minder bijzonder (wat mi. ook veel meer nadruk legt op de psalm ipv. het spel) maar enorm gevoelig, en dan gaat het bij ons iig naar mijn idee fantastisch. Zo'n persoon voelt ook veel beter aan hoe te spelen.
O help, nou gaan we op de gevoelige toer. Levensgevaarlijk! Ik geloof dat ik nou maar even weg ga :?
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Hendrikus schreef:
olfie schreef:anderen spelen wat minder bijzonder (wat mi. ook veel meer nadruk legt op de psalm ipv. het spel) maar enorm gevoelig, en dan gaat het bij ons iig naar mijn idee fantastisch. Zo'n persoon voelt ook veel beter aan hoe te spelen.
O help, nou gaan we op de gevoelige toer. Levensgevaarlijk! Ik geloof dat ik nou maar even weg ga :?
Ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel, er zijn organisten die van a-z op het zelfde tempo en volume doorhengsten, en er zijn er die 'aanvoelen' of weten wanneer het volume wat gedrukt dient te worden etc. Ik ben geen kenner dus ik weet daar verder geen termen voor, maar dat is wat ik wilde zeggen. :oops:
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Ik heb thuis een cd'tje liggen met onberijmde psalmen van de Naardense Bijbel die op oude melodieen worden gezongen.

Dat onberijmd zingen is wel mooi ja. Maar het zal een hele klus zijn om het onberijmd op muziek te krijgen.
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

olfie schreef:
Hendrikus schreef:
olfie schreef:anderen spelen wat minder bijzonder (wat mi. ook veel meer nadruk legt op de psalm ipv. het spel) maar enorm gevoelig, en dan gaat het bij ons iig naar mijn idee fantastisch. Zo'n persoon voelt ook veel beter aan hoe te spelen.
O help, nou gaan we op de gevoelige toer. Levensgevaarlijk! Ik geloof dat ik nou maar even weg ga :?
Ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel, er zijn organisten die van a-z op het zelfde tempo en volume doorhengsten, en er zijn er die 'aanvoelen' of weten wanneer het volume wat gedrukt dient te worden etc. Ik ben geen kenner dus ik weet daar verder geen termen voor, maar dat is wat ik wilde zeggen. :oops:
Kwam v/h wel in de Jeruzalem kerk in Amsterdam voor dat je
aan het zingen toe kwam leek het eerder op een orgelconcert
dan gemeente begeleiding ik dacht vaak man moet het nu zo!!
Maar sins de fusie PKN ben ik geen lid meer dus ook geen moeite
er meer mee :mrgreen:
Plaats reactie