Calvinisme maakt comeback in Amerika
Geplaatst: 27 sep 2006, 17:40
Calvinisme maakt comeback in Amerika
CAROL STREAM - Het calvinisme is onder Amerikaanse christenen bezig aan een comeback. In een tijd waarin allerlei zoekergerichte, marketinggerichte en opwekkingsgerichte kerkstromingen van zich doen spreken, ervaren velen de fermheid waarmee het calvinisme Gods soevereiniteit centraal stelt als weldadig.
Dat signaleert het toonaangevende Amerikaanse tijdschrift Christianity Today. Het is een niet langer te ontkennen beweging: in steeds meer 'evangelicale' (bijbelgetrouwe) kerken zijn calvinistische invloeden steeds duidelijker merkbaar, merkt het tijdschrift op. De grote, seculiere media lijken echter vooral aandacht te hebben voor de Rick Warrens en Bill Hybelsen van deze wereld, met hun toegankelijke megakerken en hun zoeker- en marketinggerichte groeimodellen. Maar onder de radar groeien steeds meer jonge voorgangers toe naar een geloof waarin een doortimmerde geloofsleer en diepgaande theologische doordenking centraal staan. Tegenover de nadruk die in evangelische kring wel wordt gelegd op de eigen verantwoordelijkheid van mensen om met hun geloof 'aan de slag' te gaan, benadrukken zij juist de uitverkiezing en de soevereiniteit van God.
Een van hen is Joshua Harris, voorganger van de 3800 zielen tellende Covenant Life Church (letterlijk: Verbond Leven Kerk) in Gaithersburg (Maryland). Hij groeide naar eigen zeggen op in een 'zoeker-gerichte gemeente' en trad later toe tot een charismatische kerk. Hij dacht eigenlijk nooit na over zoiets als geloofsleer, geeft hij nu toe. Maar hij wist er genoeg van om te weten dat hij van calvinisten niets moest hebben. ,,Dat komt door mijn eerste ervaringen met hen. Zij presenteerden hun leer van de genade op een volstrekt genadeloze manier. Ze gedroegen zich kliekerig en arrogant. Daar wilde ik niet bij horen.''
Deze opvattingen veranderden toen Harris kennismaakte met de boeken van John Piper - de meest vooraanstaande in leven zijnde Amerikaanse calvinist - en later ook gegrepen werd door de werken van de negentiende-eeuwse Engelse opwekkingsprediker Spurgeon. Dit veranderde zijn manier van geloven radicaal. ,,Als het alleen aan mij had gelegen, las ik nu nog steeds alleen maar christelijke stripverhalen'', typeert hij de evangelische boeken die hij las voordat hij kennismaakte met het calvinisme.
Harris werd vooral aangetrokken door de theologische diepgang en de nadruk op de uitverkiezing die Spurgeon, Piper en anderen aan de dag leggen. ,,Er is een enorme honger naar een God die niet maar zit af te wachten tot wij eens een keuze voor Hem maken.''
Hij bespeurt dat verlangen bij steeds meer jonge theologiestudenten die hij ontmoet. ,,Zij zeggen dingen als 'Het gaat niet om ons, maar om Gods glorie en zijn eer'. De meesten zullen zich dat niet realiseren, maar zo'n uitspraak is in feite voluit reformatorisch: als je erkent dat het niet gaat om jou, dan erken je ook dat het ook niet gaat om jouw daden, jouw keuzes en jouw inzet.''
Ook Al Mohler, hoofd van het Southern Baptist Theological Seminary, ziet een verandering gaande onder jonge christelijke theologiestudenten. ,,Deze generatie van jonge christenen is toegewijd, theologisch nieuwsgierig en zelfbewust.'' Mohler is zelf medeverantwoordelijk voor deze beweging. Toen hij vijftien jaar geleden aantrad als hoofd van deze predikantenopleiding van Amerika's grootste protestantse kerk, stond die nog bekend als modern en liberaal. Nadat hij een nieuwe grondslag doorvoerde, rechtstreeks gebaseerd op de reformatorische Westminster Confessie, vertrokken 96 van de honderd docenten en inmiddels heet de school een 'broeinest' van calvinisme te zijn.
Noemer
Calvinisten zijn - zeker in Amerika - moeilijk onder één noemer te vangen. Sommigen doen aan volwassenendoop, anderen aan kinderdoop. En ook als het gaat om hun opvattingen over de gaven van de geest, kerkstructuur en hun eindtijdverwachting kunnen zij enorm met elkaar van mening verschillen. Maar in hun zorg over 'marketinggerichte kerkgroeibewegingen en manipulatieve opwekkingstechnieken' zijn zij volgens Christianity Today eensgezind en vinden zij elkaar.
Steve Lemke, bestuurder van een gematigd conservatieve theologieopleiding, de New Orleans Baptist Theological Seminary, vreest dat de heropleving van het calvinisme voor kerkscheuringen zal zorgen. ,,Ik denk dat het calvinisme in potentie het meest explosieve thema van de nabije toekomst is'', zegt hij. Hij vreest dan vooral dat de - oude - discussie over de verhouding tussen Gods verkiezing en de vrije wil van mensen telkens weer opnieuw zal oplaaien.
Christianity Today denkt echter dat dit wel zal meevallen. ,,Zij die een nieuwe kerkstrijd vrezen, kunnen gerust zijn. Niet omdat het debat zal verstommen - de komende tijd zal het calvinisme juist meer en meer evangelicalen dwingen een kant te kiezen in deze discussie. (...) Maar wel omdat de jonge christenen van nu theologische systemen minder hoog waarderen dan God en zijn Woord.'' De 'moderne calvinisten' verwijzen in hun argumentatie weinig naar belijdenisgeschriften, leerstukken of werken van oudvaders, maar maken hun punt door direct uit de Bijbel te citeren, bijvoorbeeld uit Romeinen 9 en uit Efeze 1.
Voorganger Joshua Harris noemt deze beweging 'nederige orthodoxie'. ,,Als je werkelijk begrijpt wat reformatorische theologie is, kun je alleen nog maar in verbazing met je hoofd schudden en zeggen: 'Het is ongelofelijk. Waarom zou God mij verkiezen?'. Dan ben je zo verwonderd door Gods genade, dat je helemaal geen gevechten met anderen meer wíl aangaan. Zo'n houding leidt er juist toe dat je hart uitgaat naar verloren mensen.''
Bron: http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=78883
Een hele mooie ontwikkeling. Hopenlijk pikt men er hier in Nederland ook wat van op.
CAROL STREAM - Het calvinisme is onder Amerikaanse christenen bezig aan een comeback. In een tijd waarin allerlei zoekergerichte, marketinggerichte en opwekkingsgerichte kerkstromingen van zich doen spreken, ervaren velen de fermheid waarmee het calvinisme Gods soevereiniteit centraal stelt als weldadig.
Dat signaleert het toonaangevende Amerikaanse tijdschrift Christianity Today. Het is een niet langer te ontkennen beweging: in steeds meer 'evangelicale' (bijbelgetrouwe) kerken zijn calvinistische invloeden steeds duidelijker merkbaar, merkt het tijdschrift op. De grote, seculiere media lijken echter vooral aandacht te hebben voor de Rick Warrens en Bill Hybelsen van deze wereld, met hun toegankelijke megakerken en hun zoeker- en marketinggerichte groeimodellen. Maar onder de radar groeien steeds meer jonge voorgangers toe naar een geloof waarin een doortimmerde geloofsleer en diepgaande theologische doordenking centraal staan. Tegenover de nadruk die in evangelische kring wel wordt gelegd op de eigen verantwoordelijkheid van mensen om met hun geloof 'aan de slag' te gaan, benadrukken zij juist de uitverkiezing en de soevereiniteit van God.
Een van hen is Joshua Harris, voorganger van de 3800 zielen tellende Covenant Life Church (letterlijk: Verbond Leven Kerk) in Gaithersburg (Maryland). Hij groeide naar eigen zeggen op in een 'zoeker-gerichte gemeente' en trad later toe tot een charismatische kerk. Hij dacht eigenlijk nooit na over zoiets als geloofsleer, geeft hij nu toe. Maar hij wist er genoeg van om te weten dat hij van calvinisten niets moest hebben. ,,Dat komt door mijn eerste ervaringen met hen. Zij presenteerden hun leer van de genade op een volstrekt genadeloze manier. Ze gedroegen zich kliekerig en arrogant. Daar wilde ik niet bij horen.''
Deze opvattingen veranderden toen Harris kennismaakte met de boeken van John Piper - de meest vooraanstaande in leven zijnde Amerikaanse calvinist - en later ook gegrepen werd door de werken van de negentiende-eeuwse Engelse opwekkingsprediker Spurgeon. Dit veranderde zijn manier van geloven radicaal. ,,Als het alleen aan mij had gelegen, las ik nu nog steeds alleen maar christelijke stripverhalen'', typeert hij de evangelische boeken die hij las voordat hij kennismaakte met het calvinisme.
Harris werd vooral aangetrokken door de theologische diepgang en de nadruk op de uitverkiezing die Spurgeon, Piper en anderen aan de dag leggen. ,,Er is een enorme honger naar een God die niet maar zit af te wachten tot wij eens een keuze voor Hem maken.''
Hij bespeurt dat verlangen bij steeds meer jonge theologiestudenten die hij ontmoet. ,,Zij zeggen dingen als 'Het gaat niet om ons, maar om Gods glorie en zijn eer'. De meesten zullen zich dat niet realiseren, maar zo'n uitspraak is in feite voluit reformatorisch: als je erkent dat het niet gaat om jou, dan erken je ook dat het ook niet gaat om jouw daden, jouw keuzes en jouw inzet.''
Ook Al Mohler, hoofd van het Southern Baptist Theological Seminary, ziet een verandering gaande onder jonge christelijke theologiestudenten. ,,Deze generatie van jonge christenen is toegewijd, theologisch nieuwsgierig en zelfbewust.'' Mohler is zelf medeverantwoordelijk voor deze beweging. Toen hij vijftien jaar geleden aantrad als hoofd van deze predikantenopleiding van Amerika's grootste protestantse kerk, stond die nog bekend als modern en liberaal. Nadat hij een nieuwe grondslag doorvoerde, rechtstreeks gebaseerd op de reformatorische Westminster Confessie, vertrokken 96 van de honderd docenten en inmiddels heet de school een 'broeinest' van calvinisme te zijn.
Noemer
Calvinisten zijn - zeker in Amerika - moeilijk onder één noemer te vangen. Sommigen doen aan volwassenendoop, anderen aan kinderdoop. En ook als het gaat om hun opvattingen over de gaven van de geest, kerkstructuur en hun eindtijdverwachting kunnen zij enorm met elkaar van mening verschillen. Maar in hun zorg over 'marketinggerichte kerkgroeibewegingen en manipulatieve opwekkingstechnieken' zijn zij volgens Christianity Today eensgezind en vinden zij elkaar.
Steve Lemke, bestuurder van een gematigd conservatieve theologieopleiding, de New Orleans Baptist Theological Seminary, vreest dat de heropleving van het calvinisme voor kerkscheuringen zal zorgen. ,,Ik denk dat het calvinisme in potentie het meest explosieve thema van de nabije toekomst is'', zegt hij. Hij vreest dan vooral dat de - oude - discussie over de verhouding tussen Gods verkiezing en de vrije wil van mensen telkens weer opnieuw zal oplaaien.
Christianity Today denkt echter dat dit wel zal meevallen. ,,Zij die een nieuwe kerkstrijd vrezen, kunnen gerust zijn. Niet omdat het debat zal verstommen - de komende tijd zal het calvinisme juist meer en meer evangelicalen dwingen een kant te kiezen in deze discussie. (...) Maar wel omdat de jonge christenen van nu theologische systemen minder hoog waarderen dan God en zijn Woord.'' De 'moderne calvinisten' verwijzen in hun argumentatie weinig naar belijdenisgeschriften, leerstukken of werken van oudvaders, maar maken hun punt door direct uit de Bijbel te citeren, bijvoorbeeld uit Romeinen 9 en uit Efeze 1.
Voorganger Joshua Harris noemt deze beweging 'nederige orthodoxie'. ,,Als je werkelijk begrijpt wat reformatorische theologie is, kun je alleen nog maar in verbazing met je hoofd schudden en zeggen: 'Het is ongelofelijk. Waarom zou God mij verkiezen?'. Dan ben je zo verwonderd door Gods genade, dat je helemaal geen gevechten met anderen meer wíl aangaan. Zo'n houding leidt er juist toe dat je hart uitgaat naar verloren mensen.''
Bron: http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=78883
Een hele mooie ontwikkeling. Hopenlijk pikt men er hier in Nederland ook wat van op.