Popmuziek is dood

wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Popmuziek is dood

Bericht door wim »

'Popmuziek is dood'
DPA-ANP

HAMBURG - ,,We zijn aan het einde van de popmuziek en de rockmuziek ligt op sterven.'' Dat zegt de popzanger Sting (54) in het Duitse magazine Stern. De hedendaagse populaire muziek beweegt zich volgens de voormalige zanger van The Police in creatief opzicht in een eindeloze lus van hetzelfde.
,,Als je in de auto popradio hoort, die kinderlijke poëzie, dan val je in slaap'', aldus Sting. ,,We hebben ons veel te lang voorgehouden dat rock 'n' roll revolutionair was. Dat kunnen we vergeten, rock is reactionair. Als je in de auto popradio hoort, die kinderlijke poëzie, dan val je in slaap'', aldus Sting.

De redding voor de muziek ligt in het verleden, vindt Sting, die dit najaar een album uitbracht met liedjes van de Engelse renaissancecomponist John Dowland (1563-1626). ,,Dergelijke muziek is groter dan wat er nu wordt gemaakt.''

-----------

Het begin van een nieuwe beweging in de muziek?
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Re: Popmuziek is dood

Bericht door Christiaan »

wim schreef:'Popmuziek is dood'
DPA-ANP

HAMBURG - ,,We zijn aan het einde van de popmuziek en de rockmuziek ligt op sterven.'' Dat zegt de popzanger Sting (54) in het Duitse magazine Stern. De hedendaagse populaire muziek beweegt zich volgens de voormalige zanger van The Police in creatief opzicht in een eindeloze lus van hetzelfde.
,,Als je in de auto popradio hoort, die kinderlijke poëzie, dan val je in slaap'', aldus Sting. ,,We hebben ons veel te lang voorgehouden dat rock 'n' roll revolutionair was. Dat kunnen we vergeten, rock is reactionair. Als je in de auto popradio hoort, die kinderlijke poëzie, dan val je in slaap'', aldus Sting.

De redding voor de muziek ligt in het verleden, vindt Sting, die dit najaar een album uitbracht met liedjes van de Engelse renaissancecomponist John Dowland (1563-1626). ,,Dergelijke muziek is groter dan wat er nu wordt gemaakt.''

-----------

Het begin van een nieuwe beweging in de muziek?
Eindelijk iemand die het met mij eens is. :D
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Popmuziek is dood

Bericht door wim »

Christiaan schreef: Eindelijk iemand die het met mij eens is. :D
Ik vermoed dat Sting niet zal beweren dat zijn eigen muziek slecht is. En het gaat hier over popmuziek. Daar liggen de zaken toch iets anders.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Re: Popmuziek is dood

Bericht door Christiaan »

wim schreef:
Christiaan schreef: Eindelijk iemand die het met mij eens is. :D
Ik vermoed dat Sting niet zal beweren dat zijn eigen muziek slecht is.
Zeg ik ook niet Wim, ik ken zijn muziek niet dus kan ik geen oordeel over vellen.
Alleen dat de oudere muziek van John Dowland veel groter is dan de muziek van nu blijft staan.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Popmuziek is dood

Bericht door wim »

Christiaan schreef: Zeg ik ook niet Wim, ik ken zijn muziek niet dus kan ik geen oordeel over vellen.
Alleen dat de oudere muziek van John Dowland veel groter is dan de muziek van nu blijft staan.
Als generaliseren de enige mogelijkheid zou zijn, zou ik je gelijk geven. Maar je spreekt jezelf tegen als je zegt geen oordeel over bepaalde muziek te kunnen vellen en deze muziek vervolgens onder één noemer met andere muziek te brengen in vergelijking met de muziek van John Dowland.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Popmuziek is dood

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:
Christiaan schreef: Zeg ik ook niet Wim, ik ken zijn muziek niet dus kan ik geen oordeel over vellen.
Alleen dat de oudere muziek van John Dowland veel groter is dan de muziek van nu blijft staan.
Als generaliseren de enige mogelijkheid zou zijn, zou ik je gelijk geven. Maar je spreekt jezelf tegen als je zegt geen oordeel over bepaalde muziek te kunnen vellen en deze muziek vervolgens onder één noemer met andere muziek te brengen in vergelijking met de muziek van John Dowland.
Goed lezen Wim: Christiaan heeft het alleen over de oudere muziek van John Dowland. De nieuwere muziek van Dowland is van een andere orde, blijkbaar.
Petrus

Bericht door Petrus »

De narigheid aan "oude" muziek is, is dat die zich niet meer kan ontwikkelen.

Popmuziek is nog steeds levend, en kan zich dus nog stééds, in welke richting dan ook, ontwikkelen.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

In hun ogen misschien dood, maar het verslaat nog zn duizenden.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

olfie schreef:In hun ogen misschien dood, maar het verslaat nog zn duizenden.
Stel nu dat we voortaan popmuziek kunnen verwachten die teruggrijpt naar oude muziek- en dichtvormen. Zou dat een goede ontwikkeling zijn? Of gaan we dan voortaan oude muziek volgens het zelfde normenkader beoordelen waarmee we popmuziek beoordelen?

Voor Christiaan wordt het ingewikkelder. Dan is er ineens goede muziek vóór 1850 en ná 2006.
Laatst gewijzigd door wim op 22 sep 2006, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Popmuziek is dood

Bericht door wim »

Hendrikus schreef: Goed lezen Wim: Christiaan heeft het alleen over de oudere muziek van John Dowland. De nieuwere muziek van Dowland is van een andere orde, blijkbaar.
:| :?: :idea: :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

wim schreef:
olfie schreef:In hun ogen misschien dood, maar het verslaat nog zn duizenden.
Stel nu dat we voortaan popmuziek kunt verwachten die teruggrijpt naar oude muziek- en dichtvormen. Zou dat een goede ontwikkeling zijn? Of gaan we dan voortaan oude muziek volgens het zelfde normenkader beoordelen waarmee we popmuziek beoordelen?

Voor Christiaan wordt het ingewikkelder. Dan is er ineens goede muziek vóór 1850 en ná 2006.
Maak je over mij geen zorgen Wim. De muziek van voor 1850 veranderd niet. Die is goed (over het algemeen) en blijft goed.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Christiaan schreef:
wim schreef: Voor Christiaan wordt het ingewikkelder. Dan is er ineens goede muziek vóór 1850 en ná 2006.
Maak je over mij geen zorgen Wim. De muziek van voor 1850 veranderd niet. Die is goed (over het algemeen) en blijft goed.
Nee maar de muziek na vandaag verandert waarschijnlijk wel. Die is niet goed (in jouw ogen), maar wordt misschien weer wel goed.
Leonius

Re: Popmuziek is dood

Bericht door Leonius »

wim schreef:Als je in de auto popradio hoort, die kinderlijke poëzie, dan val je in slaap'', aldus Sting.[/b].''
Ik vind niet alle popmuziek 'kinderlijke poëzie'. Volgens mij zie je een verschil met pakweg veertig jaar geleden en nu. Nu is het inderdaad meer inhoudsloze liefdesliedjes. Voorheen had je meer een boodschap.....
limosa

Bericht door limosa »

Dat zegt de popzanger Sting (54) in . . .
lijkt mij een typisch geval van: verstand komt met de jaren
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

limosa schreef:
Dat zegt de popzanger Sting (54) in . . .
lijkt mij een typisch geval van: verstand komt met de jaren
:mrgreen:
Plaats reactie