Afstudeerproject bijbelclub bij kinderen met verst. hand.

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Klopt, mee eens... en inderdaad, je kan voor zo'n doelgroep ook niet alles duidelijk uitbeelden. De vraag is alleen: Als dat niet kan, snappen ze het dan wel als je het verteld of zou de boodschap dan gewoon te moeilijk zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Bericht door edele strijdster »

Ja, dat vraag ik mezelf ook wel eens af, of ze een vertelling wel begrijpen. Maar gelukkig hangt dat ook weer niet van ons af, en kan God ook heel goed zonder ons in hen werken! En dat is toch wel fijn om te weten...

Dianne, heb je al wat meer info gevonden over het onderwerp? Ben benieuwd!

Hartelijke groeten,
Dianne
Berichten: 105
Lid geworden op: 10 jun 2004, 14:46
Locatie: Veen

Bericht door Dianne »

edele strijdster schreef:Wat leuk dat jullie op een andere instelling gaan kijken! Daar kun je vast een hoop info opdoen ook!
Heerlijk om te zien die uitzending! Leuk om te zien hoe iedereen dit op zijn eigen manier mee beleeft! Weet je, wat mij dan alleen wel altijd bezig houd: Is dit een goede manier om 'de boodschap' over te brengen? Tuurlijk, we willen het met elkaar zo duidelijk mogelijk maken. En dat is ook onze verantwoording! Maar: Kan een bewoner met laag niveau de koppeling maken tussen bijvoorbeeld het licht (kaarsjes, lichtslang) en Het Licht (de Heere Jezus)? Vooral wanneer je er vanuit gaat dat de verbale boodschap niet altijd overkomt. Daardoor pikken ze vooral het non-verbale op. Maar doen ze dit dan op een goede manier?
Ik vind het wel positief hoor, dat deze mensen zich zo inzetten! De manier waarop uitgebeeld wordt hoe Jozef en Maria op zoek zijn naar een 'slaapplaats'vind ik heel sterk, De schaapjes uitbeelden met wol vindt ik ook een goed idee. Het staat heel dicht bij de belevingswereld van de doelgroep.
Zelf heb ik wel altijd moeite over de manier waarop we de Heere Jezus kunnen uitbeelden. En zowieso of dat wel bijbels verantwoord is om de Heere Jezus af- en/ of uit te beelden.

Godsdienstige begeleiding blijf ik een van de meest moeilijke punten in mijn werk vinden..... (maar wel een mooie taak!)
Maar dat is voor jullie vast herkenbaar, of niet?

Hartelijke groeten, edele strijdster
Het is inderdaad heel lastig om via alleen een snoezelviering de link te leggen tussen kaarsjes en het Licht. Dat begrijpen de kinderen op het Kindercentrum waar ik werk inderdaad niet. Daarom willen degene met wie ik ga afstuderen en ik er zeker ook een verhaal bij doen en dit op laag niveau vertellen, zeg maar. Hoe we alles gaan doen weten we nog niet natuurlijk, maar ik vind het wel belangrijk, dat het Bijbelverhaal ook verteld wordt. Al krijgen de kinderen er maar iets van mee, dat is altijd mooi!
En inderdaad, ik vind het ook moeilijk hoe je ermee om moet gaan om de Heere Jezus af te beelden.
Dianne
Berichten: 105
Lid geworden op: 10 jun 2004, 14:46
Locatie: Veen

Bericht door Dianne »

Marnix schreef:Hm wij hebben in de kerk af en toe aangepaste diensten voor mensen met verstandelijke beperkingen....

Maak het interactief, beeldend, laat ze dingen doen. Drama vinden ze bijvoorbeeld leuk en makkelijker om er dingen van te leren dan een verhaal voorlezen.
Bedankt voor je tip, Marnix! Ik denk, dat we hier ook wel wat mee kunnen. Ervoor zorgen, dat we de kinderen bij het verhaal betrekken. Meespelen in een verhaal kunnen ze bij ons niet helaas. Tenminste: niet in de vorm van een rol waarbij ze opdrachtjes moeten uitvoeren. De verstandelijke leeftijd van de kinderen ligt tussen de 3 maanden en 4 jaar.
Dianne
Berichten: 105
Lid geworden op: 10 jun 2004, 14:46
Locatie: Veen

Bericht door Dianne »

edele strijdster schreef:Natuurlijk! Daar geef ik je helemaal gelijk in. En ik sta ook echt wel positief tegenover visualisren. Maar mijn ervaring is, dat de doelgroep waarbij ik de dagopening visueel maakte, met bijvoorbeeld flanelplaten of voorwerpen, dacht dat dát ook de spullen waren die in het 'echt' in de bijbel bestonden.
Dus: wanneer het verhaal over Johannus de Doper ging, en we hingen een flanelplaat op van Johannus de Doper, dan dachten de mensen dat de echte Johanus de Doper aan de muur hing.
Nu vind ik dat bij personen uit de bijbel niet zo heel verwarend. Maar hoe ervaren ze dan de Heere Jezus? Als je de aflevering van de 'snoezelviering' bekijkt dan wordt het verhaal opzich heel duidelijk uitgebeeld. Maar ik vind het ook voor deze doelgroep belangrijk dat ze weten wat kerst precies inhoud. Waarom is de Heere Jezus op aarde gekomen. En Wie is de Heere Jezus. Wordt dat duidelijk voor hen door ze een kaarsje in hun handen te geven en een lichtslang door het gebouw te laten slingeren?
Mijn angst is dat wij, goedbedoeld, de nadruk te veel leggen op de sfeer/ belvingswereld, waardoor de werkelijke boodschap niet duidelijk overkomt...
Maar ook hierin speelt verstandelijke ontwikkeling een hele grote rol!
Misschien komt het niet helemaal duidelijk over, ik vind het een beetje lastig om dit op deze manier te doen en niet mondeling. Dat went nog wel denk ik! :)
Jawel, ik snap je wel en ik denk dat je gelijk hebt. Het ligt dan wel aan het niveau van het kind. Zwaar verstandelijk gehandicapten, zoasl wij ook op het KC hebben, zullen niet denken dat Johannes aan de muur hangt. Degenen met iets hoger niveau en ook nog eens autisme zullen dat eerder denken. Hier moeten we inderdaad rekening mee houden. Helemaal als we in maart volgend jaar DV samengaan met een ZML-school, waar hoger niveau kinderen zitten!
Dianne
Berichten: 105
Lid geworden op: 10 jun 2004, 14:46
Locatie: Veen

Bericht door Dianne »

edele strijdster schreef:Ja, dat vraag ik mezelf ook wel eens af, of ze een vertelling wel begrijpen. Maar gelukkig hangt dat ook weer niet van ons af, en kan God ook heel goed zonder ons in hen werken! En dat is toch wel fijn om te weten...

Dianne, heb je al wat meer info gevonden over het onderwerp? Ben benieuwd!

Hartelijke groeten,
Gelukkig kan God dat wel! :)
Inderdaad, dat is de vraag die ik mezelf ook nogal eens stel: begrijpen ze de vertelling wel?
Op dit moment worden er alleen liedjes gezongen als: Is je deur nog op slot, Jezus is de goede Herder, Als je je vader vraagt om een brood, Ho! Stop! sta eens even stil, e.d. Kinderen met een hoger niveau zingen wel mee, maar ik vraag me af in hoeverre ze begrijpen wat ze zingen.
Ik denk, dat, als je bij elke bijbelclub het bijbelverhaal erin houdt, dat kinderen sowieso weten wat de structuur is (vooral voor autisten belangrijk) en als je het verhaal heel simpel houdt, met korte zinnetjes, dat ze er wel wat van oppikken.

Ik heb heel veel aan je site gehad, edele strijdster! Heel erg bedankt. Aanstaande maandag hebben we ons eerste begeleidingsgesprek. We zullen deze website uitprinten en in de mediatheek op school en in bibliotheken op zoek gaan naar deze boeken e.d.! :)
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Bericht door edele strijdster »

Succes maandag! Ik ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat! Ga je het nog publiceren? :mrgreen:
Leuke opleiding trouwens he? SPH! :lol:
Dianne
Berichten: 105
Lid geworden op: 10 jun 2004, 14:46
Locatie: Veen

Bericht door Dianne »

edele strijdster schreef:Succes maandag! Ik ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat! Ga je het nog publiceren? :mrgreen:
Leuke opleiding trouwens he? SPH! :lol:
Ja, we willen in ieder geval een soort jaarrooster maken, wat je elk jaar kunt gebruiken, dus met meerdere verhalen. Of dit allemaal gaat lukken in de korte tijd die we hebben weet ik niet. Het programma willen we dan in de vorm van een boekje maken, wat de instelling kan gebruiken. Of we het dan ook nog laten drukken zodat anderen het ook kunnen gaan gebruiken weten we nog niet. Het lijkt me wel gaaf!
De opleiding is erg leuk, maar ook behoorlijk zwaar vind ik. Vooral het eerste jaar ging erg diep... Maar ik heb ontzettend veel geleerd! :D
Heb je ook de SPH gedaan?
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Bericht door edele strijdster »

Leuk om er zo'n boekje van te maken. Het is wel veel werk, maar ik denk dat veel instellingen er wel gebruik van zullen maken. Ik hoor van heel veel kanten dat mensen toch wel naar een goede methode op zoek zijn.
En jaja, ik heb ook SPH gedaan. :lol: In deeltijd. Omdat ik SPW had mocht ik in het tweede jaar instromen. Vond het een leuke opleiding, maar sommige dingen wel lastig. Vooral met supervisie vond ik het soms zoeken wat wel en niet zinvol was om te benoemen/ vertellen. Je gaat zo snel over je eigen grenzen heen als ze zo aan het 'melken' zijn over je persoonlijkheid en achtergrond. Maar tegelijkertijd heb ik van dat 'melken' ook een heleboel van geleerd! Het is me wel duidelijk geworden waarom ik op een bepaalde manier reageer op situaties. En natuurlijk wat m'n grenzen zijn :mrgreen: Heb geen spijt van de keuze om deze opleiding te gaan volgen!
Dianne
Berichten: 105
Lid geworden op: 10 jun 2004, 14:46
Locatie: Veen

Bericht door Dianne »

edele strijdster schreef:Leuk om er zo'n boekje van te maken. Het is wel veel werk, maar ik denk dat veel instellingen er wel gebruik van zullen maken. Ik hoor van heel veel kanten dat mensen toch wel naar een goede methode op zoek zijn.
En jaja, ik heb ook SPH gedaan. :lol: In deeltijd. Omdat ik SPW had mocht ik in het tweede jaar instromen. Vond het een leuke opleiding, maar sommige dingen wel lastig. Vooral met supervisie vond ik het soms zoeken wat wel en niet zinvol was om te benoemen/ vertellen. Je gaat zo snel over je eigen grenzen heen als ze zo aan het 'melken' zijn over je persoonlijkheid en achtergrond. Maar tegelijkertijd heb ik van dat 'melken' ook een heleboel van geleerd! Het is me wel duidelijk geworden waarom ik op een bepaalde manier reageer op situaties. En natuurlijk wat m'n grenzen zijn :mrgreen: Heb geen spijt van de keuze om deze opleiding te gaan volgen!
Mooi zo! :D
Ja, al dat getrek aan je vind ik ook niet echt prettig hoewel het, achteraf gezien, wel heel goed voor me is geweest.
Ik ben in de voltijd begonnen en ben er na mn tweede jaar een half jaar tussen uit geweest. Ik zat niet echt lekker in mijn vel en moest nogal wat inhalen. Ik ben vorig jaar februari begonnen met mijn stage op dezelfde plek als waar ik nu een baan heb. Eind december vorig jaar was ik klaar met stage. Ik heb toen een baan aangeboden gekregen op mijn stageplek en ben toen deeltijd met het vierde jaar verder gegaan.

En ja, even ontopic, er is inderdaad veel behoefte aan zulke methodes. :)
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Bericht door edele strijdster »

He Dianne!
'k Ben benieuwd hoe het gisteren was op school!
Heb je nog boeken kunnen vinden waar je wat aan hebt?
En wat vond je ervan? Ben benieuwd!
Veel succes in ieder geval :!:

Enne... wat leuk dat je op je stageadres een baan kreeg!
'k Las ergens anders al dat het een hele leuke doelgroep
is!
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Dianne
Berichten: 105
Lid geworden op: 10 jun 2004, 14:46
Locatie: Veen

Bericht door Dianne »

edele strijdster schreef:He Dianne!
'k Ben benieuwd hoe het gisteren was op school!
Heb je nog boeken kunnen vinden waar je wat aan hebt?
En wat vond je ervan? Ben benieuwd!
Veel succes in ieder geval :!:

Enne... wat leuk dat je op je stageadres een baan kreeg!
'k Las ergens anders al dat het een hele leuke doelgroep
is!
De docent mailde net voordat ik naar school zou gaan dat hij ziek was... :shock: Dus nu moet ik morgenmiddag. Hoop wel dat hij dan beter is! Ik hoop dan nog even tijd te vinden om naar boeken te zoeken!
Ik heb wel bij een christelijke boekhandel in Veenendaal een boekje met bijbelverhalen te pakken kunnen krijgen met hele korte verhaaltjes. De plaatjes zijn verborgen achter luikjes. Voor de groep waar ik werk wel geschikt! Die gaan we binnenkort eens in gebruik nemen! :)
Dianne
Berichten: 105
Lid geworden op: 10 jun 2004, 14:46
Locatie: Veen

Bericht door Dianne »

Nou, ik ben gisteren geweest... Het wordt zwoegen en zweten om op tijd klaar te zijn! Als we kijken naar de uren die er per student voor staan, moeten we 50 uur per week aan het afstudeerproject werken... :shock: Of dat vol te houden is, is nog maar de vraag!
Maar goed, we gaan ervoor en we zien wel of het lukt.
Hieronder het afstudeervoorstel:
9. Aanleiding/motivering: Op Kinderdagcentrum De Schelp in Veenendaal wordt elke maandag met vijf groepen gezamenlijk de Bijbelclub gehouden. Deze club houdt echter alleen in, dat er verschillende liedjes gezongen worden. Zelf vind ik (Dianne) dit erg ‘kaal’. Van collega’s hoorde ik, dat zij er ook graag meer inhoud en invulling aan zouden willen geven. In januari 2007, als onze afstudeeropdracht hopelijk af is, hoopt De Schelp samen te gaan met de Oranjeschool (een ZML-school). Het gaat dan de Oranjeschelp heten. Deze opdracht willen we dus vooral daar op richten, omdat er dan een gezamenlijke visie komt en omdat de bijbelclub misschien samen met de kinderen binnen het ZML-onderwijs gehouden gaat worden. We willen ons richten op de laagniveau groepen, omdat het anders waarschijnlijk te breed gaat worden.

10. Keuze afstudeervariant: Programma/methode ontwerpen

11. Welke instelling: KC De Schelp, Veenendaal (onderdeel van Stichting Reinaerde) en Oranjeschool te Veenendaal.

12. Globale omschrijving van het onderwerp: We willen een programma/methode ontwerpen waar de groepen binnen de Oranjeschelp gebruik van gaan maken. We willen hierbij het kerkelijk jaar aanhouden, dus zowel de wekelijkse ‘club’ als de vieringen rondom Kerst, Goede Vrijdag, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren komen hierin voor. Tevens willen we er handleidingen bij maken, waarin komt te staan welke ondersteunende middelen er gebruikt kunnen worden. Voordat we het programma/de methode gaan maken, doen we onderzoek naar de middelen die er al zijn. Hiervoor bezoeken we de Bijbelclub op De Schelp, de Oranjeschool en willen we nog een aantal instellingen bezoeken, zoals de Hartenberg (waar ook verschillende vieringen gehouden worden) en Bartimeushage in Doorn (waar snoezelvieringen georganiseerd worden).

13. Probleemstelling: Op de Schelp wordt iedere maandagochtend een Bijbelclub georganiseerd. Deze voldoet eigenlijk niet aan de wensen van de medewerkers, omdat er enkel christelijke liedjes gezongen worden. Men vindt dat er een andere invulling zou moeten zijn, maar men weet niet hoe. In januari 2007 gaat De Schelp samen met de Oranjeschool. De visie van de instelling wordt dan anders, omdat we dan onder het CPOV gaan vallen. Hier moet rekening mee gehouden worden. We willen ons vooral richten op de laagniveau groepen. Bovendien wordt het steeds lastiger om de Bijbelclub gezamenlijk te houden, omdat veel kinderen niet samen met anderen in één zaal kunnen zitten (i.v.m. agressie, teveel prikkels, e.d.). Hierdoor kunnen we onderscheid maken in verschillende niveaus (MCG, autistisch en jong volwassen, bijvoorbeeld).

14. Vraagstelling: Is het mogelijk een degelijk, onderbouwd programma te ontwikkelen voor de bijbelclub van de Oranjeschelp, wat aansluit bij de behoeften en mogelijkheden van de cliënten en hulpverleners?

15. Doelstelling: We willen een programma/methode (met een handleiding) ontwikkelen voor de begeleiders/leerkrachten op de Oranjeschelp.

16. Werkwijze en Onderzoeksmethoden: We gaan op verschillende instellingen kijken wat daar het aanbod van bijbelonderwijs is. Ook kijken we naar de invulling van de bijbelclub op zowel De Schelp en de Oranjeschool. Dit beschrijven we in ons verslag. We kijken bovendien naar wat er zoal over bijbelonderwijs bij cliënten met een ernstige verstandelijke beperking bekend is in de literatuur. We beschrijven tevens wat de doelgroep is. Onze methode willen we ook enkele keren uitvoeren.

En hieronder wat we extra moeten doen om het op SPH-niveau te krijgen... :roll:

In onze afstudeeropdracht moet de visie duidelijk naar voren komen.
Visie op: - mens, kan geprikkeld worden (sensopathisch spel)
- cultuur (presteren door logisch denken, maar ook omkijken naar elkaar.
- Samenleving
- Begeleiders
- Leerkrachten
- Rol van de SPH’er

Ook het micro-, meso- en macroniveau moeten benoemd worden.

Bovendien staat de functie van de groepsleidster en die van de leerkracht duidelijk in ons verslag. Daar moet dan ook uit blijken wat de functie van de groepsleidster tijdens de Bijbelclub is. Hierbij komt vooral het sociaal/emotionele en het cognitieve vlak naar voren.
De raakvlakken die de groepsleidster en de leerkracht hebben komen dan ook naar voren. Hier moeten we dan op inspelen.

De leerkrachten en de groepsleidsters moeten ook een gedeelde visie op de kinderen hebben, dat is noodzakelijk om een gezamenlijke Bijbelclub te houden.

Probleemstelling: Op De Schelp wordt iedere maandagmorgen een Bijbelclub georganiseerd. Deze sluit niet aan op de behoeften en mogelijkheden van de cliënten. Daarom zou er een andere invulling moeten zijn. Collega’s weten echter niet, hoe ze de Bijbelclub anders moeten invullen. In maart 2007 gaat De Schelp samen met de Oranjeschool in één gebouw. De visie van de totale instelling verandert dan ook, omdat we dan niet meer onder Stichting Reinaerde.

Vraagstelling: Welke vorm van Bijbelclub sluit aan bij de cliënten binnen de Oranjeschelp?

Ook is het belangrijk dat we kijken naar hoe het Bijbelonderwijs op de Oranjeschool op dit moment wordt gegeven, zodat we daar ook een duidelijk beeld van hebben.

Boektips: - Voet in de Jungle
- Jubileumboekje 25 jaar SPH

We kunnen ook een soort enquête rond laten gaan op zowel De Schelp als op de Oranjeschool over wat zij belangrijk vinden aan de Bijbelclub. Ook komt daarin naar voren of zij vinden dat de Bijbelclub gezamenlijk gehouden moet worden of in gescheiden groepen.

Als product willen we een trainingsprogramma voor de leerkrachten en begeleidsters ontwikkelen, waarin ze tips krijgen hoe ze met zowel de cognitieve als de sociaal emotionele ontwikkeling en ook de ‘speelkant’ van de kinderen om kunnen gaan. Bovendien willen we ook een programma voor de Bijbelclub schrijven, in ieder geval een begin daarvan, zodat de begeleiders en de leerkrachten alvast wat tips hebben en op weg kunnen.
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Bericht door edele strijdster »

Ziet er leuk/ interresant uit zeg! Wordt nog wel een hele klus 50 uur per week! Pff... waar haal je die tijd vandaan? Vooral als je ook nog werkt!
Wel goed om al die visies van begeleiders/ leerkrachten/ samenleving enzo er in te verwerken! Maar... vooral het macro-nivo lijkt mij wel lastig! Enne... betrekken jullie de vraaggerichte zorg daar ook in? Of ben ik dan te voorbarig?
He... als ik dit allemaal lees, krijg ik ook weer zin om te gaan leren... :) Succes hoor met alles!

Leuk boek hé, "voet in de jungle"?
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Dianne
Berichten: 105
Lid geworden op: 10 jun 2004, 14:46
Locatie: Veen

Bericht door Dianne »

edele strijdster schreef:Ziet er leuk/ interresant uit zeg! Wordt nog wel een hele klus 50 uur per week! Pff... waar haal je die tijd vandaan? Vooral als je ook nog werkt!
Wel goed om al die visies van begeleiders/ leerkrachten/ samenleving enzo er in te verwerken! Maar... vooral het macro-nivo lijkt mij wel lastig! Enne... betrekken jullie de vraaggerichte zorg daar ook in? Of ben ik dan te voorbarig?
He... als ik dit allemaal lees, krijg ik ook weer zin om te gaan leren... :) Succes hoor met alles!

Leuk boek hé, "voet in de jungle"?
Ja, Voet in de jungle is geweldig!
Ehmmm, het vraaggericht werken moet er misschien ook nog wel in. Ligt eraan aan hoeveel pagina's we komen. We moeten geloof ik 45 tot 55 pagina's, meer mag niet.
Het macro-niveau is inderdaad lastig. we willen wel gaan kijken bij andere instellingen wat ze daar aan Bijbelonderwijs doen.
Plaats reactie