Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:Het heeft er ook mee te maken dat het orgelspel en de zang soms een wat ondergeschikte rol hebben helaas...
Een tussenzang dat maar even zonder voor en naspel moet, een orgel wat op instorten staat maar er wel geld is voor vele andere zaken, het hoort er soms maar wat bij terwijl ik het na de levende woordverkondiging het belangrijkste onderdeel van de eredienst vind.
Niet het gebed?
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:
ejvl schreef:Het heeft er ook mee te maken dat het orgelspel en de zang soms een wat ondergeschikte rol hebben helaas...
Een tussenzang dat maar even zonder voor en naspel moet, een orgel wat op instorten staat maar er wel geld is voor vele andere zaken, het hoort er soms maar wat bij terwijl ik het na de levende woordverkondiging het belangrijkste onderdeel van de eredienst vind.
Niet het gebed?
Ja sorry, uiteraard.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door DDD »

Waarom zouden onze eigen woorden tot God belangrijker zijn dan het zingen van de door hemzelf gegeven liederen? Ik vind dat nog helemaal niet zo vanzelfsprekend. Natuurlijk is ons zowel het zingen als het bidden bevolen, en is het niet altijd mogelijk om te zeggen dat het ene belangrijker is dan het andere, maar ik verbaas me er wel over dat het gebed als vanzelfsprekend belangrijker is dan het zingen. Het gebed is de ademtocht van de ziel. Maar zingen is tweemaal bidden, vond Luther.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Tiberius »

Dat vond Luther, ja.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door GJdeBruijn »

Tiberius schreef:Dat vond Luther, ja.
En die citeerde hiermee Augustinus.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door DDD »

Die vergissing is ongetwijfeld bij mij afkomstig. Maar in ieder geval: de opmerking dat het Luther maar was -of Augustinus- overtuigt mij niet.

Vooralsnog vind ik -voor zover een rangorde mogelijk is- het zingen belangrijker dan het bidden (in de eredienst, dan, in het persoonlijk leven is dat wat moeilijker te zeggen, het kan natuurlijk ook vaak samengaan).
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door sirdanilot »

Chrisje72 schreef: Het gaat mij er niet om om te weten welke gemeenten het zijn, maar meer dat de post van Sirdanilot, vooral door bijgevoegde smiley, meer op laster, van horen zeggen, leek. Zijn antwoord maakt het er niet beter op.
Ik vind "laster" wel nogal wat, zeg. Het is gewoon een gegeven feit dat er gemeenten zijn waar geen orgelspel gespeeld wordt, die zijn namelijk in de provincie waar ik vandaan kom gewoon te vinden, dit zijn ook gemeenten waar Datheen gezongen wordt. En Datheen wordt echt niet alleen in de OGG gezongen. Je moet zomaar in het rond roepen dat iets 'laster' is. Ik heb namelijk ook geen waardeoordeel gegeven !
Wel is het zo, dat ik geen enkele Bijbelse reden kan vinden dat er geen voorspel mag worden gespeeld, vandaar 'het mag niet omdat het niet mag'.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Marco »

DDD schreef:Die vergissing is ongetwijfeld bij mij afkomstig. Maar in ieder geval: de opmerking dat het Luther maar was -of Augustinus- overtuigt mij niet.

Vooralsnog vind ik -voor zover een rangorde mogelijk is- het zingen belangrijker dan het bidden (in de eredienst, dan, in het persoonlijk leven is dat wat moeilijker te zeggen, het kan natuurlijk ook vaak samengaan).
Wat een wazige discussie. Als je meent wat je zingt, bid je als je zingt. En is de woordverkondiging belangrijker dan het gebed? Hoe kan je dat nou stellen? Als je niet bidt om de Heilige Geest, of die wil werken in de woordverkondiging, hoe belangrijk is dan nog die preek? Of als je niet met je schulden bij hem bent gekomen?

En dan nog, als je al over rangordes wilt spreken, neem dan tenminste het (naar mijn mening) vaak onderschatte stukje eredienst mee in de overwegingen: de zegen die over de gemeente uitgesproken wordt.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door DDD »

Hoho. Ik ben niet zo voor de rangordes. Dingen hebben hun waarde in het onderling verband. Ik reageerde op een bijdrage die het als vanzelfsprekend zag dat het zingen minder belangrijk is dan het bidden.

Maar de zegen staat natuurlijk met stip bovenaan, gelijk met de Evangelieverkondiging. Aan Gods zegen is immers alles gelegen.
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

http://kerkenmuziek.nl/orgelcultuur-de-biblebelt/

Dat zou best eens een interessante studiedag kunnen worden.

Orgelcultuur in de Biblebelt
Op zaterdag 14 maart 2015 organiseert de VOGG in samenwerking met het Biblebeltnetwerk een studiedag over ‘Reformatorische orgelcultuur in heden en verleden’. De bijeenkomst vindt plaats in de Julianakerk van de Gereformeerde Gemeente te Dordrecht.
Het Biblebeltnetwerk is enkele jaren geleden opgericht door enkele onderzoekers aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Doel is de bestudering van de cultuur, geschiedenis en betekenis van een specifieke groep orthodoxe protestanten in Nederland. Deze groep manifesteert zich sinds de jaren ’60 in de Nederlandse samenleving onder aanduidingen als bevindelijk gereformeerden, reformatorische gezindte (refo’s) of, naar Amerikaans voorbeeld, de biblebelt of bijbelgordel. Het netwerk stimuleert een brede multidisciplinaire ontwikkeling van kennis en inzicht in een vruchtbare samenwerking tussen de academische wereld, reformatorische organisaties en individuele geïnteresseerden. De stuurgroep wordt gevormd door Fred van Lieburg (voorzitter), Anneke Pons (secretaris), John Exalto, Johan Roeland en Maarten Wisse (zie verder http://www.dutchbiblebelt.org).
~~Soli Deo Gloria~~
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

Hendrikus schreef:http://kerkenmuziek.nl/orgelcultuur-de-biblebelt/

Dat zou best eens een interessante studiedag kunnen worden.

Orgelcultuur in de Biblebelt
Op zaterdag 14 maart 2015 organiseert de VOGG in samenwerking met het Biblebeltnetwerk een studiedag over ‘Reformatorische orgelcultuur in heden en verleden’. De bijeenkomst vindt plaats in de Julianakerk van de Gereformeerde Gemeente te Dordrecht.
Het Biblebeltnetwerk is enkele jaren geleden opgericht door enkele onderzoekers aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Doel is de bestudering van de cultuur, geschiedenis en betekenis van een specifieke groep orthodoxe protestanten in Nederland. Deze groep manifesteert zich sinds de jaren ’60 in de Nederlandse samenleving onder aanduidingen als bevindelijk gereformeerden, reformatorische gezindte (refo’s) of, naar Amerikaans voorbeeld, de biblebelt of bijbelgordel. Het netwerk stimuleert een brede multidisciplinaire ontwikkeling van kennis en inzicht in een vruchtbare samenwerking tussen de academische wereld, reformatorische organisaties en individuele geïnteresseerden. De stuurgroep wordt gevormd door Fred van Lieburg (voorzitter), Anneke Pons (secretaris), John Exalto, Johan Roeland en Maarten Wisse (zie verder http://www.dutchbiblebelt.org).
http://www.refdag.nl/muziek/kerkorganis ... o_1_897585
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door refo »

De kop in het RD van vandaag: organisten spelen het liefst Zwart.
Ik zag pas bij tweede lezing dat de Z een hoofdletter is.

Maar met een kleine letter klopt het ook wel, heb ik gemerkt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Mara »

refo schreef:De kop in het RD van vandaag: organisten spelen het liefst Zwart.
Ik zag pas bij tweede lezing dat de Z een hoofdletter is.

Maar met een kleine letter klopt het ook wel, heb ik gemerkt.
:haha
Ik hoor altijd wel als de organist geïnspireerd is door Feike Asma.
Sommige mensen gruwen van het bombastische, maar ik vind het prachtig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:De kop in het RD van vandaag: organisten spelen het liefst Zwart.
Ik zag pas bij tweede lezing dat de Z een hoofdletter is.

Maar met een kleine letter klopt het ook wel, heb ik gemerkt.
beroepsdeformatie, Refo, om die Z voor een z aan te zien :haha
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door DDD »

Ik ben niet zo weg van dat soort muziek. Maar de stukken van Sanderman vind ik wel mooi. Jammer dat in de enquête niet is gevraagd hoeveel van de organisten professioneel musicus zijn.
Plaats reactie