„Geld maakt toch gelukkig”

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: „Geld maakt toch gelukkig”

Bericht door Mara »

helma schreef:
joy schreef:
Mara schreef:Ik houd niets vast, want ik ken de betrekkelijkheid van alle materiële dingen.
Als je dat wel doet, word je nooit tevreden nl.
Maar ik vind het wel zorgelijk.
Je volgt toch, neem ik aan, ook de berichtgeving over de Euro?
Europa zou één machtig economisch geheel moeten worden, hoe is de stand nu?
De tegenstanders hebben gelijk gekregen. De voorstanders blijven hun gelijk handhaven.
Het stort straks misschien in als een kaartenhuis.
Ben het wel met je eens, ook ik maak me wel eens zorgen, maar toch Mara we hebben niets te klagen en dit land, en we moeten ons maar niet laten opslokken door die zorgen, het zal aan ons leven geen el toevoegen ;( Laten we maar genieten van het goed en de vrede die (nog) in ons land is.
Het is nog altijd God die regeert.
Inderdaad! Als we vandaag gevraagd hebben: geef ons heden ons dagelijks brood dan mogen we dat morgen weer vragen.

25 Daarom zeg Ik u: Zijt niet bezorgd voor uw leven, wat gij eten, en wat gij drinken zult; noch voor uw lichaam, waarmede gij u kleden zult; is het leven niet meer dan het voedsel, en het lichaam dan de kleding?
26 Aanziet de vogelen des hemels, dat zij niet zaaien, noch maaien, noch verzamelen in de schuren; en uw hemelse Vader voedt nochtans dezelve; gaat gij dezelve niet zeer veel te boven?
27 Wie toch van u kan, met bezorgd te zijn, een el tot zijn lengte toedoen?
28 En wat zijt gij bezorgd voor de kleding? Aanmerkt de leliën des velds, hoe zij wassen; zij arbeiden niet, en spinnen niet;
29 En Ik zeg u, dat ook Salomo, in al zijn heerlijkheid, niet is bekleed geweest, gelijk een van deze.
30 Indien nu God het gras des velds, dat heden is, en morgen in den oven geworpen wordt, alzo bekleedt, zal Hij u niet veel meer kleden, gij kleingelovigen?
31 Daarom zijt niet bezorgd, zeggende: Wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmede zullen wij ons kleden?
32 Want al deze dingen zoeken de heidenen; want uw hemelse Vader weet, dat gij al deze dingen behoeft.
33 Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden.
34 Zijt dan niet bezorgd tegen den morgen; want de morgen zal voor het zijne zorgen; elke dag heeft genoeg aan zijn zelfs kwaad.


En eerlijk...ik geloof echt dat het beter voor ons is als we wat minder royaal kunnen leven. Als we het minder goed hebben hier op aarde zullen we met meer verlangen uitzien naar het hemelse. Zolang we het hier zó goed hebben slaan we onze pinnen te vast in.
Komt het niet doordat het geld niet tastbaar meer is, maar bestaat uit geprinte cijfertjes, of te lezen op een scherm?
Mijn moeder kreeg elke week contant geld in haar handen, daar maakte ze meteen een verdeling van in haar B rabantia gelddoosje.
Zoveel gulden voor de huur, gas en licht enz en dan hield ze een bedrag over wat ze aan eten e.d. kon besteden.
Door al dat gepin en automatisch afschrijven heb je minder overzicht en trap je eerder in de valkuil van teveel uitgeven.
En dan hoef je echt niet meteen een gat in je hand te hebben.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
joy
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jun 2012, 20:37

Re: „Geld maakt toch gelukkig”

Bericht door joy »

Teveel uitgeven is niet hetzelfde als royaal leven.
Ik vind dat ik royaal kan leven, maar ik geef niet teveel uit. :jongle
En omdat ik weet dat ik royaal leef kan het toch wat minder. :huhu
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: „Geld maakt toch gelukkig”

Bericht door ejvl »

joy schreef:Teveel uitgeven is niet hetzelfde als royaal leven.
Ik vind dat ik royaal kan leven, maar ik geef niet teveel uit. :jongle
En omdat ik weet dat ik royaal leef kan het toch wat minder. :huhu
Wat is de definitie van royaal leven?
Is een auto royaal, is internet royaal, voor sommigen wel, anderen niet.
Auto, fiets, internet, computer, wasmachine, droogtrommel, boter op brood, vlees eten, allemaal dingen die ze waarschijnlijk in Noord Korea wel royaal vinden maar wij heel gewoon.

In NL hebben we nog weinig te klagen denk ik, al zijn er uitzonderingen, ook in NL.
Gebruikersavatar
joy
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jun 2012, 20:37

Re: „Geld maakt toch gelukkig”

Bericht door joy »

ejvl schreef:
joy schreef:Teveel uitgeven is niet hetzelfde als royaal leven.
Ik vind dat ik royaal kan leven, maar ik geef niet teveel uit. :jongle
En omdat ik weet dat ik royaal leef kan het toch wat minder. :huhu
Wat is de definitie van royaal leven?
Is een auto royaal, is internet royaal, voor sommigen wel, anderen niet.
Auto, fiets, internet, computer, wasmachine, droogtrommel, boter op brood, vlees eten, allemaal dingen die ze waarschijnlijk in Noord Korea wel royaal vinden maar wij heel gewoon.

In NL hebben we nog weinig te klagen denk ik, al zijn er uitzonderingen, ook in NL.
Dat is precies wat ik bedoel ejvl.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: „Geld maakt toch gelukkig”

Bericht door Dodo »

Vorige week is op NPO een herhaling gestart van "Waar doen ze het van?". Vier gezinnen worden gevolgd, hoe ze omgaan met geld. Dat varieert van een gezin dat 130.000 euro per maand binnenkrijgt tot een gezin met 75 euro per week te besteden. De andere twee zitten er tussen in.
Het zijn allemaal wel sympathieke mensen, maar de keuzes die ze maken... kromme tenen! Ik erger me kostelijk.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: „Geld maakt toch gelukkig”

Bericht door Bertiel »

bizar he, heb de eerste aflevering gezien. heb me verbaasd over alle keuzes, maar ook de filosfie erachter.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: „Geld maakt toch gelukkig”

Bericht door Dodo »

Bertiel schreef:bizar he, heb de eerste aflevering gezien. heb me verbaasd over alle keuzes, maar ook de filosfie erachter.
Hoezo, de filosofie?
Wat mij het meest verbaast, is dat je elke keer weer ziet dat mensen in stressvolle omstandigheden (75 euro per week met twee jonge kinderen = stress) stelselmatig verkeerde keuzes maken. Roken, twee vissen van de dood redden en daar een schuld voor maken, pluche beesten sparen, de kinderen bedelven onder speelgoed, zeven katten.
En dan zie je die man van 130.000 per maand rekenen bij de aankoop van een paar crunchies van twee euro per stuk, hé, als ik er drie neem is het maar vijf euro.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: „Geld maakt toch gelukkig”

Bericht door Bertiel »

ja dat soort gedachtegangen.
EUR 75 per week, maar zo veel speelgoed als de kinderen willen, omdat mevrouw zelf niet zo veel had in d'r jeugd
of EUR 130K per maand, je eigen kapot werken, 7 dagen per week, omdat we vooral rijk willen zijn.
Dat soort gedachtegangen, ik verbaas me er enorm achter.

Rijkdom noch armoede...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: „Geld maakt toch gelukkig”

Bericht door HersteldHervormd »

Dodo schreef:Vorige week is op NPO een herhaling gestart van "Waar doen ze het van?". Vier gezinnen worden gevolgd, hoe ze omgaan met geld. Dat varieert van een gezin dat 130.000 euro per maand binnenkrijgt tot een gezin met 75 euro per week te besteden. De andere twee zitten er tussen in.
Het zijn allemaal wel sympathieke mensen, maar de keuzes die ze maken... kromme tenen! Ik erger me kostelijk.
Is het wel verstandig om hier te propageren voor allerlei televisie programma's?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: „Geld maakt toch gelukkig”

Bericht door Dodo »

Dit lijken me programma's om met jongere kinderen te kijken, vanaf acht of tien jaar. En er dan over door te praten. Zij kunnen zich ook goed verplaatsen in die kinderen die geen verjaardagspartijtje krijgen, denk ik zo maar...
Wij praten er ook over door. Hoe zouden wij leven als we ineens tien of twintig keer zoveel geld zouden binnenkrijgen? Waarschijnlijk niet eens zoveel anders. Misschien zouden we het huis hier en daar wat opknappen. Maar geen verjaardagspartijtje van 1700 euro...
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: „Geld maakt toch gelukkig”

Bericht door johannes »

Inderdaad tenenkrommend soms. bewind voering zou ook dat roken moeten aanpakken. als je geen geld hebt wat doe je dan met 7 katten en nog meer beesten in een flat?
Weten ze wel hoeveel stroom een aquarium is? De verhouding van huur en koop is wel heel scheef. Ze betalen 900,- huur moet je eens kijken wat een hypotheek dat zou zijn. Verder een leuk programma.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: „Geld maakt toch gelukkig”

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Vorige week is op NPO een herhaling gestart van "Waar doen ze het van?". Vier gezinnen worden gevolgd, hoe ze omgaan met geld. Dat varieert van een gezin dat 130.000 euro per maand binnenkrijgt tot een gezin met 75 euro per week te besteden. De andere twee zitten er tussen in.
Het zijn allemaal wel sympathieke mensen, maar de keuzes die ze maken... kromme tenen! Ik erger me kostelijk.
Ik heb er ook een klein gedeelte van gezien.
In de supermarkt rekenen en optellen, en nog eens en dan blij zijn dat ze een paar duppies onder het budget blijven.
De coach bellen dat de droger kapot is. Yes, ze krijgen geld voor een nieuwe.
johannes schreef:als je geen geld hebt wat doe je dan met 7 katten en nog meer beesten in een flat?
Maar hadden ze die niet voordat hun geld op was?
Het kan zijn dat ze het via natuurlijk verloop willen afbouwen.
Ik zou mijn katten ook niet meteen wegdoen, maar ik zou wel direkt stoppen met roken of alcohol. Want dat hakt een flink gat in het budget.
johannes schreef:De verhouding van huur en koop is wel heel scheef. Ze betalen 900,- huur moet je eens kijken wat een hypotheek dat zou zijn
Volgens mij herkende ik die flat en daar is de huur inderdaad hoog. Maar waar is dat niet in de randstad?
En het is maar goed dat het een huurhuis is, stel je voor dat de CV ketel kapot gaat, of het dak gaat lekken? In een koophuis is alles voor eigen rekening!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: „Geld maakt toch gelukkig”

Bericht door DDD »

johannes schreef:Inderdaad tenenkrommend soms. bewind voering zou ook dat roken moeten aanpakken. als je geen geld hebt wat doe je dan met 7 katten en nog meer beesten in een flat?
Weten ze wel hoeveel stroom een aquarium is? De verhouding van huur en koop is wel heel scheef. Ze betalen 900,- huur moet je eens kijken wat een hypotheek dat zou zijn. Verder een leuk programma.
Dat is een heel interessante opmerking.

De huur is natuurlijk inclusief onderhoud. Maar voor middeninkomens is het helemaal niet zo eenvoudig om een huis te kopen hoor, los van de principiële vraag of je voor het kopen van een huis je in de schulden moet steken. Er zijn natuurlijk mensen die 4 of 15 ton betalen zonder hypotheek, maar de meeste mensen moeten voor een huis van 3 ton een lening afsluiten.

Het is natuurlijk waar dat de overheid huizenleners erg bevoordeelt, maar zelfs met deze voordelen is het nog maar de vraag of een koophuis van gelijke omvang veel goedkoper is dan 900 euro. Je hebt tenslotte ook zelf het onderhoud en het prijsrisico. Als huizen waardeloos worden omdat ze niet voor een normaal bedrag energieneutraal te krijgen zijn, heb je er ook nog een flinke afschrijving aan.

Maar goed, stress over geld is een grote verhindering in goed nadenken, dat is al meerdere keren uit onderzoeken gebleken.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: „Geld maakt toch gelukkig”

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef: Dat is een heel interessante opmerking.

De huur is natuurlijk inclusief onderhoud. Maar voor middeninkomens is het helemaal niet zo eenvoudig om een huis te kopen hoor, los van de principiële vraag of je voor het kopen van een huis je in de schulden moet steken. Er zijn natuurlijk mensen die 4 of 15 ton betalen zonder hypotheek, maar de meeste mensen moeten voor een huis van 3 ton een lening afsluiten.

Het is natuurlijk waar dat de overheid huizenleners erg bevoordeelt, maar zelfs met deze voordelen is het nog maar de vraag of een koophuis van gelijke omvang veel goedkoper is dan 900 euro. Je hebt tenslotte ook zelf het onderhoud en het prijsrisico. Als huizen waardeloos worden omdat ze niet voor een normaal bedrag energieneutraal te krijgen zijn, heb je er ook nog een flinke afschrijving aan.

Maar goed, stress over geld is een grote verhindering in goed nadenken, dat is al meerdere keren uit onderzoeken gebleken.
Het is wel belangrijk om de maandelijkse hypotheekvergoeding te onderverdelen in aflossing en rente. Aflossing is feitelijk niet anders dan het terugbetalen en zijn dan ook feitelijk geen kosten, maar een verschuiving van vreemd naar eigen vermogen. De rente is het beste te vergelijken met huur, omdat huur een vergoeding voor het kapitaal van de eigenaar veronderstelt, aangevuld met onderhoud, beheer en risico.

Hoewel we in de geschiedenis het 'waardeloos' worden van een huis nog niet hebben meegemaakt (de kavel houd doorgaans zijn waarde) is het een theoretische optie. De geschiedenis heeft wel geleerd dat zij die hun leven lang huurden doorgaans minder vermogen hebben opgebouwd dan zij die een vergelijkbaar huis hebben gekocht en hebben afbetaald.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: „Geld maakt toch gelukkig”

Bericht door merel »

Dodo schreef:Dit lijken me programma's om met jongere kinderen te kijken, vanaf acht of tien jaar. En er dan over door te praten. Zij kunnen zich ook goed verplaatsen in die kinderen die geen verjaardagspartijtje krijgen, denk ik zo maar...
Wij praten er ook over door. Hoe zouden wij leven als we ineens tien of twintig keer zoveel geld zouden binnenkrijgen? Waarschijnlijk niet eens zoveel anders. Misschien zouden we het huis hier en daar wat opknappen. Maar geen verjaardagspartijtje van 1700 euro...
Wij hebben het ook gekeken met onze oudste en inderdaad tenenkrommend. Een moeder die vindt dat haar dochter die elke maand € 1000,00 leent bij DUO rijker is dan zij zelf. De dochter die de illusie heeft dat zij na haar studie binnenloopt qua geld en zich niet realiseert dat zij €80.000 schuld heeft. De mensen in de schuldsanering die 35% van hun wekelijkse inkomen verroken en vooral slecht eten op tafel zetten en de groente bij de voedselbank afsloegen. En het gezin met 7 kinderen dat wekelijks voor €450! boodschappen laat bezorgen, dat kon echt niet goedkoper, maar geen geld had voor een kinderfeestje. Zelfs het geld dat kinderen van familie kregen moest in een pot voor een gezamenlijk uitje. Heel bizar!
Onze oudste was ook regelmatig verbijsterd over de keuzes die men maakten.
Plaats reactie