Verjaardag vieren op zondag

Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Vorig jaar was ik op 1e paasdag jarig (dus zondag). s'ochtends na de kerkdienst zijn mijn ouders/broers/zussen+aanhang geweest (die konden). s'avonds heb ik het voor m'n vrienden gehouden. Zo heb je ook geen gezeur met wanneer je je verjaardag moet gaan vieren! Vooral als je het appart (wilt/moet) doen (ivm beperkte ruimte). Ik zie het als voordeel. Nu moet ik het nog eens twee keer m'n verjaardag houden (vrienden en familie).
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
Marnix schreef:
jvdg schreef:
Marnix schreef:
En hoe doe je dat dan met belijdenisdiensten, doopdiensten? Dan reis je er ook heen. Het kan best... stukje autorijden, kerkdienst, visite / verjaardag, kerkdienst... en weer naar huis. In de auto kan je net zo goed over de preek nadenken / napraten dan thuis op de bank hoor. Ik zie dus niet zoveel problemen, maar goed, als mensen op zondag naast het 2x naar de kerk gaan niet veel willen doen vind ik dat hun goed recht. De sabbat is er voor de mens, en niet andersom.

En het scheelt dat ik nog jong ben natuurlijk. Als ik zaterdagavond ergens ver weg een verjaardag heb en ik ben om 1 uur thuis (later kan niet want dan rijden er geen treinen meer enzo) kan ik nog 7,5 uur slapen 's nachts. Meer dan genoeg om zondagochtend wakker te worden, zoveel slaap ik tijdens de werkweek nooit in een nacht.
We hadden het over verjaardagen, die minder gewichtig zijn dan de Heilige Doop of Belijdenis des Geloofs.

Ook voor die laatste importante zaken moet gelden: Heilig den Sabbathdag!
Maak die overweging bij het beslissen over de onderscheiden zaken.
Uiteraard. Dat doe ik ook. En dan reis ik, mountainbike ik en ga gezellig wat bij vrienden eten/drinken. De een vindt dat wel kunnen, de ander vindt dat de sabbat daar minder heilig door wordt. Die verschillen mogen er gelukkig zijn.
Marnix, je mag alles, mits het voldoet aan die éne eis: Doe het al ter Ere Gods.

Als je je dat afvraagt bij elke activiteit, zowel des zondags als doordeweeks, dan heb je de norm om je handel en wandel aan te toetsen.
Yep, klopt helemaal. Dat doe ik ook ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Bij mijn ouders thuis krijgen/kregen wij als kinderen ook niet de cadeautjes op zondag. Dit zou ik in mijn eigen gezinnetje wel anders willen! Als kind krijg je dan zo'n hekel aan de zondag omdat alles niet mag. Je voelt je ook niet jarig! Ik zou wel cadeautjes geven en als gezin proberen extra gezellig te maken. Echt verjaardag vieren op zondag zie ik het nu niet zo van in. Wij hebben vroeg in de avond kerk dus het risico dat iemand te lang blijft zitten zodat je een dienst mist is idd aanwezig. Ik zie er geen bezwaar in om bij mijn schoonouders die 2 km verder wonen een bakkie te doen op zondag!

Maar ik had nog een off-topic vraag: Mijn ouders wonen meer dan 100 km bij ons vandaan. Stel dat wij ooit ons kindje zouden mogen dopen, kan ik vragen of mijn ouders helemaal hierheen reizen? Ikzelf zou geen idee van zondag meer hebben. Ze zitten dan op 1 zondag meer dan 3 uur in de auto.....(heb hier geen argumenten voor alleen gevoel)
(misschien moet ik een nieuw topic openen?
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

vlinder schreef:Maar ik had nog een off-topic vraag: Mijn ouders wonen meer dan 100 km bij ons vandaan. Stel dat wij ooit ons kindje zouden mogen dopen, kan ik vragen of mijn ouders helemaal hierheen reizen? Ikzelf zou geen idee van zondag meer hebben. Ze zitten dan op 1 zondag meer dan 3 uur in de auto.....(heb hier geen argumenten voor alleen gevoel)
Het laatste geeft eigenlijk meteen het antwoord. Niet zozeer jouw geweten, maar het geweten van je ouders geeft dan de doorslag. Als ze het niet met een vrij geweten kunnen doen, moeten ze gewoon niet komen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Precies... Ik zou er geen problemen mee hebben. Als ik wel drie uur op de bank kan zitten, waarom dan niet 3 uur op de autobank. zondag nog bij een doopdienst geweest, in Broek op Langedijk. Het was mooi om zoveel familie te zien daar.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
shapie

Bericht door shapie »

vlinder schreef:Bij mijn ouders thuis krijgen/kregen wij als kinderen ook niet de cadeautjes op zondag. Dit zou ik in mijn eigen gezinnetje wel anders willen! Als kind krijg je dan zo'n hekel aan de zondag omdat alles niet mag. Je voelt je ook niet jarig! Ik zou wel cadeautjes geven en als gezin proberen extra gezellig te maken. Echt verjaardag vieren op zondag zie ik het nu niet zo van in. Wij hebben vroeg in de avond kerk dus het risico dat iemand te lang blijft zitten zodat je een dienst mist is idd aanwezig. Ik zie er geen bezwaar in om bij mijn schoonouders die 2 km verder wonen een bakkie te doen op zondag!

Maar ik had nog een off-topic vraag: Mijn ouders wonen meer dan 100 km bij ons vandaan. Stel dat wij ooit ons kindje zouden mogen dopen, kan ik vragen of mijn ouders helemaal hierheen reizen? Ikzelf zou geen idee van zondag meer hebben. Ze zitten dan op 1 zondag meer dan 3 uur in de auto.....(heb hier geen argumenten voor alleen gevoel)
(misschien moet ik een nieuw topic openen?
De Heilige Doop is iets anders als verjaardag...
Mijn ouders wonen ook meer dan 100 km. bij ons vandaan , zijn zeer behoudend en hebben voor zover ik weet nooit iets anders dan het hoogst noodzakelijke op zondag gedaan.
We hebben hen gevraagd bij de doop dienst aanwezig te zijn, eigenlijk verwachtende dat het te bezwaarlijk zou zijn. Maar zonder tegenwerping zijn ze bij onze drie kinderen geweest, het was heel fijn en een blijvende herinnering om als familie de belofte van de Heere onze God aan te horen en de verzegeling daarvan te zien in het doopwater. Het was voor ons geen vreemde, maar wel een heel bijzondere zondag. Na de dienst koffie en een broodje gegeten, en weer naar huis.
Maar wie zijn wij, een ieder zij in zijn eigen gemoed verzekerd ..
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

vlinder schreef:Wij hebben vroeg in de avond kerk dus het risico dat iemand te lang blijft zitten zodat je een dienst mist is idd aanwezig.
Ze weten toch van je dat je naar de kerk gaat? en anders neem je ze gewoon mee. Doe ik ook. Of laat ze meeluisteren via de kerktelefoon.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:
vlinder schreef:Wij hebben vroeg in de avond kerk dus het risico dat iemand te lang blijft zitten zodat je een dienst mist is idd aanwezig.
Ze weten toch van je dat je naar de kerk gaat? en anders neem je ze gewoon mee. Doe ik ook. Of laat ze meeluisteren via de kerktelefoon.
Kwestie van prioriteiten / principes.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

vlinder schreef:Bij mijn ouders thuis krijgen/kregen wij als kinderen ook niet de cadeautjes op zondag. Dit zou ik in mijn eigen gezinnetje wel anders willen! Als kind krijg je dan zo'n hekel aan de zondag omdat alles niet mag. Je voelt je ook niet jarig! Ik zou wel cadeautjes geven en als gezin proberen extra gezellig te maken. Echt verjaardag vieren op zondag zie ik het nu niet zo van in. Wij hebben vroeg in de avond kerk dus het risico dat iemand te lang blijft zitten zodat je een dienst mist is idd aanwezig. Ik zie er geen bezwaar in om bij mijn schoonouders die 2 km verder wonen een bakkie te doen op zondag!

Maar ik had nog een off-topic vraag: Mijn ouders wonen meer dan 100 km bij ons vandaan. Stel dat wij ooit ons kindje zouden mogen dopen, kan ik vragen of mijn ouders helemaal hierheen reizen? Ikzelf zou geen idee van zondag meer hebben. Ze zitten dan op 1 zondag meer dan 3 uur in de auto.....(heb hier geen argumenten voor alleen gevoel)
(misschien moet ik een nieuw topic openen?
Mijn schoonzus woont in Belgie, wij zijn toen op en neer gereden om de doopdienst bij te wonen. Toegeven, het is dan wel een andere zondag, maar dat was voor ons geen bezwaar. Zeker als je met z'n allen nog eens kan doorpraten over de preek en zo. En een dominee zal ook wel het een en ander af rijden op zondag.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Arretje
Berichten: 135
Lid geworden op: 19 mar 2007, 14:49
Locatie: In het westen

Bericht door Arretje »

JolandaOudshoorn schreef:
vlinder schreef:Bij mijn ouders thuis krijgen/kregen wij als kinderen ook niet de cadeautjes op zondag. Dit zou ik in mijn eigen gezinnetje wel anders willen! Als kind krijg je dan zo'n hekel aan de zondag omdat alles niet mag. Je voelt je ook niet jarig! Ik zou wel cadeautjes geven en als gezin proberen extra gezellig te maken. Echt verjaardag vieren op zondag zie ik het nu niet zo van in. Wij hebben vroeg in de avond kerk dus het risico dat iemand te lang blijft zitten zodat je een dienst mist is idd aanwezig. Ik zie er geen bezwaar in om bij mijn schoonouders die 2 km verder wonen een bakkie te doen op zondag!

Maar ik had nog een off-topic vraag: Mijn ouders wonen meer dan 100 km bij ons vandaan. Stel dat wij ooit ons kindje zouden mogen dopen, kan ik vragen of mijn ouders helemaal hierheen reizen? Ikzelf zou geen idee van zondag meer hebben. Ze zitten dan op 1 zondag meer dan 3 uur in de auto.....(heb hier geen argumenten voor alleen gevoel)
(misschien moet ik een nieuw topic openen?
Mijn schoonzus woont in Belgie, wij zijn toen op en neer gereden om de doopdienst bij te wonen. Toegeven, het is dan wel een andere zondag, maar dat was voor ons geen bezwaar. Zeker als je met z'n allen nog eens kan doorpraten over de preek en zo. En een dominee zal ook wel het een en ander af rijden op zondag.
Toch vind ik deze discussie weer een heel andere dan op verjaardagsvisite te gaan op zondag. Wij gaan ook naar doopdiensten van familieleden die wat verder weg wonen. Het is juist fijn om dat met elkaar mee te maken. Maar er is wel degelijk verschil tussen een verjaardagsvisite of een doopdienst.
Christus is net zo gewillig om een vluchtende zondaar die tot Hem komt te vergeven, als dat wij gewillig zijn om te zondigen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Arretje schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
vlinder schreef:Bij mijn ouders thuis krijgen/kregen wij als kinderen ook niet de cadeautjes op zondag. Dit zou ik in mijn eigen gezinnetje wel anders willen! Als kind krijg je dan zo'n hekel aan de zondag omdat alles niet mag. Je voelt je ook niet jarig! Ik zou wel cadeautjes geven en als gezin proberen extra gezellig te maken. Echt verjaardag vieren op zondag zie ik het nu niet zo van in. Wij hebben vroeg in de avond kerk dus het risico dat iemand te lang blijft zitten zodat je een dienst mist is idd aanwezig. Ik zie er geen bezwaar in om bij mijn schoonouders die 2 km verder wonen een bakkie te doen op zondag!

Maar ik had nog een off-topic vraag: Mijn ouders wonen meer dan 100 km bij ons vandaan. Stel dat wij ooit ons kindje zouden mogen dopen, kan ik vragen of mijn ouders helemaal hierheen reizen? Ikzelf zou geen idee van zondag meer hebben. Ze zitten dan op 1 zondag meer dan 3 uur in de auto.....(heb hier geen argumenten voor alleen gevoel)
(misschien moet ik een nieuw topic openen?
Mijn schoonzus woont in Belgie, wij zijn toen op en neer gereden om de doopdienst bij te wonen. Toegeven, het is dan wel een andere zondag, maar dat was voor ons geen bezwaar. Zeker als je met z'n allen nog eens kan doorpraten over de preek en zo. En een dominee zal ook wel het een en ander af rijden op zondag.
Toch vind ik deze discussie weer een heel andere dan op verjaardagsvisite te gaan op zondag. Wij gaan ook naar doopdiensten van familieleden die wat verder weg wonen. Het is juist fijn om dat met elkaar mee te maken. Maar er is wel degelijk verschil tussen een verjaardagsvisite of een doopdienst.
Hoezo? Je doet precies hetzelfde. Je zit een poosje in de auto. Je gaat er naar de kerk... en je zit bij elkaar en praat over vanalles en nogwat.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Marnix schreef: Hoezo? Je doet precies hetzelfde. Je zit een poosje in de auto. Je gaat er naar de kerk... en je zit bij elkaar en praat over vanalles en nogwat.
Hetzelfde:
A - Je zit een poosje in de auto. Je gaat er naar de kerk... en je zit bij elkaar en praat over vanalles en nogwat

B - Je zit een poosje in de auto. Je gaat er naar de kerk voor de gemeenschap der heiligen en het ontmoeten van de Heere in Zijn Woord... en je zit bij elkaar en praat over de Heere en Zijn Dienst en rust nog wat door deze zaken te overdenken, wat samen te zingen thuis, het lezen van zaken die de Heere en Zijn liefdedienst betreffen. En ondertussen zit je ook bijelkaar en praat je over van alles en nogwat.

Het is maar net wat je als uitgangspunt benoemt, en waar je de nadruk op legt.
Maar is hetzelfde dan altijd hetzelfde?
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Klavier schreef:
Marnix schreef: Hoezo? Je doet precies hetzelfde. Je zit een poosje in de auto. Je gaat er naar de kerk... en je zit bij elkaar en praat over vanalles en nogwat.
Hetzelfde:
A - Je zit een poosje in de auto. Je gaat er naar de kerk... en je zit bij elkaar en praat over vanalles en nogwat

B - Je zit een poosje in de auto. Je gaat er naar de kerk voor de gemeenschap der heiligen en het ontmoeten van de Heere in Zijn Woord... en je zit bij elkaar en praat over de Heere en Zijn Dienst en rust nog wat door deze zaken te overdenken, wat samen te zingen thuis, het lezen van zaken die de Heere en Zijn liefdedienst betreffen. En ondertussen zit je ook bijelkaar en praat je over van alles en nogwat.

Het is maar net wat je als uitgangspunt benoemt, en waar je de nadruk op legt.
Maar is hetzelfde dan altijd hetzelfde?
Klavier. Bij "vanalles en nogwat" bedoelde ik dus inderdaad ook over God, over de dienst en daarnaast ook over andere zaken. Het lijkt me niet dat je op zondag niet mag praten over hoe het gaat enzo... als God maar op 1 staat. Dus optie B. Alleen ik vind het vreemd als mensen zeggen: Ja, bij doop kan het wel... maar bij een verjaardag niet. het doel heiligt de middelen? het kan, of het kan niet, volgens mij.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Marnix schreef:
Klavier schreef:
Marnix schreef: Hoezo? Je doet precies hetzelfde. Je zit een poosje in de auto. Je gaat er naar de kerk... en je zit bij elkaar en praat over vanalles en nogwat.
Hetzelfde:
A - Je zit een poosje in de auto. Je gaat er naar de kerk... en je zit bij elkaar en praat over vanalles en nogwat

B - Je zit een poosje in de auto. Je gaat er naar de kerk voor de gemeenschap der heiligen en het ontmoeten van de Heere in Zijn Woord... en je zit bij elkaar en praat over de Heere en Zijn Dienst en rust nog wat door deze zaken te overdenken, wat samen te zingen thuis, het lezen van zaken die de Heere en Zijn liefdedienst betreffen. En ondertussen zit je ook bijelkaar en praat je over van alles en nogwat.

Het is maar net wat je als uitgangspunt benoemt, en waar je de nadruk op legt.
Maar is hetzelfde dan altijd hetzelfde?
Klavier. Bij "vanalles en nogwat" bedoelde ik dus inderdaad ook over God, over de dienst en daarnaast ook over andere zaken. Het lijkt me niet dat je op zondag niet mag praten over hoe het gaat enzo... als God maar op 1 staat. Dus optie B. Alleen ik vind het vreemd als mensen zeggen: Ja, bij doop kan het wel... maar bij een verjaardag niet. het doel heiligt de middelen? het kan, of het kan niet, volgens mij.
De doop is voor mij persoonlijk de enige uitzondering omdat het een sacramentsbediening betreft die de lijn der geslachten raakt.
Dat raakt dan ook de hele familie. Het is voor de hele familie een bijzondere gelegenheid het verbondsteken te zien in de doopsbediening in de nieuwe generatie als teken dat de Heere doorgaat met Zijn werk.
De viering van een verjaardag zie ik persoonlijk niet op gelijke voet staan met een doopdienst, zeker niet omdat je een verjaardag evengoed op een ander tijdstip kunt vieren. De vergelijking die jij maakt, kan ik dan zelf niet maken. Voor mij betreft het wezenlijke verschillen.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Arretje
Berichten: 135
Lid geworden op: 19 mar 2007, 14:49
Locatie: In het westen

Bericht door Arretje »

Klavier schreef:
Marnix schreef: Hoezo? Je doet precies hetzelfde. Je zit een poosje in de auto. Je gaat er naar de kerk... en je zit bij elkaar en praat over vanalles en nogwat.
Hetzelfde:
A - Je zit een poosje in de auto. Je gaat er naar de kerk... en je zit bij elkaar en praat over vanalles en nogwat

B - Je zit een poosje in de auto. Je gaat er naar de kerk voor de gemeenschap der heiligen en het ontmoeten van de Heere in Zijn Woord... en je zit bij elkaar en praat over de Heere en Zijn Dienst en rust nog wat door deze zaken te overdenken, wat samen te zingen thuis, het lezen van zaken die de Heere en Zijn liefdedienst betreffen. En ondertussen zit je ook bijelkaar en praat je over van alles en nogwat.

Het is maar net wat je als uitgangspunt benoemt, en waar je de nadruk op legt.
Maar is hetzelfde dan altijd hetzelfde?
Klavier, je had het niet beter kunnen zeggen dan ik :wink:
Dat is nu net wat ik bedoel.
En daarbij komt nog: Een doopdienst in de familie is misschien gemiddeld 1 keer per jaar. Maar als je begint met het vieren van verjaardagen op zondag, waar is dan het einde? Op een bepaald moment zeggen je misschien ook als je niet op zondag jarig bent: Het is toch wel makkelijk om het op zondag te vieren. Iedereen is dan vrij en kan komen. Door de weeks heeft toch iedereen het even druk. En voor je het weet, wordt er van je verwacht dat je netjes op komt draven op zondag.
Christus is net zo gewillig om een vluchtende zondaar die tot Hem komt te vergeven, als dat wij gewillig zijn om te zondigen.
Plaats reactie