Welke muziek ben jij nu aan het beluisteren? [2]

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16767
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Afgewezen schreef:En gemeentezang met bovenstem vind ik ook heel mooi. :mrgreen: :mrgreen: :wink:
Zeg, wil je wel eens een beetje op je woorden letten! :( :? :shock: :x :cry: :oops: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Hendrikus schreef:
Afgewezen schreef:En gemeentezang met bovenstem vind ik ook heel mooi. :mrgreen: :mrgreen: :wink:
Zeg, wil je wel eens een beetje op je woorden letten! :( :? :shock: :x :cry: :oops: :mrgreen:
Jammer dat er geen tonguitsteeksmiley bestaat. :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16767
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Christiaan schreef:Hoe snel gezongen??
Niet te snel.
70 kwart noten per minuut.
70/4 = 17,5 noten per minuut. Dat is inderdaad niet snel.... :mrgreen:

Christiaan, dit is natuurlijk weer een ontzettend flauwe reactie van mij.
Maar je lokt het zelf uit...
Immers:
-waar psalmen met bovenstem worden gezongen, zingt men niet-ritmisch. Elke weldenkende ritmisch zingende psalmzanger laat het wel uit z'n hoofd om bovenstemmen te galmen...
-als het over niet-ritmische psalmen gaat, kun je niet zomaar spreken over kwartnoten of halve noten: de ene uitgave noteert zus, de ander zo.
-je lijkt nog steeds (na bijna 3 weken forummen alhier) niet te snappen dat één tel niet hetzelfde is als één seconde.
-en als je kwartnoten bedoelt, moet je niet kwart noten schrijven, anders denken sommige mensen dat je het over gevierendeelde noten hebt...
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Christiaan schreef:Hoe snel gezongen??
Niet te snel.
70 kwart noten per minuut.
70/4 = 17,5 noten per minuut. Dat is inderdaad niet snel.... :mrgreen:

Christiaan, dit is natuurlijk weer een ontzettend flauwe reactie van mij.
Maar je lokt het zelf uit...
Immers:
-waar psalmen met bovenstem worden gezongen, zingt men niet-ritmisch. Elke weldenkende ritmisch zingende psalmzanger laat het wel uit z'n hoofd om bovenstemmen te galmen...
-als het over niet-ritmische psalmen gaat, kun je niet zomaar spreken over kwartnoten of halve noten: de ene uitgave noteert zus, de ander zo.
-je lijkt nog steeds (na bijna 3 weken forummen alhier) niet te snappen dat één tel niet hetzelfde is als één seconde.
-en als je kwartnoten bedoelt, moet je niet kwart noten schrijven, anders denken sommige mensen dat je het over gevierendeelde noten hebt...
Zo ken ik je weer Hendrikus niets veranderd.
En of een kwartnoot nou volgens jou wel of geen seconde duurt....
is niet zo van belang. Maar als je geen serieuze bronnen aandraagd zul je mij niet kunnen overtuigen.
Ik heb wat betreft de kerktoonsoorten nog navraag gedaan bij een organist (vriend van mij) en die zou niet weten wat voor nut de kerktoonsoorten on 2006 nog zouden hebben.
Doe er je voordeel mee.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Ik heb wat betreft de kerktoonsoorten nog navraag gedaan bij een organist (vriend van mij) en die zou niet weten wat voor nut de kerktoonsoorten on 2006 nog zouden hebben.
Doe er je voordeel mee.
en ik heb nogwel zo duidelijk tegen je gezegd dat ik ook niet alles weet toen je het vroeg over die toonsoorten !!

Als je met twee vingers speelt heb je ze niet nodig !!!!! :wink:
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

geledu schreef:
Ik heb wat betreft de kerktoonsoorten nog navraag gedaan bij een organist (vriend van mij) en die zou niet weten wat voor nut de kerktoonsoorten on 2006 nog zouden hebben.
Doe er je voordeel mee.
en ik heb nogwel zo duidelijk tegen je gezegd dat ik ook niet alles weet toen je het vroeg over die toonsoorten !!

Als je met twee vingers speelt heb je ze niet nodig !!!!! :wink:
Vraag het Hendrikus die weet er alles van.
Hij kan je precies vertellen wat ik fout zie en waarom.
Dus vraagt het hem.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16767
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Ik heb wat betreft de kerktoonsoorten nog navraag gedaan bij een organist (vriend van mij) en die zou niet weten wat voor nut de kerktoonsoorten on 2006 nog zouden hebben.
Doe er je voordeel mee.
Hartelijk dank en slaap lekker verder.
Mijn buurman weet evenmin wat het nut van kerktoonsoorten anno 2006 zou kunnen zijn. Dat is wel erg overtuigend, toch?
Ga eens met Kees van Eersel praten. Dan hoor je wel andere geluiden.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

XX
Laatst gewijzigd door Christiaan op 19 sep 2006, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16767
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Kees dankt alles nog beter te weten dan jij.
Hij kan goed orgel spelen maar doet dat niet altijd. En er valt niet met hem te praten. En Kees van Eersel houd er heel vreemde gedachten op na.
't Is wat, daar in Goes :mrgreen:
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Christiaan schreef:Ik heb wat betreft de kerktoonsoorten nog navraag gedaan bij een organist (vriend van mij) en die zou niet weten wat voor nut de kerktoonsoorten on 2006 nog zouden hebben.
Ik kan me toch herinneren dat ik een tijd terug een cursus keyboard (je weet wel, zo'n kabaal-apparaat met ingebouwde drums) heb gevolgd en dat zelfs daarbij de kerktoonladders aan de orde kwamen. Er is nogal wat muziek in bijvoorbeeld de dorische modus gecomponeerd. En bij de behandeling van deze muziek was uitleg toch nodig. Je kunt dan namelijk niet meer (op dezelfde manier) afgaan op de voortekens voor de akkoordkeuze (je weet dat akkoordprogressies ook erg belangrijk zijn in de populaire muziek). Als je oude melodieen die ook nu nog populair zijn (zoals 'scarborough fair' en 'greensleeves') van akkoorden wilt voorzien, dan is het heel nuttig te weten in welke kerktoonsoort ze staan (in dit geval dorisch).

Als een kerkorganist er geen nut in ziet, dan betekent dit dat hij zijn muziek nog nooit echt heeft willen begrijpen en slechts nootjes aan het stampen is.
Laatst gewijzigd door wim op 20 sep 2006, 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Zelfs dichteressen gaan met kerktoonsoorten aan de haal:

Dit is Dorisch!

BRON: Egidius Kwartet

Het Egidius Kwartet is weer in Groningen! Dit keer met dichteres Maria van Daalen, in: Modi!

De dichteres Maria van Daalen, dochter van een organist ontwikkelde sinds haar vroegste jeugd een zwak voor de Dorische modus. “Dit is Dorisch!” riep haar vader vaak als ze iets mooi vond. Dat is de aanleiding geweest voor een programma rond kerktoonsoorten. Dat klinkt wat saai, maar het tegendeel is het geval. Het kwartet laat op eclectische wijze zien waartoe modaal componeren door alle tijden heen heeft geleid; er klinkt Middeleeuwse bizarrerie, Josquin des Prez, Clemens non Papa, Franz Schubert, Kurt Weill, Henk Badings en ... Barbara.

De dichteres reciteert daarbij een aantal van haar gedichten die dezelfde modale sfeer ademen.

Voor de overgang van de ene modus naar de andere heeft ze poëtische modulaties gemaakt.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Afgewezen schreef: Jammer dat er geen tonguitsteeksmiley bestaat. :mrgreen: :mrgreen:
:P :P :P :P :P :P
Niet zo duidelijk, maar hij is er wel
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Ik luister Neal Morse.... een bekeerde progressieve rock-muzikant die supermuziek maakt (als je er van houdt :D) en hele mooie teksten schrijft. Is wel een muzikaal wonder, hij speelt piano/keyboard, accoustische gitaar en electrische gitaar, bass, drums en kan goed zingen :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Concerten voor Hobo en Hobo d`amore van Georg Philipp Telemann. Erg mooi.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Petrus

Bericht door Petrus »

Classic FM.............. :mrgreen:
Gesloten