Podcast

Podcast je weleens?

ja, muziek
3
4%
ja, preken
13
16%
ja, radioprogramma's
9
11%
ja, andere dingen
8
10%
nee, ik podcast niet
33
41%
Podcast???! Kun je dat eten?
14
18%
 
Totaal aantal stemmen: 80

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Podcast

Bericht door parsifal »

In "the rest is history" deze week gaat het oa over de rol van de CIA op 11 september. Interessant https://spotify.link/jDTcqMDrhDb
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Podcast

Bericht door parsifal »

Net begonnen met de Ongelooflijke podcast van afgelopen zaterdag. Rob Wijnberg's nieuwe boek lijkt me de moeite van het lezen niet waard. Wijnberg lijkt een soort ChatGPT: vol zelfvertrouwen grote onzin verkondigen. Natuurlijk luister ik nog wel verder (je lekker ergeren is ook wat waard), maar de kerk die wetenschap verbood? Zelf een mening vormen zou er niet bij zijn geweest?

Wat een contrast met bijvoorbeeld Ard Louis een paar weken terug.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8975
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Podcast

Bericht door J.C. Philpot »

Haunted Cosmos blijft me intrigeren.

Truth for life (preken van ds. A(listair) Begg) vind ik ook een aanrader.

Daarnaast beluister ik geschiedenis voor herbeginners.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Podcast

Bericht door parsifal »

De afgelopen weken elke dag/twee dagen een aflevering van Moderne profeten geluisterd. Wel een goed en leerzame podcast. De nieuwste aflevering over Richard von Weizsacher is ook zeker de moeite waard.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Podcast

Bericht door parsifal »

De Ongelooflijke podcast van dit weekend ging over de geschiedenis van kerstliederen. Wel mooi, en door verder wat in de liedbundel kijken ook weer dingen geleerd:
Het hoge "Jantje zag een pruimen hangen" gehalte van een van de verzen van "Once in Royal David's city". Hoeveel beroemde dichters ook bekende kerstliederen hebben geschreven "O Kerstnacht, schoner dan de dagen" van Vondel, " Daar is uit ’s werelds duistre wolken" van Beets, en in het Engels "In the bleak midwindter" door Christina Rosetti.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1787
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Podcast

Bericht door Ararat »

parsifal schreef: 18 dec 2023, 08:55 De Ongelooflijke podcast van dit weekend ging over de geschiedenis van kerstliederen. Wel mooi, en door verder wat in de liedbundel kijken ook weer dingen geleerd:
Het hoge "Jantje zag een pruimen hangen" gehalte van een van de verzen van "Once in Royal David's city". Hoeveel beroemde dichters ook bekende kerstliederen hebben geschreven "O Kerstnacht, schoner dan de dagen" van Vondel, " Daar is uit ’s werelds duistre wolken" van Beets, en in het Engels "In the bleak midwindter" door Christina Rosetti.
... en dat slot... :D
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Podcast

Bericht door newton »

parsifal schreef:De Ongelooflijke podcast van dit weekend ging over de geschiedenis van kerstliederen. Wel mooi, en door verder wat in de liedbundel kijken ook weer dingen geleerd:
Het hoge "Jantje zag een pruimen hangen" gehalte van een van de verzen van "Once in Royal David's city". Hoeveel beroemde dichters ook bekende kerstliederen hebben geschreven "O Kerstnacht, schoner dan de dagen" van Vondel, " Daar is uit ’s werelds duistre wolken" van Beets, en in het Engels "In the bleak midwindter" door Christina Rosetti.
Oh, dat klinkt als een leuke aflevering die ik zeker ga luisteren. En daarna gelijk https://youtu.be/2EIKhE7ePLA?feature=shared (in the bleak midwinter, in een bewerking van Gjeilo, uitgevoerd door voces8)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Podcast

Bericht door parsifal »

Ararat schreef: 19 dec 2023, 22:17
parsifal schreef: 18 dec 2023, 08:55 De Ongelooflijke podcast van dit weekend ging over de geschiedenis van kerstliederen. Wel mooi, en door verder wat in de liedbundel kijken ook weer dingen geleerd:
Het hoge "Jantje zag een pruimen hangen" gehalte van een van de verzen van "Once in Royal David's city". Hoeveel beroemde dichters ook bekende kerstliederen hebben geschreven "O Kerstnacht, schoner dan de dagen" van Vondel, " Daar is uit ’s werelds duistre wolken" van Beets, en in het Engels "In the bleak midwindter" door Christina Rosetti.
... en dat slot... :D
Ja dat was jammer.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Podcast

Bericht door newton »

Mooie aflevering. Nooit zo gerealiseerd, maar ook de os en de ezel zijn niet kerstromantiek, maar bijbels onderbouwd naar Jesaja 1:3
Een os kent zijn bezitter, en een ezel de krib zijns heren
Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Podcast

Bericht door Chrisje72 »

? Er staat wel meer over de os en de ezel(bv in de 10 geboden) in de Bijbel maar zie nog geen link naar de kerststal
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Podcast

Bericht door parsifal »

Chrisje72 schreef: 21 dec 2023, 20:58 ? Er staat wel meer over de os en de ezel(bv in de 10 geboden) in de Bijbel maar zie nog geen link naar de kerststal
Er is geen direct verband, maar ik begrijp wel dat ze in de Kerststal blijven als een mooi beeld in het licht van Jesaja 1:3, met de verwijzing naar de krib en de wetenschap dat de echte Meester van deze dieren in de kribbe lag.

Ik herluister "the rest is history" over Tolkien. Echt geweldig, ik wil Lord of the Rings weer oppakken, maar ik weet dat ik het dan niet meer kan wegleggen tot ik alle boeken uit heb.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4089
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Podcast

Bericht door Maanenschijn »

Ik vraag me af waar het woord 'kribbe' vandaan komt. Ik ken geen streek of dialect waar een voerbak een 'kribbe' heet. In onze streek is het een 'zul'.

Weet iemand dat?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Podcast

Bericht door Geytenbeekje »

Maanenschijn schreef: 26 dec 2023, 13:17 Ik vraag me af waar het woord 'kribbe' vandaan komt. Ik ken geen streek of dialect waar een voerbak een 'kribbe' heet. In onze streek is het een 'zul'.

Weet iemand dat?
In studiebijbel wordt het vertaald met ruif (pathnei)
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: Podcast

Bericht door tja »

Een oude uitdrukking is ‘zijn kont tegen de krib gooien’ dat betekent zoveel als dwarsliggen.
website onzetaal.nl zegt:
In het spreekwoordenboek van Carolus Tuinman (1726) staat de variant ‘Hy zet zijn ’aars tegen de krib.’ De uitleg is dat het gaat om een paard dat zich omdraait: in plaats van zijn hoofd bij z’n voederbak te houden, zet het z’n kont ertegenaan.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Podcast

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef: 26 dec 2023, 13:17 Ik vraag me af waar het woord 'kribbe' vandaan komt. Ik ken geen streek of dialect waar een voerbak een 'kribbe' heet. In onze streek is het een 'zul'.

Weet iemand dat?
Van Dale heeft het wel gewoon als Nederlands woord. Wellicht "archaïsch" en daardoor niet meer zo bekend. Ik hoor met een kribje ook wel eens een houten wiegje aangeduid worden, maar ik denk dat dat eerder van het Bijbelse gebruik van het woord kribbe is afgeleid dan van "voerbak".
Plaats reactie