PKN/HHK Katwijk / Harskamp / Abbenbroek / Achterberg

Petrus

PKN/HHK Katwijk / Harskamp / Abbenbroek / Achterberg

Bericht door Petrus »

’Herstelden’ Katwijk boos


Geplaatst op 20/6 '06 om 9:56u
Door Theo Borgermans (Bron: Nederlands Dagblad)


KATWIJK (RKnieuws.net) - De Protestantse Kerk in Nederland stelde vorige week een aantal regelingen vast voor de verdeling van kerkelijk bezit in plaatsen waar hervormde gemeenten zijn gescheurd. De hersteld-hervormden zijn niet altijd tevreden met wat ze krijgen.


De hersteld-hervormden in Katwijk zijn "geschokt en verbijsterd’’ over de manier waarop de Protestantse Kerk met hen omgaat.

De Protestantse Kerk meldde vorige week dat de commissie van bijzondere zorg, die namens de protestantse synode in geval van scheuring het kerkelijk bezit verdeelt, niets kan regelen in Katwijk. Volgens de commissie zijn twee gesprekken op niets uitgelopen.

Ds. A. Vlietstra en diaken C.H. Jonker, voorzitter en scriba van de hersteld-hervormde gemeente van Katwijk, laten in een persbericht weten nog steeds open te staan voor "een gesprek op basis van gelijkwaardigheid’’. Dat hebben ze per brief aan de Protestantse Kerk laten weten.

Volgens de commissie van bijzondere zorg zijn de gesprekken stukgelopen omdat de hersteld-hervormden de commissie niet erkenden en "daarnaast allerlei formaliteiten aanvoerde’’. Vlietstra en Jonker zien dat anders. "Tot tweemaal toe is de CBZ (commissie van bijzondere zorg, red.) helaas uit deze besprekingen weggelopen, omdat zij eerst weigerde gezamenlijke gespreksvastlegging te maken en daarna niet bereid bleek het overeengekomen gesprekskader schriftelijk vast te leggen.’’ Een mondelinge toelichting wil Vlietstra niet geven.

De protestantse kleine synode - bestaande uit een beperkt aantal leden van de gewone synode - stemde vorige week in met vier regelingen van de commissie van bijzondere zorg voor plaatsen waar protestants-hervormden en hersteld-hervormden ruzie hebben over bezittingen.

In het Zuid-Hollandse Abbenbroek krijgen de hersteld-hervormden het dertiende-eeuwse kerkgebouw in eigendom. Scriba H.C. Koreneef bevestigt de regeling. "Wij krijgen alles terug.’’ Veel meer wil hij er nog niet over zeggen, want de akte moet nog worden opgesteld door de notaris. Koreneef verwacht dat binnen enkele maanden alles geregeld is.

In Achterberg krijgen de hersteld-hervormden 15.000 euro aan diaconaal geld, zegt scriba H. van Huffelen. De protestantse synode suggereert dat er nog meer is overgedragen, maar dat is volgens Van Huffelen niet het geval. Hij omschrijft cryptisch dat er uiteindelijk geen geld is overgebleven voor de hersteld-hervormden omdat de protestants-hervormde begroting een tekort liet zien.

Uit de reacties van hersteld-hervormde scriba’s blijkt dat zij doorgaans met andere getallen werken dan de Protestantse Kerk en daarom het kerkelijk bezit niet altijd eerlijk verdeeld vinden. De protestanten werken met het totaal aantal leden en dan blijkt in Achterberg en Harskamp de PKN-hervormden in de meerderheid te zijn. De hersteld-hervormden rekenen het liefst naar het aantal kerkgangers omdat dan het beeld in hun voordeel uitvalt.

Over de regeling in Harskamp wil scriba E.J. Huttinga nog niet veel zeggen, omdat de gemeente nog moet worden ingelicht. Wel geeft hij aan blij te zijn dat de hersteld-hervormden gebruik kunnen blijven maken van de kerk en het verenigingsgebouw. Daarvoor moet voortaan 850 euro per maand worden betaald in plaats van de 1250 euro die tot voor kort werd afgedragen.

Ondanks dat de hersteld-hervormden het kerkgebouw kunnen blijven gebruiken, zijn er plannen voor nieuwbouw. Huttinga hoopt dat eind dit jaar de bouw kan beginnen, zodat de kerk over ruim een jaar gereed is.

In Elspeet krijgen de hersteld-hervormden een van de twee pastorieën in eigendom. Daar kan de nieuwe predikant die volgende week aantreedt, meteen in, aldus scriba G. Westerbroek. Ook kunnen ze gebruikmaken van de Dorpskerk, maar de hersteld-hervormden zijn wel van plan een eigen kerk te bouwen.

De protestantse synode meldt dat vermogen wordt overgedragen. Volgens Westerbroek gaat het om "een paar stukjes grond’’ en krijgt de diaconie "een van vijf woningen terug’’. "Wij hebben geen geld gekregen, terwijl een miljoen euro in kas was. Nu worden wij ervan beticht dat er achterstallig onderhoud is aan de kerk en de pastorie en krijgen we niets.’’
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

wanneer is dat gezeur over geld nou eens afgelopen?
Dat doet het toch al slechte imago van de kerk geen goed.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Het is afgelopen als de herstelden niet meer boos zijn.

Overigens snap ik niet waarom ze ipv 850 p/mnd nieuw gaan bouwen.
Laatst gewijzigd door Gian op 20 jun 2006, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Gian schreef:Het is afgelopen als de herstelden niet meer boos zijn.
Dat is net zo'n ongefundeerde opmerking als:

Het is afgelopen als de PKN gewoon alles aan de HHK geeft.


M.i. gaan we deze discussie NIET starten..
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Mister schreef:
Gian schreef:Het is afgelopen als de herstelden niet meer boos zijn.
Dat is net zo'n ongefundeerde opmerking als:

Het is afgelopen als de PKN gewoon alles aan de HHK geeft.


M.i. gaan we deze discussie NIET starten..
Ja hoor eens, WIE zijn er nu afgescheiden?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Ik sta er versteld van hoe snel een afgezaagde discussie met even veel vuur weer opnieuw kan worden gestart.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:Ik sta er versteld van hoe snel een afgezaagde discussie met even veel vuur weer opnieuw kan worden gestart.
Zeg jij alles in je leven maar één keer?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Afgewezen schreef:
Jongere schreef:Ik sta er versteld van hoe snel een afgezaagde discussie met even veel vuur weer opnieuw kan worden gestart.
Zeg jij alles in je leven maar één keer?
Nee hoor, ik heb ook al bijzonder vaak gezegd dat ik er versteld van sta dat mensen zolang over hetzelfde kunnen discussieren. :wink: Volgens mij moeten alle argumenten op een bepaald moment toch wel belicht zijn. Ik vind het ook best interessant om iets meerdere keren te bekijken maar niet als ik voor de dertigste keer precies dezelfde redenatie lees. Dan vraag ik mij het nut er vanaf (vooral gezien de tijd die erin gaat zitten.. of ben ik nu de enige die meer dingen te doen heeft?).
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:
Afgewezen schreef:
Jongere schreef:Ik sta er versteld van hoe snel een afgezaagde discussie met even veel vuur weer opnieuw kan worden gestart.
Zeg jij alles in je leven maar één keer?
Nee hoor, ik heb ook al bijzonder vaak gezegd dat ik er versteld van sta dat mensen zolang over hetzelfde kunnen discussieren. :wink: Volgens mij moeten alle argumenten op een bepaald moment toch wel belicht zijn. Ik vind het ook best interessant om iets meerdere keren te bekijken maar niet als ik voor de dertigste keer precies dezelfde redenatie lees. Dan vraag ik mij het nut er vanaf.
Tsja, verzin jij eens wat originelers, jongere.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Waarom zou je iets twee keer zeggen
als je weet dat je de ander niet overtuigt
als je weet dat het een oeverloze discussie wordt
als je weet dat het toch met een slotje eindigt
?

We kennen het verhaal al: Het is hun schuld. Hadden zij maar niet...

en dan komt het hele riedeltje welles-nietes weer.

Vertelt dit ene artikel nou echt iets nieuws? Ja, dat ze er in Abbenbroek wél uitgekomen zijn. Geweldig toch? Waarom kan dat nou in andere plaatsen niet? Is het echt zo erg als jij dat ene gebouw niet hebt omdat er nou eenmaal meer mensen aan de andere kant staan dan jij? En is het nou echt zo erg om schade te lijden vanwege je principes?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Afgewezen schreef:
Jongere schreef:
Afgewezen schreef:
Jongere schreef:Ik sta er versteld van hoe snel een afgezaagde discussie met even veel vuur weer opnieuw kan worden gestart.
Zeg jij alles in je leven maar één keer?
Nee hoor, ik heb ook al bijzonder vaak gezegd dat ik er versteld van sta dat mensen zolang over hetzelfde kunnen discussieren. :wink: Volgens mij moeten alle argumenten op een bepaald moment toch wel belicht zijn. Ik vind het ook best interessant om iets meerdere keren te bekijken maar niet als ik voor de dertigste keer precies dezelfde redenatie lees. Dan vraag ik mij het nut er vanaf.
Tsja, verzin jij eens wat originelers, jongere.
Goede vraag.. iedere maand een online-bijbelstudie over een bepaald hoofdstuk? (dit gebeurt op http://www.scholieren.com!!) Online bespreking van de inhoud van de Koran? Met de hele club een boek lezen en dat online bespreken? Ik weet het ook niet hoor.. maar uit pure armoede maar weer over PKN-HHK beginnen spreekt me ook niet zo aan. En ja, ik kan natuurlijk gewoon mijn mond houden wat ik dan ook maar weer ga doen :wink: ik vroeg me alleen eventjes het nut van deze herhaling van herhalingen af.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Er is weleens begonnen met "de Christinnereis" van Bunyan. Maar dat heeft het niet zo lang volgehouden.Ook met de Belijdenisgeschriften is wer weleens een begin gemaakt.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

'k Vind het een beetje braafjes, zo'n voorstel.
Ga een bijbelstudie doen, als je dat wilt. Maar laat mensen die een afgezaagde discussie houden, in hun waarde.
Dan is iedereen weer blij.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Afgewezen schreef:'k Vind het een beetje braafjes, zo'n voorstel.
Ga een bijbelstudie doen, als je dat wilt. Maar laat mensen die een afgezaagde discussie houden, in hun waarde.
Dan is iedereen weer blij.
Ten eerste hoor ik graag waar ik in één van mijn drie posts mensen niet in hun waarde laat.
Ten tweede hoor ik nog steeds graag het echte nut van deze herhalingen.
Ten derde vind ik het jammer dat een 'bijbelstudie' te braafjes is. Het lijkt mij het meest 'sensationele' wat er is. Jammer dat wanneer ik met een serieuze vraag kom, mij verteld wordt dat ik gerust een bijbelstudie mag gaan doen als ik dat wil. Dus als het alternatief van mij - in vijf minuten bedacht, wie helpt betere verzinnen - niet goed genoeg is blijven we maar bij het eindeloos bediscussieren van al ingenomen standpunten.

Maar zoals gezegd, van mij mag iedereen discussieren waar hij of zij over wil discussieren, zelfs als het nut daarvan niet direct duidelijk is.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Ik sta er versteld van hoe snel een afgezaagde discussie met even veel vuur weer opnieuw kan worden gestart.
Ik vind niet dat dit mensen in hun waarde laat.
Ten derde vind ik het jammer dat een 'bijbelstudie' te braafjes is.
Een bijbelstudie is niet braafjes. Wel het doen van zo'n voorstel om daarmee een discussie als nutteloos aan de kaak te stellen.
Verder ga ik met déze zinloze discussie niet verder.
Gesloten