Bijbelse reflectie op sport hard nodig

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Even als kanttekening, In de nieuwste visie staat wel een interessant interview met Kew Jaliens (die mee naar het WK gaat) over topsport en geloof....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
limosa

Bericht door limosa »

Marnix schreef:Even als kanttekening, In de nieuwste visie staat . . .
ik doe het voorlopig nog maar met de visie van de kanttekeningen
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

limosa schreef:
Marnix schreef:Even als kanttekening, In de nieuwste visie staat . . .
ik doe het voorlopig nog maar met de visie van de kanttekeningen
en die is met betrekking tot topsport?
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

parsifal schreef:
limosa schreef:
Marnix schreef:Even als kanttekening, In de nieuwste visie staat . . .
ik doe het voorlopig nog maar met de visie van de kanttekeningen
en die is met betrekking tot topsport?
In de tijd van de kanttekenaren was de hoogste topsport het afslachten van onze joods/en andersdenkende medeburger. Begrijpelijk dat de kanttekenaren niet positief stonden t.o. topsport. M.a.w. wat kunnen de KT'ers nu voor mening hebben over een hedendaagse topsport. Wat niet wegneemt dat ik het bij voorbaat al eens ben v.w.b. de mening van de KT'er t.o. Topsport. Alleen al het vernietigen van het lichaam [nodig om TS te kunnen bedrijven] is zo afkeurenswaardig dat topsport voor een christen niet kan laat staan als we de bijkomende zaken er bij betrekken.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Eppie schreef:
parsifal schreef:
limosa schreef:
Marnix schreef:Even als kanttekening, In de nieuwste visie staat . . .
ik doe het voorlopig nog maar met de visie van de kanttekeningen
en die is met betrekking tot topsport?
In de tijd van de kanttekenaren was de hoogste topsport het afslachten van onze joods/en andersdenkende medeburger. Begrijpelijk dat de kanttekenaren niet positief stonden t.o. topsport. M.a.w. wat kunnen de KT'ers nu voor mening hebben over een hedendaagse topsport. Wat niet wegneemt dat ik het bij voorbaat al eens ben v.w.b. de mening van de KT'er t.o. Topsport. Alleen al het vernietigen van het lichaam [nodig om TS te kunnen bedrijven] is zo afkeurenswaardig dat topsport voor een christen niet kan laat staan als we de bijkomende zaken er bij betrekken.
Ik denk dat het wel meevalt met het vernielen van het lichaam. De gemiddelde bouwvakker, ook hij die niet rookt, is harder bezig met zijn lichaam te verslijten. Kijk dope gebruikende wielrenners, boksers e.d. zijn heel slecht bezig. Zelf denk ik dat mensen met een vrij hoog gewicht die nooit echt werk maken van sport en beweging slechter bezig zijn. Is zo'n levensstijl ook zo afkeurenswaardig dat deze voor een christen niet kan bestaan?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik denk dat de vraag of sport verantwoord is, vooraf gaat aan de vraag of entertainment verantwoord is.

De oude gereformeerde volksmoraal in NL is namelijk altijd geweest dat werk en gezin het belangrijkste waren, je inzetten voor je werk stond in het teken van zorgen voor je gezin, en zorgen voor de maatschappij. Omdat men vele vormen van vermaak afkeurde (muziek, opera, toneel, etc), keurde men ook de mensen af die dus hun beroep ervan gemaakt hadden om mensen te vermaken.

Kortom, vanuit die historie vind ik het ook niet verwonderlijk dat topsport (wat ook vermaak is) afgekeurd wordt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

memento schreef:Ik denk dat de vraag of sport verantwoord is, vooraf gaat aan de vraag of entertainment verantwoord is.

De oude gereformeerde volksmoraal in NL is namelijk altijd geweest dat werk en gezin het belangrijkste waren, je inzetten voor je werk stond in het teken van zorgen voor je gezin, en zorgen voor de maatschappij. Omdat men vele vormen van vermaak afkeurde (muziek, opera, toneel, etc), keurde men ook de mensen af die dus hun beroep ervan gemaakt hadden om mensen te vermaken.

Kortom, vanuit die historie vind ik het ook niet verwonderlijk dat topsport (wat ook vermaak is) afgekeurd wordt.
Maar wat betreft muziek en bijvoorbeeld schilderkunst is er een vrij gemakkelijke overgang geweest en is het hier je werk van maken behoorlijk geaccepteerd (Bach, Rembrand, Mans om de grootheden maar te noemen :) ). Wat sport betreft is dit niet het geval.
limosa

Bericht door limosa »

parsifal schreef:
limosa schreef:
Marnix schreef:Even als kanttekening, In de nieuwste visie staat . . .
ik doe het voorlopig nog maar met de visie van de kanttekeningen
en die is met betrekking tot topsport?
het ging mij meer om de woordspeling natuurlijk, afgezien daarvan zijn topsport discussies volstrekt overbodig op een forum als dit, het is wat mij betreft helemaal geen onderwerp, topsport is van de wereld en wij zijn dat (als het goed zit) niet
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

limosa schreef:
parsifal schreef:
limosa schreef:
Marnix schreef:Even als kanttekening, In de nieuwste visie staat . . .
ik doe het voorlopig nog maar met de visie van de kanttekeningen
en die is met betrekking tot topsport?
het ging mij meer om de woordspeling natuurlijk, afgezien daarvan zijn topsport discussies volstrekt overbodig op een forum als dit, het is wat mij betreft helemaal geen onderwerp, topsport is van de wereld en wij zijn dat (als het goed zit) niet
Ehm... goed... als je zo stellig bent lijkt een reflectie op topsport me inderdaad hard nodig. Zijn die christenen die aan topsport doen dan nepchristenen, van de wereld.... en gaan ze verloren? Ik geloof dat er genoeg oprechte christenen in de topsportwereld zitten... en daar weer betekenen voor anderen dan veel forummers die allemaal precies weten wat wel en niet mag en wat wel goed is en wat niet... Hoeveel dragen wij van het evangelie uit? Vergelijk het eens met topsporters als Klassen, Jaliens, Konterman, Kuyt en ga zo maar door.

Blijkbaar mag er niet eens over gediscussieerd worden, zo zeker weten we dat allemaal wel te vertellen. Ik vraag me af of we gelijk hebben... ik vraag het me sterk af.

De Farizeeër stond daar en bad bij zichzelf: “God, ik dank u dat ik niet ben als de andere mensen, die sporten op zondag en hun geld verdienen met wereldgelijkvormigheden, zoals die topsporter daar.

De gelijkenis van de farizeeers en de tollenaar vertelde Jezus met het oog op sommigen die zichzelf rechtvaardig vinden en anderen minachten, vertelde hij de volgende gelijkenis.

Doe er wat mee.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
limosa

Bericht door limosa »

De gelijkenis van de farizeer en de tollenaar staat niet in de Bijbel om daarmee zaken die krom zijn recht te praten.

Of topsporters verloren gaan weet ik niet, daar ga ik niet over. Maar ik ben er wel van overtuigd dat als mensen iets zien van de grootte van hun zonden en de heiligheid van God dat ze niet trachten in de sport het podium te beklimmen maar liever achter de tollenaar wegkruipen.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Limosa schreef:als mensen iets zien van de grootte van hun zonden en de heiligheid van God dat ze niet trachten in de sport het podium te beklimmen maar liever achter de tollenaar wegkruipen
Ik vind dat je nu twee dingen door elkaar heen haalt: succes in iemands beroep en iemands geestelijke staat.

Ik bedoel: iemand kan heel goed 'in de sport het podium beklimmen' en 'als zondaar wegkruipen achter de tollenaar'.
'In de sport het podium beklimmen' is hetzelfde als 'succesvol worden in het bedrijfsleven', en bijbelser gesteld: 'met je talenten woekeren'.

P.S. Deze link: http://www.sportswitnesses.nl/ stond in de Visie, misschien interessant om mee te nemen id discussie?
limosa

Bericht door limosa »

rekcor schreef:
Limosa schreef:als mensen iets zien van de grootte van hun zonden en de heiligheid van God dat ze niet trachten in de sport het podium te beklimmen maar liever achter de tollenaar wegkruipen
Ik vind dat je nu twee dingen door elkaar heen haalt: succes in iemands beroep en iemands geestelijke staat.

Ik bedoel: iemand kan heel goed 'in de sport het podium beklimmen' en 'als zondaar wegkruipen achter de tollenaar'.
'In de sport het podium beklimmen' is hetzelfde als 'succesvol worden in het bedrijfsleven', en bijbelser gesteld: 'met je talenten woekeren'.

P.S. Deze link: http://www.sportswitnesses.nl/ stond in de Visie, misschien interessant om mee te nemen id discussie?
Dat die combinatie is mogelijk is wil ik niet uitsluiten in geval van "sport" maar zeker wel als we het hebben over "topsport". Kom op zeg, zie wat er in dat wereldje gebeurt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

limosa schreef:
rekcor schreef:
Limosa schreef:als mensen iets zien van de grootte van hun zonden en de heiligheid van God dat ze niet trachten in de sport het podium te beklimmen maar liever achter de tollenaar wegkruipen
Ik vind dat je nu twee dingen door elkaar heen haalt: succes in iemands beroep en iemands geestelijke staat.

Ik bedoel: iemand kan heel goed 'in de sport het podium beklimmen' en 'als zondaar wegkruipen achter de tollenaar'.
'In de sport het podium beklimmen' is hetzelfde als 'succesvol worden in het bedrijfsleven', en bijbelser gesteld: 'met je talenten woekeren'.

P.S. Deze link: http://www.sportswitnesses.nl/ stond in de Visie, misschien interessant om mee te nemen id discussie?
Dat die combinatie is mogelijk is wil ik niet uitsluiten in geval van "sport" maar zeker wel als we het hebben over "topsport". Kom op zeg, zie wat er in dat wereldje gebeurt.
Is het erger dan in de bouw of in de muziekwereld (Bach, Mans [het blijft een mooie combinatie]) of in de wetenschap?

Zelf lijkt het me ook wel een keer geweldig om in de wiskunde wat neer te zetten wat echt een vooruitgang zou betekenen, daar speelt eerzucht inderdaad in mee. Al blijft het bij mij wel van "het zou leuk zijn". Ik zie om me heen soms mensen die hier echt helemaal in op gaan. Is daarmee de wiskunde als wetenschap gediskwalificeerd? In de natuurkunde en biologie lijkt haantjes gedrag nog wat erger, zijn dat foute beroepsgroepen?

Er gebeurt in het topsportwereldje veel dat fout is. Toch zie ik hier ook goede dingen, en ja ik blijf het positief vinden dat mensen het podium dat ze krijgen ook gebruiken voor God's eer. Catriona LeMay die actief evangeliseert. Cindy Klassen die in interviews ook heel duidelijk laat weten waar ze staat en als verreweg de beste schaatster op dit moment bekend blijft als bescheiden en vriendelijk. De voetballer die God dankt na de wedstrijd of met teksten op de shirts probeert te laten zien dat God dienen niet alleen is voor de sufkoppen buiten, die niets mogen (zoals aardig wat supporters denken). Of de voetballer die in de kleedkamer anders is dan de rest.

Of van langer geleden de atleet die niet op zondag hink-stap-springt en uit kan leggen waarom, of nog langer geleden Eric Liddell die een kans op een gouden medaille laat liggen vanwege voorronden op zondag (en zo aanleiding gaf voor de film "Chariots of Fire").
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

rekcor schreef:
Limosa schreef:als mensen iets zien van de grootte van hun zonden en de heiligheid van God dat ze niet trachten in de sport het podium te beklimmen maar liever achter de tollenaar wegkruipen
Ik vind dat je nu twee dingen door elkaar heen haalt: succes in iemands beroep en iemands geestelijke staat.

Ik bedoel: iemand kan heel goed 'in de sport het podium beklimmen' en 'als zondaar wegkruipen achter de tollenaar'.
'In de sport het podium beklimmen' is hetzelfde als 'succesvol worden in het bedrijfsleven', en bijbelser gesteld: 'met je talenten woekeren'.

P.S. Deze link: http://www.sportswitnesses.nl/ stond in de Visie, misschien interessant om mee te nemen id discussie?
Hmhm, één van de redenen waarom ik met mijn vorige reactie kwam. Uit het stuk in de visie en allerlei andere topsporters merk ik dat er christelijke topsporters zijn die God op nummer 1 hebben staan en niet de sport, dat is slechts hun beroep, waarin ze zich ook als christen gedragen, het evangelie uitdragen. Maar nee, wij weten wel beter he.... econoom zijn in het dagelijks leven en verder ook christen, dat kan prima.... maar christen zijn en met sport je geld verdienen, dat kan opeens niet? Waarom niet?

Veel topsporters staan tenminste nog als christenen in de wereld en laten hun licht schijnen, veel mensen met een baan die volgens ons wel kan staan aan de zijlijn en verstoppen hun licht onder een korenmaat.

Ik vind de mentaliteit van "Kijk wat er in dat wereldje gebeurt" veel zorgelijker.... het zou juist tot blijdschap moeten stemmen dat christenen in dat wereldje het evangelie nog uitdragen waar velen over iemand die dat doet zou zeggen: Moet je nou eens kijken, hij eet en drinkt en sport met zondaars.

Ook in topsport kan God op nummer 1 staan en daarna pas je werk komen. Maar dat gaat er blijkbaar niet in.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

hier een berichtje uit het ND via Oneway:

http://www.oneway.nl/n/voetballer-kaka- ... index.html

De Braziliaanse topvoetballer Kaká (foto) wil graag dominee worden, nadat hij stopt als voetballer. Hij heeft dat gezegd in een interview met het Italiaanse blad GQ. Kaká, die een goede kans maakt om komend weekend te worden uitgeroepen tot beste voetballer van Europa, speelt bij de Italiaanse club AC Milan.

Hij heeft nooit een geheim gemaakt van zijn geloof. Als hij scoort steekt hij steevast beide armen in de lucht, om zo God te eren. En toen zijn team in de Champions League de finale won van Liverpool, droeg hij na afloop van de wedstrijd een T-shirt met daarop in het Engels de tekst 'Ik behoor toe aan Jezus'.

De 25-jarige voetballer, die eigenlijk Ricardo Izecson dos Santos Leite heet, ziet voor zichzelf een toekomst als evangelisch voorganger. "Het zal een moeilijke weg zijn'', verwacht hij. "Je moet theologie studeren en je kennis van de Bijbel verdiepen. En daarbij: het is niet gemakkelijk om dingen die duizenden jaren geleden zijn geschreven toe te passen op de maatschappij van vandaag. Maar dat is precies wat een voorganger doet: de leringen van de Bijbel relevant maken.''

Overigens wil Kaká voorlopig nog wel even doorgaan met voetballen. "Ik weet dat ik momenteel bij de besten van de wereld hoor, maar toch heb ik het idee dat ik mijn volle potentieel nog niet heb bereikt. Ik ben pas 25, er zit nog meer in.''

Kaká is getrouwd met Caroline en hoopt over vijf maanden vader te worden van zijn eerste kind.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie