Somberen over jongeren

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

rekcor schreef:
Afgewezen schreef:Maar inderdaad is het niet relevant om dingen tegen mij te zeggen waar ik het niet mee oneens ben.
Het is NIET relevant om dingen tegen jou te zeggen waar jij het NIET mee ONeens bent. :roll:

Min x min x min = min toch?

mmm....
Ja, een dubbele ontkenning mag eigenlijk niet. Maar in dit geval leek het me wel relevant. :wink:
Maar ik bedoel te zeggen dat het niet zinvol is om mij dingen 'onder de neus te wrijven' waar ik het gewoon mee eens ben.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Wij hebben dus te maken met de roeping en niet met de verkiezing.
Jij lijkt aldoor het omgekeerde te suggereren.
Dat is toch op zijn minst een vreemde reactie. Jíj wilt het liever niet over de verkiezing hebben. Ik zeg: je moet beide, roeping én verkiezing, of anders gezegd, verantwoordelijkheid en verkiezing, laten staan.
Maar jij wilt dat niet horen en gaat mij dan vervolgens dingen in de mond leggen die ik nooit heb gezegd. Kom eens tot jezelf Miscanthus, want volgens mij ben je een beetje uit de bocht gevlogen.
Jij moet beiden wel laten staan.... maar het een is van Gods kant bezien... verkiezing. Van onze kant moeten we voordat we die zekerheid hebben, ons daar niet mee bezig houden... maar met de verantwoordelijkheid bezig zijn... want afhankelijk van hoe we daarmee omgaan wordt de verkiezing voor ons mensen pas een zekerheid... je kan niet die zekerheid hebben zonder die verantwoordelijkheid te nemen... en door die wel te nemen krijg je zekerheid van je verkiezing. Wij moeten gehoor geven aan de oproep die God ons doet en als we Hem daarin volgen mogen we van onze verkiezing ook zeker zijn. Dat het van Gods kant uit bezien zo is dat uitverkorenen die stap ook nemen is juist, maar niet relevant voor ons als we die stap nog niet hebben genomen. Van die kant bekeken is het uitverkiezing leidt tot werken.... maar in onze geval hebben we de plicht aan de slag te gaan teneinde die zekerheid ook te mogen beleven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
Dort schreef:
refo schreef:Die beloften van God zijn heel anders dan beloften van mensen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat God Zijn beloften is. Als er beloften in de Bijbel staan kun je daar naar believen gebruik van maken. Dat is namelijk het karakter van een belofte. Zo is dan ook mogelijk dat mensen 'moeten geloven'. Daar wordt door zich gerformeerd noemende mensen een beetje meesmuilend over gedaan: alsof een mens dat zelf zou kunnen! Inderdaad, maakte God niet alles in orde, 't zou niet gaan. Of: als een mens iets zou moeten doen, zou hij nog verloren moeten gaan. Dat is nog maar de vraag! God wil nou eenmaal een vrijwillig volk en geen marionetten. Ergens zit dus enige speelruimte. We zijn het al eens dat de mens de Geest in negatieve zin kan beinvloeden, dan zie ik niet waarom er niet iets is wat de mesn kan.
Israel kon de Egyptenaren niet vermurwen. God wel. Echter, ze moesten zelf naar Kanaan wandelen. Hun kinderen zijn daar gekomen. Omdat zij evengoed erfgenaam waren van de belofte.
De mens is in zijn val de duivel toegevallen. Hij werd onrechtvaardig, bedriegelijk, wreedaardig, goddeloos, ja een vijand van God en zijn naasten. Hij is dieper verlaagd dan het redeloze vee. Daardoor is het ons onmogelijk geworden, uit eigen kracht, God lief te hebben en naar Zijn wil te wandelen ....... En de mens mocht er nog nog achter gebracht worden, dat het ook onmogelijk is bij God. Zijn onderscheidingsvermogen is hij kwijt; wat goed is, werd door de mens kwaad en wat kwaad is goed genoemd; de waarheid hield hij voor de leugen en de leugen voor de waarheid.

Onze grootste ellende is, dat wij onze ellende niet kennen.
Dort, zou je het dikgedrukte deel even willen verhelderen voor me??
Ik wil het wel doen, want ik moest er ook eerst even over na denken, maar ik meen te begrijpen wat Dort bedoelt.

Als wij er achter worden gebracht dat het bij God niet meer kan, dan slaat dat op de geschonden deugden Gods. Hij gaat ons leren dat we van Hem afgevallen zijn en dat we ons van Hem weggezondigd hebben. Hij had gesproken: "Ten dage als ge daar van eet zult ge de dood sterven!" En we hebben gegeten. Dus de drievoudige dood verdient. De tijdelijke, de geestelijke en de eeuwige dood. Naar Gods rechtvaardigheid is daar geen weg maar terug. Want dan kan God met eerbied gesproken niet van Zijn rechtvaardigheid af. We MOETEN sterven, want we hebben gegeten. Dus met eerbied gesproken is het ook onmogelijk bij God. Want als God ons weer in genade aan zou nemen, dan was hij met eerbied gesproken geen God meer, want dan had Hij zich niet aan Zijn eigen Woord gehouden. Aan Zijn recht moest genoeg geschieden!

Als we daar enig besef van krijgen, dan gaat God de weg ontsluiten waardoor zijn rechtvaardigheid behouden is, en de mens toch de straf kan ontgaan. En dat is nou het borgwerk van Christus, die de toorn Gods plaatsbekledend en schuldovernemend voor Zijn volk gedragen heeft. Dan wordt de vrede met een kus van 't recht gegroet. Dan heeft Christus Gods rechtvaardigheid recht gedaan, en de vrede voor de Zijnen gekocht.

Ik hoop dat het helder is, en dat dit was wat Dort bedoelde?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Als we daar enig besef van krijgen, dan gaat God de weg ontsluiten waardoor zijn rechtvaardigheid behouden is, en de mens toch de straf kan ontgaan. En dat is nou het borgwerk van Christus, die de toorn Gods plaatsbekledend en schuldovernemend voor Zijn volk gedragen heeft. Dan wordt de vrede met een kus van 't recht gegroet. Dan heeft Christus Gods rechtvaardigheid recht gedaan, en de vrede voor de Zijnen gekocht.
Volgens mij is juist de Bijbelse lijn dat God de weg opent waarbij Hij ons vrijmaakt van de schuld, zonder dat dit in strijd is met zijn rechtvaardigheid en het daaraan gekoppelde oordeel. Allereerst was het dus niet onmogelijk bij God... Hij heeft het reeds mogelijk gemaakt. Het was onmogelijk dat de schuld door de vingers gezien werd en bij de mogelijkheid die God creeert is dan dan ook niet het geval. Van die twee dingen (verdiende straf en Christus die de straf voor ons droeg) moeten we overtuigd worden. Ik heb in de kerk altijd beiden gehoordm, elke keer weer. Zo kwam dan ook niet eerst de ene overtuiging en daarna pas de ander. Wel heb ik steeds meer ontdekt dat ik het zelf niet kan waardoor ik ook steeds meer ben gaan beseffen dat ik niet zonder Christus kan, wat dat betreft brengt, in de lijn van de HC, ellendekennis je bij Christus, die als enige je van de ellende kan verlossen! Daar ben ik het dus helemaal mee eens.

Alzo lief had God de wereld,
dat Hij zijnen eigen Zoon
voor die afgevallen wereld
overgaf aan smaad en hoon.
Ja toen wij nog zondaars waren
schonk d'ontfermer ons gena,
stierf zijn Zoon op Golgotha,
stierf voor ons die zondaars waren.
God is liefd, o engelenstem,
mensentong verheerlijkt Hem!

Dat heet grondelooz' ontferming
dat genade rijk en vrij!
God schenkt redding en bescherming,
schenkt z' aan zondaars, schenkt z'aan mij.
Ja wanneer mijn onvermogen
en mijn diep bederf mij smart,
toont mij 't god'lijk vaderhart
zIjn verlossend mededogen
God is liefd' o engelenstem
mensentong verheelijkt Hem!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie