Somberen over jongeren

Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Somberen over jongeren

Bericht door Grace »

Uit het RD van zaterdag:

Somberen over jongeren

S. D. Post

Het gaat niet goed met de jongeren van de gemeente. Ze houden zich bezig met msn, sms, dvd. Ze zijn druk in de weer met podcasting, i?tunes en webgames. Ze zitten de ganse dag achter de computer en als ze dan al in de huiskamer komen koffiedrinken, hebben ze meer aandacht voor hun mobieltje dan voor de wijze woorden van hun pa (gesteld dat die thuis is natuurlijk). Ze lezen de Metro en de Sp!ts. Ze consumeren maar raak bij de MacDonald’s of bij de pizzaboer om de hoek. Ze gooien met geld. Ze leven in een omgeving waar de erotiek op straat ligt en alles draait om genot, gewin en gemak. Het gaat niet goed.
Alle reden om dat leerzame boek met de treffende titel ”Jeugd waarheen...?” nog eens uit de kast te pakken. Misschien moeten wij maar eens een werkgroep oprichten om deel twee van dit standaardwerk te schrijven. Op z’n minst een geactualiseerde versie.

Wezenlijke vragen

De jeugd leeft erop los maar, eerlijk is eerlijk, er zijn uitzonderingen. Dit voorjaar organiseerde een jeugdbond voor de tiende keer winterconferenties. Er kwamen zo’n 800 jongeren op af. Het programma besloeg een weekend en bestond uit lezingen, bespreking in groepen, Bijbelstudie. De jeugd moest er 25 euro voor neertellen. Niet veel, maar toch.
Daarbij kwam dat het thema niet echt spectaculair was voor de jeugd van tegenwoordig. ”Geest en Leven”. Over het werk van de Heilige Geest. Geen thema dat past in hun wereld. Toch deden ze zeer betrokken mee. Je werd er stil van.
Je staat er ook wel even van te kijken als uit een onderzoekje van enkele leerlingen blijkt dat 80 procent van de jongeren positief staat tegenover de eigen gemeente. Best veel eigenlijk. Een niet onbelangrijk detail: het percentage van de jeugd was significant hoger dan dat van ouderen.
Wie eens meeleest met jongerendiscussies op internet, bijvoorbeeld op Yord.nl, wrijft zijn ogen uit. Jonge mensen leggen elkaar de wezenlijke vragen van het leven voor en proberen daar samen een weg in te vinden.
Oke, natuurlijk is er alle reden om somber te zijn over onze jongeren, maar ik snap niet zo goed hoe het komt dat er zo veel jongeren mee doen met kinderevangelisatie. De jeugd lijkt daarvoor wel gemotiveerder dan hun ouders. Vreemd.
Speciaal voor deze bijdrage heb ik de website http://www.jongerenavonden.nl nog eens bekeken. Terwijl hun ouders op de koopavond de stad in gaan, zitten honderden jongeren in de grote zaal van het Hervormd Centrum te Hardinxveld te luisteren naar lezingen van predikanten over het ware christelijke leven. De zaal zit soms zo vol dat er nauwelijks stoelen genoeg zijn.
Andere bezoeken op zaterdagavond SRB?avonden of districtsbijeenkomsten. Zij luisteren naar een inhoudsvolle toespraak, terwijl wij misschien op een visite de laatste nieuwtjes in de gemeente uitwisselen.

Honger

Je zou bijna gaan twijfelen aan dat negatieve beeld over onze jongeren. Gaat het wel zo slecht? Natuurlijk, ze voelen zich niet echt aangesproken door belangrijke discussies over de twee? of de drieverbondenleer. Beetje jammer. Ze begrijpen niet zo goed waarom we voor het oog van de wereld zo’n geweldig punt maken van de naam van ons kerkverband. Lastig uit te leggen!
Soms zijn ze echt gemakkelijk en oppervlakkig. Dan maakt het ze niets uit of een spreker van kerk A afkomstig is of van kerkverband B. Het ontbreekt ze blijkbaar aan het echte historische besef over de kleine kerkgeschiedenis. Heel vervelend. Maar als iemand vanuit het hart iets mag vertellen over het werk van de Heilige Geest, dan is het doodstil. Als ze voelen dat de liefde van Christus de spreker dringt, is er aandacht, honger misschien wel.
Laten we stoppen met dat gesomber. In plaats van te somberen, kunnen we ons beter verwonderen. Bij ons was het vorige week koopzondag. Onze kerk ligt tegen het stadscentrum aan. Dan zie je een stroom van mensen langs de kerk naar de stad lopen. Maar wat zijn er dan veel jongeren die afbuigen en de kerk ingaan. Wat een wonder!
De duivel haalt alles uit de kast om ze van God los te trekken. Hij versnippert hun tijd, door ze met van alles bezig te houden, van mobieltje tot msn. Hij eist hun aandacht op en belemmert hun concentratie. Hij vult de bushokjes met erotiek, het leefklimaat met popmuziek, de agenda met entertainment. En toch, hoeveel jongeren komen er zondag aan zondag in de kerk. Ik wil nog wel een stapje verder gaan. Hoeveel jongeren zijn ernstig bezig met de dingen van Gods koninkrijk. Bij hoeveel jongeren merk je in gesprekken iets van de dorst naar ware gemeenschap met God. God werkt onder onze jonge mensen de ware vreze des Heeren.

Belijdenis

Honderden jongvolwassenen bereiden zich deze dagen voor op het doen van openbare belijdenis. Ze hebben onze somberheid niet nodig. Ook niet in de eerste plaats onze waarschuwingen of onze adviezen. Ze hebben nodig dat wij ze neerleggen voor de voeten van Christus. Dat we onze kinderen aan Zijn barmhartigheid bevelen. Laten we smeken of de belijdeniscatechisanten de keuze volgende week van ganser harte en in diepe afhankelijkheid mogen doen. Dat ze misschien met een bevend hart, maar toch met een onmiskenbare vreugde uit genade mogen kiezen voor de Heere en Zijn dienst. Laten we smeken of ze te midden van al het geweld van de wereld en de duivel hun leven met goede werken mogen versieren.
Laten we op de knieën gaan voor onze jeugd. Daar hebben ze wat aan.

De auteur is manager bij Eleos, stichting gereformeerde geestelijke gezondheidszorg
---------------------------------------------------------------------------

Goed en mooi stuk!

gr, Grace
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Bloemen voor S.D. Post!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Je moet het maar willen zien....
Van mij ook bloemen voor Post.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Heerlijk!

Heerlijk positief geluid, beter dan al dat gejammer en gekwezel over jongeren en de 'ernstvolle tijden' waarin we leven.
Zo kan het ook bekeken woorden! Chapeau!!!
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Goed om ook eens een positief geluid over jongeren te laten horen!

Wat alleen wel jammer is, is dat het vrijwel altijd zeer negatief of juist zeer positief is.
Meestal lezen we dat het 'slecht' gaat, maar hier lezen we weer dat het 'goed' gaat.

Ik wil niets afdoen aan het artikel, en er zijn zeer zeker vele jongeren die actief met geloofsvragen en aanverwante zaken worstelen, en dat is alleen maar fijn om te horen.

Wat ik er alleen tegenover wil stellen dat dat, voorzover ik er bekend mee ben dat er zeker geen 100en jongeren op zo'n avond zijn, ik zag toch denk ik haast fifty fifty jongeren - volwassenen. Daarbij meegenomen dat de zaal toen nog maar net half gevuld was ook.

Daar komt nog bij dat, stel dat er enkele honderden zouden zijn, dat dat natuurlijk nog een zeer klein percentage van de jeugd is! Uiteraard mag dit ook wel eens vermeld worden, maar toch ook een vrij zwart-wit artikel, nu lichten we het andere deel van de jeugd eruit, volgende keer gaat het weer over het negatieve deel.

Of sta ik nu geheel alleen in deze mening?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Beste Olfie,

Het is sowieso oneerlijk verdeeld. Lees alle in onze gezindte geaccepteerde bladen, dan is 70 % negatief schat ik!
Dus een keer lekker aan de andere kant gaan hangen is toch geweldig!!!!
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Goed artikel! Eindelijk eens de zonnige kant belicht, ipv foeteren op dat ze het zo fout doen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Ik heb hem wel eens slechtere stukjes zien schrijven...

De volle zalen bij SRB-avonden verblijden mij ook altijd. En de grote opkomst altijd bij de paasconferentie van de Gergem. Maar het is natuurlijk wel maar een klein percentage. Maar toch, "veracht de dag der kleine dingen niet...!"
MBE

Bericht door MBE »

Hij staat met beide benen op de grond en tussen de jongeren. Een prachtig stuk.

Wat een waarheid dat de satan op alle mogelijke manieren onze tijd probeert af te nemen. Als je dan de Terdege er naast legt en leest wat de jongeren met die tijd doen, dan mogen we met z'n allen die laatste zin van Post maar veel ter harte nemen.

Ik vraag me wel eens af: Hoeveel ouders zouden weten wat hun kinderen doen met de moderne media. Post kan het heel goed onder woorden brengen.
Ze houden zich bezig met msn, sms, dvd. Ze zijn druk in de weer met podcasting, i?tunes en webgames
Maar zouden de ouders weten wat dat allemaal is? Podcasting :?:
i-tunes :?:

Ik ben een ouder maar ik weet het niet :?

Als je soms hoort van jongeren met meer dan 100 contacten via MSN, dan denk ik wel eens: wat zit daar allemaal tussen en waar praten ze over.

Verblijdend blijft natuurlijk dat jongeren positief tegen hun eigen gemeente aan kijken.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Podcasting en i-tunes klinkt heel eng, maar het is gewoon een programma voor en een manier van mp3 downloaden. Zie b.v. http://www.audioserver.nl

Je zou ook kunnen zeggen: de jeugd is ontzettend veel bezig met het overdraaien van bandjes. Exact hetzelfde, maar het klinkt minder griezelig.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Unionist schreef:Podcasting en i-tunes klinkt heel eng, maar het is gewoon een programma voor en een manier van mp3 downloaden. Zie b.v. http://www.audioserver.nl

Je zou ook kunnen zeggen: de jeugd is ontzettend veel bezig met het overdraaien van bandjes. Exact hetzelfde, maar het klinkt minder griezelig.
Wel lichtjes verdraaid maar klinkt beter inderdaad..

Alleen zou ik mp3's downloaden niet direct willen omschrijvn met bandjes overdraaien, maar eerder met zooi in huis halen.
I-Tunes

Audioserver.nl is een mooi voorbeeld, maar is nogal zeldzaam in het materiaal dat ze verspreiden, en ik durf te beweren dat slechts een zeer klein deel van de jeugd zijn/haar pod's daar vandaan haalt.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
MBE

Bericht door MBE »

Unionist schreef:Podcasting en i-tunes klinkt heel eng, maar het is gewoon een programma voor en een manier van mp3 downloaden. Zie b.v. http://www.audioserver.nl

Je zou ook kunnen zeggen: de jeugd is ontzettend veel bezig met het overdraaien van bandjes. Exact hetzelfde, maar het klinkt minder griezelig.
:lol: Dankje. Klinkt inderdaad minder griezelig.
Ik draai ook nogal eens bandje over maar dan van preken. :D
Zou het ook mogelijk zijn om via een scanner rechtstreeks op te nemen op een mp3 speler? (tis een vraag die hier niet thuishoort natuurlijk)
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

MBE schreef:
Unionist schreef:Podcasting en i-tunes klinkt heel eng, maar het is gewoon een programma voor en een manier van mp3 downloaden. Zie b.v. http://www.audioserver.nl

Je zou ook kunnen zeggen: de jeugd is ontzettend veel bezig met het overdraaien van bandjes. Exact hetzelfde, maar het klinkt minder griezelig.
:lol: Dankje. Klinkt inderdaad minder griezelig.
Ik draai ook nogal eens bandje over maar dan van preken. :D
Zou het ook mogelijk zijn om via een scanner rechtstreeks op te nemen op een mp3 speler? (tis een vraag die hier niet thuishoort natuurlijk)
Vanaf een MC is dat niet bijzonder eenvoudig, daarvoor moet je een casetterecorder hebben, en een analoge of digitale uitgang, en die op de pc aansluiten.
Vervolgens een programma op de pc installeren (bijv: Audacity) om het geluid weer op te slaan op de hardeschijf. Daarbij moet ook nog vermeldt worden dat het (volgens mij) niet versneld kan, dus je moet het hele bandje afdraaien en omdraaien.
Mss is er iemand die een beter idee heeft, maar ik zou het niet weten.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Unionist schreef:Podcasting en i-tunes klinkt heel eng, maar het is gewoon een programma voor en een manier van mp3 downloaden. Zie b.v. http://www.audioserver.nl
Yep, en wil je zelf een podcast maken, dan gebruik je natuuuurlijk RSS Builder. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Versneld kan wel, je kunt namelijk in Audacity de snelheid van het geluid veranderen.

Dat is ook handig als je preek 81 minuten duurt en je cd 80 minuten lang is. Dan verhoog je de snelheid van de opname een paar procent, je hoort het amper maar het past ineens wel op je cd!

Als je scanner een koptelefoonuitgang heeft, kun je gewoon opnemen vanaf je scanner.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie