"Ons troostboek" van ds. Moerkerken

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

"Ons troostboek" van ds. Moerkerken

Bericht door jakobmarin »

Heeft iemand al geluisterd of gelezen in de uitleg van de HC van ds. Moerkerken? Dit boek is vanaf eind vorig jaar beschikbaar.

Afbeelding

Bij ons lezen ze het in de kerk iedere zondag.

Wat zijn jullie ervaringen?

De Saambinder lezend was collega ds. De Heer er erg blij mee, i.i.g.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door jakobmarin
De Saambinder lezend was collega ds. De Heer er erg blij mee, i.i.g.
Had je iets anders verwacht dan?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Oh ja, het is helemaal mijn bedoeling niet om een vervelende discussie op gang te brengen.

Ik realiseerde me dat even niet.
Maar soms komen we zo gefrustreerd uit kerk, als we weer een HC hebben gehad, ik wilde weten of er meer waren die dit hadden.

Nee, niet op de persoon spelen, ik ben overtuigd van de goede bedoelingen van ds. Moerkerken. Dát is ook het hele probleem niet.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door jakobmarin
Heeft iemand al geluisterd of gelezen in de uitleg van de HC van ds. Moerkerken? Dit boek is vanaf eind vorig jaar beschikbaar.

Afbeelding

Bij ons lezen ze het in de kerk iedere zondag.

Wat zijn jullie ervaringen?

De Saambinder lezend was collega ds. De Heer er erg blij mee, i.i.g.
Ik ken het niet en zal er ws. ook geen kennis mee maken.

Maar je hoort er zelf wel uit en vraagt onze reactie. Wat zijn jouw ervaringen?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door jakobmarin


Wat zijn jullie ervaringen?
Geen.

Als het uitgelegd moet worden hou ik het bij de uitlegging van Ursines zelf.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Volgens mij zijn er hier veel met een vooroordeel. "O, is het van Moerkerken, dan niet!". Omdat er hier zovelen tegen Moerkerken zijn, begin ik steeds meer interesse te krijgen in Moerkerken's preken. Ik geloof dat ze dan juist goed zijn, omdat velen het niet zint.

Ik heb trouwens nog nooit wat gelezen van Moerkerken hoor. Dus ik ken hem helemaal niet.

Matthijs
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Als het gaat om al die verklaringen en ik zie de prijs van deze, dan vraag ik me af of het wel nodig is. We hebben vele goede catechismusverklaringen van oudvaders en voor de liefhebbers ook recentere.

Is dit nu echt nodig? Of doet een 'verklaring' van sommigen het gewoon goed in de handel?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Als het gaat om al die verklaringen en ik zie de prijs van deze, dan vraag ik me af of het wel nodig is. We hebben vele goede catechismusverklaringen van oudvaders en voor de liefhebbers ook recentere.

Is dit nu echt nodig? Of doet een 'verklaring' van sommigen het gewoon goed in de handel?
De naam van de schrijver doet veel. Zoals ds. Moerkerken bij sommigen geen goed kan doen, kan hij bij anderen weer geen fouten maken.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Volgens mij zijn er hier veel met een vooroordeel. "O, is het van Moerkerken, dan niet!". Omdat er hier zovelen tegen Moerkerken zijn, begin ik steeds meer interesse te krijgen in Moerkerken's preken. Ik geloof dat ze dan juist goed zijn, omdat velen het niet zint.

Ik heb trouwens nog nooit wat gelezen van Moerkerken hoor. Dus ik ken hem helemaal niet.

Matthijs
Ow, dan zou je ook eens vd Zwaag moeten proberen....
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Admin
Graag in dit topic inhoudelijke reacties overige worden niet getolereerd !!
Dit alvast al waarschuwing voor een aantal figuren op het forum !!!

Admin
Leuk. We modereren nu al vooraf.

Ik heb een aantal keren de HC van ds Moerkerken aangehoord. Iets nieuws was daarin nooit te beluisteren. Ik vraag me dus af wie er op zat te wachten.

Zondag 7 was kennis, toestemmen en sommige mensen vertrouwen.

Zondag 23 de nadruk op 'inzoverre' alsof dat betekent 'de één meer, de ander minder'

Waarom dopen we de kinderen? Heeft hij nooit duidelijk kunnen maken. Althans geeft hij een andere reden dan de HC.

Allemaal nogal des gergems, zal ik maar zeggen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

De catechismus is een uitleg van de belangrijkste bijbelse zaken. En dan een boek om de uitleg uit te leggen? En dat elke zondag in de kerk lezen? :$ Ik sta verbaasd.
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door refoZondag 7 was kennis, toestemmen en sommige mensen vertrouwen.
Hij(/jij?) vergeet de inlijving in Christus en het toeeigenen van al Zijn weldaden, waaruit dat vaste weten en vertrouwen vanzelf voortvloeien.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Zondag 7 was kennis, toestemmen en sommige mensen vertrouwen.

Is dit realiteit, of heeft dit een cynische ondertoon?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ik stel voor dat we hier alleen over discussieren als we de bundel in de kast hebben staan en er uit gelezen hebben. Een auteur niet-beargumenteert afz..... kan iedereen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie