Wat is er mis aan kermis?

Guppy

Bericht door Guppy »

rekcor schreef:
Oude-Waarheid schreef:En waarom zouden we de verzoeking op zoeken op de kermis!!
Mijn punt is nu juist dat de kermis mij geen verzoekingen biedt. Andere mensen worden misschien wel verzocht tot de zonde (laten die dan ook vooral wegbliijven).

Je kunt niet zo maar zeggen: het instituut kermis] is altijd fout. Dat is veel te simpel en kort door de bocht.
Tjonge rekcor, wat ben jij sterk.
Sterker dan Paulus, het kwade was hem altijd bij.
En voor de rest, lees het meesterwerk van John Bunyan maa, zijn Christenreis naar de eeuwigheid. Kijk maar wat hij schreef over de kermis.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Guppy schreef:Tjonge rekcor, wat ben jij sterk.
Sterker dan Paulus, het kwade was hem altijd bij.
En voor de rest, lees het meesterwerk van John Bunyan maa, zijn Christenreis naar de eeuwigheid. Kijk maar wat hij schreef over de kermis.
Inderdaad Guppy, in Christus ben ik sterk. Het is dan zeker ook geen verdienste van mezelf dat de kermis geen verleidingen voor mij biedt (bij het bordeel uit mijn voorbeeld liggen de zaken voor mij overigens heel anders).

Wat zegt Bunyan over de kermis?

Kijk mijn hele punt is dat mensen de neiging hebben om een zwart-witindeling te maken van 'dingen'. De 'dingen' op de zwarte lijst behoort een christen niet te doen, naar toe te gaan enzovoort. De 'dingen' op de witte lijst zijn daarentegen (bijna) verplichte kost:

Zwarte lijst:
- Kermis
- Cafe
- Verzekering
- Televisie
- Broeken bij vrouwen
- ...

Witte lijst
- Twee keer per zondag naar de kerk
- Hoedjes
- Refobeurzen
- ....

Volgens mij wordt er in de bijbel daarentegen (en zeker in het NT) veel meer in termen van principes gesproken:

- Liefde
- Rechtvaardigheid
- Betrouwbaarheid
- Openheid
- Respect
- ...

Ergo: zolang een christen deze principes niet schaadt, mag hij/zij alles doen en overal zijn. Dat is: Christelijke vrijheid.
Laatst gewijzigd door rekcor op 28 mar 2006, 17:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

rekcor schreef:Wat zegt Bunyan over de kermis?
Vast dat het slecht is... ;)
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Rekcor schreef:
"Zwarte lijst:
- Kermis
- Cafe
- Verzekering
- Televisie
- Broeken bij vrouwen
- ...

Witte lijst
- Twee keer per zondag naar de kerk
- Hoedjes
- Refobeurzen
- ....

Volgens mij wordt er in de bijbel daarentegen (en zeker in het NT) veel meer in termen van principes gesproken:

- Liefde
- Rechtvaardigheid
- Betrouwbaarheid
- Openheid
- Respect
- ...

Ergo: zolang een christen deze principes niet schaadt, mag hij/zij alles doen en overal zijn. Dat is: Christelijke vrijheid.


Bij de laatste zin ben je welkom als lid bij de VPRO schat ik in......
Lijstjes maken de mensen zelf daar heb je gelijk in, laat staan dat de Bijbel exacte richtlijnen geeft over de onderwerpen die jij noemt.
Echter vind jij op de kermis: Liefde, Rechtvaardigheid, Betrouwbaarheid Openheid en Respect?

Daarnet las ik Mattheus 21 vs 34; (ik heb hem alleen in de Groot Nieuwsvertaling): Wees op je hoede! Laat je aandacht niet verslappen door feestvieren, dronkenschap en zorgen voor het dagelijks bestaan! Zorg dat die dag je niet verrast.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

moderne gelovige schreef:Matthijs, de discussie helemaal scheiden: dat kan niet...... juist om te laten zien wat kermis met een mens doet.
Mede gezien het feit dat er forumleden zijn die denken: ach, wat er is nou mis mee?
Je weet wie ik ben, waar ik voor sta. Maar Is het verkeerd er op te wijzen wat je op een kermis overkomt.
kermis is armoede. Jij weet dat, ik ben er uit ondervinding achtergekomen. Degenen die nog twijfelen denken er door jouw plaatsing van de topics en mijn daadwerkelijke ondervinding over na!! Mocht dit zo zijn dan heeft het in ieder geval een gunstig effect. Enne, ik ben er bepaald niet trots op...integendeel!!
Beste modern gelovige,

Daarom heb ik toch deze topic geopend?
De onderstaande reacties stonden in een andere topic, die door mij gestart was met de bedoeling dat er niet gediscussieerd werd.
Er ontstond toch een discussie, wat mij aanleiding gaf om het verhaal en discussie te splitsen.

Matthijs
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Matthijs schreef:
moderne gelovige schreef:Matthijs, de discussie helemaal scheiden: dat kan niet...... juist om te laten zien wat kermis met een mens doet.
Mede gezien het feit dat er forumleden zijn die denken: ach, wat er is nou mis mee?
Je weet wie ik ben, waar ik voor sta. Maar Is het verkeerd er op te wijzen wat je op een kermis overkomt.
kermis is armoede. Jij weet dat, ik ben er uit ondervinding achtergekomen. Degenen die nog twijfelen denken er door jouw plaatsing van de topics en mijn daadwerkelijke ondervinding over na!! Mocht dit zo zijn dan heeft het in ieder geval een gunstig effect. Enne, ik ben er bepaald niet trots op...integendeel!!
Beste modern gelovige,

Daarom heb ik toch deze topic geopend?
De onderstaande reacties stonden in een andere topic, die door mij gestart was met de bedoeling dat er niet gediscussieerd werd.
Er ontstond toch een discussie, wat mij aanleiding gaf om het verhaal en discussie te splitsen.

Matthijs
Klopt! Sorry, iets te vlug gelezen gisteravond... :oops:
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

moderne gelovige schreef:
Rekcor schreef:Ergo: zolang een christen deze principes niet schaadt, mag hij/zij alles doen en overal zijn. Dat is: Christelijke vrijheid.
Bij de laatste zin ben je welkom als lid bij de VPRO schat ik in......
Zowat iedereen is welkom bij de VPRO, dus ik ook. Die laatste zin is volgens mij helemaal bijbels. Is mijn vraag dus wat je precies bedoelt met je opmerking.
moderne gelovige schreef:Echter vind jij op de kermis: Liefde, Rechtvaardigheid, Betrouwbaarheid Openheid en Respect?
Die principes van mij slaan op de christen, niet op waar hij naartoe gaat.

De hele werkelijkheid is besmet met de zonde. 100% liefde (de hoeveelheid die van ons God eist), 100% rechtvaardigheid (de hoeveelheid die van ons God eist), 100% betrouwbaarheid (de hoeveelheid die van ons God eist) enzovoort vind je nergens, niet op de kermis, maar ook niet in de kerk(mis).
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Beste Rekcor,

Om met de laatste vraag te beginnen: ik vond je standpunt verwoord in die zin zoiets van: als ik niemand schaad mag ik alles doen als christen. Ik vind dat een heel vrijzinnig standpunt sterker nog het heeft zoiets van: "moet kunnen". en dat is zo'n beetje zoals we vooral in Nederland redeneren sinds eind jaren '60.

Ik weet niet hoe oud je bent, ik ben inmiddels 40+. Nu moet me van het hart dat ik ca. tot 8 jaar geleden er net zo over dacht als jij; er geen kwaad in zag om naar de kermis, café,s, disco of het Feyenoordstadion te gaan. Moest kunnen dacht ik… enne ik ben er niets minder door.
En ik dacht zo: ik ben er ook niet minder christen om….. Ik was destijds randkerkelijk. Sinds ik geloof en weer naar de kerk ga, ons huwelijk kerkelijk is ingezegend, de bijbel lees weet ik dat dit niet de goede plekken zijn om te vertoeven.
Niet dat ik gerechtigd ben jou en anderen daarom te veroordelen. Mijn zonden en tekortkomingen zijn ook nog velen.
Toch bid ik en hoop ik vurig dat jij ook tot het inzicht wilt komen waar letterlijk je “wandel” is. We hoeven ons als christen niet overal van af te zonderen, daar zal ik zelfs nog van mening verschillen met medeforumleden, maar dat is hier niet de discussie.

De leegheid van de hierboven genoemde zaken leidt ons af van het lijden en sterven van Christus om ons zondaars te redden.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

moderne gelovige schreef:Matthijs, de discussie helemaal scheiden: dat kan niet...... juist om te laten zien wat kermis met een mens doet.
Mede gezien het feit dat er forumleden zijn die denken: ach, wat er is nou mis mee?
Je weet wie ik ben, waar ik voor sta. Maar Is het verkeerd er op te wijzen wat je op een kermis overkomt.
kermis is armoede. Jij weet dat, ik ben er uit ondervinding achtergekomen. Degenen die nog twijfelen denken er door jouw plaatsing van de topics en mijn daadwerkelijke ondervinding over na!! Mocht dit zo zijn dan heeft het in ieder geval een gunstig effect. Enne, ik ben er bepaald niet trots op...integendeel!!
Als de kermis voor jou armoede is moet je er niet komen, dan geef je er teveel uit.

Verder Modern Gelovige, lees Romeinen 14 maar weer eens. Hierin kan je terugvinden dat als je het gaan naar de kermis kan verantwoorden, als je dat met een goed geweten kan doen, je daar heen mag. Dat geldt voor de kermis, dat geldt ook voor een cafe bijvoorbeeld. Dat jij daar sinds je echt bent gaan geloven niet meer wil komen, dat vind ik totaal geen probleem... maar dat wil toch niet zeggen dat alle echte gelovigen daar maar niet mogen komen?

Ik vind dat je hoogmoedig bent wanneer je jou bekeringsverhaal gaat gebruiken als leidraad voor hoe een goed gelovige zou moeten leven en omdat die ander wel zonder gewetensbezwaren over een kermis rond kan lopen of naar de kroeg kan gaan, je hem toewenst dat hij toch nog maar eens tot het inzicht zou mogen komen waar letterlijk je wandel is. Je stelt dus dat wie wel eens in een kroeg zitten of over een kermis rondlopen die wandel nog niet ontdekt hebben, en ook dat ze daardoor worden afgeleid van Christus verzoenende werk... en daarin ga je flink de mist in.... Je oordeelt mensen namelijk op je eigen bevindingen en principes... en niet aan die van God.

1 Aanvaard mensen met een zwak geloof zonder hun overtuiging te bestrijden. 2 De een gelooft dat hij alles mag eten, maar iemand die een zwak geloof heeft eet alleen groenten. 3 Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard. 4 Wie bent u dat u een oordeel velt over de dienaar van een ander? Of hij wel of niet volhardt in het geloof gaat alleen zijn eigen meester aan – en hij zal volharden, want de Heer heeft de macht hem dat te laten doen. 5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God. 7 Niemand van ons leeft voor zichzelf, en niemand van ons sterft voor zichzelf. 8 Zolang wij leven, leven we voor de Heer; en wanneer wij sterven, sterven we voor de Heer. Dus of we nu leven of sterven, we zijn altijd van de Heer. 9 Want Christus is gestorven en weer tot leven gekomen om te heersen over de doden en de levenden. 10 Wie bent u dat u een oordeel velt over uw broeder of zuster? Wie bent u dat u neerziet op uw broeder of zuster? Wij zullen allen voor Gods rechterstoel komen te staan, 11 want er staat geschreven: ‘Zo waar ik leef – zegt de Heer –, voor mij zal elke knie zich buigen, en elke tong zal God loven.’ 12 Ieder van ons zal zich dus tegenover God moeten verantwoorden.
13 Laten we elkaar daarom niet langer veroordelen, maar neem u voor, uw broeder en zuster geen aanstoot te geven en hun niet te ergeren. 14 Omdat ik één ben met de Heer Jezus weet ik, en ben ik ervan overtuigd, dat niets op zichzelf onrein is, maar dat iets onrein is voor wie het als onrein beschouwt. 15 Als u dus uw broeder of zuster kwetst door wat u eet, handelt u niet langer overeenkomstig de liefde. Laat hen voor wie Christus gestorven is niet verloren gaan door het voedsel dat u eet. 16 Breng het goede dat God u schenkt geen schade toe, 17 want het koninkrijk van God is geen zaak van eten en drinken, maar van gerechtigheid, vrede en vreugde door de heilige Geest. 18 Wie Christus zo dient, doet wat God wil en wordt door de mensen gerespecteerd. 19 Laten we daarom streven naar wat de vrede bevordert en naar wat opbouwend is voor elkaar. 20 Breek het werk van God niet af omwille van wat u eet. Weliswaar is alle voedsel rein, maar het is verkeerd om iets te eten dat iemand aanstoot geeft. 21 Vlees, wijn of iets anders waaraan uw broeder of zuster aanstoot neemt, kunt u beter laten staan. 22 Uw overtuiging is een aangelegenheid tussen u en God. Gelukkig is wie zich niet schuldig voelt over zijn overtuiging, 23 maar wie twijfelt of hij alles mag eten, is op het moment dat hij alles eet al veroordeeld. Want het komt niet voort uit geloof, en alles wat niet uit geloof voortkomt is zondig.



16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus. 18 Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen (2:18) in visioenen – Andere handschriften lezen: ‘in wat hij niet gezien heeft’.of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. 19 Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien. 20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging. (Kol 2)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Wat is overigens het verschil tussen kermis en pretparken?
Er zijn mensen uit de gereformeerde gezindte die met pretparken (six flags, atractiepark slagharen, hellendoorn etc) weinig moeite hebben, maar kermis is uit den boze. Terwijl het vermaak 't zelfde is.

Ik ben overigens tegen kermis en dat soort troep. Vermaak, plezier, maar leeg.
De keren dat ik op een kermis geweest ben is op een hand te tellen. Maar toch, ik ben er geweest en ik heb er van geproefd.

Even heel ongenuanceerd...
Ik kan niet anders zeggen dan dat het een poel, een samenraapsel van alle denkbare goddeloosheid is. Evenals roken (discussie van vorige week) niet verenigbaar is met christen-zijn, is de kermis het evenmin.
Goddeloze muziek, goddeloos vermaak en enkel goddeloos volk wat er rondloopt. Als je daar als christen kunt zijn en thuis kunt voelen, dan weet je m.i. niets van het vreemdeling zijn hier op aard.
Dan voel je je nog aardig thuis tussen de wereld en haar genot, vermaak en plezier.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Matthijs schreef:Goddeloze muziek, goddeloos vermaak en enkel goddeloos volk wat er rondloopt. Als je daar als christen kunt zijn en thuis kunt voelen, dan weet je m.i. niets van het vreemdeling zijn hier op aard.
Dan voel je je nog aardig thuis tussen de wereld en haar genot, vermaak en plezier.
tja, we kunnen moeilijk uit de wereld stappen....
Overal zijn goddeloze mensen en wereldse muziek.....inclusief wijzelf...

Ik wil geen pleidooi voeren voor kermis, maar een keer lol hebben in de botsauto's hoeft toch niet te betekenen dat je je thuisvoelt in de goddeloosheid??
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Miscanthus schreef:
Matthijs schreef:Goddeloze muziek, goddeloos vermaak en enkel goddeloos volk wat er rondloopt. Als je daar als christen kunt zijn en thuis kunt voelen, dan weet je m.i. niets van het vreemdeling zijn hier op aard.
Dan voel je je nog aardig thuis tussen de wereld en haar genot, vermaak en plezier.
tja, we kunnen moeilijk uit de wereld stappen....
Overal zijn goddeloze mensen en wereldse muziek.....inclusief wijzelf...
Als je naar de kermis gaat, dan zoek je het heel bewust op.
Ik wil geen pleidooi voeren voor kermis, maar een keer lol hebben in de botsauto's hoeft toch niet te betekenen dat je je thuisvoelt in de goddeloosheid??
Ik heb het nog niet eens over de botsauto's. Ik zie de lol er niet van in om tegen elkaar aan te rijden. In je kinderen jaren ligt dat anders, denk ik. 't Gaat mij om het geheel en niet specifiek over de botsauto's.
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

Het spijt met Marnix, maar helaas, ik kan je ook niet helemaal volgen. Ik wil niet mijn bekeringsgeschiedenis misbruiken en nog jou of anderen de toegang tot kermis of kroeg ontzeggen maar ik ben bang dat je wel heel gemakkelijk teksten uit de bijbel gebruikt om je gedrag te rechtvaardigen. Dat jij een keer in de kroeg zit oké, een keer over de kermis lopen niks mis mee, maar met plezier? nee dat kan ik niet helemaal plaatsen. Ik wil ook niet gaan schermen met uitdrukkingen als 'vreemdeling voelen' etc. Iedereeen heeft daar zijn eigen gevoelens bij en de een voelt zich op straat al vreemdeling en de ander heeft daar weer een ander beeld bij. Nee het gaat mij om de context van het geheel. Als ik in de supermarkt loop en daar is het muzikale behang een beetje te modern [laat staan in en kledingzaak] voel ik me daar niet thuis. Een ander heeft daar geen last van, prima. Maar er zijn plaatsen waar het met de gehele context mis is o.m. de kermis en ja ook de [meeste] kroegen. Natuurlijk zijn er bruine kroegen waar het goed vertoeven is, waar het bier goed [vooral op de wat warme dagen] is, maar gemiddeld genomen deugen de kroegen niet.

Maar waar praten we over, deze discussie is een regelmatig terugkerende discussie, op allerlei verjaardagen/fora/jeugdverenigingen/catechisaties etc. en de meningen komen niet bijelkaar maar gelukkig is de kwestie ook niet van levensbelang en ik denk dat ook bij jou hetwel een keer over gaat. :wink:
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Moderne gelovige schreef:Om met de laatste vraag te beginnen: ik vond je standpunt verwoord in die zin zoiets van: als ik niemand schaad mag ik alles doen als christen. Ik vind dat een heel vrijzinnig standpunt sterker nog het heeft zoiets van: "moet kunnen". en dat is zo'n beetje zoals we vooral in Nederland redeneren sinds eind jaren '60.
Dan vrees ik dat je niets van mijn opmerkingen begrepen hebt. Ik zal het nog sterker vertellen: iemand die zich voor 100% aan deze principes houdt, heeft Christus helemaal niet nodig als Verlosser. Haast ik me er natuurlijk gelijk bij om te zeggen dat sinds Genesis 3 niemand deze principes kan houden (en: wil houden). Dit lijstje met waarden heeft dus helemaal niets met een mentaliteit van 'moet kunnen' te maken, het geeft juist aan hoe diep we in de zonde liggen, en hoe nodig Jezus' lijden en sterven was!

Dan de kermis. Persoonlijk doet de kermis me niets. Ik kan daar rustig rondlopen, in de botsautootjes zitten met mn vrouw, een suikerspin eten. Mijn echte vermaak vind ik in Christus, in de kerk. De kermis met haar muziek, drank (al vind ik dat zelf meevallen hoor, die drankmisbruik, maar dat terzijde) glijdt ten diepste allemaal langs me heen.
Mensen die Christus niet kennen daarentegen, vinden wel hun vermaak in kermissen, cafees en discotheken. Tekenend, maar tegelijkertijd ook schrijnend is het liedje 'God is a DJ' van Faithless, wat precies het verschil aangeeft tussen christenen en 'de wereld'. Voor hen is de wereld alles, en dat is hun dood.
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Als reactie op de vorige posters: Ik wil niemand veroordelen, maar blijf op het standpunt dat kermis leegheid is. Als jullie daar anders over denken vind ik dat oprecht gemeend erg jammer.

Hoewel ik het vaak oneens ben op allerlei andere gebieden met Matthijs vind ik dat hij het beter kan verwoorden dan ik.

Een standpunt van, ach we beperken ons tot onschuldige dingen dan kan toch het geen kwaad vind ik wel iets hebben van een "moet kunnen " mentaliteit.
Voor de rest vind ik in het bijbelgedeelte wat Marnix citeert geen vrijbrief me op elke plaats te begeven waar ik denk dat het "geen kwaad kan".
Dat heeft niets te maken met regeltjes of iemand geen lol gunnen, laat staan dat ik me beter voel dan jullie!
Ik doe andere dingen die in jullie visie niet "passend" zijn maar dat is hier off-topic.

Jammer dat de discussie uit de hand loopt, daarom onthoud ik me voorlopig van postings over dit onderwerp.
Plaats reactie