moeilijke kwestie: katholiek kind naar de Driestar???

Plaats reactie
moderne gelovige

moeilijke kwestie: katholiek kind naar de Driestar???

Bericht door moderne gelovige »

Wij, mijn vrouw en ik dus zitten hier echt serieus over na te denken.
Omdat het op de andere scholen meestal een zootje is op het gebied van ethiek, godsdienstige vorming, normen en waarden enz.
Nu zijn het op de Driestar ook niet allemaal lieverdjes, overal gebeurt wel wat.
Maar ja.... accepteert de Driestar het wel? Enne zal onze dochter het zelf er in een later stadium niet moeilijk krijgen? Ze is daar immers een eenling? Of zijn er haar al voorgegaan?

Ik hoop op serieuze respectvolle reacties, niet in de trant van "dan had je maar niet katholiek moeten worden", of je hangt een dwaalleer aan enz. die kan ik zelf nog wel verzinnen.

Is het af te raden of niet??
Nicolas
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Re: moeilijke kwestie: katholiek kind naar de Driestar???

Bericht door Eppie »

moderne gelovige schreef:Wij, mijn vrouw en ik dus zitten hier echt serieus over na te denken.
Omdat het op de andere scholen meestal een zootje is op het gebied van ethiek, godsdienstige vorming, normen en waarden enz.
Nu zijn het op de Driestar ook niet allemaal lieverdjes, overal gebeurt wel wat.
Maar ja.... accepteert de Driestar het wel? Enne zal onze dochter het zelf er in een later stadium niet moeilijk krijgen? Ze is daar immers een eenling? Of zijn er haar al voorgegaan?

Ik hoop op serieuze respectvolle reacties, niet in de trant van "dan had je maar niet katholiek moeten worden", of je hangt een dwaalleer aan enz. die kan ik zelf nog wel verzinnen.

Is het af te raden of niet??
Nicolas
Als ze je toelaten, altijd doen. Maar heu we hebben hier op het forum minstens één docent van de driestar vraag het'em!

ps. heb ik je nou lang gemist of mis ik iets?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Als Katholiek hecht je (neem ik aan) ook aan Gods Woord en de normen uit de Bijbel.
Ik denk dat het geen verkeerde keus is, als je je kind naar een school laat gaan, waar de Bijbel gezaghebbend is en waar wordt geprobeerd door het geloof daar naar te leven.

Hoe dat iin de toekomst zal gaan met je dochter weet ik natuurlijk niet. Leg haar naam maar in de handen van onze hemelse Vader.
Bid maar om wijsheid: Jak 1:5 En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij [ze] van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden.

groet, Miscanthus
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oei, best een lastige kwestie.

Ik weet niet hoe de school op jullie voornemen zal reageren, maar stel dat er een positieve reactie komt, hoe zal je dochter er functioneren?

Ze zal idd een eenling zijn, maar dat is ze op een andere school ook begrijp ik uit je openingsposting. Maar zowel bij geschiedenis, als bij kerkgeschiedenis en zeker ook bij godsdienst komt het protestantse karakter van de school wel erg naar voren. Wil je dat? Hoe gaat zij dat vinden?

Op zich zou het voor de meeste refo's goed zijn om ook eens een katholiek in 't echt te zien. Te ontdekken dat katholieken ook mensen zijn. Te zien hoeveel vooroordelen wij hebben tov katholieken.

Maar de verhalen die ik gehoord heb van evangelischen en vrijgemaakten m.b.t. het functioneren op refoscholen stemmen mij niet hoopgevend.

Ik zou 't eerder op het Randstad in Rotterdam proberen, als ik jullie was.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

O ja, en ben je niet bang dat ze protestant wordt? Ze komt natuurlijk wél onder invloed te staan. Of is dat geen probleem voor je?
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Probeer het gewoon.

Er worden wel vaker leerlingen aangemeld en toegelaten worden die niet tot de doelgroep behoren.
Als het via de aanmelding duidelijk wordt dat het serieus is en een goede onderbouwing en men accepteert het dan zullen de ouders op gesprek moeten komen.
N.a.v. het gesprek wordt dan een beslissing genomen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Volgens mij moet je bij de toelating van je kind tot een reformatorische school de drie formulieren van enigheid onderschrijven.

Ik ben bang dat jij dat niet kan/wil. Maar ik kan het mis hebben hoor, dat dit op de Driestar niet hoeft.

Overigens, even terzijde hoor, maar wat trekt jou als r-k'er tot de reformatorische leefwereld (refoforum, refoschool)?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Openingsposting lezen, erasmus.

(wat trekt een erasmiaan hierheen?)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33362
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:Overigens, even terzijde hoor, maar wat trekt jou als r-k'er tot de reformatorische leefwereld (refoforum, refoschool)?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

(En als Refo zich afvraagt, wat trekt een Tiberius hierheen: onderzoeken wat anderen hierheen trekt! :wink:)
Gebruikersavatar
Hummel
Berichten: 319
Lid geworden op: 05 jul 2005, 02:00
Locatie: Utrecht/Gouda

Bericht door Hummel »

Ik ben zelf leerling van de Driestar. Ik denk dat het wel meevalt dat een katholieke leerling een buitenbeentje wordt. In de lagere klassen praten de leerlingen toch niet veel over kerkgenootschappen of het geloof.
En in de hogere klassen (ligt eraan welk niveau ze doet, vanaf de vierde klas ongeveer) wordt daar veel wel meer over gepraat, maar over het algemeen kan iedereen respect opbrengen voor andersdenkenden. Ik kan me bijvoorbeeld in mijn klas niet voorstellen dat iemand eruit zou liggen alleen om het feit dat hij/zij katholiek is.
Maar het blijft wel de vraag of de school zo'n leerling accepteert.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

moderne gelovige schreef: Wat voor school is eigenlijk de Randstad in Rotterdam Unionist?
Een gereformeerde (vrijgemaakte) scholengemsschap, heel behoudend maar zonder al te veel uiterlijkheidjes als kledingcode enzo.

Zie: http://www.gsr.nl/
Plaats reactie