Huwelijk en scheiding en de kerken

moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

plebe schreef:Kan deze topic met het oog op de steeds breder en verdrietiger wordende kring van ex-schoonfamilies en kinderen van het verse velluwse echtpaar gesloten worden?

Dank
Laat als topic-opener vooropstellen dat dit een serieus onderwerp is; laat staan dat ik het geopend heb om me eens effe lekker te verkneukelen aan andermans verdriet. Scheidingen, huwelijks en relatieproblemen zijn erg genoeg om daar lichtzinnig over te doen!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

We hebben hier inderdaad te maken met een supergevoelig onderwerp. Ik ben zelf getrouwd met een gescheiden man en wij zijn wel kerkelijk ingezegend. En daar ben ik heel blij om. We mochten samen opnieuw beginnen, nadat er heel wat moeilijke jaren en moeilijke momenten zijn geweest. En dat hadden en wilden en konden we niet zonder God doen.
Nogmaals, er zijn veel meer redenen om te scheiden dan alleen maar duurzame ontwrichting. Dat heb ik van heel dicht bij meegemaakt. Voor een huwelijk moet je met z´n tweeen zijn en als de man/vrouw de ander verlaat voor een ander, moet de achtergeblevene daarom altijd alleen blijven en geen nieuw begin maken. Of wat dacht je van misbruik of mishandeling binnen het huwelijk. Het zijn echt geen dingen om zomaar overheen te stappen en direct te roepen dat niemand mag hertrouwen als gescheiden zijnde
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

JolandaOudshoorn schreef:.....Voor een huwelijk moet je met z´n tweeen zijn en als de man/vrouw de ander verlaat voor een ander, moet de achtergeblevene daarom altijd alleen blijven en geen nieuw begin maken. Of wat dacht je van misbruik of mishandeling binnen het huwelijk. Het zijn echt geen dingen om zomaar overheen te stappen en direct te roepen dat niemand mag hertrouwen als gescheiden zijnde
Ik begrijp je wel, maar wat doe je hier mee dan?

Matth 19: 9 Ik zeg u: wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel, tenzij er sprake was van een ongeoorloofde verbintenis.’
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Miscanthus schreef: Ik begrijp je wel, maar wat doe je hier mee dan?

Matth 19: 9 ......... ongeoorloofde verbintenis.’
Het dat lijkt me nu het moeilijkste van de hele discussie. Wat is een ongeoorloofde verbintenis.
Als 'buitenstaander' zie je het vaak heel simpel, maar vaak blijken de oorzaken gecompliceerd.

Ik ga toch even een stukje quoten van ds. Pieters:
Week 22
Wat is de Bijbelse grond van echtscheiding? (slot)
Er is wat een nood op het gebied van het huwelijk! Het mooiste dat er is voor het tijdelijke leven, namelijk de innigste liefdesvereniging tussen twee mensen in de band van het huwelijk, wordt door de zondeval zo dikwijls een kwelling, ja: een voorportaal van de hel.
Dit hoeft niet, want in Christus is ook het huwelijk weer mogelijk in zuivere, eerlijke, zelfverloochenende liefde! En dat is door Gods genade geen opoffering, geen moeite, geen last. Het is een heilige vanzelfsheid.
Maar wanneer er geen liefde is, maar wanneer er in de plaats van die wonderschone liefde wrevel komt en afkeer en minachting, ja, haat ... wat dan? Moet het huwelijk dan koste wat het kost in stand worden gehouden?

De oplossing van alle problemen ligt in de vreze des HEEREN. Ook op het terrein van het huwelijksleven geldt dit. Alleen deze weg is goed: voor de Heere te vallen, in schuldverslagenheid en onwaardigheid.
Gods gebod is: ‘Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.’ Dit gebod is het tweede, hoewel gelijk aan het eerste: ‘Gij zult de Heere uw God liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand en met geheel uw kracht.’
God zegt niet: omdat u deze liefde tot Mij en tot uw naaste mist, hoeft u Mij ook niet liefhebben en hoeft u uw naaste ook niet lief te hebben. Nee, de eis blijft staan.
En zo is het ook met de eis om in het huwelijk elkaar lief te hebben. Al hebben wij vanuit onszelf geen greintje liefde. Al heeft de Heidelbergse Catechismus helemaal gelijk in vraag en antwoord 5, waar staat, dat wij van nature geneigd zijn God en onze naaste te haten ... Toch doet deze situatie niets af van Gods rechtmatige eis: gij zult liefhebben!
En alleen in deze door God aangewezen weg is er een oplossing voor het probleem van de huwelijksliefde, namelijk het gebrek daaraan of het ontbreken daarvan.

Nu overwegen we de situatie dat de man wel van zijn vrouw houdt, maar de vrouw niet van haar man (of andersom). Wat dan? Is er volgens de Heilige Schrift dan een mogelijkheid om te scheiden? Als alle mogelijkheden zijn benut, alle wegen al zijn gegaan om tot verbetering van de relatie te komen. Als de liefhebbende partij in biddende afhankelijkheid er alles aan heeft gedaan, wat maar in zijn of haar mogelijkheden lag, en het helpt allemaal niet. Wat dan? Als er meer en meer een ondraaglijke situatie ontstaat? Wanneer er lichamelijk of psychisch zoveel kwelling ontstaat dat er van een huwelijk geen sprake meer is ... Moeten echtgenoten dan nog steeds bij elkaar blijven of is er dan eindelijk een mogelijkheid om van elkaar te scheiden?
Wanneer we Gods bedoeling met het huwelijk bezien, dan moeten we zeggen: het huwelijk is niet bedoeld om een levenslange kwelling te vormen. God heeft niet bedoeld dat het huwelijk een voorportaal van de hel zal zijn. Het strijdt tegen Gods bedoeling met de inzetting van het huwelijk om zo getrouwd te zijn. En daarom is het geen overtreding van Gods inzetting om in zulke ondraaglijk moeilijke omstandigheden te scheiden.
Natuurlijk moet hierbij wel worden aangetekend dat de omstandigheid dan werkelijk ondraaglijk moet zijn. En wanneer dat zo is, kan ik ook niet zeggen. Maar als dat zo is, dan is scheiden geen grotere zonde dan bij elkaar blijven.
Hoewel het een blijk van bijzondere genade van God is, wanneer de onschuldige partij mag verdragen, mag dulden, mag blijven liefhebben, mag blijven bidden, op God mag blijven hopen.
Ik zeg dus niet: dan moet u scheiden. Maar ik zeg, op grond van Gods bedoeling met het huwelijk: dan moet u niet ten koste van alles getrouwd blijven. Dan bent u niet verplicht om bij uw man / vrouw te blijven wonen. Maar kunt u in deze moeilijke, moeilijke, o zo moeilijke weg het toch door Gods genade opbrengen om bij de ander te blijven ..., dan moet u zeker niet gaan scheiden.

We concluderen dus dat de echtscheiding Bijbels verantwoord is, wanneer de bedoeling van het huwelijk zodanig wordt vernietigd dat er van geen huwelijk sprake meer is.
Nu vraagt u terecht, maar Jezus geeft toch maar één wettige reden tot echtscheiding, namelijk hoererij. De vraag is echter of dit zo bedoeld is, als het op het eerste gezicht lijkt. We moeten bedenken dat de Heere Jezus geen redevoering of uiteenzetting over het huwelijk geeft, maar alleen een antwoord geeft op de vraag of het een mens geoorloofd is zijn vrouw te verlaten om allerlei oorzaak. Om een willekeurige en belachelijk kleine en onbeduidende reden. En dan zegt Hij: nee, alleen wanneer er sprake is van hoererij. Dan is namelijk het huwelijk verbroken en dan is er geen sprake meer van een huwelijk en dan is dus echtscheiding niet verboden. En dan is ook een nieuw huwelijk niet verboden.
Als er echter in een huwelijk sprake is van louter haat en vijandschap, onverdraagzaamheid en pesterij ..., is de huwelijksgemeenschap dan geen onkuisheid? Het is nog maar de vraag of het woord van de Heere Jezus niet een wijdere strekking heeft dan wij (zonder diep te hebben nagedacht) meteen denken te begrijpen. Hebben we wel goed nagedacht?

Deze overweging doet niets af van de zekere en vaste overtuiging dat het huwelijk voor het leven is bedoeld. Maar net zo goed als Gods bedoeling met het huwelijk geen scheiding inhield en voor heel het leven bedoeld was, was het ook Zijn bedoeling dat het huwelijk een liefdesvereniging zou zijn. En als dat er in geen enkel opzicht meer is, maar als in plaats daarvan het bij elkaar zijn alleen maar aanleiding is om de wortel van de doodslag te ontwikkelen, te doen groeien, namelijk de haat (zoals antwoord 105, 106 en 107 van onze Catechismus ons vanuit de Bijbel leren) ... dan strijdt het getrouwd blijven net zoveel of nog meer tegen de instelling van het huwelijk (en tegen de Insteller van het huwelijk) als het uiteen gaan, het scheiden.

Wat een verdrietig onderwerp. O, dat aanstaande echtparen er toch dagelijks de Heere om smeken om op zulk een manier naar het huwelijk te mogen toe leven en op zulk een manier straks in het huwelijk te mogen omgaan met elkaar, dat deze verdrietige zaak in het geheel niet aan de orde zal komen.
Onderzoek de basis, waarop jullie verkering staat! Onderzoek of je samen de HEERE vreest! Onderzoek of je in afhankelijkheid, zonder vertrouwen op jezelf of elkaar, maar in stil vertrouwen op de Heere naar het huwelijk toe leeft.
En voelt u in uw (pas begonnen) huwelijk dat er verwijdering ontstaat, dat er minder liefde is, dat op de een of andere manier er iets gaat groeien wat niet bij Gods bedoeling van het huwelijk hoort? O, roep dan met macht tot God, spreek er eerlijk over, doe er in het eerste stadium aan wat eraan te doen is; schakel eventueel hulpverlening in, indien nodig. Maar pak het probleem bij de wortel aan en ga samen op de knieën, spreek met elkaar over de verhouding, de verwijdering, het gevaar. Op deze manier is er, in het eerste begin van een dreigend gevaar, de mogelijkheid om met Gods hulp een vreselijke, ondraaglijke situatie en daarna een echtscheiding te voorkomen.
God geve aan onze opgroeiende jeugd 1. de vreze van Zijn Naam in het hart, nog voordat je verkering krijgt; 2. afhankelijkheid van Hem in de keuze van een levensgezel(lin), want alleen in Zijn weg en onder Zijn gunst en zegen is er verwachting; 3. eerlijke openhartigheid om deze zaken in verkerings- en verlovingstijd met elkaar te bespreken; 4. tenslotte, maar niet het minste: een teer gebedsleven, ieder voor zich en in verkering, verloving en huwelijk ook samen. Zoek de Heere, opdat jullie (eventuele) huwelijk tot Zijn eer mag zijn en tot jullie werkelijk, intens en onuitsprekelijk groot geluk!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Helemaal mee eens Barryvrouw. Ik heb het stuk ook gelezen en hij kan het heel goed verwoorden
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Tja... het blijft een trieste zaak, maar geeft wel lucht en uitzicht als het echt niet meer lukken wil. We leven in een gebroken wereld. ook het huwelijk is daaraan onderworpen, hoewel het een beeld is van Christus en Zijn Kerk.

Maar daarop voortbordurend,; wil de kerk van Ds Pieters dan ook een evt 2e huwelijk inzegenen?
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Miscanthus schreef: Maar daarop voortbordurend,; wil de kerk van Ds Pieters dan ook een evt 2e huwelijk inzegenen?
Dat vind ik nou jammer binnen de discussie. Vragen wat 1 bepaald kerkverband wil of niet wil. Laten we ons afvragen wat de Schrift er ons van zegt.
De schrijver heeft zich immers ook gebaseerd op wat Gods Woord ons zegt.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Barryvrouw schreef:
Miscanthus schreef: Maar daarop voortbordurend,; wil de kerk van Ds Pieters dan ook een evt 2e huwelijk inzegenen?
Dat vind ik nou jammer binnen de discussie. Vragen wat 1 bepaald kerkverband wil of niet wil. Laten we ons afvragen wat de Schrift er ons van zegt.
De schrijver heeft zich immers ook gebaseerd op wat Gods Woord ons zegt.
Maar zegent de kerk zo'n tweede huwelijk nou ook in?
Het heeft niet veel zin om vanuit de Schrift te stellen dat hertrouwen wel mag, maar dat het ondertussen kerkelijk niet mogelijk is.
Die vraag mag je jammer vinden maar ik snap niet waarom.
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

'k Had gehoopt dat we de kerkverbanden eens buiten de discussie zouden laten en op grond van de Bijbel tot een antwoord kwamen.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Barryvrouw schreef:'k Had gehoopt dat we de kerkverbanden eens buiten de discussie zouden laten en op grond van de Bijbel tot een antwoord kwamen.
OK, ik snap je insteek.
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

JolandaOudshoorn schreef:We hebben hier inderdaad te maken met een supergevoelig onderwerp. Ik ben zelf getrouwd met een gescheiden man en wij zijn wel kerkelijk ingezegend. En daar ben ik heel blij om. We mochten samen opnieuw beginnen, nadat er heel wat moeilijke jaren en moeilijke momenten zijn geweest. En dat hadden en wilden en konden we niet zonder God doen.
Nogmaals, er zijn veel meer redenen om te scheiden dan alleen maar duurzame ontwrichting. Dat heb ik van heel dicht bij meegemaakt. Voor een huwelijk moet je met z´n tweeen zijn en als de man/vrouw de ander verlaat voor een ander, moet de achtergeblevene daarom altijd alleen blijven en geen nieuw begin maken. Of wat dacht je van misbruik of mishandeling binnen het huwelijk. Het zijn echt geen dingen om zomaar overheen te stappen en direct te roepen dat niemand mag hertrouwen als gescheiden zijnde
Van harte eens met deze reactie. Er zijn veel praktisch-pastorale situaties denkbaar waarin hertrouwen geoorloofd is.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

plebe schreef:[Van harte eens met deze reactie. Er zijn veel praktisch-pastorale situaties denkbaar waarin hertrouwen geoorloofd is.
Dat we het in bepaalde gevallen heel pastoraal vinden en ook een ander gunnen, wil nog niet zeggen dat het bijbels gezien ook geoorloofd is. Kun je dat ook uit de Bijbel halen?
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

Bijvoorbeeld als iemand verlaten is door een overspelige echtgenoot en weer hertrouwt. Er is door de verlatene niet echt gebroken. Bijbels gezien is er dan voldoende ruimte om weer te trouwen.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Plebe, de Heere Jezus zegt (3 Evangeliën): wie de verlatene trouwt doet ook overspel.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Pim, volgens mij staat er:
Mattheüs 19:9 schreef:Luister goed, Ik zeg u:Iemand die zijn vrouw verlaat en daarna opnieuw trouwt, pleegt overspel. Tenzij zijn eerste vrouw gemeenschap met een andere man heeft gehad.
Gesloten