pkn en 2 johannes 1

elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Als we de nieuwtestamentische gegevens over de tempel ernaast leggen, dan kun je daar niet zomaar een antwoord op geven.
De tempel wordt van toepassing geacht op de individuele gelovige (1 Kor. 3:16 (zie kanttekeningen), 1 Kor. 6:19, 2 Kor. 6:16) en op de gehele Kerk (Ef. 2:21, 2 Tess. 2:4, 1 Petr. 2:5). Daarvoor kun je dus niet zomaar een bepaald kerkgenootschap invullen. Wat onverlet laat, dat een christen geroepen is om in de gehele Kerk zijn stem te laten horen, als er afgeweken wordt van de waarheid.
lokje

Bericht door lokje »

ndonselaar schreef:Jezus bleef ook fijn met de tempelschenders zitten op het tempelplein toch?

Het is toch allemaal zo heerlijk zoet vandaag de dag!
Het is niet alleen zoet, het is ook heerlijk simpel. Vandaar dat mijn belgische collega's ook zeggen: twee Hollanders bij elkaar, da's een kerk. Drie Hollanders bij elkaar: da's een kerkscheuring.

In een artikel van Dr. W. H. Th. Moehn wordt aangegeven wat de kerkgeschiedenis hier over leert:

Wat jammer dat hij, voordat hij deze woorden neerschreef, geen kennis heeft genomen van het indringende artikel van professor Nauta uit 1965, getiteld 'Calvijns afkeer van een schisma'!
Calvijn heeft een hartgrondige afkeer gehad van afscheiding en schisma. Nauta heeft er op gewezen dat die afkeer een bijzondere toespitsing heeft gekregen in de jaren 1538-1541.
In die jaren was Calvijn verbannen uit Genève, nadat hij in conflict was gekomen met het stadsbestuur.
Hij vermaant de gemeenteleden die aan hem trouw zijn gebleven om toch wel deel te nemen aan het Avondmaal en geen schisma in de kerk te veroorzaken. Ik citeer uitvoerig de brief die hij op 24 oktober 1538 aan zijn naaste collega Farel heeft geschreven:
'Onder christenen moet de afkeer van een schisma zo groot zijn, dat zij het altijd, als het maar even kan, vermijden; en voor de bediening des Woords en de sacramenten behoort er een zo grote eerbied te bestaan, dat zij overal waar die worden aangetroffen, oordelen dat de kerk is.
Het mag ook geen bezwaar opleveren, dat er sommige onzuivere dogma's worden geleerd, want er is nauwelijks een kerk die in het geheel geen overblijfselen heeft behouden van de onwetendheid. Ons is het voldoende, indien de leer waarop de kerk van Christus wordt gefundeerd, er inderdaad een plaats heeft en behoudt. ' Zelfs wanneer de dienaren niet wettig, maar 'op valse wijze zijn binnengeslopen', blijft het een ware kerk.
Daarom mogen Calvijns volgelingen in Genève ook niet wegblijven van het Avondmaal. 'Indien zij van hun dienstwerk (nl. het werk van de onwettige herders, die na de verbanning van Calvijn en Farel zijn aangesteld) gebruik maken, zullen zij toch niet behoeven te vrezen dat zij de indruk geven daarmee hen te erkennen of goed te keuren of op enigerlei wijze als wettig te beschouwen. Maar op deze wijze leggen zij getuigenis af van hun geduld, doordat zij namelijk tolereren (= verdragen) degenen, die op den duur naar hun mening door een plechtig oordeel zullen worden veroordeeld.'
Het woord 'tolereren' vraagt erom in deze dagen zeer ernstig overwogen te worden. Achter Calvijn kunnen we vervolgens teruggrijpen op de kerkvader Aurelius Augustinus. In zijn dagen heeft hij zich fel gekeerd tegen de zogenaamde donatisten, die in deze bedeling al een zuivere kerk wilden vormen. Echter, de kerk is nu nog op weg; haar toestand is niet die der volmaaktheid, het lichaam van Christus is nu nog onder doktershanden. In deze wereldtijd zijn de zondaren uiterlijk met de kerk vermengd en heeft de kerk ze te verdragen; het werk van de definitieve scheiding. (separatio) heeft God immers aan zichzelf voorbehouden; voor ons geldt allereerst het bijeenvergaderen, aldus Augustinus. In zijn dagen heeft hij al gewaarschuwd voor voortgaande afsplitsing en daarmee versplintering. In een bewogen appèl heeft hij uitgeroepen: 'Nu is het de tijd van afscheiding (separatio) niet, maar van het verdragen (toleratio).' Zie ook naar het voorbeeld van Israëls profeten: zij geselden de zonden van het volk, maar verlieten het toch niet, waren evenwel met de zondaren in één tempel, onder dezelfde priesters, te midden van dezelfde sacramenten.
Zie ook het voorbeeld van de apostelen en de heiligen, vooral dat van Christus zelf: ons ten voorbeeld en ter vermaning heeft Hij onder de twaalf apostelen een verrader geduld en hem zelfs tot het sacrament van zijn lichaam en bloed toegelaten.


Oproepen tot een vlammend protest zetten alleen de kerk in brand. Als de kerken in ons land zo doorgaan met scheuren valt er binnen afzienbare tijd niets meer te scheuren.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Maar ja, Calvijn had net zelf ook meegedaan aan kerkscheuring...
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

memento schreef: Nee, weg met dat slappe christendom. Waar zijn de gesels in de tempel? Waar zijn de waarschuwende profeten die het oordeel Gods aanzeggen aan land en kerk. Waar zijn de apostelen die streng en vermanend schrijven en spreken? Waar is de man die ijvert voor Gods eer en zaak, die al dat foute niet kan negeren...
Hoeveel mails heb je al verstuurd naar deze Godloochenaars?
Hoeveel mails heb je verstuurd voor broeder vdZW?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Miscanthus schreef:
memento schreef: Nee, weg met dat slappe christendom. Waar zijn de gesels in de tempel? Waar zijn de waarschuwende profeten die het oordeel Gods aanzeggen aan land en kerk. Waar zijn de apostelen die streng en vermanend schrijven en spreken? Waar is de man die ijvert voor Gods eer en zaak, die al dat foute niet kan negeren...
Hoeveel mails heb je al verstuurd naar deze Godloochenaars?
Hoeveel mails heb je verstuurd voor broeder vdZW?
Genoeg om mezelf bij sommigen niet geliefd te maken. Te weinig om mezelf in deze te kunnen rechtvaardigen...
lokje

Bericht door lokje »

Afgewezen schreef:Maar ja, Calvijn had net zelf ook meegedaan aan kerkscheuring...
Calvijn meegedaan aan een kerkscheuring? Kan je dat aantonen?
Uit de levensbeschrijving van Calvijn blijkt dat hij in 1532 overging tot de reformatie. In 1536 kwam hij in Genève, eigenlijk maar voor een nacht, maar het werd een langere tijd. Enige tijd tevoren was Genève al overgegaan op de reformatie, van een kerkscheuring was door Calvijn is geen sprake. Of vergis ik mij?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

lokje schreef:
Afgewezen schreef:Maar ja, Calvijn had net zelf ook meegedaan aan kerkscheuring...
Calvijn meegedaan aan een kerkscheuring? Kan je dat aantonen?
Uit de levensbeschrijving van Calvijn blijkt dat hij in 1532 overging tot de reformatie. In 1536 kwam hij in Genève, eigenlijk maar voor een nacht, maar het werd een langere tijd. Enige tijd tevoren was Genève al overgegaan op de reformatie, van een kerkscheuring was door Calvijn is geen sprake. Of vergis ik mij?
Hij had toch gebroken met de r-k kerk?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik vind het erg kort door de bocht door te beweren dat als je in de PKN blijft zitten je slap ben. Ik vind het behoorlijk sterk als je juist binnen de PKN toch nog een juist geluid durft te laten horen met als risico dat je er dan wordt uitgezet.
Persoonlijk denk ik dat als iedereen die het niet eens is met al die vrijzinnigen in de PKN eruit zal stappen er nog minder mensen zullen zijn die de Waarheid zullen horen. Ook omdat de PKN een volkskerk is, kunnen we nog velen rand en niet-kerkelijken bereiken omdat zij vaak nog ingeschreven staan of omdat de PKN nog verantwoording heeft in verschillende maatschappelijke verenigingen en scholen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Petrus

Bericht door Petrus »

JolandaOudshoorn schreef:Ik vind het erg kort door de bocht door te beweren dat als je in de PKN blijft zitten je slap ben. Ik vind het behoorlijk sterk als je juist binnen de PKN toch nog een juist geluid durft te laten horen met als risico dat je er dan wordt uitgezet.
Persoonlijk denk ik dat als iedereen die het niet eens is met al die vrijzinnigen in de PKN eruit zal stappen er nog minder mensen zullen zijn die de Waarheid zullen horen. Ook omdat de PKN een volkskerk is, kunnen we nog velen rand en niet-kerkelijken bereiken omdat zij vaak nog ingeschreven staan of omdat de PKN nog verantwoording heeft in verschillende maatschappelijke verenigingen en scholen.
Ik kán mij vergissen, maar ik dacht toch écht dat jij in een andere topic een tegengesteld geluid als hierboven aangehaald heb laten horen................
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Memento schreef:De vuist op tafel slaan is misschien wat hard uitgedrukt. Maar wat gebeurt er, zoals ik al een paar keer als voorbeeld genoemd heb, als de Gereformeerde Bond (geheel op grond van Gods woord) hardop op de synode gaat zeggen dat ze al de predikanten die het bestaan van God ontkennen, en al de predikanten die de Schrift niet als leidraad zien, niet zien als broeders? Is er dan nog ruimte voor hen in de PKN?
Hooguit krijg je dan wat verontwaardigde en gekrenkte reacties, maar ik denk niet dat je er dan uitgezet wordt. Dezelfde predikanten waar het om gaat (bijv. Kuitert, den Heijer, ter Linden), zaten immers ook al in de NHK of GKN en daar werd toch vroeger ook al stevig tegen geageerd.

Het probleem met de PKN is nl. niet dat je niet alles mag zeggen, maar het probleem in de PKN is juist dat je teveel mag zeggen en doen.
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Bericht door Zosinus »

Jolanda,

Ik ben het helemaal met je eens. Zelf kom ik uit een wat meer vrijzinning NH nest. Door de verschillende denominaties binnen de NHK (en nu de PKN) ben ik ook in aanraking gekomen - jeugdkampen, jeugdwerk - met de bondsstroming.
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

Jolanda Oudshoorn, je verwoordt mijn beweegreden om me te latenn meevoeren in de PKN!

Niet op een kluitje met gelijkgestemden, maar staande in de brede volkskerk op het Vaste Fundament!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Laten we eerst een aantal misverstanden uit de wereld helpen.

Ten eerste zijn er geen bondsgemeenten. De PKN kent 'hervormde, gereformeerde, lutherse en protestantse' gemeenten. De opmerking dat de GB 'zorg heeft voor gemeenten' is een opmerking die mensen op het verkeerde been kan zetten.

De GB is een vereniging binnen de Protestantse Kerk die deze kerk wil herinneren aan haar eigen belijdenis en aan de noodzaak te leven uit de inhoud van deze belijdenis. De Drie Formulieren van Enigheid zijn geen documenten uit een ver verleden, maar levend bezit voor de kerk van onze dagen. De Gereformeerde Bond wil de kerk en de gemeenten vanuit deze verbondenheid met de belijdenis dienen. Zijn doelstelling heeft een positieve spits. Artikel 1 van de statuten noemt als officiële naam: "Gereformeerde Bond tot verbreiding en verdediging van de Waarheid in de Protestantse Kerk.

Herinneren aan haar eigen belijdenis; verbreiding en verdediging van de Waarheid. Opkomen voor Gods Waarheid betekent niet automatisch scheuren. Als dat zo is, dan is dat een teken aan de kerkelijke wand. Als je binnen de PKN niet meer heilig verontwaardigd kunt zijn, omdat God gelasterd wordt, dan is dat een heel erg slecht teken. Gods Woord spreekt van 'kittelachtig van gehoor'. Er zijn gelukkig ook nog tegenstemmen binnen de PKN. Ik denk dan aan prof. Balke, prof. v.d. Beek en ook ds. Geluk.

Iemand noemt een clubje van gelijkgestemden. Wie ze daarmee op het oog heeft, weet ik niet. Een spreekwoord zegt: wie de schoen past, trekke hem aan. Ik ken verschillende van deze clubjes. Te denken valt aan convenantsgemeenten. Te denken valt aan bepaalde gemeenten met hun beroepingswerk. Deze mensen behoren organisatorisch PKN, maar tooien zich nog immers met de naam 'hervormd'. Te vrezen valt dat velen slechts zijn meegegaan vanwege de oude dorpskerk. Ik voel met tot deze opmerking genoodzaakt juist vanwege andere opmerkingen alsof de NHNK een clubje gelijkgezinden zou zijn. Dat is ten eerste gelukkig waar en aan de andere kant niet. Met het eerste bedoel ik een gezamenlijk belijden en met de andere kant bedoel ik dat ook de HNHK gelukkig een kerk is waar traditieverschillen zijn.

Nu nog even wat over de vergelijking tussen Israël. Iedere vergelijking tussen dit bondsvolk en een kerk in Nederland is onrechtmatig. Dat komt de oude NHK niet toe, maar ook de PKN en de HNHK niet! Israël was Gods verbondspartner. Ze had met God een unieke relatie, bekrachtigd bij de Sinaï en iedere keer weer vernieuwd [cf. Sichem]. God verbond er nogal wat aan: verbondswraak. Iedere keer weer horen we de profeten: zo zegt de HEERE. Dat was geen beste openingszin. Meestal betekende dit, dat het volk weer eens was afgeweken. Als we al een vergelijking mogen maken, dan moeten we denken aan de convenanters in Schotland. Die ondertekenden met hun bloed het verbond voor Gods aangezicht. Met deze handtekening was er geen ruimte meer voor een zoetsappige houding. Een verbond tussen twee partijen, betekent wel iets meer dan elkaar lief vinden, ook als één van die partijen onrecht wordt aangedaan. Met onrecht bedoel ik niet als we in de traditie met een kleine 't' worden aangetast, nee onrecht is als de Traditie onrecht wordt aangedaan. Als God onrecht wordt aangedaan, Zijn Zoon wordt gelasterd, de door Hem! aangebrachte verzoening wordt ontkend, dan moeten we ontbranden in heilige toorn.

Laten we eens een stapje nemen in de kerkgeschiedenis. Iemand noemde [geheel ten onrechte!] de 19e eeuw, de eeuw waarin de geest van Afscheiding uit de fles was gegaan. Iemand die dit doet, kent zijn geschiedenis heel slecht. Waarom nam de kerk [helaas] afscheid van Marcion? Was dat niet vanwege zijn loochening van grote delen van Gods Woord. Even later gebeurde dit met Arius. Hij ontkende de Godheid van Christus. Zo heeft de kerk door de eeuwen heen mensen gehad die de dwaling bestreden. Niet bestreden om mensen buiten de kerk te zetten, maar bestreden omdat Gods eer in het geding was. Natuurlijk zullen er ook foute dingen zijn gebeurd. Denk bij voorbeeld aan het conflict tussen Augustinus en de Donatisten. Maar we moeten niet doen alsof breuken in de kerk een verschijnsel is wat afstamt uit de 19e eeuw.

Tot slot vroeg iemand waar de tucht geldt, of in de gemeente of in de kerk. Hier gaat het over kerkvisie. Paulus en Johannes waren ook niet zo zachtzinnig als het ging om de valse leer. Paulus wederstond zijn broeder Petrus en Johannes riep de gemeenten van Klein-Azië op tot het blijven in de waarheid.
Als we belijden een gemeente te zijn van christgelovigen en we oefenen gemeenschap uit met een andere gemeente, dan zijn we verplicht om onze broeders en zusters uit een andere gemeente te wijzen op haar dwaling, wanneer ze die heeft. Dan gaat het weer niet om een dwaling betreft de traditie, maar dat mag alleen als het gaat om een dwaling betreft bij voorbeeld het Apostolicum.

Ik wil hier geen kerk, of gemeenschap verheerlijken, maar ik wil met deze posting proberen om de discussie af te leiden van de polemische tegenstellingen tussen de PKN en de HNHK.

Wie durft onderstaande stelling te weerleggen:

Een christen die door een waar geloof Christus omhelst heeft en dus iets weet van de liefde Gods in Christus, kan niet zwijgen als deze God onrecht wordt aangedaan.

Groeten,
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Ik wil hier geen kerk, of gemeenschap verheerlijken, maar ik wil met deze posting proberen om de discussie af te leiden van de polemische tegenstellingen tussen de PKN en de HNHK.
Daar doe je goed aan. Hopenlijk begrijpt iedereen het signaal.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Petrus schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik vind het erg kort door de bocht door te beweren dat als je in de PKN blijft zitten je slap ben. Ik vind het behoorlijk sterk als je juist binnen de PKN toch nog een juist geluid durft te laten horen met als risico dat je er dan wordt uitgezet.
Persoonlijk denk ik dat als iedereen die het niet eens is met al die vrijzinnigen in de PKN eruit zal stappen er nog minder mensen zullen zijn die de Waarheid zullen horen. Ook omdat de PKN een volkskerk is, kunnen we nog velen rand en niet-kerkelijken bereiken omdat zij vaak nog ingeschreven staan of omdat de PKN nog verantwoording heeft in verschillende maatschappelijke verenigingen en scholen.
Ik kán mij vergissen, maar ik dacht toch écht dat jij in een andere topic een tegengesteld geluid als hierboven aangehaald heb laten horen................
Welke topic bedoel je
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie