pkn en 2 johannes 1

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Je 'ontvangt' zulke mensen ook niet echt in de situatie zoals die nu is. Ze zitten er al in, als wolven onder de schapen. En wat dan? Moeten de schapen dan weglopen voor de wolf?
Overigens een interessante tekst, in 2 Joh. Ik heb er ook al veel over nagedacht, maar inderdaad, wat betekent die voor de concrete situatie van nu? Da's nog niet zo eenvoudig.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik denk dat je als gemeente niet mag toelaten dat er iemand komt preken die Christus niet verkondigd. Of dat nu in de PKN is of daarbuiten.
Verder moeten we echt afblijven van het geloof van mensen van andere kerkgenootschappen
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

jacob schreef:hoe kunnen nou God-loochenaars en Christenen aan dezelfde synode tafel besluiten nemen. Volgens mij laat deze tekst daar absoluut geen ruimte voor. .
Ik snap het ook niet. Ik zou het ook niet kunnen.
Maar dat ik me persoonlijk aangesproken voel, komt omdat deze kwestie direct in verband wordt gebracht met al dan niet mogelijk lidmaatschap van een kerk waar zulke mensen ook een plaats hebben.

Ik vind de tekst uit 2 Joh nog het meest concreet oplichten op het moment dat er een Jehova-getuige aan de deur staat.
Maar ook dan sla ik de deur niet dicht voordat ik hem gegroet heb.
Moet ik nu vergeving vragen voor deze zonde?
Laatst gewijzigd door Miscanthus op 21 mar 2006, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Bovendien, je moet zulke mensen niet toelaten in je huis. Maar als je ze nu al wel toegelaten hebt of anderen hebben dat gedaan? Moet je dan zelf weggaan uit het huis of op je post blijven?
Dan is er verder nog de vraag: wat zou er gebeuren als de Gereformeerde Bond met de vuist op tafel zou slaan? Zou men ze dan ook accepteren binnen de PKN of zouden ze dan uitgeworpen worden? In dat laatste geval zou er grond voor afscheiding zijn.
lokje

Bericht door lokje »

Afgewezen schreef:Bovendien, je moet zulke mensen niet toelaten in je huis. Maar als je ze nu al wel toegelaten hebt of anderen hebben dat gedaan? Moet je dan zelf weggaan uit het huis of op je post blijven?
Dan is er verder nog de vraag: wat zou er gebeuren als de Gereformeerde Bond met de vuist op tafel zou slaan? Zou men ze dan ook accepteren binnen de PKN of zouden ze dan uitgeworpen worden? In dat laatste geval zou er grond voor afscheiding zijn.
De Gereformeerde Bond is géén knokploeg, maar heeft de zorg voor de gemeenten, waarin de Heere hen geplaatst heeft. Er is geen enkele reden om een afscheiding te forceren door met de vuist op tafel te slaan, dat zal eerder een averechts effect hebben.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

lokje schreef:De Gereformeerde Bond is géén knokploeg, maar heeft de zorg voor de gemeenten, waarin de Heere hen geplaatst heeft. Er is geen enkele reden om een afscheiding te forceren door met de vuist op tafel te slaan, dat zal eerder een averechts effect hebben.
:D mooi gezegd.
jacob

Bericht door jacob »

Miscanthus schreef:
jacob schreef:hoe kunnen nou God-loochenaars en Christenen aan dezelfde synode tafel besluiten nemen. Volgens mij laat deze tekst daar absoluut geen ruimte voor. .
Ik snap het ook niet. Ik zou het ook niet kunnen.
Maar dat ik me persoonlijk aangesproken voel, komt omdat deze kwestie direct in verband wordt gebracht met al dan niet mogelijk lidmaatschap van een kerk waar zulke mensen ook een plaats hebben.

Ik vind de tekst uit 2 Joh nog het meest concreet oplichten op het moment dat er een Jehova-getuige aan de deur staat.
Maar ook dan sla ik de deur niet dicht voordat ik hem gegroet heb.
Moet ik nu vergeving vragen voor deze zonde?
Miscanthus,

Ik vind niet dat je eerlijk deze kritiek benader. Jij bent zelf uit een kerkverband gestapt uit onvrede met de gang van zaken. Ik begrijp je keuze, dat weet je ook wel. Maar de keuze voor de PKN is voor mij eigenaardig. Je had ook kunnen kiezen voor een christelijk gereformeerde of een hersteld verband kerk. Maar je hebt bewust gekozen voor een kerk waar vrijzinnigheid geaccepteerd is. En ik begrijp je motivatie heel goed, je bent voor je eigen voedsel gegaan, en daarom heb je deze keuze gemaakt. Daar is volgens mij niets mis mee, en zeker wel te begrijpen. Maar daarmee moet je ook niet willen bagitaliseren welke problemen in de PKN zijn. En het is voor mij alleen maar belangrijk om jouw motivatie te weten waarom je in het licht van deze tekst toch je eigen voedsel behoefte zwaarder hebt laten wegen dan de vrijzinnigheid die zoals je zelf zegt ver van je bed tiert.

Maar blijkbaar wil je de discussie niet inhoudelijk voeren met argumenten, maar betrek je voortdurend je emotie daarin. Dat vind ik jammer. Het is herkenbaar daar niet van, maar wel jammer.
jacob

Bericht door jacob »

Miscanthus schreef:
lokje schreef:De Gereformeerde Bond is géén knokploeg, maar heeft de zorg voor de gemeenten, waarin de Heere hen geplaatst heeft. Er is geen enkele reden om een afscheiding te forceren door met de vuist op tafel te slaan, dat zal eerder een averechts effect hebben.
:D mooi gezegd.
Maar volgen mij strijdig met mijn onderschrift.
jacob

Bericht door jacob »

Miscanthus schreef:
jacob schreef:Daarom, hoewel ik soms met lede ogen toe zie, hoe goed het evangelie wordt gepreekt binnen de de PKN zal ik nooit kunnen toe treden tot de PKN.

(ik ga er wel lekker shoppen :P )
Je bent vrij om te blijven waar je zit. Ieder heeft zo zijn afwegingen. Bij mij is de plaatselijke prediking doorslaggevend geweest.
En ik shop ook wel eens.... :wink:
En als ik dat doe (afgelopen zondag bijv) is de betreffende predikant ziek en krijg ik een leespreek... tja.
Gokje, veenendaal?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

lokje schreef:
Afgewezen schreef:Bovendien, je moet zulke mensen niet toelaten in je huis. Maar als je ze nu al wel toegelaten hebt of anderen hebben dat gedaan? Moet je dan zelf weggaan uit het huis of op je post blijven?
Dan is er verder nog de vraag: wat zou er gebeuren als de Gereformeerde Bond met de vuist op tafel zou slaan? Zou men ze dan ook accepteren binnen de PKN of zouden ze dan uitgeworpen worden? In dat laatste geval zou er grond voor afscheiding zijn.
De Gereformeerde Bond is géén knokploeg, maar heeft de zorg voor de gemeenten, waarin de Heere hen geplaatst heeft. Er is geen enkele reden om een afscheiding te forceren door met de vuist op tafel te slaan, dat zal eerder een averechts effect hebben.
De vuist op tafel slaan is misschien wat hard uitgedrukt. Maar wat gebeurt er, zoals ik al een paar keer als voorbeeld genoemd heb, als de Gereformeerde Bond (geheel op grond van Gods woord) hardop op de synode gaat zeggen dat ze al de predikanten die het bestaan van God ontkennen, en al de predikanten die de Schrift niet als leidraad zien, niet zien als broeders? Is er dan nog ruimte voor hen in de PKN?

Je kan dat natuurlijk 'een afscheiding forceren' noemen. Ik noem dat uitkomen voor Gods woord. Gods woord is (helaas?) niet zo tolerant. Gods woord spreekt ook over vloek en toorn tegenover dwaalleraars. Laten we dat maar achterwege, omdat we een zogenaamde eenheid belangrijker vinden dan Gods woord?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Matthew Henry:
Er zijn vele wijzen waarop men deel kan krijgen aan de ongerechtigheden van anderen . Dat kan gebeuren door schuldig stilzwijgen, onverschilligheid, onbedachtzaamheid, bijzondere ondersteuning, openbare bijdragen en hulp, innerlijke goedkeuring, openlijke verdediging. (2 Joh. 1:10)

Hier ligt een stuk schuld voor de hervormden die tot 1 mei in de NHK gezeten hebben en zich veilig wisten in hun eigen gemeente, terwijl ze verantwoordelijkheid hadden voor het geheel van de NHK. Hier ligt een stuk schuld voor de PKN-ers die hun mond na al de verschrikkingen rondom het fusiebesluit niet meer opentrekken.

Ik kon mij altijd verdedigen: Gezien de belijdenis van de kerk horen dwaalleraren in de Hervormde Kerk niet thuis, horen dwalingen uberhaupt niet in de Hervormde Kerk thuis. Daarom was de "Bond" opgericht om de kerk te manen om de belijdenis te laten functioneren en drong in de jaren '50 van de 20e eeuw aan op laten functioneren van de leertucht. Wolven als Ter Linden brengen ongestraft mensen verder weg van de weg die Jezus ons wijst ten leven om het maar zacht uit te drukken.
Tegenwoordig moeten PKN-ers op grond van de wet van de kerk 'erkennen en respecteren' dat dominees en gemeenten een andere manier van geloven beoefenen. Dat is heel wat anders dan de bijbelse opdracht: "Ontvangt hen niet".
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Geloofsbelijdenissen
De kerkorde zegt in Artikel 1, lid 4 en lid 5

Het belijden van de kerk geschiedt in gemeenschap met de belijdenis van het voorgeslacht, zoals die is verwoord in de Apostolische geloofsbelijdenis, de geloofsbelijdenis van Nicea en de geloofsbelijdenis van Athanasius - waardoor de kerk zich verbonden weet met de algemene christelijke Kerk -, in de Onveranderde Augsburgse confessie en de catechismus van Luther - waardoor de kerk zich verbonden weet met de lutherse traditie -, in de catechismus van Heidelberg, de catechismus van Genève en de Nederlandse geloofsbelijdenis met de Dordtse leerregels - waardoor de kerk zich verbonden weet met de gereformeerde traditie.

De kerk erkent de betekenis van de theologische verklaring van Barmen voor het belijden in het heden. De kerk erkent met de Konkordie van Leuenberg dat de lutherse en gereformeerde tradities door een gemeenschappelijk verstaan van het Evangelie bijeenkomen.


Wat is er nou mis met deze belijdenis? Kan ter Linden zich hierin vinden dan?
De vraag of ter Linden in de PKN op zijn plaats is, is meer gerechtvaardigd dan de vraag of reformatorischen in de pKN kunnen zijn.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Jezus bleef ook fijn met de tempelschenders zitten op het tempelplein toch?

Het is toch allemaal zo heerlijk zoet vandaag de dag!
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

ndonselaar schreef:Jezus bleef ook fijn met de tempelschenders zitten op het tempelplein toch?

Het is toch allemaal zo heerlijk zoet vandaag de dag!
Juist Niek, dat is ook mijn punt. Toorn over geestelijke misverstanden wordt (zowel ter rechter als ter linkerzijde) gezien als een misplaatste vorm van fanaticisme. Ter rechterzijde is het 5e gebod (en: Gods volk leert het anders) de dooddoener, ter linkerzijde geeft men meer de voorkeur aan iets wat men 'christelijke liefde' noemt. In beide gevallen is het hardop uitspreken van de waarheid, en dan vooral het zo hard uitspreken dat degenen die je bekritiseerd het kunnen horen, een zonde.

Nee, weg met dat slappe christendom. Waar zijn de gesels in de tempel? Waar zijn de waarschuwende profeten die het oordeel Gods aanzeggen aan land en kerk. Waar zijn de apostelen die streng en vermanend schrijven en spreken? Waar is de man die ijvert voor Gods eer en zaak, die al dat foute niet kan negeren...
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

En is 'de tempel' dan je plaatselijke gemeente, of het kerkverband waar die gemeente onder valt?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie