Oprichting hervormde gemeenten (in hv)?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Oprichting hervormde gemeenten (in hv)?

Bericht door freek »

Hallo mensen,
Vraagje: zijn er plaatsen waar men voornemens is een hervormde gemeente in hersteld verband op te richten. Niet dat ik hier zo op zit te wachten, maar er gingen 'ooit' wel eens geruchten dat in bepaalde plaatsen - ik noem ze maar niet; het waren geruchten - informatiebijeenkomsten gehouden werden om te komen tot een hervormde gemeente in hersteld verband. Ik ben zomaar benieuwd of dat nog steeds leeft in sommige plaatsen.
'
Groeten,
Freek
HHKtE
Berichten: 1450
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Bericht door HHKtE »

Beste Freek

Je ben wel erg onduidelijk,jemoet wat duidelijker zijn of worden anders kan hier niemand op reageren.ok?
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Oke, het is inderdaad een beetje onduidelijk. Wat ik bedoel is dit.

Er zijn in een aantal plaatsen informatieavonden geweest (volgens mij na 1 mei 2004) over het evt oprichten van een hervormde gemeente in hersteld verband: voor mensen die eigenlijk niet PKN wilden zijn, maar desondanks toch de diensten volgden, of voor herstelden die elders kerkten. In graafstroom is bijvoorbeeld zo'n gemeente daadwerkelijk gekomen.
Nu wilde ik eigenlijk weten of er nog meer van dergelijke hervormde gemeentes van de HNHK zitten aan te komen. Ik heb wel eens gehoord van Krimpen aan de IJssel, maar het was maar een 'forumgerucht'. :)
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is nu.
Met vriendelijke groet,
Freek
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

Freek,
Ik weet wel dat men van plan is in vele plaatsen PKN-gemeenten op te richten waar ze er nu niet zijn. Soms zijn er geen ambtsdragers te vinden en zoekt men die in andere plaatsen.
Dit is trouwens meer dan een gerucht, want het gebeurt ook.
lokje

Bericht door lokje »

Zonderling schreef:Freek,
Ik weet wel dat men van plan is in vele plaatsen PKN-gemeenten op te richten waar ze er nu niet zijn. Soms zijn er geen ambtsdragers te vinden en zoekt men die in andere plaatsen.
Dit is trouwens meer dan een gerucht, want het gebeurt ook.
Zonderling,

Het is inderdaad geen gerucht, alhoewel er nergens PKN gemeenten opgericht worden, dat is vandaag nogmaals bevestigd. Het blijkt namelijk dat er legio mensen zijn die niet tot de HHK wensen te behoren. Helaas worden deze signalen door de HHK gemeenten genegeerd en weigeren de gemeenten gesprekken over hoe het nu verder moet. Jammer.
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Bericht door Johannes 3:16 »

lokje schreef:
Zonderling schreef:Freek,
Ik weet wel dat men van plan is in vele plaatsen PKN-gemeenten op te richten waar ze er nu niet zijn. Soms zijn er geen ambtsdragers te vinden en zoekt men die in andere plaatsen.
Dit is trouwens meer dan een gerucht, want het gebeurt ook.
Zonderling,

Het is inderdaad geen gerucht, alhoewel er nergens PKN gemeenten opgericht worden, dat is vandaag nogmaals bevestigd. Het blijkt namelijk dat er legio mensen zijn die niet tot de HHK wensen te behoren. Helaas worden deze signalen door de HHK gemeenten genegeerd en weigeren de gemeenten gesprekken over hoe het nu verder moet. Jammer.
Kwestie van óf zelf actie ondernemen óf de kerk uitstappen als je niet tot die kerk wilt behoren. Makkelijk zat.
HHKtE
Berichten: 1450
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Bericht door HHKtE »

Ik zal wel dom zijn,maar Goed Freek stelt een vraag over eventuele oprichting van HHK gemeenten,en zonderling begint over oprichting van PKN gemeenten.Wie begrijpt het niet zonderling of deze persoon??
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

lokje schreef:
Zonderling schreef:Freek,
Ik weet wel dat men van plan is in vele plaatsen PKN-gemeenten op te richten waar ze er nu niet zijn. Soms zijn er geen ambtsdragers te vinden en zoekt men die in andere plaatsen.
Dit is trouwens meer dan een gerucht, want het gebeurt ook.
Zonderling,

Het is inderdaad geen gerucht, alhoewel er nergens PKN gemeenten opgericht worden, dat is vandaag nogmaals bevestigd. Het blijkt namelijk dat er legio mensen zijn die niet tot de HHK wensen te behoren. Helaas worden deze signalen door de HHK gemeenten genegeerd en weigeren de gemeenten gesprekken over hoe het nu verder moet. Jammer.
De Roomse Inquisitie deed iets vergelijkbaars, zoals een eeuw later ook gebeurde door een overheid richting haar contraremonstrantse onderdanen. Zo ontstaat een vleselijke gerustheid.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

HHKtE schreef:Ik zal wel dom zijn,maar Goed Freek stelt een vraag over eventuele oprichting van HHK gemeenten,en zonderling begint over oprichting van PKN gemeenten.Wie begrijpt het niet zonderling of deze persoon??
Laten we het er maar op houden dat ik het niet begrepen heb. Past ook wel een beetje bij mijn naam. Overigens begrijp ik ook niet alle reacties eerlijk gezegd. Maar misschien kunnen we het onderwerp beter laten rusten.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Zonderling schreef:
HHKtE schreef:Ik zal wel dom zijn,maar Goed Freek stelt een vraag over eventuele oprichting van HHK gemeenten,en zonderling begint over oprichting van PKN gemeenten.Wie begrijpt het niet zonderling of deze persoon??
Laten we het er maar op houden dat ik het niet begrepen heb. Past ook wel een beetje bij mijn naam. Overigens begrijp ik ook niet alle reacties eerlijk gezegd. Maar misschien kunnen we het onderwerp beter laten rusten.

Misschien wel ja, blijkbaar (hopelijk!!) is er nergens meer sprake van nieuwe HNHK-gemeenten. Er is nog wel steeds sprake van nieuwe PKN-gemeenten. Laten we hopen dat ook dát niet meer hoeft te gebeuren, zodat één blijft, wat altijd één geweest is!
Plaats reactie