Biologische en duurzaam geproduceerde producten

Het eten van biologische en duurzaam geproduceerde producten hoort bij een christelijke levenstijl

Mee eens
17
46%
Mee oneens
14
38%
Geen mening
6
16%
 
Totaal aantal stemmen: 37

Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

Zosinus schreef:Beste Eppie,

Ik koop wel eens produkten die biologisch-dynamisch zijn (van Demeter bijvoorbeeld), omdat ik het het goed vind om ecologische produkten te kopen. Ik heb me nooit gerealiseerd dat bd helemaal ingegeven is door de antroposofie. Ik zat er dus naast in mijn vorige reactie. Excuses voor mijn al te stellige reactie.

Wikipedia zegt hetvolgende over bd:

Biologisch dynamische landbouw omvat het telen van producten naar de methode van Rudolf Steiner. Producten die biologisch dynamisch (BD) geteeld zijn krijgen veelal het Demeter keurmerk. Het is een productiemethode waarin bodemvruchtbaarheid en versterking van de natuurlijke groei centraal staan. Het landbouwbedrijf wordt daarbij als organisme opgevat, waar bedrijfsvreemde elementen zo veel mogelijk vermeden worden. Vandaar dat een biologisch-dynamisch bedrijf naar diversiteit in geteelde gewassen en gehouden dieren streeft. Ook wordt er met preparaten gewerkt om de levenskracht van de producten te ondersteunen. Hiermee wordt beoogd door de invloed vanuit de kosmos door de planeten een positievere invloed uit te oefenen op de groei van gewassen.

Omdat het ook ecologisch is, zal ik het wel nuttigen als het op mijn weg komt. Ik hecht namelijk geen enkel geloof aan dit soort toverkollerij. Maar ik geef wel de voorkeur aan gewone ecoprodukten kopen.

Odin is bij mijn weten een aanbieder van ecologische groenten. Je kunt een abonnement nemen met elke week nieuwe groenten en fruit (wel een verrassing wat er nu weer bij zit).
Een ieder zij in zijn gemoed enz. enz. Ik voor mij koop geen BD produkten omdat ik denk [maar wie ben ik?] dat dat niet goed voor mijn geest is. Ecologische [normaal zonder zon en maanstandengedoe] en biologische produkten hebben mijn voorkeur en er zijn genoeg biologsche zonder het dynamische produkten te koop. Ook behoef ik geen abonnement al zou dat wel een hoop nadenken besparen. Maar laat ik je wel waarschuwen, jij kunt wel geen geloof hechten aan toverkollerij, ik van mijn kant denk dat het geen vrijblijvende zaak is. Even zo als dat [off-topic] homeopathie geen vrijblijvende zaak is. Je verkoopt je ziel aan de duivel. De malaise in de Ger.gez. heeft daar wel iets mee te maken.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Oke, de discussie begeeft zich nu een beetje op een zijpad. Niet erg, want BD heeft natuurlijk te maken met B.

Maar goed, de mensen die tegen B zijn (of het iig niet zelf zouden kopen) zijn die nu overtuigd of niet? Memento bijvoorbeeld?
MBE

Bericht door MBE »

rekcor schreef:Oke, de discussie begeeft zich nu een beetje op een zijpad. Niet erg, want BD heeft natuurlijk te maken met B.

Maar goed, de mensen die tegen B zijn (of het iig niet zelf zouden kopen) zijn die nu overtuigd of niet? Memento bijvoorbeeld?
Nee, ik ben niet overtuigd. Ik blijf volhouden dat er genoeg reguliere producten te koop zijn die met grote zorg voor mens, dier en milieu geteelt zijn.
En we moeten echt niet de illusie hebben dat het bij de biologische teelt allemaal gaat zoals het zou moeten gaan.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

MBE schreef:Nee, ik ben niet overtuigd. Ik blijf volhouden dat er genoeg reguliere producten te koop zijn die met grote zorg voor mens, dier en milieu geteelt zijn.
Je zegt "ik blijf volhouden". Nu heb ik al je reacties gelezen, en heb van jou nog geen enkel argument genoemd waar uit zou blijken dat "er genoeg reguliere producten te koop zijn die met grote zorg voor mens, dier en milieu geteelt zijn.". Of heb ik er overheen gelezen?
MBE schreef:En we moeten echt niet de illusie hebben dat het bij de biologische teelt allemaal gaat zoals het zou moeten gaan.
Je hebt gelijk, maar vind je dit geen ontzettend zwaktebod? Natuurlijk gaan er overal waar feilbare mensen werken dingen fout. Het gaat mij echter om de achterliggende principes.

Overigens kopen wij alleen biologisch vlees, en nauwelijks biologische groenten. Over chocola en koffie ben ik mede dankzij deze discussie weer anders gaan denken (kocht altijd 'gewone', maar zit nu sterk te denken aan Max Havelaar producten).

Over die chocola, kennen jullie het programma 'Keuringsdienst van waarde?'. Die bekijken waar o.a. je voedsel vandaan komt. Een van de medewerkers heeft een aantal maanden zichzelf aangegeven bij de politie:
Keuringsdienst van Waarde schreef:Er is iets met chocola. Wat was het ook weer?

Teun van de Keuken, verslaggever van de Keuringsdienst van Waarde, geeft zichzelf nu aan bij justitie, omdat hij sinds vorig jaar meer weet van de chocola die hij eet.

Hij zocht uit hoe het zit met slavernij op Afrikaanse cacaoplantages.
Een woordvoerder van een chocolade multinational gooide vorig jaar in een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde woedend de haak er op. Maar niet nadat hij had uitgeroepen: “Goed dan, noem het slavernij, maar ze zijn daar dan ook straatarm, weet u...”
-“Omdat u ze niet genoeg betaalt”, zei Van de Keuken en dat deed bij die producent de deur dicht.

Zoveel weet Van de Keuken, wie chocola eet maakt zich mede schuldig aan foute praktijken in de cacaocultuur. De verslaggever zelf ook. Hij eet chocolade. Hij geeft zich aan.

De Keuringsdienst van Waarde volgt hoe het de eigen crimineel vergaat in zijn pogingen om de bak in te draaien. Komt het tot een veroordeling dan is repen eten opeens riskant.
Zie hier de officiele aangifte.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

rekcor schreef:Oke, de discussie begeeft zich nu een beetje op een zijpad. Niet erg, want BD heeft natuurlijk te maken met B.

Maar goed, de mensen die tegen B zijn (of het iig niet zelf zouden kopen) zijn die nu overtuigd of niet? Memento bijvoorbeeld?
Nee, wat betreft BD, zoek eens na wie Rudolf Steiner was, en wat zijn theologie was (zijn hele visie op BD komt voort uit zijn theologie)...

Daarbij heeft nog niemand mij kunnen aantonen dat het eten van bio-producten ten voordele van andere producten daadwerkelijk het gevolg heeft wat we willen berijken, nl. minder armoede en een beter millieu. Die zaken zijn te complex om te denken dat je die op micro niveau kan oplossen, zonder naar de consequenties op macro-niveau mee te nemen.

1. Verbetering van het millieu: Hiervoor wil ik eerst een wetenschappelijk onderzoek zien, waarbij rekening gehouden wordt met (a) eventueel extra vervoer van de producten, (b) terugplant van gewassen ter compensatie van broeikaseffect, (c) millieubelasting van de gebruikte teelmethode, etc. Kortom, kosten vs. baten van bio-producten voor het milleu.
2. Verbetering voor de arbeiders: Onderzoek of (a) producten als Max Havelaar idd zorgen dat de arbeiders meer geld binnen krijgen, daarbij meegenomen de eventueel extra kosten die ze moeten maken om aan de standaarden van zo'n bedrijf te voldoen, (b) dit niet nadelig is voor het inkomen van derest van de bevolking, (c) met name hen die voor eigen gebruik en/of gebruik in eigen land produceren, (d) voor de stabiliteit van het politieke klimaat, etc. Kortom, kosten vs. baten (inclusief etische weging) van bio-producten voor de economie en politiek.
MBE

Bericht door MBE »

rekcor schreef:
MBE schreef:Nee, ik ben niet overtuigd. Ik blijf volhouden dat er genoeg reguliere producten te koop zijn die met grote zorg voor mens, dier en milieu geteelt zijn.
Je zegt "ik blijf volhouden". Nu heb ik al je reacties gelezen, en heb van jou nog geen enkel argument genoemd waar uit zou blijken dat "er genoeg reguliere producten te koop zijn die met grote zorg voor mens, dier en milieu geteelt zijn.". Of heb ik er overheen gelezen?
Nog nooit gehoord van MBT (milieu bewuste teelt)?
Sluipwespen? Ook niet bekend?
En zo zijn er meer voorbeelden te noemen. We moeten echt niet doen of we hier in Nederland overal maar een beetje aanrommelen. Die tijd ligt gelukkig achter.
http://www.deproeftuin.nl/teelt.htm
jacob

Bericht door jacob »

MBE schreef:
rekcor schreef:
MBE schreef:Nee, ik ben niet overtuigd. Ik blijf volhouden dat er genoeg reguliere producten te koop zijn die met grote zorg voor mens, dier en milieu geteelt zijn.
Je zegt "ik blijf volhouden". Nu heb ik al je reacties gelezen, en heb van jou nog geen enkel argument genoemd waar uit zou blijken dat "er genoeg reguliere producten te koop zijn die met grote zorg voor mens, dier en milieu geteelt zijn.". Of heb ik er overheen gelezen?
Nog nooit gehoord van MBT (milieu bewuste teelt)?
Sluipwespen? Ook niet bekend?
En zo zijn er meer voorbeelden te noemen. We moeten echt niet doen of we hier in Nederland overal maar een beetje aanrommelen. Die tijd ligt gelukkig achter.
http://www.deproeftuin.nl/teelt.htm
Zo lang je voedsel koopt wat in Nederland is geproduceerd dan weet je bijna zeker dat er geen of nauwelijks bestrijdingsmiddelen op voorkomen. Gewassen als Tomaat paprika en komkommer worden zo goed als biologisch opgekweekt. En door het strenge bestrijdingsmiddelen beleid zitten er in zgn vollegrondsgroente ook weing van dat spul. Hoe verder je naar het zuiden gaat, hoe meer bestrijdingsmiddelen er op de groenten zitten. Dat heeft te maken met de hoge ziekte druk in die gebieden en de matige controle door de overheden.
MBE

Bericht door MBE »

jacob schreef:Zo lang je voedsel koopt wat in Nederland is geproduceerd dan weet je bijna zeker dat er geen of nauwelijks bestrijdingsmiddelen op voorkomen. Gewassen als Tomaat paprika en komkommer worden zo goed als biologisch opgekweekt. En door het strenge bestrijdingsmiddelen beleid zitten er in zgn vollegrondsgroente ook weing van dat spul. Hoe verder je naar het zuiden gaat, hoe meer bestrijdingsmiddelen er op de groenten zitten. Dat heeft te maken met de hoge ziekte druk in die gebieden en de matige controle door de overheden.
We zouden ons dan ook af kunnen vragen of we zo nodig al die spullen uit het buiteland moeten willen. Zelfs Max Havelaar producten moet op transport naar Nederland en wat geeft dat voor belasting voor het milieu? En zo kunnen we door gaan. :P
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

MBE schreef:Zelfs Max Havelaar producten moet op transport naar Nederland en wat geeft dat voor belasting voor het milieu?
Als jij een cacaoplantage in de winderige Noordoostpolder op kunt zetten, ga je gang! En als je toch bezig bent: plant direct een paar bananenbomen en koffiestruiken.

:wink:
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Even serieus nu: ik maak maak bewust een onderscheid tussen groenten, vlees en exotische producten.

Groenten - niet zo'n hoge prioriteit (alleen milieuschade, maar dat valt ook best mee tegenwoordig, vooral voor Nederlandse groenten)

Vlees - hoge prioriteit, want er zijn dieren in het geding. Dieren moeten op een bijbelse manier behandeld worden, wat m.i. niet voldoende gebeurt in de intensieve veehouderij.

Exotische producten - zeer hoge prioriteit, want er zijn mensen in het geding. Veel van dergelijke producten worden nl. met behulp van ouderwetse slavernij geproduceerd.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Wat vinden jullie hiervan?

(even proberen de discussie opnieuw leven in te blazen :wink:)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

rekcor schreef:Groenten - niet zo'n hoge prioriteit (alleen milieuschade, maar dat valt ook best mee tegenwoordig, vooral voor Nederlandse groenten)
Mee eens.
Vlees - hoge prioriteit, want er zijn dieren in het geding. Dieren moeten op een bijbelse manier behandeld worden, wat m.i. niet voldoende gebeurt in de intensieve veehouderij.
Hierbij moet onderzoek gedaan worden naar:
a) hoe slecht massa-veeteelt, zoals nu in NL gebeurt, slecht is voor het dier.
b) In hoeverre het verder weg telen van beesten het millieu aantast.
c) In hoeverre de modale vleesconsumptie zich verhoudt met hetgeen het meest gezond is voor de mens.
Exotische producten - zeer hoge prioriteit, want er zijn mensen in het geding. Veel van dergelijke producten worden nl. met behulp van ouderwetse slavernij geproduceerd.
Dit acht ik idd een probleem. Om dit aan te kunnen pakken, moet er eerst onderzoek komen naar:
a) Wat is de definitie van slavernij, hierbij inachtnemend de definitie zoals de bevolking in kwestie die definieerd. I.e. beschouwen die mensen zich als slaven, of zien zij het gewoon als een manier om geld te verdienen.
b) Is er kinderarbeid in geding. Zo ja, waar, en in welke mate.

Om dit te bestrijden, sta ik de volgende maatregelen voor:
1. Keurmerk voor arbeidsomstandigheden van de mensen die het product gemaakt hebben, die op het product vermeld moet worden, zodat de consument een goed-geinformeerde keuze kan maken.
2. Importverbod voor producten gemaakt met medewerking van kinderarbeid
3. Verhoging importheffingen, zodat maken binnen Europa aantrekkelijker wordt (levert banen op, en bespaart het millieu)


BTW, een tip voor de mensen die zich praktisch willen inzetten voor een beter millieu: Drink water (uit de kraan) of melk, ipv andere dranken. Beiden kosten weinig belasting voor het millieu om te maken, en kosten weinig belasting voor het millieu om te vervoeren.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Hierbij moet onderzoek gedaan worden naar:
a) hoe slecht massa-veeteelt, zoals nu in NL gebeurt, slecht is voor het dier.
b) In hoeverre het verder weg telen van beesten het millieu aantast.
c) In hoeverre de modale vleesconsumptie zich verhoudt met hetgeen het meest gezond is voor de mens.
Vlees eten is sowieso enorm milieubelastend, je kunt beter een paar vleesloze dagen in de week inlassen (of zeven vleesloze dagen per week, maar daar willen de meeste mensen niet aan).
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

lebaoth schreef:Vlees eten is sowieso enorm milieubelastend
'Enorm milieubelastend' vind ik iets te sterk uitgedrukt. Het is i.i.g. meer milieubelastend dan groente en fruit. Dit vanwege de zgn. 'conversiefactor':
http://www.kennislink.nl/web/show?id=81345 schreef:Prof. Dr. Ir. Tiny van Boekel, hoogleraar Productontwerpen en Kwaliteitskunde aan de Wageningen Universiteit en een van de projectleiders van Profetas [:] "Een kilo rundvlees kost al gauw tien tot twaalf kilo plantaardig voer. Bij varkens en kippen ligt die conversiefactor wat gunstiger, maar er valt heel wat te verdienen in termen van milieubelasting als je omschakelt van dierlijke naar plantaardige eiwitten."
Per dag heb je +/- 100-120 gram vlees of vleesvervangers nodig. (bron). In mijn ervaring is dat veel minder dan de gemiddelde Nederlander eet. En let ook op die vleesvervangers, die zijn minder milieubelastend.
Memento schreef: Dit acht ik idd een probleem. Om dit aan te kunnen pakken, moet er eerst onderzoek komen naar:
a) Wat is de definitie van slavernij, hierbij inachtnemend de definitie zoals de bevolking in kwestie die definieerd. I.e. beschouwen die mensen zich als slaven, of zien zij het gewoon als een manier om geld te verdienen.
b) Is er kinderarbeid in geding. Zo ja, waar, en in welke mate.
Lees http://www.animalfreedom.org/paginas/opinie/slaven.html eens.

Of:
http://www.goedewaar.nl/ schreef:Twee tot drie procent van de cacao wordt geoogst door kindstaven in het West-Afrikaanse Ivoorkust. Dat is althans de schatting van prof. Kevin Bales, VN-expert in moderne slavernij. In dit gebied zorgen meer dan 60.000 cacaoboerderijen voor 43% van de wereldhandel in cacao. Al deze boerderijen hebben arbeiders nodig. De BBC ontdekte dat honderdduizenden kinderen door hun ouders verkocht worden om op deze boerderijen te werken. Het International Institute of Tropical Agriculture schat dat 284.000 kinderen onder erbarmelijke omstandigheden op deze cacaoboerderijen werken. Hoewel veel van de grote gangbare chocoladeproducenten kindslavernij veroordelen, zeggen ze dat ze hiervoor geen verantwoordelijkheid hebben.
Memento schreef:Om dit te bestrijden, sta ik de volgende maatregelen voor:
1. Keurmerk voor arbeidsomstandigheden van de mensen die het product gemaakt hebben, die op het product vermeld moet worden, zodat de consument een goed-geinformeerde keuze kan maken.
2. Importverbod voor producten gemaakt met medewerking van kinderarbeid
3. Verhoging importheffingen, zodat maken binnen Europa aantrekkelijker wordt (levert banen op, en bespaart het millieu)
ad 1. Het omgekeerde hiervan bestaat al: Max Havelaar (dan weet je zeker dat het goed gegaan is).

ad 2. Moeilijk punt, kinderarbeid is m.i. niet altijd slecht (als kinderen ook onderwijs krijgen + ze goed behandeld worden). Sommige economische structuren vereisen nu eenmaal dat kinderen ook meehelpen in de levensvoorziening.

ad 3. Het gaat hier m.n. om cacao, koffie, thee, en bepaalde vruchten. Deze kun je niet in Europa verbouwen.
Adorote

Bericht door Adorote »

Christelijk levensstijl is altijd alles hebben wat je nodig heeft en van klasse een kwaliteit, zo ook met eten , eenvoudig ruim voldoende en goed.

Drie maaltijden is te veel , het menselijk lichaam is ingesteld op schaarste, dus met twee maaltijden per dag kan men volstaan , en geen tussendoortjes en snoepen.
Plaats reactie