Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Mistig schreef:In de HHG hier in de buurt lezen ze ook regelmatig preken van Prekenweb.
Dat kan ook prima eigenlijk. Als ik de preken van bijvoorbeeld Ds. A.T. Vergunst, Ds. W. Visser, of Ds. D.W. Tuinier lees of beluister, passen die wat mij betreft ook prima in de HHK.
Bezorgd schreef:
J.C. Philpot schreef:Overigens vermoed ik dat Prekenweb sinds haar oprichting wel bepaalde invloed heeft gehad op de ontwikkelingen in het kerkverband (met name op het grondvlak). Door deze website hebben ook de leespreken van de "wat ruimere richting" van de Gereformeerde Gemeenten een hoge mate van beschikbaarheid gekregen. Waar in diverse gemeenten dankbaar gebruik van word gemaakt.
Welke invloed denk je dan aan? Zou dan de 'verrechtsing' in een bepaalde flank daar dan een reactie op kunnen zijn?
Ik heb de indruk dat er in druk in verhouding wat meer leespreken beschikbaar zijn voor de meer traditionele richting, en dat Prekenweb ervoor heeft gezorgd dat er meer leespreken van de meer "evangelische" (in de goede zin des woords) richting beschikbaar zijn. Of dat meegewerkt heeft aan het uiteengroeien van de flanken durf ik niet te zeggen, al sluit ik dat zeker niet uit. Maar ik heb wel de indruk dat Prekenweb in de loop der jaren een niet te onderschatten invloed heeft op de preken die gelezen worden in een gedeelte van de Gemeenten.

Maar als niet GGer wil ik me terughoudend opstellen om dit te duiden. Ik denk dat anderen (leden van de Gereformeerde Gemeenten) hier mogelijk meer inzicht in hebben.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik denk dat dat wel meevalt. Er is altijd al een prekenserie geweest die zich op deze meer gereformeerde stroming richtte. Evangelisch is mijns inziens niet helemaal de goede benaming, in ieder geval.

De oorzaak is meer, dat de meer bevindelijke hoek altijd trager is in de adaptie van nieuwe ontwikkelingen. En preken zijn daar ook meer een verdienmodel.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6445
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

J.C. Philpot schreef:De Gereformeerde Gemeenten zijn volgens mij wel het kerkverband dat het meest rijk bedeeld is qua beschikbaarheid van leespreken.
Helaas wel. Rijp en groen onder de predikanten vindt kennelijk dat hun preken aan de vergetelheid ontrukt dienen te worden. :modo
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Framboos »

Posthoorn schreef:
J.C. Philpot schreef:De Gereformeerde Gemeenten zijn volgens mij wel het kerkverband dat het meest rijk bedeeld is qua beschikbaarheid van leespreken.
Helaas wel. Rijp en groen onder de predikanten vindt kennelijk dat hun preken aan de vergetelheid ontrukt dienen te worden. :modo
Waarom is dat helaas?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6445
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Framboos schreef:Waarom is dat helaas?
Omdat we nu overstroomd worden met preken die echt niets toevoegen aan het bestaande prekenarsenaal.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef:
Framboos schreef:Waarom is dat helaas?
Omdat we nu overstroomd worden met preken die echt niets toevoegen aan het bestaande prekenarsenaal.
Precies, het verdonkert het goud wat uit het verleden ons is nagelaten. Het grote aanbod verdringt het lezen van de preken van oudvaders. Terwijl daar prima preken tussen zitten die in de huidige taal, zorgvuldig, zijn overgezet.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

In ieder geval is PrekenWeb (nog) niet GG-breed geaccepteerd. Er is nog steeds enige argwaan. Ze mogen bijvoorbeeld niet 'adverteren' in de Saambinder.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Online
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat is mijns inziens werkelijk schandalig. En ondertussen kan een organisatie als de GBS in het blad vrijelijk zijn niet-kerkelijke samenkomsten aankondigen.

Nu mocht de GBS dat de eerste 15 jaar ook niet. Dus wellicht mag Prekenweb het na 15 jaar alsnog.

:)
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

DDD schreef:Dat is mijns inziens werkelijk schandalig. En ondertussen kan een organisatie als de GBS in het blad vrijelijk zijn niet-kerkelijke samenkomsten aankondigen.

Nu mocht de GBS dat de eerste 15 jaar ook niet. Dus wellicht mag Prekenweb het na 15 jaar alsnog.

:)
Dan is er hoop, want PW bestaat sinds 2009 volgens mij :D
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
GGotK
Berichten: 2178
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Ad Anker schreef:
Posthoorn schreef:
Framboos schreef:Waarom is dat helaas?
Omdat we nu overstroomd worden met preken die echt niets toevoegen aan het bestaande prekenarsenaal.
Precies, het verdonkert het goud wat uit het verleden ons is nagelaten. Het grote aanbod verdringt het lezen van de preken van oudvaders. Terwijl daar prima preken tussen zitten die in de huidige taal, zorgvuldig, zijn overgezet.
Wie/wat bepaalt of preken niets toevoegen aan het bestaande prekenarsenaal?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6445
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

GGotK schreef:Wie/wat bepaalt of preken niets toevoegen aan het bestaande prekenarsenaal?
De luisteraar misschien? :)
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Opvallend vind ik wel dat er op Prekenweb nauwelijks preken op staan die bij ons worden gelezen. Ik denk als we het over de Gereformeerde Gemeenten hebben, we ook deze groep niet mogen achterstellen. Ik kan me voorstellen dat sommige predikanten hier niet aan meewerken, daar hierdoor geen eenvormigheid meer is. Als vanaf het het begin ook (laten we het de "lijn Kersten" noemen) waren vertegenwoordigd had het misschien anders gelegen. De preken zijn op wat uitzonderingen na, links van de oorspronkelijke gereformeerde Gemeenten, als ik noem: ds. Fraanje, ds. Kersten, maar ook meer recente namen die bij ons worden gelezen, bv. ds. J. Koster, ds. E. Venema, ds. Chr. van Dam, ds. M. Heerschap, ds. W.C. Lamain, ds. A. Bregman, ds. J. Mijnders enz.
Wat ik meer in deze lijn zie zijn preken van predikanten als ds. J. Karels en ds. G. Schipaanboord en ds. J. Veenendaal. Laat duidelijk zijn dat ik hier niet bedoel om separatistisch te willen zijn, maar we denken wel dat we in één grondlijn moeten blijven, willen we recht doen aan de "founders" van onze gemeenten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Precies, het verdonkert het goud wat uit het verleden ons is nagelaten. Het grote aanbod verdringt het lezen van de preken van oudvaders. Terwijl daar prima preken tussen zitten die in de huidige taal, zorgvuldig, zijn overgezet.
Ik blijf het een vreemd fenomeen vinden dat sommigen menen dat het denken over God, de Bijbel is gestopt na de 18e eeuw en dat niemand daar meer iets aan kan toevoegen. Huidige predikanten laten zich inspireren door wat hun voorgangers in het ambt hebben gezegd en geschreven en daarmee komt de boodschap alsnog tot je.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6445
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef: Precies, het verdonkert het goud wat uit het verleden ons is nagelaten. Het grote aanbod verdringt het lezen van de preken van oudvaders. Terwijl daar prima preken tussen zitten die in de huidige taal, zorgvuldig, zijn overgezet.
Ik blijf het een vreemd fenomeen vinden dat sommigen menen dat het denken over God, de Bijbel is gestopt na de 18e eeuw en dat niemand daar meer iets aan kan toevoegen. Huidige predikanten laten zich inspireren door wat hun voorgangers in het ambt hebben gezegd en geschreven en daarmee komt de boodschap alsnog tot je.
Dat is waar. Helaas valt het resultaat dusdanig vaak tegen, dat het weinig toevoegt aan het reeds bestaande arsenaal. Zoals ik al eerder zei.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Posthoorn schreef:Dat is waar. Helaas valt het resultaat dusdanig vaak tegen, dat het weinig toevoegt aan het reeds bestaande arsenaal. Zoals ik al eerder zei.
Misschien zouden sommige kerken hun predikanten dan eens serieus moeten opleiden. Maar ik zal niet over dit stokpaardje van mij verder uitweiden.
Plaats reactie