Waar sta je nu?

Jeltje

Bericht door Jeltje »

PKN Farizee-isme.
Ik las net het bericht in de krant dat het kortgeding tegen de HNHK uitgesteld was naar 24 april. dit vanwege dat 11 april in de stille week valt.

Blijkbaar zitten er in de PKN heel wat Farizeers die bang zijn net als bij de kruisiging van Jezus Christus het volk in de stille week tot opstand zal komen.

Blijkbaar is het na de stille week weer geoorloofd om elkaar weer te proberen de grond in te boren.

Christelijkgedrag is in mijn ogen bij de PKN zeer ver te zoeken.
Buiten dat men al ver naast de Bijbel het Woord zijn grondslag heeft is er van christelijkgedrag ook al bitter weinig over geschoten.

En dan op zondag maar weer laten zingen: Waar liefde woont, gebiedt de HEER den zegen,

Ik vraag me af hoe je dat kunt zingen terwijl je weet dat je enige tijd daarna je christelijke broeders probeert de nek om te draaien.

Fijn dat we zo;n christelijke PKN hebben, die weten tenminste wat naaste liefde is.!!!!!!
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Jeltje schreef: En dan op zondag maar weer laten zingen: Waar liefde woont, gebiedt de HEER den zegen,

Fijn dat we zo;n christelijke PKN hebben, die weten tenminste wat naaste liefde is.!!!!!!
Beste Jeltje,
Ik vind jouw reaktie niet constuctief, en vrees dat een dergelijke reaktie alleen maar meer ergernis en woede oproepen (aan beide kanten). Laten we met zijn allen constructief zijn, en zorgen dat we door onze reakties niet meer kilte oproepen als er al is.
Laatst gewijzigd door Dathenum op 11 mar 2006, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
HHKtE
Berichten: 1450
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Bericht door HHKtE »

Alleen wat Doornspijk betreft,daar kunnen ze niet tot na Pasen,daar eist men de sleutels voor 17 maart en anders gaat de CBZ verdere stappen ondernemen.Commentaar:Overbodig
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Als lid van de PKN kan ik Jeltje wel begrijpen, die link die zij legt met de dagen voor de kruisiging van onze Heere en Zaligmaker.
Deze gedachten kwamen ook bij mij op toen ik dat las.
Maar we schieten er niets mee op om hier flink van leer te trekken.
Ik vind het beschamend dat mijn PKN synodebestuur heeft gemeend om een proces aan te spannen en ik vind het beschamend dat bijvoorbeeld dr. P. de Vries in het RD en ds. A. Vlietstra in zijn landelijk kerkblad hier weer zo fel op reageren.
Kunnen we niet van de kerkelijke instituten afkomen en ons bezig houden wat des gemeentens is?
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Toeschouwer schreef:Als lid van de PKN kan ik Jeltje wel begrijpen, die link die zij legt met de dagen voor de kruisiging van onze Heere en Zaligmaker.
Deze gedachten kwamen ook bij mij op toen ik dat las.
Maar we schieten er niets mee op om hier flink van leer te trekken.
Ik vind het beschamend dat mijn PKN synodebestuur heeft gemeend om een proces aan te spannen en ik vind het beschamend dat bijvoorbeeld dr. P. de Vries in het RD en ds. A. Vlietstra in zijn landelijk kerkblad hier weer zo fel op reageren.
Ik ben het hier mee eens. Ik vraag me ook af of dit kerkelijke gebakkelei niet neerkomt op het bedroeven van de Heilige Geest (Ef. 4:30), zeker als je Ef. 4 in zijn geheel leest. Zijn we als kerken in Nederland niet ontstellend ver verwijderd van onze roeping en is het dan ook geen wonder, dat de wereld dit geruzie bespottelijk vindt? :(
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

HHKtE schreef:Alleen wat Doornspijk betreft,daar kunnen ze niet tot na Pasen,daar eist men de sleutels voor 17 maart en anders gaat de CBZ verdere stappen ondernemen.Commentaar:Overbodig
Betekent dit dat de herstelden dan geen gebruik meer mogen maken van het gebouw?
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Waarschuwing

De forumregels zijn duidelijk: Spreek met respect over kerkverbanden. Dit geld ook voor de PKN, ook al worden er (in onze ogen) grove fouten gemaakt.

Uw Moderator
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23881
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

memento schreef:Waarschuwing

De forumregels zijn duidelijk: Spreek met respect over kerkverbanden. Dit geld ook voor de PKN, ook al worden er (in onze ogen) grove fouten gemaakt.

Uw Moderator
Dus er worden juist geen fouten gemaakt? Alleen in onze ogen?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

refo schreef:
memento schreef:Waarschuwing

De forumregels zijn duidelijk: Spreek met respect over kerkverbanden. Dit geld ook voor de PKN, ook al worden er (in onze ogen) grove fouten gemaakt.

Uw Moderator
Dus er worden juist geen fouten gemaakt? Alleen in onze ogen?
In de rol van moderator probeer ik altijd zo objectief mogelijk te blijven. Vandaar dat ik in die rol dus geen uitspraken wil doen over de schuldvraag, en daarom dus ook het in onze ogen heb toegevoegd, tussen haakjes.
HHKtE
Berichten: 1450
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Bericht door HHKtE »

Het voorstel van de CBZ is
PKN diensten om 9.00 en 13.30 uur
H NHK diensten om 11.00 en 15.30 uur
betreft de gemeente van Doornspijk
Waar zouden de kerkgangers (1000-1200) van de herstelden anders zo opeens moeten samenkomen?
lokje

Bericht door lokje »

plebe schreef:
HHKtE schreef:Alleen wat Doornspijk betreft,daar kunnen ze niet tot na Pasen,daar eist men de sleutels voor 17 maart en anders gaat de CBZ verdere stappen ondernemen.Commentaar:Overbodig
Betekent dit dat de herstelden dan geen gebruik meer mogen maken van het gebouw?
Dit betekend niets over het gebruik van het gebouw, enkel over het beheer. In bijv. Harskamp en Elspeet heeft de Hersteld Herv. dit ook overgedragen en gebruikt men het kerkgebouw nog steeds gezamelijk.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

HNHK Montfoort in het ongelijk gesteld

UTRECHT - De rechtbank in Utrecht heeft donderdagmorgen de hervormde gemeente (PKN) van Montfoort aangewezen als eigenaar van alle kerkelijke goederen. De Nederlandse hervormde gemeente (in hersteld verband) van Montfoort moet binnen veertien dagen het volledige beheer over alle kerkelijke goederen en de kerkelijke administratie overdragen aan de hervormde gemeente.

Dat blijkt uit het vonnis dat mr. H. J. Schepen van de rechtbank van Utrecht donderdagmorgen gewezen heeft.

De hervormde gemeente (PKN) had de rechter gevraagd uit te spreken dat de kerkelijke goederen in Montfoort toebehoren aan haar en niet aan de Nederlandse hervormde gemeente (in hersteld verband). De hervormde gemeente wil, volgens de commissie van bijzondere zorg (cbz), op termijn eigen diensten gaan beleggen in Montfoort.

Volgens de rechter moet er „vooralsnog” van worden uitgegaan dat de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) en haar gemeenten de rechtsopvolgers zijn van de Nederlandse Hervormde Kerk en de andere gefuseerde kerken. „De gemeente in hersteld verband moet vooralsnog worden aangemerkt als een nieuw opgerichte rechtspersoon”, aldus de uitspraak. „Bij de beoordeling van hun vermogensrechtelijke positie is niet relevant en ook niet ter beoordeling van de burgerlijke rechter of zij in geestelijk opzicht moeten worden aangemerkt als de opvolgers van de NHK. De mogelijke opvolging in geestelijk of kerkrechtelijk gedachtegoed is niet bepalend voor de vermogensrechtelijke positie die door de binnen de kerken genomen besluiten en het rechtspersonenrecht wordt beheerst.”

Dit betekent volgens de rechter „dat de PKN en haar gemeenten zijn opgevolgd in de rechten en verplichtingen van de NHK, daaronder begrepen de eigendomsrechten. Daarmee komt de eigendom van de plaatselijke gebouwen (kerkgebouw en overige gebouwen) naar voorshands wordt geoordeeld toe aan de PKN en haar gemeenten en kunnen zij ook het gebruik daarvan bepalen.”

Volgens het vonnis moet de hervormde gemeente „vrijelijk” over haar kerkelijke goederen kunnen beschikken. Zij hoeft niet te dulden „dat anderen zonder haar toestemming inbreuk op haar eigendomsrechten maken. Voor zover de gemeente in hersteld verband de feitelijke macht over die eigendommen uitoefent, zal zij deze dan ook aan de hervormde gemeente dienen over te dragen.”

Mr. Schepen overweegt dat de Nederlandse hervormde gemeente (in h.v.) „groot belang heeft bij voortzetting van het gebruik van het kerkgebouw en de overige gebouwen, omdat een groot deel van de kerkgangers te Montfoort zich heeft aangesloten bij de gemeente in hersteld verband en bij de kerkdiensten van de gemeente in hersteld verband aanwezig is.” Omdat de hervormde gemeente al tijdens het kort geding aangegeven had te willen overleggen over gezamenlijk gebruik van het kerkgebouw, komt ze daarmee volgens de rechter „vooralsnog voldoende aan het belang van de gemeente in hersteld verband tegemoet.”

De administratie van het Solidariteitsfonds, waarvan de hervormde gemeente ook de overdracht had gevraagd, mag bij de Nederlandse hervormde gemeente (in h.v.) blijven. De rechter ziet „vooralsnog geen aanleiding om de vordering tot afgifte van de administratie daarvan toe te wijzen.”

http://www.refdag.nl
Petrus

Bericht door Petrus »

HHKtE schreef:Het voorstel van de CBZ is
PKN diensten om 9.00 en 13.30 uur
H NHK diensten om 11.00 en 15.30 uur
betreft de gemeente van Doornspijk
Waar zouden de kerkgangers (1000-1200) van de herstelden anders zo opeens moeten samenkomen?
HHK-Harskamp 11.15 uur en 19.00 uur
Herv-Harskamp 09.00 uur en 15.30 uur (in feite gewoon PKN)

Petrus (HHK-Harskamp)
seri
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 jul 2002, 06:12

Bericht door seri »

Petrus schreef:
HHK-Harskamp 11.15 uur en 19.00 uur
Herv-Harskamp 09.00 uur en 15.30 uur (in feite gewoon PKN)

Petrus (HHK-Harskamp)
Wat bedoel je hiermee??? in feite gewoon PKN :?: :?:
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

seri schreef:
Petrus schreef:
HHK-Harskamp 11.15 uur en 19.00 uur
Herv-Harskamp 09.00 uur en 15.30 uur (in feite gewoon PKN)

Petrus (HHK-Harskamp)
Wat bedoel je hiermee??? in feite gewoon PKN :?: :?:
Waarschijnlijk bedoelt hij: Ze noemen zich 'hervormd', maar het zijn de PKN-ers..
Plaats reactie