audiofragment interview Mr Bart en Den Uil

gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Voor de mensen die het fragment niet kunnen beluisteren klik hier om benodigd programma'tje te downloden.
(Rechts staat de freeware versie)

gr.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door AdrianusWaar het mij om gaat is dat in de prediking duidelijk wordt aangewezen hoe de Heere Zijn kinderen leidt, opdat een ieder zich eraan kan toetsen.
Adrianus,

Ik vraag me af of dit nu niet juist levensgevaarlijk is. Het resultaat hiervan is dat zekerheid gezocht wordt in de eigen bevindingen, die dan gespiegeld wordt aan de bevinding van mensen. Je krijgt dan dus die gevleugelde uitspraken als 'maar Gods volk leert het anders'. Ik ken ook iemand die getuigd heeft van Gods werk in zijn leven en allemaal bekeringsgeschiedenissen leest, maar hij kan zich daar niet aan spiegelen en trekt de conclusie ik ben 'veranderd en niet vernieuwd'. (en het hoofd gaat weer naar beneden ipv naar omhoog)

Maar wat zegt onze HC?

"dat elk bij zichzelven van zijn geloof uit de vruchten verzekerd zij en dat door onzen godzaligen wandel onze naasten ook voor Christus gewonnen worden."

Dat is m.i. wel wat anders dan toetsen aan 'de bevindingen van Gods volk', boekjes met bekeringsgeschiedenissen of dat boek van ds WC Lamain wat eerder al is aangehaald.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Pim

Ik ben overigens bang dat jij de effecten van de publicatie van VdZ en de reactie erop van ds De Wit onderschat. Misschien komt dat door je naaste omgeving, maar achter de schermen spelen al behoorlijk ernstige zaken, die de zorg om de eenheid binnen de GG alleen maar doen toenemen.

Ik ben bang dat Pim hier de spijker op zijn kop slaat.
Juist daarom heb ik gesproken over "geesten uit de afgrond" mbt tot het initiatief van uitg. Groen om een website te openen die de discussies+polarisatie+verwijdering+hetehoofdenkoudeharten alleen maar verder zal doen toenemen.
Lieve mensen, laten we bidden voor eenheid in verscheidenheid binnen de Gereformeerde Gemeenten. Mochten we bewaard blijven bij de oude paden.
En dan bedoel ik, mbt de GG, de lijn van ds. G.H. Kersten. Niemand kan ontkennen dat hij de identiteit van de GG gestempeld heeft. Niemand kan ontkennen dat hij voluit in de lijn stond van Schrift en belijdenis, Reformatie en Nadere Reformatie en onze gereformeerde vaderen.

Laten we dan ophouden met dit gediscussieer, het boek van VanderZwaag verder negeren (het heeft niets dan gekrakeel opgeleverd), en met de Schrift op de knieën gaan. Ook het bestuderen van de dogmatiek van Kersten kan geen kwaad.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Lekker simpel. Als je het ergens niet mee eens bent is dat een geest uit de afgrond.

Waar moeten we nu voor bidden?

1. Eenheid in verscheidenheid?
2. De oude paden?
3. De lijn van ds Kersten?

Is niet altijd te verenigen.

En die lijn: Schrift en belijdenis. Daar gaat heel de discussie over. Mogelijk is er ergens een breuk in die lijn ontstaan.

Tenslotte: de dogmatiek van ds Kersten bestaat helemaal niet.

Ik vind het bijzonder flauw om alle discussie met een handomdraai als niet van belang te bestempelen alleen omdat iets krakeel oplevert. Heel die afscheiding van 1834 was krakeel. Heel die toestand om de drie verbonden was krakeel. Heel de schorsing van ds Kok was krakeel. De reformatie was krakeel. Zelfs hier discussieren is krakeel.

(Wat doe je hier nog?)
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door refo
Lekker simpel. Als je het ergens niet mee eens bent is dat een geest uit de afgrond.

Waar moeten we nu voor bidden?

1. Eenheid in verscheidenheid?
2. De oude paden?
3. De lijn van ds Kersten?

Is niet altijd te verenigen.

En die lijn: Schrift en belijdenis. Daar gaat heel de discussie over. Mogelijk is er ergens een breuk in die lijn ontstaan.

Tenslotte: de dogmatiek van ds Kersten bestaat helemaal niet.

Ik vind het bijzonder flauw om alle discussie met een handomdraai als niet van belang te bestempelen alleen omdat iets krakeel oplevert. Heel die afscheiding van 1834 was krakeel. Heel die toestand om de drie verbonden was krakeel. Heel de schorsing van ds Kok was krakeel. De reformatie was krakeel. Zelfs hier discussieren is krakeel.

(Wat doe je hier nog?)
nou je moet je wel afvragen of een discussie iets oplevert en zo ja wat.
Als dat alleen narigheid is, moet je ermee kappen.

Wat doe ik hier nog?
Jou proberen te overtuigen dat je moet kappen met zinloze discussies!
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
nou je moet je wel afvragen of een discussie iets oplevert en zo ja wat.
Als dat alleen narigheid is, moet je ermee kappen.

Wat doe ik hier nog?
Jou proberen te overtuigen dat je moet kappen met zinloze discussies!
Dit is een uitdaging natuurlijk om op de "quote"-knop te klikken.

Zolang er zijn die dwalen mógen we de discussie niet stoppen!
limosa

Bericht door limosa »

On topic dan.

Ten diepste heeft die overtuiging ook Blauwendraad, Van der Zwaag, Hegger, A. Bart, noem ze allemaal maar op, er toe gezet te schrijven.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dominee Moerkerken heeft regelmatig op de preekstoel gezegd dat als hij iets onschriftuurlijk zegt hij daarop aangesproken wil worden.

En af en toe heeft het wel eens geholpen. Zo heeft hij eens in de lijdenstijd iets 'nieuws' geïntroduceerd. Opeens kwam hij met de bevindelijke gestalte 'zich ergeren aan het kruis van Christus'. ZO ver moest het komen volgens hem, naar analogie van de discipelen, die aan Hem geërgerd werden, voor iemand de Christus leert kennen.

Dat is onschriftuurlijk, maar in een leespreek hoorde ik het pas toch weer opduiken. Voor Gouda was het nieuw, maar misschien hebben meer mensen dit bedacht.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Die oude paden blijken niet zo oud als sommigen denken. Na Ds Kersten zijn er veel predikanten geweest die langzaamaan afgeweken zijn van die oude paden. De nadruk op- de toeleidende weg en de beleving van Gods recht en de smaller wordende poort (aanbod van Genade), zijn die niet een verrechtsing te noemen?

Öok in het geluidsfragment wordt gesproken over de verschillen m.b.t. het aanbod van genade tussen Steenblok en J.W. Kersten (de zoon van de oude...)

Orckie, heb je het gelezen: Het onderwerp wat Mr Bart hier aansnijdt
is te belangrijk om het er niet over te hebben. Er zitten duidenden zielen onder een prediking, waar kritisch naar gekeken mag worden. Handelingen 17:11 En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, [als] die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.

Het mag niet zo zijn dat God een weg voorgeschreven wordt hoe Hij zondaren bekeert. God gaat met iedere zondaar Zijn eigen weg. Belevingen mogen niet verplicht gesteld worden en zeker niet als geschiktmakende voorwaarden.


groet, Rhodé
je moet eens een preek lezen van Comrie of Saldenus, dan zul je zien dat nu nog hetzelfde gepreekt wordt.
En er wordt een algemeen aanbod van genade gepreekt in de GG. Ik doe niet mee aan die aantijgingen als zou dat niet zo zijn.
Analyseer eens een bundeltje preken uit bijv. de serie "De Zaaier" of "Uit den Schat des Woords".
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door refo
Dominee Moerkerken heeft regelmatig op de preekstoel gezegd dat als hij iets onschriftuurlijk zegt hij daarop aangesproken wil worden.

En af en toe heeft het wel eens geholpen. Zo heeft hij eens in de lijdenstijd iets 'nieuws' geïntroduceerd. Opeens kwam hij met de bevindelijke gestalte 'zich ergeren aan het kruis van Christus'. ZO ver moest het komen volgens hem, naar analogie van de discipelen, die aan Hem geërgerd werden, voor iemand de Christus leert kennen.

Dat is onschriftuurlijk, maar in een leespreek hoorde ik het pas toch weer opduiken. Voor Gouda was het nieuw, maar misschien hebben meer mensen dit bedacht.

Het is helemaal geen nieuwe gestalte om te stellen dat een ieder die ingeleid wordt in de noodzaak van Christus' lijden en sterven zal ervaren een vijand van het kruis te zijn. Het is ook bepaald niet onschriftuurlijk.
Ik hoop en vertrouw dat ds. Moerkerken het nog steeds leert.
Plaats reactie